Fwd: metró

 

Tudtátok, hogy a metróban télen sincs fűtés? Hogy csúcsidőben napi 626 ezer ember használja a hármas vonalat? Hogy létezik egy negyedik metróvonal is? Ferihegy és a Gresham másfél millió forintos szobája után újabb budapesti titkok nyomába eredünk Korodos Szabolcs riportkötete, a Tilos a belépés segítségével. A következő kivonatot könyv a budapesti metrórendszerről szóló fejezetéből készítette el a szerző:

 

 

Fwd: metró

 

 


A mélység titkai - kalandozások a budapesti metró rendszerben

Elment az utolsó szerelvény is a Deák térről, de még életveszélyes lenne a sínek közé lépni. Kéken világít a lámpa a peron felett, a pálya feszültség alatt van. A 824 voltos vezetéket elegendő nyolc centire megközelíteni, hogy összeégjen az ember. A jelzőfény sárgára vált. Erre vártunk! Áramtalanították a rendszert, hajnal négyig a karbantartóké az alagút. Amikor az utasok az igazak álmát alusszák, ők hibákat keresve barangolnak a föld alatt. Motorral hajtott dízelvonatokkal pöfögnek a síneken, szerelőket, takarítókat szállítva. Mi a Tilos a belépés! Kulisszák, titkok, riportok című könyv készítése kapcsán ereszkedtünk le ide. Csupa olyan helyet - miniszterelnöki dolgozószoba, ferihegyi repülőtér elzárt részei, a Szépművészeti raktárai - keresünk fel, amelyek falai között titkok rejtőznek.

Elképesztően szövevényes folyosó, iroda és üzemrendszer rejtőzik egy-egy állomás díszburkolata mögött. Vannak itt kábelalagutak, az ügyeletesek szobái, és természetesen gépházak, na meg egy Brezsnyevi-időkből származó irányítóközpont. Bediktáljuk a nevünket. A lista nem formaság: ez alapján tudják megmondani, hányan vannak az alagútban. Ha valaki hiányzik, nem kapcsolják fel az áramot. Hajnali négy körül egy kémvonat is végigdöcög a pályán, ellenőrzi, hogy nem maradt-e valami, vagy valaki a síneken.
Üresen ásít előttünk a kelet-nyugati alagút. Éjszakánként kivilágítják az egész csövet, így válik szembetűnővé, hogy milyen egyenetlen és kanyargós a pálya. Menet közben úgy tűnik, mintha nyílegyenesen haladnánk, pedig dehogy. Valójában emelkedők és lejtők, sőt hosszú kanyarok váltják egymást.

Kevesen tudják, de a piros, a kék metró, valamint a földalatti vonalán kívül létezik egy negyedik alagút is, ami két kilométeres félkörívet ír le a belváros alatt. Ugyanolyan széles, mint a többi, ám a normál forgalomban nem vesz részt. Az összekötő alagút a 2-es és a 3-as vonal között biztosítja az átjárást. Ha a Deák térnél a peron felőli ablakhoz állnak, egy pillanatra láthatják is a kereszteződést. Kizárólag éjszaka van itt mozgás: ekkor gördülnek fel-alá az emberekkel és szerszámokkal megrakott szerelvények.

Lejjebb ereszkedünk. Hihetetlen széles, a világítástól fátyolos fényben úszó alagút nyújtózik a szemeink előtt. Az éjszakázástól tompa agyunk ekkor fogja fel igazán, mekkora ez a rendszer. A szellőző alagútban vagyunk. „A járat a Kempinski szálloda épületébe visz. Más kijáratok parkokra, közterekre nyílnak, bejutni a metróba azonban szinte lehetetlen. Annyira jól működnek a riasztók, hogy néha még a karbantartókat is lekapcsolják a rendőrök” – mosolyog kísérőnk. A gigászi furat végén vasszörnyek állnak: hangfogók, amelyek arról gondoskodnak, hogy az utcán ne halljuk a metró zúgását. „Ha napközben járnánk itt, lobogna a hajunk, talán a talpunkon sem maradnánk meg” – mondja szakértőnk, majd kikerüli a metró legalattomosabb ellenségét: egy tócsát. A talajvízzel folyamatos harcot vívnak, néhány falról akkora cseppkövek lógnak már, hogy Aggteleken sem látni nagyobbakat.

