Állítólag a tankok miatt ilyenA főváros útfelújítós sajtóközleményeivel nem nagyon szoktam foglalkozni, de most kivételt teszek. Rendbehozzák ugyanis a Nagy Lajos király útját, amelyről Tankcsapda körút címmel volt már itt egy kisebb (hm.. természetesen befejezetlen, ráadásul a dizájnváltás miatt kissé szétesett) sorozat. Ebben épp az út állapota, na meg a tankokhoz fűződő városi legenda adta a címet, most viszont:

 

A munkák során a szakemberek teljes pályaszerkezet-átépítést végeznek, elbontják a kockaköveket, és helyette teljes aszfalt pályaszerkezetet alakítanak ki.

 

Nem vagyok az értelmetlen nosztalgia híve, de azért beugrott hol van még a városban klasszikus - vagyis valóban használatra és nem csak az elmúlt 2-3 évtizedben a szépsége miatt lerakott - macskakő. Szedjük össze a kommentekbe!

Igazából még az is felmerült bennem, hogy ahogy van ipari műemlék, akár útépítési műemlék is lehetne valahol a városban. Amit persze nem úgy képzelek, hogy valami nagy forgalmú szakaszt ezután erre hivatkozva nem újítanának fel többet, de egy kis forgalmú - karban tartott! - utat meghagyhatnának emlékeztetőül.

Sőt akár érdekességképpen váltakozhatnának rajta a különböző technológiák, mindegyikről lenne persze ismertető, meg metszet és mittudomén még mi - a "múzeumlátogatók" meg végighajthatnának rajta kocsival, ha kedvük tartja. Amolyan városi tanösvény lehetne.

Ja és a témához kötelező szakirodalom természetesen a Városjáró blog és az Indexvideó közös produkciója.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés út útépítés töri xiv. ker nagy lajos király útja herminamező

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr341983480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2010.05.08. 12:37:13

belső-erzsébetvárosban és lipótvárosban rengeteg kis utcában, utálom is mindet. esztétika ide-oda, a kockakő rossz! éljen az aszfalt!

Stiel 2010.05.08. 12:44:22

Sétálóutcákba való igazából a kockakő, nem nagy forgalmú utakra.

Vagy ha mást nem, és tényleg csak kidobásra menne a felszedett kő, akkor lehet olyat is csinálni, mint a Haller utcában, ahol a parkolósáv van kirakva kockakővel.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2010.05.08. 14:19:20

Verseny utca a Keleti oldalában, jelentős része még mindig macskakő.

Norvalent 2010.05.08. 15:09:13

A Nagy Lajoson is marad egy emlékpont:
a Bosnyák téri csomópont.
Különlegessége, hogy tavaly óta már minden irányból felújították körülötte az útpályát.
Zuglói vagy a fővárosi hivatalnoknak köszönhetjük ezt a zárványt??

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.05.08. 15:19:53

Sétálóutcába sem való a kockakő. Bár én nem járok tűsarkú cipőben (a mocskok nem gyáranak belőle 44-est :P ) de a csajoknak gondolom elég kényelmetlen lehet. Meg biciklivel meg babakocsival is. Biciklivel a másik kedvencem az aszfaltozott (tükörsima) járda mellett a viacolor (rücskös-rázós) kerékpárút burkolat. Aki azt kitalálta az se ült még soha biciklin.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2010.05.08. 15:48:36

Nálunk is ilyen a Krúdy és a Reviczky. Szép, de használhatatlan. Az új sétálóutcáknál már csak a parkoló autók alá raknak kockakövet, szerencsére, a többi burkolat beton lesz.

Káposztakukac 2010.05.08. 18:01:31

@Baint: ezzel kapcsolatosan írtam az önkormányzatnak. szerinted jött válasz? egyébként a fővárosi önkormányzat a felelős.

Norvalent 2010.05.08. 18:45:40

@Káposztakukac:
Te legalább vetted a fáradtságot.
Kínosabb, hogy a zuglói vezetésnek fel sem tűnt, vagy annyi erejük sincs, hogy a madaras-szegfűs párttársak egymásközt lezsírozzák..

