A tervek szerint még a választások, sőt ha lehet, még a kampányhajrá előtt megkeresem valamennyi főpolgármester-jelöltet indítós szervezetet, hogy egy szakpolitikusok vagy akár maga a jelölt beszéljen a terveiről. Nem lesz szó ideológiáról, pártokról, koalícióról, személyi kérdésekről és arról, hogy mit csinálnak rosszul mások. Kifejezetten arra vagyok kíváncsi, hogy az Urbanistás témákban milyen lépéseket terveznek.

Vagyis: közlekedés - és főleg tömegközlekedés - fejlesztése, úthálózat, városszerkezet, közigazgatás, kerületek és főváros viszonya, önkoris cégek hatáskörei, köztisztaság, ingatlanfejlesztések, nagyberuházások, városkép, közterek, arculat, miegymás.

Gondolom az Urbanista olvasói is ilyesmire kíváncsiak. Vagy nem? Itt a lehetőség, hogy mindenki idekommentelje vagy megírja nekem a kérdéseit és én felteszem azokat az interjúk során, hogy egy-egy jobb ötlet később ne vesszen el a kommentek özönében.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: blog politika választás

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr372242896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.24. 08:18:41

Épp a napokban jutott eszembe ez a dolog, mert picit megint belecsöppentem Bécs világába és megint fogcsikorgatva és irigykedve csodáltam azt a várost, aminél amúgy Budapest szebb lenne, kb, mint egy ikerpárból az egyik.

Szerintem a klassz villamos(és nyilván metró)hálózata teszi nagyon élhetővé. Egy hm átlagember alig-alig veszi észre, hogy mennyivel barátibb érzés ha három villamos siklik el melletted, mintha három busz. Budapest buszpárti lett, kizárólag azért, mert RÖVIDTÁVON jobban megéri. Politikusnak elég ennyi, átlag embernek meg ha nem gondol bele, csak annyi, hogy legyen légkondi.
Nem az lenne a hosszútávon jó döntés, ha vennének megint buszokat, hogy öt év múlva teljes szervizt kelljen csinálni(majdnem a busz ára.) Inkább át kéne csoportosítani a dolgokat. A régi, ostoba módon bezárt villamosvonalakat visszaállítani(ahol most buszok szenvednek. Pl a 47 a nyugatiig, az egy fontos vonal lenne. És kellenének újak, pl az egyes villamos szánalmas, hogy még mindig nem ér ki a Fehérvári útig. De egyébként nem is odáig, hanem a Kelenföldi pályaudvarig kellett volna tervezni és akkor a 103as buszt is kiváltani.

Szóval ez a kérdésem, buszpárti lesz tovább is a város vagy villamos/troli párti? Az élhetőség szempontjából nagyon fontos. Engem sem az érdekel, hogy "hinnye a négyes metró miatt nincs pénz semmire" stb.
De hogy mi a nagy rákfene? Hogy a politikus az nem is tömegközlekedik és baromira nem érti ezt a kérdést. A metró amúgy ugyanilyen, Délbuda felé is(ahogy a leágazást megcsinálták szükségesebb lenne, mint kelenföldig.

Sárika és Dávidka 2010.08.24. 08:45:06

Én azt, hogy "buzi-e vagy?" :)

Tömegközlekedés és szabálytalan parkolás - e kettőn rugóznék. Ja, és hogy az Andrássy út legyen sétálóutca.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.08.24. 09:18:29

Az én lerágott csontom a kutyagumi, hogy egy remek képzavarral éljek.

Persze mások is vannak, pl. hajléktalankérdés, vagy a már említett parkolás.

Fontos lenne a "hogyanokra" rákérdezni.