További részeletek a Tilos a belépés! című könyvben.

Fotó: Kecskeméti Dávid

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest könyv metró

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr772459269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.11.19. 15:39:53

Régen voltam lent en is a metróban amikor még metróbuzibb idoszakomat éltem, elmentunk egy polgárvédelmi helyre asszem talán a Kálvinon (vagy Arany J nem emelkészem már), megnéztuk a szellozorendszereket, a légszurorendszereket, hangfelfogókat, kismilló dolgot, voltunk a kozponti forgalomiranyitoban, elmentunk az Orsre meg Kokihez a jármutelepre, stb. [pontosabban metróval mentunk át az egyikbol a masikba, az osszekoton keresztul].
Akkor még a Ganz G2 is a Koki JT-ben állt. Régi szép idok :) [volt ez kb 7-8 éve]

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.11.19. 15:40:55

@Dö nekszt sztop iz nyugati rélvéj sztésön.: hát, átlagembernek ismerosok nelkul sehogy. Mi anno az indexes metrós forumosokkal mentunk le tizenpáran.

Gyáli úr 2010.11.19. 15:53:15

Gyárekek ne türjétek le a csebkövet, mer százmillyárd évig nőlött! Szabó Petike, adodide azonnal, nem megmondtam!

TPZ 2010.11.19. 16:42:39

Az április elsejei dátum véletlen volna?

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.11.19. 17:07:58

@NViktor: "átlagembernek ismerosok nelkul sehogy" - ezt akár kis országunk zászlajára is kiírhatnánk, nehéz lenne ennél igazabb mondattal jellemezni ezt a társadalmat..

HostageChicken 2010.11.19. 18:17:04

a Korona Hotel alagsorában/pinceszinten is van egy bejárat a metróalagúthoz.

Gera 2010.11.19. 19:49:07

"A 824 voltos vezetéket elegendő nyolc centire megközelíteni, hogy összeégjen az ember."

WTF?

f@szh@rcos 2010.11.19. 20:54:52

én úgy'tom, egy másik járat meg a'zerzsébet kilátóba visz fel

Dracon 2010.11.19. 21:12:04

@Gera:
"A 824 voltos vezetéket elegendő nyolc centire megközelíteni, hogy összeégjen az ember.

WTF? "

Hát hogy átüt-e azt nem tudom de ha már ilyen közel kerül a tápsinhez akkor valamit nagyon elkúrt. Öngyilkossághoz meg tökéletes csak szegény ügyeletes Renomé alkalmazottat sajnálom, akinek le kell mosnia az alagút faláról azt ami az emberből megmarad. (szinte azonnal elforr a vére és a testfolyadék, a test egy része felrobban, a maradék meg szénné ég)

öntelt radírpók 2010.11.19. 21:26:39

akár jó is lehetne ez a könyv, de az eddig közzétett részletek alapján elképesztően idegesítő modoros-iskolás stílusban ír a szerző

persze az csak az én véleményem

de hogy pozitív is legyek: metros.hu
kimerítő, részletes leírások az alagutakról, állomásokról, szerelvényekről stb., élmény olvasni

limbekcs 2010.11.19. 22:18:03

csak nem félkörív az, ugyanis ott egymás alatt-felett, nagyjából derékszögben halad a két metróvonal (= 4 alagút), a félkörív max. a párhuzamos alagútba vihetne vissza.

gondoljunk inkább arra, amikor egy autópályáról (vagy akár egy sima országútról) kanyarodunk "háromszor jobbra" a fölötte lévő felüljáróra: háromnegyed körív lesz az, enberek.

boldii10 2010.11.19. 22:28:25

@Dracon: Ja, helyesen:
A 824 voltos vezetéket elegendő nyolc centire megközelíteni egy 7,8 centis fémmmel, hogy összeégjen az ember.
vagy:
a 824 kilovoltos...

limbekcs 2010.11.19. 22:46:07

@boldii: nem volt szájba rágva, hogy egyenfeszültségről van szó, ívet húz, megbasz

LoviGabi 2010.11.19. 23:35:50

"A jelzőfény sárgára vált. Erre vártunk! Áramtalanították a rendszert,"

A feszültségmentes állapot az alsó fehér fény a 'feszültségállapot jelzőn'.

