Konkrét témákat vállalnak fel.

 

Pár napja az LMP is előrukkolt Budapest-programjával. Bár nem tartalmaz olyan látványos elemeket, mint az MDF "szélcsatorna-tisztítása"  vagy a Jobbik tehervillamosai, de elég sok mindenre kiterjed. Valójában két dokumentumból áll össze: egy általános települési kérdéseket felvető és nagy általánosságban tárgyaló vitaanyag (doc)  és egy kifejezetten  közlekedéssel foglalkozó program (pdf). Mivel konkrétumokat inkább ez utóbbi tartalmaz, lássuk ezt egy kicsit alaposabban.

Nem véletlen, hogy Sadia kolléga egy "Bocsánat, nem ezt írtam én is?" megjegyzéssel továbbította nekem a linket, ugyanis sok ponton olyan, mintha Budapest-blogok és -fórumok anyagából gyúrták egybe a cuccot. Ez persze egyáltalán nem baj, sőt klassz, hogy úgy tűnik odafigyeltek azokra az elemekre, amiben nagyjából konszenzus alakult ki a webes közösségben. Talán éppen ezért van, hogy egyes pontokon a már bemutatott Jobbikéval is vannak közös elemei a programnak.

Abban viszont mindenképpen egyedi, hogy nagyon határozottan a közösségi és kerékpáros közlekedést helyezi előtérbe - összhangban az ökopolitikai arculattal. Ugyanakkor a biztonsági kamerák - bár szimpatikus húzás -, mintha kissé elütnének az LMP világától.  Na akkor a teljesség igénye nélkül lássunk pár pontot belőle:

 

A közösségi közlekedés fejlesztése

Időalapú jegyek, zónás bérletek: "Az 1 órás alaptípus váltja fel a mai vonaljegyet, ennek technikai feltételeit néhány százmillió forint megteremteni. Ezzel együtt be kell vezetni az egységes, zóna alapú bérletrendszert a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) területén."

Biztonság és igényes környezet a közlekedési járműveken:
"Az elvárások mellett itt eszközt is kell adni a szolgáltatók kezébe, például engedélyezni kell számukra utastéri kamerák felszerelését. A felvételeket néhány napon belül törölni kell, visszanézni csak egy jól meghatározott körnek (pl. rendőrség) lehet, amennyiben szabálysértés vagy bűncselekmény gyanúja merül fel."

A budapesti és regionális közlekedés összekapcsolása, a nagyvárosokhoz szervesen hozzátartozó agglomerációs térségek bevonása a város vérkeringésébe. Az ehhez tartozó lehetséges elemek:

  • a 2. számú metróvonal és gödöllői HÉV vonal összekötése

  • a 3. számú metróvonal felszíni kivezetése az északi (70, 71) és a dél-keleti (100, 142) vasúti vonalcsoportokra

  • a 4. számú metróvonal kivezetése a keleti (80, 120) és a nyugati (1, 30, 40) vonalcsoportokra, Rákos és Érd között zárt pálya kialakítása

  • az 5. számú metróvonal kiépítése (a megmaradó HÉV vonalak és a 2. sz. vasútvonal integrálásával)


A belvárosi villamostengelyek visszaépítése:

  • a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca-Erzsébet híd tengely, amelyen keresztül kialakítható például egy Kőbánya–Hűvösvölgy tengely, de akár egy újpalotai gyorsvillamos is rávezethető, így szükségtelenné téve a 4. metróvonal – egyébként is indokolatlan és horribilis költségű – újpalotai szárnyát.

  • a Deák tér-Nyugati tér-Lehet tér szakasz, amely visszaépítésével egyszerűen megszervezhető például az Észak-Pest – Dél-Buda kapcsolat

  • a budai Duna-parti villamosvonal megvalósítása


További P+R, B+R fejlesztések. Forgalomcsillapított és gyalogos zónák arányának további növelése.



Az egyéni közlekedés ésszerű keretek közé szorítása

A parkolási, a behajtási és a közösségi közlekedési díjak egységesítése."A parkolási alap várható bevétele Budapesten 15-20 milliárd forint, a behajtási díjé pedig 40-50 milliárd forint évente."


Rokkantigazolványos visszaélések megszüntetése, vadparkolás elleni fellépés. "Egyszerű szabálytalanság esetén megoldás a (tetszőleges bejelentő által beküldött) fénykép és az objektív felelősség elvének következetes alkalmazása, az akadályoztatás és veszélyeztetés elhárítására pedig az elszállítás a megfelelő válasz, ahol a büntetési tételeket úgy kell megállapítani, hogy akár magánvállalkozók bevonása is lehetővé váljon."


Behajtási díj Budapesten. "Be kell vezetni, amint az infrastrukturális feltételek (4-es metró és M0 autóút déli szakaszának bővítése) létrejöttek. Az övezethatárok kijelölése még egyeztetendő, de legcélszerűbbnek a Hungária gyűrű tűnik. A díj nagyságát szintén a közösségi közlekedési tarifákhoz hangoltan kell meghatározni, a behajtás időszaktól (csúcs, mellék stb.) és környezetszennyezéstől függően 1-2 BKSZ jegy áráért lenne lehetséges."



Kerékpáros infrastruktúra fejlesztése

Ez önálló programpontként szerepel majd az LMP városfejlesztési stratégiájában.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest politika közlekedés metró kerékpár parkolás villamos gépkocsi lmp

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr891898912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.04.06. 17:15:16

@Lastres: allitolag parizsban meg 14 metro van...nezd mar meg az ottani atlagos megallotavolsagokat. az teljesen normalis, hogy egy metro a belvarosban gyakrabban is megall, mig a kulso teruleteken ritkabban. ha kiveszel egy-egy megallot, akkor az ott atszallokat vagy jelentos gyaloglasra kenyszerited, vagy atszallasra...

egyedul a fehervari uti megallo vedhetetlen

a masik 2x20mp plusz ido meg azert nem donti romba a projektet

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2010.04.06. 17:16:28

@Pályaelhagyó autóversenyző:
Ez a program nem autóversenyzőknek készült. Abból indul ki, hogy ha megnehezítjük az autós közlekedést, és van jó közösségi, akkor az emberek átszállnak, és nem lesz szükség még 3-4 alagútra.
Persze a mai magyar valóság inkább az, hogy maradnak az autóban, fizetnek, és kurvaanyáznak, miközben villamossal feleannyi idő alatt beérnének.