Jokkura 2010.05.08. 20:40:21

A postban helyesen vagyon írva,hogy macskakő ( ez az amit jól el lehet dobni :) ) ,sokan keverik a nagy útburkoló kockakővel.Szépen,jól lerakva mindkettő évtizedekig tökéletes,igaz hangos és csúszik.Sajnos sehol sem látom,hogy a retó hangulatú utcákat jól burkolnák ilyesmivel.Ez külön szakma volt!Meg kell nézni ,hogy van kialakítva a "bakhát" -vízlefolyás miatt,és bizonyos szélesség felett milyen mintában rakták le annó.A közöket meg szurokkal(!) töltötték ki és nem mindenféle sóderszerű anyaggal.Én még láttam a sárga keramittal burkolt utcát Bp.-en ( nem csak a Bartók B. u. volt ) Jobban viselte az időjárás viszontogságait mit az asztfalt.Érdemes megnézni most az Andrássy utat!-szégyen.Se a kockakő ,se a macskakő burkolat( jól ,szakszerűen lerakva) nem rosszabb ,mint a pénzhiány (?) miatt összetöredezett,kátyús,beszakadó ,stb, asztfaltos út.
Remélem ,hogy ez a felújítandó rövidke szakasz is legalább 10(!) évet kíbír mindenféla javítási igény nélkül.

min 2010.05.08. 22:33:30

A Németvölgyi úton! A macskakőre ráhúzott azfalt lassan eltünik már ott és marad az eredeti macsakaköves út:-)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.05.09. 12:45:39

Újra megy a videóanyagunk! (Ezt neked köszönhetem dá? Mert akkor KÖSZI!)

Szóval jól mondja Jokkura, ha jól van lefektetve a kő, akkor bizony felveszi a versenyt az aszfalttal. Persze időigényesebb és valódi szakértelmet igényel, de hát a jó munka elvileg mindehol ezt igényelné.
A Soroksári útat pl. három éve aszfaltozták. Azóta tiszta pecsvörk az egész. Megsüllyedt, foltozott. Sőt a mai "szakemberek" még a felüljárók betonszerkezetét is képesek gödrösen aszfatozni... Pedig az már komoly kunszt!
varos.blogter.hu/260760/mi_a_kozos_bennuk_soroksari_ut_lagymanyosi_hid_florian_teri_feluljaro
No mindegy, száz szónak is az a vége, hogy ahol minőség van, ott nincs gond. Nálunk minőség nincs, és hogy a gond is csak egy-két év múlva látszódjon hát aszfaltozunk - mert az gyorsan mutat jól.

A nagylajos egykori macskaköveihez hasonló burkolást egyébként az angyalföldi Kámfor utcai felüljárón lehet még látni. Előtte-utána már onnan is kiűzték a kockakövet, de a Béke út felett (ha minden igaz) még látható.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.05.09. 12:59:01

A hír sajnos nem tartalmazza - és én sem néztem utána -, de vajon kiszélesíteni mikor fogják a nagylajost? Mert kockakő ide-aszfaltozás oda, az igazi fejlesztés az volna.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2010.05.09. 14:40:50

@városjáró: hát legfeljebb közvetve, de nagyon szívesen : ) amúgy bennem is felmerült, hogy akkor most mi lesz a másik sávval...

Rahsid 2010.05.09. 17:24:47

Rohadt macskakő, porrá zúzni az összeset.!

benji9999 2010.05.09. 17:44:08

Keleti mellett verseny jobbágy százház...hihetetlen hogy ilyen még van...

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.05.09. 18:09:23

Nahát, most volt a tévében, hogy honnan kapta a nevét a macskakő. A Somoskő melletti Macskalyuk-bányáról, ahonnan a bazalt van. Ti tudtátok?

Pilgram (törölt) 2010.05.10. 10:50:09

Nekem azt mondjátok el (és már akartam erről Dának írni egy levelet), hogy a Kerepesi úton, ezen a szakaszon (www.norc.hu/pano/Cn1julRz/)
miért sikerült úgy felújítani az utat, hogy MINDEN EGYES KIBEBASZOTT (elnézést) csatornafedél egészen pontosan az utók kerekeinek nyomvonalában van? Nem gondolt erre valaki, hogy esetleg (mert hely lenne) az egész úttestet 20-30 centivel jobbrább vagy balrább alakítsák ki, és a megfelelő útburkolati jelekkel úgy megoldani a csatornafedeleket, hogy azok középre, vagy a sávok közé essenek?? Hihetetlenül töketlen, impotens, idióta, barom banda dolgozik a városvezetésben, ha ilyen minimális dolgokra is képtelenek odafigyelni, főleg ismervén a remek minőségű magyar aszfaltot, a magyar építőipari vállalkozók lelkiismeretes voltát, illetve az útpálya (különös tekintettel a csatornafedelknél történő) világhírű ú.n. "echte magyar" szintezési technológiát, melynek lényege, hogy a csatornafedél, még VÉLETLENÜL SE legyen egy szintben az úttesttel.