Továbbá a pénzigényes igéreteknél (bár az én "csontjaim" elvileg nem ilyenek) a "miből" és a "mikorra" kérdéseket okvetlenül feltenni.

fukisunni22 2010.08.24. 10:07:19

Lesz e végre olyan városvezetés, aki/ami nem politikai alapon hoz döntéseket, hanem figyelembe veszi a szakmai szempontokat, illetve a hosszútávú érdekeket? (pl. szennyvíziszap komposztáló ügye, ami nem épült meg, bármennyire hasznos lett is volna)

Mt 2010.08.24. 10:15:26

Nem akarják-e megcserélni az Andrássy úton a parkolósávot a bringasávval? nem kerülne sokba, és jelentős javulás lehetne...

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.24. 10:34:39

Még valami: ha már tömegközlekedés, az autósforgalmat sem lehet megkerülni. De a dugódíj és egyéb marhaságok csak kicsesznek emberekkel, másoknak meg semmi előnye nem származik belőlük.
A közterületi parkolást ritkítani kéne, ezt "csak úgy" nem lehet megtenni, ehhez parkolóházak kellenének. Utána lehet és kellene is parkolásokat kitiltani, bizony az éppen ottlakókat is.
Forgalom szempontjából meg elemezni kell a dolgot. A forgalomnak egy nagy részét az agglomerációban lakók adják, akik valamikor kimentek a "ződbe" és a fasza autóikkal járnak be nap, mint nap. Nem velük van a gond, hanem azzal, hogy megtehetik ezt. Volt régebben egy riport hogy egy falucska unta, hogy van egy szép hegy a közelükbe és ezért relatíve nagy az autósforgalom a faluban, ugyanakkor semmi pénzük nincs ezekből az emberekből, csak lerakják a kocsit a faluban és mennek kirándulni. Én teljesen megértettem és korrekten tartottam, hogy a falu fizetőssé tette asszem a behajtást is. Igazuk van, nem haragszik senki, senkire, de így van ez jól.
Így képzelném el a Budapestre behajtást is. Persze, csak mondjuk maradva Délbudánál, a Camponánál van már jelenleg is ingyenes P+R parkoló, odáig elmenne egy metró, kéregvasút hév, bármi, akkor simán lehetne akár 3-4ezer forintokat kérni egy behajtásért. És ebbe beleférne az is, hogy heti 1-2 alkalom ingyenes lenne. Utána meg lehetne nézni, hogy mekkora lenne a forgalom a városban és hogy kell-e még valami, igen, akár dugódíj.
Aki egyből dugódíjat meg tudomisén mit vezetne be, az nemhogy polgármesternek, de titkárnőnek sem való.
A kérdés röviden ( :) ): Budapest autósforgalmát hogyan csökkentenék?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.08.24. 11:06:13

Kérdezd meg őket, hogy megválasztásuk esetén milyen garanciákat adnak arra, hogy hazugságon kapásukkor el lehessen kergetni őket a sunyifaszba!

pösti 2010.08.24. 16:35:55

-A bontás+"szép" új építése helyett egy az "ingatlanfejlesztők"/építőipar számára is kedves FELÚJÍTÁSI program(nem csak panel!hanem az arra érdemes bérház állományt is érintő) támogatását elképzelhetőnek tartja-e(esetleg tenne is érte)?
-Transzparens (online!) gazdálkodás a fővárosi cégeknél?
-Hogyan képzeli el BP ingatlan GAZDÁLKODÁSÁT (pl.kihasználatlan állomány bérbeadása...)?
-Lesz-e összehangolt,megfizethető elővárosi közlekedési rendszer?
-Mi a véleménye a kerületi csendrendeletekről és az éjszakai alkohol vásárlási tilalmakról?
-Elfogadhatónak tartja-e a fővárosiak mellett a kerületi takarító/közteres/"őr" szervezeteket?
-Jó-e a kiszervezett parkoltatás?
Mit jelent ön szerint a "közterület"?Milyen hasznosítást ill. "kezelést" tart irányadónak?
-A gerjesztett bicilkista/autós ellentét feloldására milyen intézkedéseket foganatosítana?
-Lehetne-e a LIGET BP legsokoldalúbb/ÉLŐ közparkja?Tenne-e ezért?
-Duna???
-Vár???
-Egységesített taxi rendszer (fix tarifák,etikai kódex...)?
-Az új évezred turisztikai BP "brandjét" (Sziget,romkocsmák,hidden BP,rent a bike,Gödör...stb) felvállalhatónak tartja-e?Ha igen, hogy oldaná fel a lakók és a turisták közötti ellentéteket?
-Lesz -e BPnek kijelölt, transzparens "TÜRELMI ZÓNÁJA"?
-Kell-e még plaza?
-Feltámasztaná-e a szép emlékű budapesti piacokat?
-A gázártámogatás jó vagy rossz?
-Kutyaadó igen/nem?
-kihasználatlan(üres) ingatlanok/üzlethelységek külön adója igen/nem?