Alagútra meg tényleg szükség van, de inkább egy nyugati és déli közötti vasúti alagútra.

epres négercsók 2010.04.06. 17:17:44

@Case: A 23-as vonalán több VanHool buszon is láttam már kamerát, ráadásul tényleg működött, láttam a képét a sofőrfülkében.
Nekem semmi bajom nincs azzal, ha lekameráznak. Egész egyszerűen azért, mert arra használom a bkv-t, amire való: utazásra. Persze, majd a békésen mélázó embereket figyelik pont a rendőrségen meg a bkv-nál. És még ha figyelnek is, mi történik: úúú, egy ilyen és ilyen kinézetű ember utazik a buszon. Naésakkormivan.
Én komolyan nem értem, hogy azok az emberek, akik csak az A-ból B-be jutásra használják a tömközt, és csak elsiklik az arcuk felett a kamera, azok ezen mit puffognak. Bevásárolni szoktak ezek az emberek járni? Azért ott sokkal kellemetlenebb a dolog, az ellen mégsem durcog senki.

keria 2010.04.06. 17:25:21

@kötözködő: A közösségi közlekedésben a legrosszabb az átszállás: ha hosszabb szakaszt lehet megtenni átszállás nélkül (vagy kevesebb átszállással), az utasokat vonz. Ez történt pl. a budai villamosvonalak átalakításánál és erre vonatkozik a 47-49-es és a 14-es vonal összekötése is. A WestEnd tervezésekor üresen hagytak egy sávot a villamosnak a bevásárlóközpont előtt, a megépítés itt nem is kerülne tízmilliárdokba és máris lenne közvetlen kapcsolat a körút és a 14-es villamos között. A másik irányból is meg kell hosszabbítani (vissza kell építeni) és létrejön egy Budapestet keresztbe átszelő tengely.

keria 2010.04.06. 17:27:57

@BKV figyelő.hu: A HÉV-et valahogy át kell vezetni az Örsön, az alagutas megoldás néhány milliárdból kijön, ezen túl pedig a HÉV fejlesztésére kell költeni (különszintű kereszteződések, pályafelújítás). A VEKE készített erről kb. két éve egy részletes tanulmányt.

keria 2010.04.06. 17:30:21

@Helótageci: a "már bármelyik percben üzembe álló" új metrókocsiknak létezik olyan kiépítése, amelyikben van felső áramszedő is, HÉV-kompatibilissé tételük nem eszeveszett költséggel megoldható. Pl. erre is fel lehet használni a kötbért...

kombájn 2010.04.06. 17:34:53

ezt a sok lobotomizált, agykárosult eszdéeszező és k.anyázó baromállatot! gondolkodni és tájékozódni kellene, de nektek minek is az, szajkókirályok... nem is számítunk a szavazataitokra...

tasavallan presidentti 2010.04.06. 17:38:51

@keria:
Na ja, például a 18-as most már csak a Moszkváig jár a János kórház helyett.

Gratulálok annak a baromnak, aki kitalálta.

(A felújítások alatt volt véletlenül egy értelmes ötlet - elbaszhattak valamit -, a 18-as Hűvösvölgytől Budatétényig járt. Naná, hogy fél év alatt megszüntették... Egyébként a teljes BKV-menetrend olyan, mintha a tervezői hálótervről és ésszerűségről életükben nem hallottak volna. Ahogy valószínűkeg nem is hallottak.)

Az LMP meg ettől függetlenül faszok gyülekezte. Akkor is, ha nőről van szó.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.04.06. 17:47:51

@Lastres: b+, lezarnal egy majdnem parizsnyi helyet csakmertazert alapon ugy, hogy fel sem tunik, hogy a forgalom nem azert megy erre, mert itt van a celja, hanem azert, mert gyakorlatilag az osszes ut erre megy? a plusz hidak es korutak pont ahhoz kellenek, hogy a kulso forgalom eloszolhasson (ne kelljen bejonnie a zonad szelere) es szep lassan elkezdheted a zonadat kiepiteni.

ebredj fel ember, a motorizacio NOVEKEDNI fog, nem csokkenni, csinalsz, amit akarsz (gondolj bele, 1-2 evtizeden belul a teljesen elektromos autok koraban majd kevesebb lesz a forgalom es mindenki lelkesen ucsorog a mestersegesen gerjesztett dugoidban es elhiszi, hogy ezt a kornyezetert teszi?)

amugy jelenleg max akkor szivas az auto, ha a hungarian belul indulsz es oda is mesz, egyeb esetekben hamarabb jutsz el a celodhoz a bicikli / auto duoval.

alagutat az osztyapenko (bah) es az m3 (+ stadionok) koze epits, akkor talan kivalthatod az erzsebet hidat (ahol pl. elsosorban az astorias lampa miatt van dugo - de titeket a forgalomszervezes az hidegen hagy, nyilvan nem kornyezetvedo megoldas a dugot csokkenteni)

kozos vasuti alagutnak akkor lenne ertelme, ha olyan lenne, mint a milanoi: 6-7 belvarosi kozos megalloval, egy nyugati-deli osszekotessel jelenleg szinte semmit nem nyersz (azt erdekes modon tagadod, hogy egy sima metrovonalnak van ertelme (ami pont olyan, mint az osszes tobbi a vilagban) de egy sima vonatalagutnak a te szemszogedbol sokkal jobb a megterulese, ugye?)

zse 2010.04.06. 17:53:25

@Helótageci: Ahol a Kerepesin zöld sáv van középen, ott van az északi oldalon sín is (amit használnak, csak nem utasszállításra).

Ahol a sín elkanyarodik (ahol pár éve az elszabadult kocsi kisiklott, lebontva a Renault szalont), onnantól nincs már zöld sáv a Kerepesi közepén.

A Hév át is tud menni egyébként az Örsön

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.04.06. 17:53:59

en csak azt szeretnem kerdezni, hogy elobb tegyuk le a kocsit es kozossegi kozlekedjunk vagy elobb teremtsuk meg a felteteleit a normalis kozossegi kozlekedesnek es csak utana tegyuk le az autot?

az elso esetnel: azonnali bevetelcsokkenes (jovedeki ado es AFA tizmilliardok az uzemanyagok utan), tomegnyomor. emiatt mindenki visszaulne az autojaba. semmi sem valtozik (mint ahogy az allamkassza bevetele sem csokkene)
masodik eset: elore be kellene ruhazni nagyon sokat, ami ketseges, hogy valaha megterul-e. en kozossegi kozlekednek ujbol, ha idoben versenykepes lenne az autoval. de amig napi 2 orat tudok megsporolni autoval, inkabb autozok...

zse 2010.04.06. 17:56:17

@Pályaelhagyó autóversenyző: 14 a vonalak száma, igen. +RER (helyi érdekű vasút) van 4 vonal.
Az RER-nek nincsenek fejállomásai, átszelik a várost (jellemzően a föld alatt, kevés megállóval, baromi gyorsan), és minden megállónál ügyesen lehet átszállni. Pl. egy peron két oldalán van két vonal, csak át kell sétálni.

Azt olvastam valahol, hogy Párizsban bárhol max. 400m távolságban van metrómegálló. Ez jól hangzik, de nem tudom, tényleg igaz-e.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.04.06. 17:57:16

@zse: regen at is ment, csak visszabontottak. tenyleg nem viccbol van 4 vagany a Nepstadionnal, meg az oda vezeto alagutak is megvannak, csak a sineket kellene odavinni

itt bovebben:

hampage.hu/trams/tartalom.html#elvesztettsin

Zuzu Petals 2010.04.06. 18:03:09

@gramercy: Ja, de nem is miattuk fizetnek milliárdokat az asztmában és egyéb légúti megbetegedésekben szenvedőknek... Megnézhrtnéd néha a légszenyezettségi adatokat is...

Levi71 2010.04.06. 18:03:15

Nekem nagyon tetszik ez a vízió, bár április 11.-én a FIDESZ-re fogok szavazni, az önkormányzati választásokon az LMP kapja a voksomat. Budapest lerohadásáért többek között az elmúlt két évtizedben a többszörösére növekedett személygépjármű-forgalom is felelős. A belső kerületek vegetálásáért pedig az a szemlélet, hogy inkább egy plázában vásárolok, ahol le lehet parkolni. Ezen persze lehet változtatni, de nem egy két ciklus alatt, és nem csak a városvezetés akarata szükséges.A BKV pedig tragikus, Újpestről Albertfalvára, nyugodt tempóban, kerékpárral azonos idő alatt érek be, mintha a közösségi közlekedést választanám.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 18:03:40

@Pályaelhagyó autóversenyző:
Na igen, pl. az Astoriát és a Blahát rendes helyeken többszíntű kereszteződésekkel oldották volna meg már rég.