R242 2010.11.20. 00:00:38

Szia DÁ! :)

Eltelt 20 év, és nincs haladás.
Még ma is tikok között élünk, nap mint nap.
Mikor lesz végre rend?
Na, mind1....:D

Népi ellenőrzési iroda (törölt) 2010.11.20. 06:40:54

Dézsi Zoltán egy érdekes figura. Csinált egy filmet politikai (jobboldali) megbízatásra a 94-es választások előtt, ami akkor és ott érdekes volt bár bizonyítékokban nem bővelkedett. De hogy azóta is a témán rugózik ilyen ókonzervatív szórványi blogokon az már mánia.

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.11.20. 12:07:54

Ha valakit jobban erdekel a tema egy resze akkor javasolt beszerezni a Budapesti metrókozlekedés három évtizede c. konyvet, használtan talán sikerul :)
Elég technikai olvasmány, de jó.

kilobike 2010.11.20. 12:17:20

"A 824 voltos vezetéket elegendő nyolc centire megközelíteni, hogy összeégjen az ember."
Ez így nem igaz.
A száraz laboratóriumi levegő átütési szilárdsága, más néven kritikus térerőssége, homogén villamos tér és meghatározott elektródköz (2 cm) esetén 20 kV/cm.
Magyarán a 20kV-os magasfeszültség 1 cm-ről "áthúz". 824 V-os feszültségnél ez a villamos szilárdság tizedmilliméterekben kifejezhető.

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.11.20. 12:26:39

@kilobike: elég rossz voltam fizikából, de azért a metróban nem épp laboratoriumi szárazság van :) [plusz gondolj rá h amikor valami okos felmászik a vonat tetejére és megsuti a felsovezetek, az is azt hiszem 20kV-s fesz, mégis sokszor boven tobb mint egy centirol hatásos...]

kilobike 2010.11.20. 12:42:11

@NViktor: igen, nagyban függ páratartalomtól, szennyezőanyagoktól, nyomástól, stb. De a nyolc centi kissé túlzás 800V-hoz.

Nati Walter 2010.11.21. 09:16:25

"Vélhetően, akik ott voltak, vagy oda szorultak, vagy oda zárták őket, azok meghaltak … megfulladtak, éhen haltak, szomjan haltak. Erre is vannak adalékok, mégpedig két tanúm van, akik ’57 tavaszán takarították el a holttesteket –és így mondták: térdig jártunk a holttestekben …

- Azért érdekes ez, amit mondasz, mert a Köztársaság téren most is metró épül, és ugye az MSZP most szabadult meg a Köztársaság téri székházától – és a mellette lévő épülettől, egyszerre. Szerinted, kiderülhet még valami?

- Nagyon bízom benne, hogy a metró kiszolgáló egységei beleütköznek valamibe – de teljesen el vagyok zárva, nemcsak én, a nyilvánosság is a metró építés minden egyéb részletétől. Én ugyan hetente kijárok a Köztársaság térre, de senkivel nem állnak szóba. De, még azért lehet bízni ebben, hogy a metró valamelyik szelvényében találkozik. A másik: a pártházat eladták, és az eladásban úgy szól, hogy a legfontosabb elem a mélygarázs. Mert mélygarázs nélkül nem lehet semmit csinálni – hogy nem csinálnak a pártház alá mélygarázst, hanem a Köztársaság téren egy egyszintes mélygarázst fognak építeni. Hát itt lóg ki számomra a lóláb, hogy a legegyszerűbb lenne ledózeroltatni az egész pártházat, mert amúgy is műszakilag elavult, történelmileg súlyos múltú, nem védett az épület. Lebontani, csinálni egy nyolcemeletes mélygarázst és kész. Na de benne van a szerződésben tudtommal, hogy erre nincs mód. Lehet átalakítani, de nem lehet semmi egyéb dolgot végezni – úgyhogy a pártházból nem fog semmi kiderülni. Amúgy pedig a metró maga volt az elvtársakat összekötő hálózat – tehát nem véletlemül megy így a metró: Keleti pályaudvar, Köztársaság tér, Szabad Nép Székház, Deák téren az Országos Rendőrfőkapitány és megy a Kossuth tér felé a metró "
gondolatjelek.wordpress.com/tag/pinceborton/

Dariengo · http://dariengo.blog.hu 2010.11.21. 14:23:17

A Steindl Imre u. 12-be is van egy lejárat. Belvárosi bérház, ez van az utca közepén, régen honvédségi lakások voltak ott. A metrőszellőző egy emelet magas, egész nap halk morajlás jön belőle, és állandó a huzat. Ablakot nyitni képtelenség volt, és minden kiteregetett ruhának "metrószaga" volt. Pár éve felújították az épületet, most irodák vannak ott.