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2010.08.24. 16:51:28

@pösti: hű kösz, ez egy komplett interjú :) de igyekszem persze mind továbbítani

ildsisy 2010.08.24. 19:47:52

Sok mindennel egyetértek a kommentezőkkel. Én azt kérdezném meg: Mikor lesz Budapesten rend, tisztaság, és folyamatos felújítások, vagy ami kell ledózerelések, helyettük parkok... sorolhatnám, de mások már megtették. :)

katog 2010.08.24. 20:03:09

Nemdohányzók érdekében tervez-e valamit (közterületek és/vagy szórakozóhelyek)?

timo_ot 2010.08.25. 02:45:59

- Milyen villamosvonalakat terveznek meghosszabbítani? Gondolkodnak-e újabb vonalak megnyitásán vagy régi vonalak újraindításán?
- Támogatják-e a füvesített villamospályákat?
- Milyen megoldást találtak a kerületek és a főváros közötti rendezetlen hatáskörök és az ebből adódó peoblémák rendezésére, megszüntetésére?
- Miként viszonyulnak a rakpart problémájához? Tervezik-e a rakpart forgalmának föld alá terelését? Hosszú/rövidtávon?
- Milleniumi Földalatti meghosszabbítása?
- A 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekapcsolása?
- A 3-as metró felújítása (a 2-es példájára)?
- 4-es metró? Lesz második ütem? Milyen irányban? A földfelszín felett (RER?) vagy továbbra is mélyvezetésben?
- Milyen járműpark-felújítást terveznek a tömegközlekdésben?
- Kezdeményeznek-e felújítási-programokat? A program keretében: a régebben kupolával rendelkező épületekre újra felkerül a kupola?
- Megújuló energia fejlesztések - hogyan, s miként?
- P+R - hol és hogyan?
- És az előttem szólókhoz hasonlóan: Duna régió? Vár? parkolás? dugódíj? csendrendelet?

timo_ot 2010.08.25. 02:57:13

Csak sikerült vmit kihagyni...
- 5-ös metró?
- Hogyan képzelik el a BKV információs problémáinak megoldását? Tervezik-e az intelligens fedélzeti egység használatát Debrecenhez hasonlatosan?
- Gyalogoshíd?
- Új közforgalmi híd?

És elsósorban Tarlós Istvántól kérdezném:
Hogyan képzeli el a programjában olvasható építési engedélyezési eljárás átalakítását?

Pelle381 2010.08.25. 08:48:57

Azt kérdezném meg, hogy:
- a plázák és puccos lakóparkok helyett mikor épülnek végre új sportlétesítmények (pl. uszodák, jépgályák), melyek elsősorban a lakosságot szolgálják, a gyerekeknek, a tömegsportnak, nem pedig az élsportnak meg stadionok a focistáknak... (gyalázatosan le vagunk maradva sportlétesítmények terén, a meglévő gyér kínálat többsége pedig nem felel meg a nemzetközi szabványoknak)