És a világon sok helyen épülnek többszintes hidak is. A Dunánál kicsit nagyobb távolságot átívelve is (lásd New York például). Nálunk ilyen fel sem merült.

Az új hidakról (Lágymányosi, Megyeri) a lehajtás+továbbhaladás a mai napig nincs normálisan megoldva (a tavalyi év faszsága meg az Árpád híd Szentendrei út felé menő szakaszának (fel- és lehajtó irány is) a buszsáv felfestésével (óránként 4-6 busz miatt) egysávosra szűkítése. Gratulálok az illetékesnek.

És amíg nincs a város körül TELJES és legalább 2x2 sáv + leállósávos körgyűrű, addig nincs értelme dugódíjról meg egyéb faszságokról beszélni.
(Bár én alapból nem építenék 2x3 sáv + leállósávosnál keskenyebbet, nem árt a mai átlagforgalom fölé tervezni kicsit, némileg a jövőbe nézve. Az M3-on például tegnap este több mint 30 km-es dugó volt, minden baleset vagy egyéb látható ok nélkül. Gyöngyösig azt is legalább +1 sávval szélesíteni kéne.)

zse 2010.04.06. 18:04:21

@keria: A Hév most is át tud menni az Örsön. Van neki sín. Használják is néha

Eurikel Jonöhnsensson 2010.04.06. 18:17:32

@tasavallan presidentti: A 18-56 decembertől elvileg újra hosszabb vonalon fog járni, csak utóbbi nem a Krisztina körúton, hanem az Alkotás-Villányin. Amúgy Budatétényen sajnos 30 éve nincs villamos, bár egyszer valaki felvethetné, hogy azt is visszaépítsék. A Savoya Park Albertfalván, a Városház tér Budafokon található.

mixerzoli 2010.04.06. 18:19:41

@Case: Egyetértek! Londonban elég sok buszon van kamera! ÉÉÉs? Csak akkor zavarna ha utazás közben lopni vagy dugni szeretnék. De nem akarok!
Egyébkéánt szerintem ez nem egy rossz program. És messze van az SZDSZ-től!!!

vmaast 2010.04.06. 18:20:30

A zónás behajtási díj ésszerű dolog a világ azon fejlett részein, ahol nem húznak le az autósokról 99 bőrt.
Alapvetően itthon sem zavarna, ha:
- nem itt lenne szinte(?) a legdrágább a benzin Európában,
- nem szakadna szét a futóművem évente a kátyúktól,
-nem lenne aranyárban a parkolás, mert képtelenek parkolókat építeni,
- nem emelkedne ezek mellett folyamatosan az autóm után fizetendő mindenféle adó,
- nem kellene attól félnem, hogy egy KÖBE-s összetör, és sosem látok kártérítést,
- nem engem cseszegetnének, és zárnának ki a városból alkalomszerűen a por miatt, amit nem takarít fel pl. a sínekről senki,

szóval ha ezeket, és még pár hasonlóan nívós módon kezelt dolgot megoldanak, akkor lesz miről beszélgetni.
Mivel viszont a tisztelt döntéshordozókat ezekből a problémákból egyetlen egy sem érint, nem hiszem, hogy nagy fejlődést várhatunk.

Zuzu Petals 2010.04.06. 18:21:33

@gramercy: Jó, hogy ennyire otthon vagy a témában. Megsúgom, hogy vidéken RENGETEGEN bicikliznek kilométereket minden nap, mert van bicikliút (vagy ha nincs, akkor a k5sög autóok nem szorítják le őket az útról). Falun/városon belül tehát nagyon sokan használják a kerékpárjukat. A tömegközlekedésről meg annyit, h vidéki városokban félóránként/óránként jár a busz, de akkor pontosan, mindenki tudja, mikor kell kimenni elé. Bár lehet, a Te ismerőseid ugyanilyen lusta tulkok, mint Te vagy. Én pedig tolhatom a gyógyszert, ha rosszul leszek. Köszi.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.06. 18:23:12

Itt meg (London) minden buszon van. Metroban is. Kulon be is mondjak, hogy CCTV in operation. megse lazad senki. Es mukodik. Mint annyi minden mas itt a tomegkozlekedesben (10 millios varosban elso ajtos felszallas pl, vagy a metroknal kapuk...)

vmaast 2010.04.06. 18:23:58

@dover: bocs hogy Téged ragadlak ki, de mindenkitől kérdezhetem, aki a rossz levegőre panaszkodik.
Szóval hogy van az, hogy tízmilliós városokban, ahol hárommillió autó szaladgál, tiszta a levegő, Budapesten meg nem?
Na ezen lehet agyalni, mert van ilyen, bőven...

Dr. Tom 2010.04.06. 18:40:33

5-ös metró? :D

Még bent sincsenek a parlamentben (igaz, most még bent vannak SZDSZ-ként), de már lopnának tovább, beszarok, komolyan :D

Azt hallottátok, hogy a segélyt nem szűntetnék meg, inkább adnának a dolgozóknak is? OMFG

Lehetek Más Pártban is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.06. 18:40:50

@vmaast: Valoszinuleg tobb a park, es kemenyen fizetned kell, ha a belvarosba mesz. Legalabbis Londonnal kapcsolatban multkor ez volt egy dokumentumfilmben, hogy nagyon gaz volt a levego itt az iparositas idejen, ezert van ennyi park.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 18:42:45

@ei vittu oikeesti:
És akkor mi a lófasz fog járni a Krisztinán? Mert ott amióta én emlékszem, mindig a 18-as járt.
Egyébként igazad lehet, nem tudom pontosan , hol vannak a határok Budafok és Tétény között, meg tuti, hogy régebben a 18-as nem csak a Savoya parkig járt.

(Ez a név jelent valamit finnül? Mert szerény tudásom szerint nem, az utolsó szó talán nem is létezik ebbena formában. :-)

Dr. Tom 2010.04.06. 18:43:05

Egyébként a kamerákkal semmi baj. Tuti van olyan haver, akinek a cége álkamerákat szerelne fel sok százmillióért (ala kijelzős eset a hőlégfúvóval). Nagy pénz lenne ez nekik ;)

tasavallan presidentti 2010.04.06. 18:43:23

@mixerzoli:
Én dugni mindig akarok. Utazás inklúdid.