Mylady 2010.11.21. 20:22:04

"Tudtátok, hogy a metróban télen sincs fűtés?"

Tiszta szerencse. Így is ráizzad az emberre a pulóver (a kabát nem, mert azt alapból levesszük). Olyan fülledt meleg van, hogy sokszor kibírhatatlan. Mi lenne, ha még fűtenének is?

Egyébként érdekes téma. Kár, hogy egyszerű földi halandók előtt zárva vannak az ilyen helyek.

záporjózsi 2010.11.21. 23:13:33

@NViktor: Aranyat szokták mutogatni. A Kálvinon más érdekességek vannak. :)
A "Földalatti történet" elég jó és olvasmányos is.

@Bukowszky: Elvileg a metró egy igen sebezhető objektum, amelyben elég könnyen lehet terrortámadást végrehajtani a zártsága miatt. Ezt párszor már meg is tették. Ott nem csoda a paranoia...

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.11.21. 23:17:45

@záporjózsi: Igen, en is azt hiszem h az Arany volt...Kálvinon mi van? (leszamitva a kozponti forgalomirányítót)

záporjózsi 2010.11.21. 23:27:54

@NViktor: Azon kívül, hogy az egyetlen hatalagutas állomás, fogalmazzunk úgy, hogy az M4 építése ott korántsem előzmények nélküli...

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.11.21. 23:29:18

@záporjózsi: Hmm, errol valamit hallottam de ha nem emlited az életben eszembe nem jut. Mozgólépcso-akna volt megcsinalva, ugye? Vagy valami hasonló....

MagyarZizzi (törölt) 2010.11.22. 10:46:48

Nagyon érdekes téma, egyszer én is szeretnék így kalandozni a metróban. :-) Ha lesz egyszer civileknek metrójárás (némi pénzért szoktak ilyet szervezni), szóljon már valaki!

@Alanhun:
Jó kis városi legenda, de honnan lehetne megbizonyosodni róla, hogy igaz?

tengoo 2010.11.22. 11:57:33

egy kis infó meg térkép az összekötő alagútról

www.freeweb.hu/metros/vonal/osszekoto.html

don-kanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2010.11.22. 14:19:44

@tengoo: Eszerint az elvtársak direkt az amerikai nagykövetség alatt/mellett fúrták a "4-es metrót". Nyílván hallgatózni szerettek volna. Kíváncsi lennék, hogy az MNB föld alatti páncélszekrényeit robbantással, mint egy filmben ki lehetne-e pakolni a metróvonalon keresztül:)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.22. 21:42:36

hogy is írta valaki fentebb? modoros és iskolás stílus? Abszolút találó.

Co2 2010.11.23. 14:59:44

megvettem én is, nem egy nagy összeg, kicsit komolyabb munkára számítottam, de ennyiért bulvárban elfogadható, ami érdekel belőle annak meg utánanézek pontosabban pl: a metro pont ilyen a metros.hu linket köszöntem, hasznos!

hovatűnt démonhill 2010.11.27. 12:34:04

@Alanhun: ezek az ezerszer körülrágott, megcáfolt, kivesézett legendák időről időre feltűnnek, újszülötteknek minden vicc új...

záporjózsi 2010.11.27. 15:48:29

@Alanhun: A Deák téren a BRFK volt. A Kossuth tér felé pedig azért ment a metró, mert ott távlatban nem kívántak hidat építeni, emellett így lehetett biztosítani a Deák téren a kapcsolatot a Földalattival.

sorica123 (törölt) 2011.01.21. 19:25:43

@Mylady: hogy lehet amúgy ott melózni és mi kell hozzá?

záporjózsi 2011.01.22. 15:13:23

@sorica123: A BKV tárt karokkal szokott várni.

delejezoe 2015.02.09. 21:44:05

@kilobike:
lapzártakor még a metro egyenfeszültséggel működött, nem? A 21 kV/cm, effektív érték.