- mikor lesz végre mozgólépcső és lift az aluljárókban, sokan vagyunk babakocsival, hogy az idősekről és mogzáskorlátozottakról ne is beszéljünk; ugyanígy szép az a néhány alacsony padlós busz és villamos dísznek a belvárosban, de a legtöbb BKV jármű még mindig nem ilyen, HÉV-re, trolira felszállni katasztrófa

- nem csak Budapest: az okmányirodák és földhivatalok ügyfélfogadási idejét célszerű lenne egy-egy nap legalább esti órákban is biztosítani, manapság az a jellemző, hogy estig dolgoznak az emberek, nem tudnak folyton szabadságot kivenni, mert háromkor Mancika már dobja el a tollat a hivatalban, várható-e változás?

- bölcsöde- és óvodafejlesztésben terveznek-e fővárosi szintű összefogást, programokat vagy csak a kerületi önkormányzatokra mutogatás megy továbbra is, akik ugyanúgy csak a vállukat vonogatják? Hatékonyabban lehetne megoldani több kerület összefogásával, intézmények társulásával, közös bővítésével.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.25. 10:18:17

@Pelle381: Nem akarok vitatkozni, mivel elsősorban nem is vitaposzt. Jó látni, hogy valakinek eszébe jutott a tömegsport támogatása. Nálunk élsport pénzömlesztés, olimpiajáradék az megy, olyan sportolóknak, akikről nem is tudunk és nem is érdekelnek, miközben már egy gyereknek is horribilis egy úszás ára is. Ezeken tényleg változtatni kéne, akár az élsportolók kárára(SŐT), de ugyanakkor ne nevezzük már a plázákat meg a lakóparkokat ellenségnek. Ha megéri a cégnek és a városnak, akkor csinálják, sosem baj a fejlődés. Boltok nem mennek tönkre miatta, mivel ugyanazok költöznek be. Nekem meg egy bevásárlásért, egy könyvvásárlásért és egy moziért nem kell három kilométert gyalogolni az esőben. És még kulturált mellékhelyiség is van. Úgyhogy plázát divat szidni, nem rosszabb, mint egy bevásárló utca. És megfér egymás mellett is tömegsport támogatás és lakópark építés is.

A minden járat legyen alacsonypadlós is kétoldalú dolog. Az alacsonypadlóság sok ezer emberrel kicseszés, hiszen csúcsidőben mozgássérülteket nem nagyon látni, ahogy időseket se nagyon kismamákat se, viszont sokkal kevesebb a hely. Ha minden második vagy harmadig jármű lenne MINDEN vonalon alacsonypadlós, az sokkal ésszerűbb lenne. Csúcsidőben, mikor úgy utazunk, mint heringek a dobozban, fontosabb, hogy mennyi hely van belül, minthogy milyen kényelmes fölszállni.
Az utolsó pontod viszont (sajnos) nagyon eltalált és nagyon jól látod a helyzetet, annyit hozzá, hogy iskolák, gimnáziumok ügyében is ugyan ez a helyzet.

Apropó ide kapcsolódik még egy kérdés: lesz-e kerületszám csökkentés és ha lesz, akkor mikor? NAGYON kéne. Ráadásul a kerületeknek nem egyéni kiskirályságoknak kéne lenniük. Apropó, minek vannak?

Ordnassac 2010.08.25. 11:22:44

Kis helyi: mennyire akarják bevonni a körvasútsort a közösségi közlekedésbe?