vmaast 2010.04.06. 18:43:48

@epres négercsók: Nem kell sajnálni az autósokat, nem erről van szó.
Én autóval járok, többnyire.
Ennek vannak pozitív vonzatai, és vannak negatívak, ugyanúgy, mint a tömegközlekedésnek is.
Lehet választani, és hidd el, a BKV-t a legtöbben kényszerből választják, nem pedig azért mert olyan igényes, gyors, és tiszta.
Itt az a gond, hogy az érdemi munka, gondolkodás helyett ésszerűtlen vagdalkozással ellehetetlenítik azokat, akik az autót választják.
Nincsenek egyenlő feltételek, mert egyoldalú a szemlélet.
Én mondjuk füstölök, reggel, egyedül, fél órán át.
A buszon meg van mondjuk 30 ember, és ugyanabban a fél órában füstöl 30-szor annyit. Mert az ugye nem vita tárgya, hogy milyen műszaki állapotban vannak a buszok.
És nem menjünk bele abba, hogy nem harmincan vannak hanem 130-an, mert az egész napos üzem átlaga, valószínűleg még a harmincat sem éri el.
Valahogy mégis mindig csak az szúr szemet az érvelőknek, hogy én egyedül füstölök. Persze. Napi kb 1 órát.
Egyszerűen az a helyzet, hogy senki nem veszi a fáradtságot, hogy normális megoldást keressen, találjon ki, szüljön, akármi, választják a legkevesebb erőbedobást igénylőt, kitiltanak, sarcolnak.
Amúgy jól írta valaki, a pénz nem fogja kitisztítani a levegőt, pláne nálunk, ahol kurva gyorsan el is tűnik majd valakik zsebében.
Végezetül a saját szoc. problémám:
én a Hungária belső oldalától kb. 100 méterre dolgozom, és Kispesten lakom.
Azért a 100 m-ért fogok fizetni napi szinten?
Szelíd ember vagyok, de akkor kinyílik majd a kombájn a zsebemben...

tasavallan presidentti 2010.04.06. 18:47:23

@vmaast:
kiegészítenélek:
Valamint hogy lehet az, hogy az Alföld közepén, ahol autó egyáltalán nem rohangál, szintén egy csomószor az egészségügyi határérték közelében van a levegő porszennyezettsége?

Helótageci 2010.04.06. 18:48:37

@keria: Nem a költségek felől kellene megközelíteni - így utólag - hanem, hogy amikor meg lett volna a lehetőség nem lépték meg. Meg aztán az Örs ugye néhány éve lett felújítva - az is hogyan b+ - és a kereszteződés is meg lett csinálva.

@zse: Valóban igazad van. Amióta vidéki lettem nem járok arra sűrűn.

De ott van a Ráckevei HÉV vonal is aminek a menetideje vicc. Ennyit a közösségi közlekedésről. Ezeket a dolgokat nem sikerült megoldani még elvben sem az elmúlt 10 év alatt. Budapest csak azért mákos, mert olyan szar a környék közlekedése, hogy a kitelepültek gyerekei inkább vissza költöznek semmint szopjanak naponta az utazással.

vmaast 2010.04.06. 18:49:03

@tildy:): Nem London. Pl Tokio, ahol 20 évvel ezelőtt a közlekedési rendőrök oxigénmaszkban dolgoztak, ma pedig az egyik legtisztább levegőjű főváros.
Amúgy meg akkor meg építsünk parkokat, a sok hülye pláza helyett, abból baj nem lehet.
Csak (kenő)pénz sem, ezért soha nem szavazza meg egy politikus sem.
Ha érdekelné őket a levegő, már rég kitették volna az üzemeket (jaaa, az is van itt ebben e szegény városban???).
Firenzében szerinted mennyi autó jár?
Hát megmondom, több, mint Budapesten, csak üzemek nincsenek. Mind kint van a zona industriale-n.
Hoppá...

veny 2010.04.06. 18:52:35

@BKV figyelő.hu: "Nem teszi lehetővé"

Szerinted meg a lumpenügyi obucmanci szerint.

Szerencsére a jog nem keverendő a ti véleményetekkel. :)

vmaast 2010.04.06. 18:55:56

@tasavallan presidentti: Megmondom.
Először padlógázzal megyek, és odáig ér a füstöm, aztán satufékkel állok meg a kapu előtt, és odáig száll a fékporom :DDD

Sokan nem fogják fel, mennyire átlátszó és primitív dolog mindent az autókra kenni...

veny 2010.04.06. 18:56:32

@Helótageci: "amikor amúgyis feltúrták az Örsöt akkor nem csinálták meg"

Abban az ütemben SZINTBEN lehetett volna megcsinálni, azt meg jobb is, hogy nem. Városi gyorsvasút ne keresztezzen már szintben forgalmas főutakból mindjárt kettőt, ha szabad kérnem....

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.06. 18:57:24

@BKV figyelő.hu: En ugytudom a stadionoknal nem a hevnek vna a ket ures vagany, hanem mert az epult vegaloomasnak eredetileg ....

Karma Gedeon 2010.04.06. 19:00:38

jobbik=hatvannégy vármegye+vér és becsület...
ezekre csak 1-1 golyót bíznék, tarkóba... nem pestet.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 19:05:13

@veny:
Amikor utoljára arra jártam, még volt az Örs kereszteződésében forgalomirányító lámpa.

Na most, ez alatt a zöld alatt simán átérne ott a metró-HÉV kombó is. És nem is jutna ilyen minden zöldre, mert olyan gyakran azért nem jár.

Magyarul semmi egyéb nem lett volna az átépítés után, csak még egy jármű menne át minden 10. zöldön.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 19:05:57

@Karma Gedeon:
Egyetértek. Nyírjunk ki minden szélsőségest. :-)

Zuzu Petals 2010.04.06. 19:06:38

@Pályaelhagyó autóversenyző: BME Közlekkaron (is) tanítják, hogy a jelenlegi körülmények között a budapesti 4-es metró gazdaságtalan fos a megállótávolságokkal. De Te ezt biztos jobban tudod, ugye?

veny 2010.04.06. 19:09:24

@Helótageci: "Az egész pesti közlekedésnek ez a baja, hogy ugyan sok járat van, de a legtöbb az rövid szakaszokból áll ezért ha a külvárosból vagy az agglomerációból jön valaki akkor 3-4 alkalommal át kell szállnia"

Nem is olyan rövidek azok, csak rossz helyen van a belső végük. Pl. a fenti programban vázolt Deák-Lehel villanyosból bőven elég lenne 1 azaz egy megállót megcsinálni, azaz bevinni a 14-es déli végét a Nyugatihoz.

A Metro + HÉV egybenövesztése a RER, S-Bahn és társai koppintása lenne, csak... A RER azért jó, mert gyors. Azért gyors, mert kevés városi megállója van, jó ritkán. Ha az M2-ből ilyet akar csinálni valaki, azt persze lehet, de a mostani 11 állomásból max. 4 megtartása értelmes. Nem hinném, hogy ez végig lett gondolva...

De ennél is nagyobb gáz, hogy minden nagy kapacitású vonal sugarasan megy át a város belsején, körkörösen sehol semmi, a fenti tervekben sem. Pl. minden rendes európai városban a 4-6-os villamosunkat 1-es metrónak hívják, épült 1930 táján...

ÁkiBáki (törölt) 2010.04.06. 19:19:00

Bocs, ha már valaki írta, de ötös metro???
Ezt a nyomorult négyest sem tudják befejezni, mert még ezernyi botrány lesz körülötte így is.
Ráittatok a gyógyszerre fiúk, vagy ez nálatok alapból megy?

AvgDvl 2010.04.06. 19:19:01

@Lastres:
szerinted 300-600 forintot be lehet HATÉKONYAN szedni? Amikor az SMS szolgáltató leszedi az 50%-ot?
Vagy mindenki álljon meg a sorompónál és fizesse be apróban?

Lófaszt Más a Politika, ti is csak a holdudvar zsíros megbízásait készítitek elő.