Továbbgurulva a Kerepesin, találkozhatunk a hazai szervezőkészség, odafigyelés, igényesség és hozzáállás újabb csimbarasszójával, ezen a szakaszon (www.norc.hu/pano/9DMsH5ux/)
ugyanis ezt a kb 100 méteres máv felüljárót nem sikerült felújítani: előtte és utána elfogadható az aszfalt (leszámítva a csatornafedeleket), ellenben ez a szakasz úgy ahogy van kimaradt a felújításból, és a régi Thököly út legszebb dudorjait és lyukait idézi, melynek eredményeképpen a dinamikusan autózható Kerepesi út ezen szakaszán nyomni kell egy satut, hogy ne b@ssza szét azonnal a felfüggesztéseket az úttest. Nem tudom, hogy ki volt a kerepesi út felújításának felelőse, de innen gratulálok, és kívánom neki, hogy egy jó szálkás lapátnyelet kelljen viselnie élete végéig az ánuszrózsájával szorítva.

Quick_6 2010.05.10. 13:18:37

Remélem a teljes Bosnyák téren is rendeződni fog az útburkolat. Ott igen vacak az út minősége.

loláb 2010.05.10. 15:05:01

Óbuda, kolosy tér, hogy rohadna meg ott ahol van.

Egyenetlen szar, kb 10-zel lehet rajta menni, különben kirázza a fogadból a tömést.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.11. 09:48:39

Nyilván járműves és tűsarkos nézőpontból nem praktikus az utcakő, viszont szerintem szebb, mint az aszfalt. Főútra és járdára nem jó, de pl. forgalomcsökkentett kis utcákban szerintem nemcsak hangulatos lenne, hanem természetes sebességkorlátozóként is működne.

@Pilgram: Sávok közé szerintem nem jó, mert ha véletlenül ott dolgozni kell, akkor két sávot is le kell zárni, de a kerekek közé persze lehetne. Egyébként nem a Kerepesi az egyetlen, az én "kedvencem" ezügyben a Lágymányosi híd.

És persze erre is igaz, amit itt városjáró fejteget, hogy ha minőség lenne, akkor nem lenne ez gond, mert a fedél szintben lenne és úgy is maradna.

5.geza 2010.05.11. 12:27:40

Bocs, de ez NEM macskakő.
A macskakő burkolat ugyanis szabálytalan, nem faragott domború kövekből (tulajdonképpen macskafej - vagy kicsit nagyobb - méretű) kirakott burkolat. (Sajnos a Wikipédián is rosszul van!) Ami a Nagy Lajos Király úton van: kiskockakő. Ilyen volt a Németvölygi úton is (XII. kerület)és a Váci úton a Cérnagyárnál (például). Igazi macskakő burkolatot hirtelen nem tudok Magyarországról példaként említeni, nekem most Pori (Finnország) templom körüli tere jut eszembe, de az messze van.
Megjegyzem, hogy a buszmegállók, parkolóhelyek burkolásánál kényszerből alkalmaznak nagykockakövet, sokan tartósabbnak gondolják, mint az aszfalt. Gyalogos tereken pedig esztétikai okból készítik - ebből is látszik, hogy nem tűsarkú cipőt viselő nők...

soma665 2010.05.11. 14:22:27

A régi burkolatok közül nagyon szeretem a keramitot (főleg száraz időben), mert olyan kellemes a hangulata, olyan háborúellötti hangulata van.
Nem rég autóztam Pestúlyhelyen a Gergő utcában, ahol még egy egész utca megmaradt így, jó állapotban.
maps.google.com/maps?q=47.541078,19.131151&num=1&t=k&sll=47.537151,19.118308&sspn=0.006295,0.006383&ie=UTF8&ll=47.54125,19.130601&spn=0.001076,0.002256&z=19

Ölüm Tehlikesi 2011.01.11. 14:29:38

@Jokkura: sárga keramit burkolat volt még Pesterzsébet kertvárosában is, most meg nem mondom melyik utcában. De ott régebben villamos is járt, mert a sínek pár éve megvoltak. Azóta újraburkolták az egészet.

danzig 2011.01.18. 20:42:18

A XIII. Szent László utcában is van, talán nem teljes a hosszában.

Jokkura 2011.01.18. 21:15:54

@Ölüm Tehlikesi: Volt ( tán még van is) újpesten .Az OBI utáni nagy keresztezést követő "mini" utcában --talán.És emlékszem,hogy a (IV.) Bem utcában is volt ;ott csináltam kocsival egy 360°sasszét egy januárban ( elfejtettem,hogy a jég és a keramit veszélyes ötvözet) ,mentségemül legyen mondva 1/2 éves jogsim volt akkor .senkit,semmit sem törtem össze,de remegő lábakkal estem ki a kocsiból.
És a átépítés előtt az Állami Áruház és a Dózsa Gy. út (akkor ez volt a neve)között.