FayeFaye 2010.08.25. 11:25:18

- Milyen lepeseket tervez a hajlektalanok es a koztisztasag erdekeben? (szallok, nyilvanos wc-k, a miniatur alkoholos uvegek betiltasa)
- Hogyan tervez tobb parkot es ingyenesen hasznalhato kozteruletet letrehozni a varosban? (szeretem a kiulos kavezokat, de jo lenne, ha lennenek terek, ahova ugy is ki lehet ulni, hogy nem kell fizetni erte. a godor romjaibol nyilvanvalo, hogy oriasi igeny van erre)*
- Hallott-e a zoldtetokrol? Tamogatna-e az uj epitesu irodahazak/parkolok/plazak kotelezo zoldtetositeset? Mit fog tenni a zoldebb Budapestert?
- Tamogatja-e az egyseges varoskep kialakitasat? (egyforma jardakovek, lampak, stb.)

pizs (törölt) 2010.08.25. 13:39:37

LÁNCHÍD FELÚJÍTÁSA, hogy ne pusztuljon le úgy, mint a MARGIT HÍD!!!
Utcák, terek, aluljárók, parkok takarítása, -és minden ami szükséges a budapesti embernek!!!

Gandalf Garaboncias 2010.08.25. 13:55:34

Ha cinikus lennék, azt kérdezném: "Megfordult-e már Ön is Mesterházy Ernő szigligeti villájában?"

Ha komolyan akarnám venni a kérdésfeltevést, talán így fogalmaznám át:
"Milyen garanciát tudna adni arra, hogy főpolgármestersége esetén a különféle érdekcsoportok lobbija távol lesz tartva a közbeszerzésektől?"

spiderpig 2010.08.26. 01:47:20

Én elsősorban a

Közterek felújításáról,
A BKV ról, hogy mit szeretne kezdeni a mostani állapotokkal amik uralkodnak a vállalatnál,
és arról kérdezném, hogy az ő ciklusában (ha megválasztják) is lesznek-e ilyen irrálisan magas árú beruházások.

Ja meg a véleményét arról, hogy 4 es metró beruházásával milyen gondok vannak, mi a véleménye róla, az árról, a nyomvonalról például.

sturmo (törölt) 2010.08.26. 07:41:01

"Mi a véleménye Demszky G. munkájáról?"

Ha tud normálisan válaszolni akkor mehet tovább, ha nem a piros gomb megnyomásával aktiválnám a széke alatt található csapóajtót...

pösti 2010.09.01. 13:47:48

Vajon ez a topic miért nem mozgat meg több posztolót????

gabute 2010.09.15. 16:12:39

Szia!

Köszi a lehetőséget a kérdés feltevésre.

Nekem több kérdésem lenne a jelöltekhez (elsősorban Tarlós Istvánhoz), némelyik kifejtést is igényel:

1. Budapest talán az egyetlen város Magyarországon, ami nem rendelkezik saját médiával. Budapest TV néven egy "Anettka" nevű műsorvezető zugtelevíziója működött 2009-es megszűnéséig (hála Istennek), ami már önmagában is egy sértés volt a várossal szemben.
Számomra, mint Budapesten született és azóta is itt élő ember számára rendkívül fontos lenne egy olyan Budapest TV és egy olyan budapesti újság (mondjuk Pesti Hírlap néven), ami a városomról szól. Minden megyének van saját, helyi hírekkel foglalkozó lapja, minden városnak van saját televíziója. Budapest a kivétel, egyedül itt nem lehet tudni, hogy milyen fejlesztések, milyen változások, milyen beruházások várhatóak. Mit szeretne a város. Mi történik a kulturális vagy a sportéletben. Illetve lehet tudni, de csak azt, ami bekerül az országos sajtóba... az meg édeskevés!
Éppen ezért a város iránt érdeklődők rá vannak szorulva, hogy a sajtó helyett az (egyébként kitűnő!) urbanistából és más blogokból, fórumokból szerezzenek be információkat...
A kérdés egyszerű: mit kíván ez ügyben tenni a kedves jelölt?