Helótageci 2010.04.06. 19:21:50

@veny: Amikor az Árkádot -vagy mi a töknek hívják azt az élménykombinátot - csinálták akkor ott ha jól emlékszem igen jelentős földmunkákat is végeztek, akkor lett volna mód még erre is azon a "kicsin" nem múlott volna.

A szintbeli összekötés nem tudom miért akkora tragédia az 1-es és a 4-6 -os is keresztez pár nagyforgalmú utat. Igaz az nem vasút ehhez gondolom a jelzőket kellene másképpen megoldani.

Zuzu Petals 2010.04.06. 19:25:22

@vmaast: Budapest (és Mo.) mikroklímája miatt, mert innen nem fújja ki a szart a szél. Ezért vagyunk vezetők tüdőrák terén is.

keria 2010.04.06. 19:29:12

@zse és mások: A HÉV csak elméletben tud átmenni az Örsön, új felsővezetéket és praktikusan új síneket kellene lerakni ahhoz, hogy tovább tudjon jönni, a Stadionokhoz pedig nem tud lemenni, mert a rámpát betömték. A részéletes VEKE-tanulmány egyébként itt:
www.veke.hu/download/m2ghevtanulmany_veke.pdf , az első fázis 10-12 milliárd lenne és a 16-17. kerületek közlekedését radikálisan átalakítaná: a buszok nem az Örsig állnának a dugóban, hanem már korábban érdemes lenne átszállni a meghosszabbított metróra.

Általánosságban a behajtási díjról: elég egyértelműen le van írva, hogy csak bizonyos infrastrukturális feltételek megléte esetén lehet bevezetni a behajtási díjat. Ennek feltétele az M0-ás déli kiszélesítése, rengeteg P+R parkoló megépítése és a BKV jelentős fejlesztése is. A behajtási díj a tervek szerint 1-2 buszjegy ára lenne időtől függően, de ezek mind tervek, amiket egy hosszas egyeztetési folyamat során kell kialakítani. Az biztos, hogy a mostani mentalitás ("Utánam a vízözön!") nem tartható.

Személyautókat terhelő adók és egyéb díjak: Lastres jelezte már, hogy az adóprogramunk tartalmazza a gépjárműveket terhelő adók jelentős ritkítását.

veny 2010.04.06. 19:29:50

@tildy:): "Itt meg (London) minden buszon van. Metroban is. Kulon be is mondjak, hogy CCTV in operation. megse lazad senki. Es mukodik."

Mondjuk én csak rövidet voltam ott, a Victoriára kellett volna visszajutnom metróval a reptéri buszomhoz, erre közli a verhetetlenül udvarias hang a hangosban, hogy sajna a Victoria állomás pillanatnyilag túlterhelt, megállás nélkül továbbhaladunk... :-O

Amúgy nekem is tetszett az ottani rendszer, de nem kéne egy az egyben átvenni, ha indítványozhatom...

veny 2010.04.06. 19:32:36

@tasavallan presidentti: "ez alatt a zöld alatt simán átérne ott a metró-HÉV kombó is"

A kanyarodást meg betiltjuk? :)

veny 2010.04.06. 19:36:26

@Helótageci: "Amikor az Árkádot -vagy mi a töknek hívják azt az élménykombinátot - csinálták akkor ott ha jól emlékszem igen jelentős földmunkákat is végeztek, akkor lett volna mód még erre is azon a "kicsin" nem múlott volna."

Szeretnél egy térképet? :)

"A szintbeli összekötés nem tudom miért akkora tragédia az 1-es és a 4-6 -os is keresztez pár nagyforgalmú utat."

Lassúak is rendesen...

kamasuka 2010.04.06. 19:37:38

Ötös metro? Méghogy nem az SZDSZ klónja a párt! :D

veny 2010.04.06. 19:38:51

@keria: "A behajtási díj a tervek szerint 1-2 buszjegy ára lenne időtől függően"

Azaz 1 embernek határeset, 2-nek már egyértelműen az autó éri meg. "Adtunk a szarnak egy pofont."

Helótageci 2010.04.06. 19:46:17

@veny: Mire lenne jó a térkép? Át kell menni a túloldalra. De ha van rendes megfejtés akkor mondjad, nyitott vagyok mint gárdistaniki.

Picsasereghajtó 2010.04.06. 19:46:34

@zzke: "- Ha szállítasz (IKEA-bútort, nagymamát, stb.), nem tudsz BKV-val közlekedni."

Pont ezért jó a dugódíj. Én is vittem már bútort a belvárosba (amúgy eszembe nem jutna autóval a Nagykörúton belülre merészkedni) akkor többezer Ft-ot sem sajnáltam volna arra, hogy a bicajjal fél órás távot ne másfél alatt tegyem meg egy évben egyszer, amikor autózni kényszerülök.

Picsasereghajtó 2010.04.06. 19:47:40

@keria: "adóprogramunk tartalmazza a gépjárműveket terhelő adók jelentős ritkítását. "

Akkor légyszi, vegyétek bele a dohánytermékeket terhelő adók radikális csökkentését is, mert úgy igazságos!

veny 2010.04.06. 19:50:15

@Helótageci: "Át kell menni a túloldalra."

Többek között.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 19:59:39

@Zuzu Petals:
Kétlem, hogy ezt tanítanák a Közlekkaron.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 20:02:29

@Zuzu Petals:
Na ja. A dohányzásnak semmi köze az egészhez.

tasavallan presidentti 2010.04.06. 20:05:40

@veny:
Most sem lehet egyszerre (legalábbis balra), mert a másik irányba is mennek egyenesen, és azokat némileg zavarná.

TROLLFORGATÓ!!!!!!!!!44négy | problem? · http://akinemmekintosthasznalazbuzi.blog.hu 2010.04.06. 20:11:26

Ki kell tiltani budapestről a BICIGLISEKET, miattuk van dugó! Máris nem kell dugúdíj!

Zuzu Petals 2010.04.06. 20:14:03

@tasavallan presidentti: Több tanár órán elmondta. De elmondják építőkaron is... Nyilván nem kifejezett tananyag, csak elmondják, hogy tudják a diákok. Ez így van, ha elhiszed, ha nem.
És a dohányzási szokásaink nem térnek el merőben a nyugati szokásoktól. Medence-jellegünknek köszönhetően ránk zúdul Európa mocska (kb. heti rendszerességgel lehet erről olvasni, nem értem, hogy nem tudjátok), ami miatt hazánkban kimagaslóan nagy a mindenféle légúti megbetegedések száma. Sajnos külföldön nem hozhatunk törvényeket, ezért a magyar autósoknak kell szívni, ha nem akarják mondjuk a párjukat látogatni a kórházban. Sajna ez van. Svájcban mindenki autóban rohad állandóan, de ők magasan vannak, mi pedig nem. Szar helyre jöttünk Levédiából sajnos.

doberman 2010.04.06. 20:19:29

Nem lehetne bekamerázni az LMP-t is? Hogy lássuk, amint átveszik a kampánypénzt az SZDSZ-es zsidó apukájuktól-mamájuktól?

Picsasereghajtó 2010.04.06. 20:22:51

OFF: SZOPJON MÁR LE, AKI DOC FORMÁTUMBAN LINKEL EGY ILYEN PRIMITÍV, HTML-BEN IS SIMÁN MEGJELENÍTHETŐ SZART!

pcmci 2010.04.06. 20:27:59

@tasavallan presidentti: a hév nagyvasútnak számít, ezért nem fogja sosem az autos "piros-sárga-zöld" lámpával összehangolt jelzőrendszer szabályozni a közlekedését. a hév és az autos közlekedés összehangolása max annyiban merülhet ki, hogy a hév jelzései szerint optimalizálunk az autosok forgalomirányításán valamennyit (pl tilos jelzés megszűnése után automatikusan kereszt irányu forgalom engedése; ilyesmi van pl csillaghegyen), de csúcsidőben igy is ellehetetlenülne a keresztforgalom a jelenlegi 1,5-2perces járatsűrűség mellett.
szoval a jelenlegi szabályzás mellett szintbeli összekötés az örsön gyakorlatilag nem jöhet szóba.

veny 2010.04.06. 20:30:40

@Zuzu Petals: "Több tanár órán elmondta."

És gondolom roppant büszkék a tanítványaikra, az intézményre meg önmagukra közben. Tükörbe hányni ősi román népszokás... :)

Zuzu Petals 2010.04.06. 20:31:32

@tasavallan presidentti: A presidentti amúgy elnököt jelent, de a tasavallant honnan szedted? :)

macchiato 2010.04.06. 20:36:01

Miért van az az érzésem, hogy az index az lmp- nyomja?
Talán mert van olyan nap, amikor 3 cikk is róluk szól?
Talán mert mindig beszéltetnek róla?

És főleg miért nem én alapítottam pártot, ilyeneket én is tudok mondani....basszus.

(Már konkretizálni, hogy mit miből és akkor az meg hogyan, na erre ők sem tudnak válaszolni, úgyhogy hajrá mindenki, a kocsmában jövőre legközelebb öszedobunk mi is valami hasonlót)

veny 2010.04.06. 20:37:16

@macchiato: "Miért van az az érzésem, hogy az index az lmp-t nyomja?"

Mert tényleg nyomja.

Zuzu Petals 2010.04.06. 20:38:27

@veny: Nem nekem mondták, ha erre célzol. Ha nem, akkor szégyellem magam, de nem értem. Amúgy ki gondolja,h a belvárosi rész nem röhej? Józan ésszel... A megállók ugyanis egymástól 5 perc gyalogútra! vannak, nem tud a szerelvény normálisan felgyorsulni.

This_is_Sparta (törölt) 2010.04.06. 20:41:02

5-ös metro, hogy nekik is jusson...!?

Lófaszt Más a Politika

Ödönke 2010.04.06. 21:24:47

@zse: Igaz, Párizsban bárhová el lehet jutni metróval. Annyira, hogy villamos csak mostanában lett. Az is keresztvonal (2 távoli metró végállomás között).

tasavallan presidentti 2010.04.06. 21:26:32

@Zuzu Petals:
Ja, hát elmondani sok mindent elmondhat. Magánvéleményeként.
Ha meg te nem voltál ott az órán, akkor honnan tudod, hogy mondták?
Ja, és idejön Svájcból a füst. Aha. Több hülyeséget nem tanítanak azon a Közlekkaron?
(Várj, szerintem de...)

Merthogy tasavalta = köztársaság, és annak a birtokos esete tasavallan tőhangváltással + birtokos raggal. Finnül van.
(Ausztria pl. Itävalta finnül, ami az Österreich szó szerinti fordítása: keleti birodalom, valta: birodalom, hatalom).

(Volt egy ilyen nevű progresszívrock-zenekar is a 70-es években.)

@pcmci:
Már miért ne lehetne?
Amúgy meg mikor jár a HÉV 2 percenként szerinted? Mert szerintem soha. Az meg nem lenne lehetetlen, hogy csak minden x-edik metró menjen tovább HÉV-ként, a többinek meg az Örs lenne a végállomása, mint most.
Az meg kit érdekel, hogy nagyvasút? Meg lehetne oldani, csak akarni kellene.

Gest anyó férje 2010.04.06. 21:38:53

Új metróvonal? Ezt is csak lenyúlták az SZDSZ-től

Zuzu Petals 2010.04.06. 21:45:14

@tasavallan presidentti: A zenekarra már rákerestem, meg a jelentésre is.
Viszont attól, hogy én nem voltam közlekes, még lehetnek ismerőseim onnan. Azt viszont tudom, hogy ott nem divat a politizálás, van aki politikai érdek nélkül is szóra nyitja a száját pusztán azért, hogy elmondja a jövő mérnökének, hogy "így ne". És egy logisztikával foglalkozó egyetemi professzornak azért szerintem lehet némi fogalma arról, hogy a mi kis országunkban a mi kis 4-es metrónk gazdaságosan van-e kialakítva.
Ja, és körülöttünk hegyek vannak, Svájcot azért hoztam fel, mert ott aztán tényleg mindenki autózik(sztem többen, mint No.-ban vagy Ausztriában),és magsan vannak átlagban. És, ha nem hiszed, hogy a környező országok mocska ide jön, és azért olyan retek a levegő alapból akkor javaslom, keress rá a légszennyezettségi adatokra, és az okora, én nm linkelgetek, mert tényleg szinte heti rendszerességgel téma ez.

szinema1 (törölt) · http://szinema.blog.hu/ 2010.04.06. 21:52:37

hol van itt az ötös metró?előbb a 4es készüljön el könyörgöm

musmusculus 2010.04.06. 21:54:06

@veny: "Azaz 1 embernek határeset, 2-nek már egyértelműen az autó éri meg. "Adtunk a szarnak egy pofont." "

pont ez a pofon lenne a lényeg... hogy ne egy ember üljön egy autóban, hanem érje meg több embernek egy autóval közlekedni.
és az egész dolog a megfelelő körülmények között (tisztességes tömegközlekedés) lépne életbe, amitől mi még kurvára messze vagyunk...

minden 5ös metrón megdöbbenő arcnak: én egy szóval nem láttam leírva sehova sem, hogy ezt 2012re találták ki...
ti talán nem szeretnétek jobb közlekedést? én nem értem.
álljunk meg négynél, minek nekünk több?
persze, előbb építsük fel azt, és utána miért ne lehetne egy következő? honnan veszitek, hogy két hét múlva már állnának is neki?

@Veér Farkas:
" Ez csak egy újabb sarc, tényleg menjen az LMP a kurva anyjába.
Akit aztán kamerázzon be kívül-belül (és nem azért mondom, mert garázdákodni akarok a BKV-n; a sok támogató hülyének meg ajánlom figyelmébe Orwelltől az 1984-et)."

értőolvasás? --> "A felvételeket néhány napon belül törölni kell, visszanézni csak egy jól meghatározott körnek (pl. rendőrség) lehet, amennyiben szabálysértés vagy bűncselekmény gyanúja merül fel."
nem téged akarnak kamerázni.

aki meg 2010-ben még mindig zsidózik, az egy primitív barom. gusztustalan.

BuDdHa 2010.04.06. 22:19:00

"a Deák tér-Nyugati tér-Lehet tér szakasz, amely visszaépítésével egyszerűen megszervezhető például az Észak-Pest – Dél-Buda kapcsolat" bocs, lehet, hogy én vagyok hülye, de nem ezt a feladatot látja el a 3-as metró?

Veér Farkas 2010.04.06. 22:19:12

@musmusculus:
Ha nem akar, akkor meg pláne ne kamerázzon.