2. Budapest versenysportja haldoklik. 2010-ben a komolyabb csapatsportágak közül (ez egy szubjektív kategória, de maradjunk pl. a 2011-es adóváltozások által érintett öt, államilag kiemelt látványsportágnál: vízilabda, jégkorong, labdarúgás, kézilabda, kosárlabda) egyedül vízilabában született budapesti bajnoki cím. Az öt sportág hét komolyabb nézettségű bajnokságot jelent, mivel a női kosárlabda és a női kézilabda is népszerű. Vagyis összesen 21 érmet osztottak ki a népszerű csapatsportágakban.
Ezekben a következő érmes eredmények születtek fővárosi csapatok részéről:
Férfi jégkorong: 1 bronz
Férfi kosárlabda: budapesti csapat nem is indult
Női kosárlabda: nem szerzett budapesti csapat érmet
Férfi kézilabda: nem szerzett budapesti csapat érmet
Női kézilabda: nem szerzett budapesti csapat érmet
Férfi vízilabda: 1 arany
Férfi labdarúgás: nem szerzett budapesti csapat érmet

Vagyis 21 éremből 2-t sikerült budapesti csapatoknak szereznie. Ez nagyon kevés, főleg a fővárosi sport korábbi helyzetét ismerve.
Az oka rendkívül egyszerű: míg vidéken az önkormányzatok támogatják az élsportot, Budapesten ezt nem teszik. Sem a fővárosi, sem a kerületi önkormányzatok nem áldoznak a csapatokra. Sőt, a fővárosban a sportlétesítmények is állami kezelésben vannak, amikért a klubok bérleti díjat fizetnek (cserébe az állam a karbantartást sem végzi el...). Vidéken a stadionok, csarnokok is önkormányzati kezelésben vannak, a klubok ingyen használhatják őket. Egy sportlétesítmény és egy sportklub ugyanúgy része egy város múltjának, jelenének, mint egy színház és annak társulata!
Kíván tenni a jelölt azért, hogy az élsport helyzete javuljon a fővárosban? Ha igen, mik a tervei? Egy 1,7 milliós városnak el kell tudnia tartania 4-5 kiemelkedő klubot (pl. Újpest, Kispest/Honvéd, Vasas, MTK, FTC), ha tizen-, meg huszonezres településeknek vannak bajnok csapatai...

3. Tervezi-e a jelölt, hogy a Normafán sífelvonót, kijelölt sípályát hozzanak létre? (Ez pont annyira önkormányzati feladat, mint a Műjégpálya fenntartása: vagy mindkettő, vagy egyik sem).

4. Tömegközlekedési kérdések:
- Meg lesz-e hosszabbítva az 1-es villamos az Etele térig? Ha igen, mikor?
- Lesz-e a 2-es villamosnak „budai” párja, vagyis épül-e sín a Gellért tértől a kopaszi gátig a Duna partján?
- Mikor valósul meg az „budai fonódó villamoshálózat” a Batthány tér és Margit híd között?
- Tervezi-e, hogy újra járjon villamos az Erzsébet hídon (majd tovább a Kossuth L. u.-Rákóczi út útvonalon)?
- Tervezi-e, és ha igen, mikor a Deák téri és a Lehel téri villamosok összekötését?
- Tervezi-e, és ha igen, mikor a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötését?
- Tovább lesz-e vezetve a 3-as metró Káposztásmegyer, illetve a Ferihegyi repülőtér felé?

Köszönöm,
gabute

gabute 2010.09.15. 22:20:35

Még egy 5. kérdés:

5. Hogyan fogja megoldani a budapesti hajléktalan-problémát?

gabute 2010.09.17. 17:36:56

6. kérdés:

A Margit-szigeten található az egykori Újpesti Dózsa teniszstadion. Egykoron ez volt az ország és a főváros első számú teniszlétesítménye.

Jelenleg Budapest nem rendelkezik komoly nemzetközi verseny megrendezésére alkalmas teniszpályákkal (ellentétben gyakorlatilag Európa minden más fővárosával). Tervezi-e a jelölt, hogy a területen nemzetközi szintű versenyek megrendezésére alkalmas teniszstadiont és hozzá csatlakozó pályákat hoz létre/újít fel?

Purell 2010.09.26. 10:17:03

mi lesz végre a VÁRBAZÁRral????