Te beszélsz értő olvasásról? Hol látsz zsidózást, te paraoniás ökör?

(Az vajon mennyire gusztustalan, ha valaki zsidózást lát mindenben, abban is, amiben nincs?)

(Mellesleg tényleg tele van a tököm a zsidókkal meg a cigányokkal, akik mindig üvöltöznek, ha sértve érzik magukat. A holokausztot is meddig akarják még az orrunk alá dörgölni, és csak erre hivatkozva mindenféle előnyöket kérni? Amikor ezzel jönnek, akkor tényleg azt mondom, hogy csakugyan ki kellett volna irtani az összest. Pedig alapból nem ezt gondolom, de a hozzád hasonló barmok kihozzák belőlem.)

Veér Farkas 2010.04.06. 22:20:05

@BuDdHa:
A 3-as metró melyik része megy át Dél-Budára?

BuDdHa 2010.04.06. 22:22:55

deákon át lehet szállni villamosra, szerintem ebbe nem halt még bele senki

Veér Farkas 2010.04.06. 22:41:48

@BuDdHa:
Ja, sok helyen át lehet szállni sok mindenre.
De ettől még nem írtál kisebb hülyeséget.

BuDdHa 2010.04.06. 23:52:46

@Veér Farkas: csupán arra akartam felhívni a figyelmet, hogy teljesen felesleges pénzkidobás (lenne, hiszen az LMP csak egy tipikus lúzerpárt)meglévő kötöttpályás vonalakon átfedéseket létrehozni

veny 2010.04.07. 02:51:00

Nem kéne ennyire villamosmániásnak lenni. Szeretem én is, jópofaság meg minden, de drága, nagyon sok útfelületet foglal a szállító kapacitásához képest, és ráadásul városképileg kevés ocsmányabb dolog van a felsővezetéknél.

Nagyon remek elektromos buszok vannak már, tán ezt nem tanítja a Közlekkar? Ahol meg nagy kapacitás kell, arra van a metro. A 8-as vonal előtt nemigen érdemes a létjogosultságát vitatni.

Zuzu Petals 2010.04.07. 06:36:15

@veny: Igen, metro, ami nem áll meg minden datab kutyakakinál, hogy aztán a nép felmehessen, és átszállhasson pl. elektromos buszra. Vagy a szövegértést nem tanítják már általános iskolában is? Mert nem egy Kisföldalatti2 kellett, hanem egy metróvonal, ami tehermentesíti a Bosnyák-Kelenföld-vonalat. De nyugodtan lehet azért piszkálni, mert szeretek utánakérdezni a dolgoknak olyan emberektől, akik szakmberek (vagy azok lesznek hamarosan), és nem pedig blogok hozzászólásai alapján alkotok magánvéleményt.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.04.07. 07:33:56

@BuDdHa: Senki nem hal bele egy átszállásba. Kettőbe se. Csak minden egyes átszállás úgy 20-30 százalékkal teszi kevésbé versenyképessé a tömegközlekedést. Egy átszállásra számoljunk mondjuk 10 percet (Deáknál míg felérsz a felszínre és elballagsz a villamosig, és az elindul) egy fél órás úton igenis számít 10 perc, ha naponta kétszer kényszerülsz rá.

Mondjuk Róbert Károly körút - Lehel sarok környékéről eljutni pl az Astoriáig: 12/14 villamos a Lehelig (vagy 1-es villamos az Árpád hídig) 3-as metró a Deákra és onnan 2-es metró vagy 47/49 villamos a célig. 2 átszállás egy 5 kilométeres szakaszon, ami bicajjal kb negyed óra, BKV-val meg csak az átszállásokkal több idő megy el. És ez nem is annyira szélsőséges példa

BuDdHa 2010.04.07. 08:14:58

@Gery.Greyhound: Ja lehet bicajjal negyed óra, de kocsival még így is lassabb, mint BKV-val, és nem mindenki fog biciklizni, aki leszokik az autóról. Inkább tisztességes bicikliutakat építsenek először, majd utána jöhetnek ilyen úri mulatságok, hogy spóroljunk 10 perceket.

vmaast 2010.04.07. 09:11:08

@Zuzu Petals: Hááát én nem tudom. Nem vagyok szakértő, ezért csak azt tudom mondani, hogy pl. Nagykőrös esetében bizonyított hogy jóval az országos átlag feletti a ködös füstös napok száma, mert valóban medencében fekszik. Mo. esetében ellenben még nem hallottam ilyenről. Nehezen is hiszem hogy ilyen léptékben is működik a dolog, hiszen az időjárás sokkal kisebb cellákra osztja a területet. Egy Nagykőrös méretű városban nagyjából egyforma a klíma adott időben, de azt Te sem hiszed ugye, hogy ez az egész országra vonatkozik? ;-)
Mellesleg fenntartom: Gyerekkoromban naponta láttam utcaseprőket még Kispesten is, és nem volt ilyen sok szemét, és nagy a por. Most csak azt látom, hogy a mentő áthúz a síneken, és 10 percig nem ül le a por. Pedig van elég munkanélküli, aki összesöpörné. Csak EZZ kidolgozni megint munka lenne a városvezetőknek. Kitiltani mindenkit, meg egy aláírás.

kötözködő 2010.04.07. 13:18:12

@vmaast: a szálló por (légköri aerosol) nem azonos a földnek a porával, meg a villamosok által fékezéshez használt homokkal, amit te a sínen látsz. A szálló por a (dízel)autók kipufogójából érkezik.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Szálló_por

schnee 2010.04.07. 15:41:08

@kötözködő: "Az ilyet vonatra/buszra ültetném, kötelező jelleggel." Én is ilyen vagyok, bár nem a levegő miatt költöztem el 10 éve, hanem demszky bkv zöllesztő és egyéb hagymázas tevékenységei üldöztek el. Jelenleg autóval járok be: ez teljes dugóban 45 perc (ebből Budapest 25 perc): Ugyan ez busz-vonat-villamos-séta kombinációban: 3 óra!!!!!!!! - megpróbáltam!!!!!!

Lehet irigykedni, szövegelni, de gondolom belátod, hogy nincs alternatívánk!

jorgoszka 2010.04.07. 18:21:45

@Pályaelhagyó autóversenyző: Jó meglátások! Kíváncsi vagyok, elektromos vagy hibrid autóval miért nem lehet majd közlekedni! :-)) A mesterséges dugók keltése már a külvárosokban kezdődik. Sajnos utakat kéne építeni, hogy minél hamarabb eltűnjön akinek nem a közösségi közlekedés a legmegfelelőbb. Akár már a Hungáriát is meg lehetne úgy csinálni, hogy szépen folyamatosan végig lehessen gurulni rajta. Úgy tudom, ez a Kádár-korszakban tervbe volt véve. Állítólag lábakon álló út lett volna. Hasonló mint Bécsben, amit Schnellstrasse-nak hívnak, nem tudom, ki ismeri. Érdemes kimenni, és körülnézni. Az ottani külvárosi úthálózat szerintem legalább a harmincszorosa a budapestinek, ha nem több, és folyamatosan fejlesztik. Sajnos évente többször kell kimennem, és látom.
Igazából miért találták ki, hogy a Hungáriánál kezdődjön ez a zóna? Nem jártam Londonban, csak olvastam róla, hogy ott ezt azért találták ki, mert a City-ben már csak irodák, bankok stb. vannak, és hogy a dolgozók ne autóval járjanak be. Térképet nézegetve ez a terület arányaiban nem lehet nagyobb, mint nálunk a Múzeum-körúttól befelé eső rész. Miért kell átesnünk a ló túlsó oldalára? Netán itt is valami pártközeli cég fogja beszedni a pénzeket? :-))Ezért kell minél jobban lehúzni a hülyéket? :-))

jorgoszka 2010.04.07. 19:21:26

@Zuzu Petals: Ejha, Te is sokat járhattál vidéken! :-))) Én kispesti vagyok, kb. 15x volt dolgom Üllőn, hát nem egyszerű. Óránként jár a távolsági busz, ami kifelé pontosan indult el a Kökiről, de vissza 15 és 25 perc között késett, minden alkalommal. /ja, a kökire kijutni piros 136-os busszal rossz esetben 45 perc a lakásajtóból odáig./ De ez nem is gond! Képzeld el, hogy ha pontos lenne...Véletlenül rád jön a kakilás, időre kéne beérned a városba...Összecsokizod magad, vagy odaszólsz, hogy bocs, egy órát kések? Visszafelé meg elég egy műszaki hiba, öngyilkos a metrón, bármi, megint egy órát állsz a megállóban. Legrosszabb esetben oda-vissza vagy 6 órádba telt bejutni a városba, meg haza. :-)) Arról nem is beszélve, hogy bármit szeretnél csinálni, semmi spontán dolog nem fér bele, mert állandóan azon kell görcsölni, hogy időben elindulj. Képzeld el azokat, akik pl. Budán dolgoznak. Teljesen megértem, hogy inkább autóba ülnek. Persze, erre lehet azt válaszolni, hogy minek ment oda a lüke? De nem mindenki tegnap költözött oda, régen is laktak ott emberek, most is születnek. Nem tehetnek róla, hogy a fővárosban találtak munkát maguknak.
Nem tudom, mit csinálsz a BME-n, de ha tanulsz, ilyen felvilágosult és demokratikus hozzáállással jobb ha pályaelhagyó leszel. Vagy menj ki egy szerencsésebb országba, fejleszteni a tudásod. Mint anno a céhlegények. Nem akartam személyeskedni, csak kijött.

vmaast 2010.04.08. 01:05:41

@kötözködő: a Wikipedia jó dolog, csak épp nem pontos.

"A szálló por a levegőben szuszpendált szilárd és /vagy folyékony részecskék elegye. A
szálló port két nagy csoportra lehet bontani szemcseméret alapján: a 10 mikrométer átmérőjű
szemcséket durva részecskéknek (PM10) nevezik, ezek a szemcsék lejutnak az alsó légutakba A
2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű, „finom” porszemcsék (PM2,5) alkotják a belélegezhető
frakciót, ezek lejutnak a tüdő léghólyagocskákba. A PM2,5 porfrakció másodlagosan keletkezett
aeroszolokból, égési termékekből, és kondenzálódott szerves vagy fém részecskékből áll, és a
szálló por mutagén hatásáért, valamint savasságáért felelős.
A PM10 frakció a talaj eróziójából, valamint az utak kopásából és ipari tevékenységből
származó részecskéket tartalmaz. A PM10/PM2,5 arány függ az egyes területeken az ipari
tevékenység típusától, a fűtőanyagtól, a földrajzi és időjárási viszonyoktól. Európában a szulfát és
a szervesanyag a két fő szálló por komponens, ami végül is meghatározza az évi átlagos PM10 és
PM2,5 tömegkoncentációját. Az egészségkárosító hatásokkal kapcsolatos emisszió források a
kipufogó gáz és a széntüzelés. A szél fújta inert por - nagyobb szemcsemérete miatt - kevésbé
károsítja az egészséget."

--OKI ANTSZ--

Vagyis egyrészt benne van a fékpor, az út pora, és a kipufogóból potyogó cuccok (amúgy nem olajkályhával járok, úgy hogy a korom nem az én asztalom) amiket pl. én is termelek (meg a tömegközlekedés is...), de a befizetett adóimat nem lenyúlni kellene, hanem abból összesöpörni a Fővárosnak.
Másrészt benne van az ipari termelésben keletkező por, meg a sok korszerűtlen fűtés, illetve az erőművek kibocsájtása, amit ugye megint nem nekem kellene megoldanom.
Szóval még mindig nem vagyok meggyőzve.

jorgoszka 2010.04.08. 12:07:07

@vmaast: bizony, nem ártana takarítani. Nagyon sok helyen az utak szélén centiméteres magasságban áll a homok. A beültetlen vagy kitaposott helyeken egy szélroham nagyobb porfelhőt kavar, mint a Szaharában.

gramercy 2010.04.10. 02:08:51

@Zuzu Petals: ezt imadom, vakon tudjatok szapulni az autosok altal keletkeztetett negati externaliakat, de a pozitivakrol (pl, hogy van tej a sarki kozerben) szokas elfeledkezni

ha meg a nagyvarosi legszennyezettseg a problema, akkor a buszokkal kene kezdeni....trolira valtani az osszeset
egy masfel tonnas oteves szemelyauto elbujhat a bkv buszai mogott, ha legszennyezesrol van szo

bazmeg tudom hogy videken sokan bicikliznek, de ezert nem vonnak le a szamlajukrol sokszazmilliardot hogy cserebe semmit ne kapjanak

konkretan leszarom, ha valaki biciklizni akar, de nehogymar megegy bort lehuzzunk arrol a retegrol aki mar most is az 1000 milliard kozeleben penget es NEM passziobol autozik, hanem mert igy tud PRODUKTIV resze lenni a gazdasagnak/tarsadalomnak

adorendszertanbol azt tanitjak, hogy adod onnan vonunk el ahonnan konnyu; marpedig kozlekedni es autozni KELL, nem passzio, meg ha egyesek teliszajjal orditjak hogy szalljunk at BKV-re

de mi lenne ha senki nem finanszirozna a havi 50-100 ezer forintos autofenntartassal a 10 ezer forintos BKV berleten hoborgoket???

elmesz barmelyik foutra, jo esellyel 20-30 eves az aszfalt
elmesz barmelyik mellekutra, jo esellyel a rakosi korszakbol valo az aszfalt (mar ami a matyohimzes utan megmaradt)

min 2010.04.12. 15:12:57

Teljesen jó program csak kár, hogy nem sok esély van a megvalósulására

min 2010.04.12. 15:20:11

Az egérútat ha már így feltúrták nyugodtan bevihették volna a föld alá a felszínt meg lakóövezetté nyilváníthatták volna kis forgalmú utakkal, parkokkal....tudom álom..ez nem az ésszerűség országa.
Így lesz majd a házak között 2x2 sávon dübörgő forgalom. Ez kellett a lakóknak hát ott van szívják a szmogot.
A másik őrölet az új belvárosi rész. Ahelyett, hogy gyorsították volna a Kálvinról az erzsébet híd irányába a forgalmat most telbaszták egyirányú utcákkal és lezárásokkal. Jó kis dugót generálva a kis utcákban. Nem baj ez kell az ott lakóknak ők is szíjják a gázt ...ostobák...

trainz 2010.04.18. 18:03:58

Az Andor /galvani ipari terület volt aki ott lakik annak tudni kellett hova jöltözik.