http://kep.index.hu/1/0/120/1207/12079/1207989_df68318077379db5761575f49fd1f926_wm.jpgA magyar kaszinóváros ügye kezd olyan lenni mint valami atomhulladék-temetőé - egymás után bukkannak fel újabb helyszínek, a helyiek pedig mindenhol tiltakoznak, pedig úgy tűnik, tetszik nem tetszik, egy ilyennek épülnie kell. Mint az az Indexen megjelent elemzésből is látszik, a legújabb helyszínen - Pátyon - még az elhelyezés is olyan nukleáris létesítményre emlékeztető lett: jól nekinyomva határhoz, a szomszéd (jelen esetben Telki) nyakába telepítve.

Mivel a terület sportövezeti besorolással szerepel, nagyon sokáig golfpálya fedőnéven ment a dolog, de ennek csak annyi köze volt a valósághoz, mintha valaki Pietro Bono névre keresztelt volna tavaly egy tarlórépa-betakarító gépet, csak hogy támogatást nyerhessen a Reneszánsz év keretében. Ez ugyanis nem golfpálya, hanem egy gigantikus ingatlanprojekt szállodákkal, konferencia-központtal, éttermekkel, bevásárlóutcával, aminek lehet hogy valamelyik végében hagynak egy kis pázsitot is pár lyukkal.

Persze lehet hogy mindez csak rosszindulatú pletyka és a tízemeletes házakba költöző hétezer ember mind a pálya mellőzhetetlen alkalmazottja - fűnyíró, labdagömbölyítő, lyukfúró stb. - lenne és a várhatóan 8700 új jármű is mind golfautót jelent.

Lendüljünk túl azon az apróságon - amivel Bodoky részletesen foglalkozik, a linkelt cikben -, hogy mekkor panamagyanús ügyről is van szó, és kicsit gondolkodjunk el azon, hogy először is ki a bánat költözik majd ebbe az Újpátyi Megaplázának munkanevezett projektbe. Mert hogy oké, szuburbanizáció, meg kiköltözés, de a szomszédos Budajenőn például egy ennél nagyságrendekkel kisebb új településrészt próbálnak betelepetínei, nem sok sikerrel.

Az viszont kivételesen szimpatikus, hogy a szomszédos települések lakói úgy néz ki összetartanak és nem a "dögöljön meg tehenük" mentalitás érvényesül. (Ez itt a Telki Fórum honlapja, ez meg a pátyi civileké.)

Egymástól függetlenül több Urbanista-olvasó is arra hívta fel a figyelmemet, hogy Telki eddig próbálta elkerülni az ilyen presztízsromboló beruházásokat, a labdarúgó-edzőközpont pedig egyelőre tényleg sportlétesítménynek tűnik és várhatóan nem fog hirtelen fehérjefeldolgozó üzemmé alakulni.

A következményeket legalaposabban Daily Shark Bodoky blogjába fűzött kommentje foglalja össze:

Eléggé elborzaszt ez a megalomániás, embertelen, profithajhász rémálom.
Sajnos annak idején Telkiben se volt teljesen átgondolta a kezdeti fejlesztés (mellesleg akkoriban a legtöbb agglomerációs településen a telkihez hasonlóan zajlottak le a dolgok), de a nagyságrend és a koncepció sokkal élhetőbb maradt.


A helyi tiltakozás hatására még egy közepes méretű Spar áruház is meghiúsult Telkiben, ugyanis nem akarják az emberek, hogy extra forgalmat generáljon, pihenőidőben szállító teherautók és rakodás zaja zavarjon, stb.
Telki próbál megmaradni a kertfalu koncepciónál, vagyis nincs ipari vállalkozás, lehetőleg semmi olyan, ami zajt, szennyezést és jelentős forgalmat generál. Ez persze hátránnyal is jár, hiszen az a jelentős iparűzési adó, amit ezek fizetnének, hiányzik a költségvetésből, de nem akar a falu logisztikai és kereskedelmi bázissá válni állandó kamionforgalommal, ahogy Törökbálint és Biatorbágy.


Már az MLSZ sporközpontja is kicsit megosztotta a helyi közvéleményt.
Ezek azonban eltörpülnek az ingatlanfejlesztő teljesen tájidegen és eszement elképzelés mellett.


Az a porhintés, amivel az elkerülő út áldásaival próbálják beetetni a pátyiakat könnyen cáfolható. Egyrészt a megálmodott út csak a dél-buda felé haladóknak jelenthetne könnyebbséget - elvileg. Ugyanis az M1, amire rácsatlakozhatna adott áteresztőképességű, csúcsidőben ugyanúgy bedugul, mint az összes Budapestre bevezető út. Ha erre ráeresztenék még pár ezer autót (a környéken családonként általában 2 autóval kell számolni, melyek naponta külön-külön mennek, többnyire 1-2 személlyel), csak a dugók helye fog megváltozni, de semmivel se lesz jobba bejutás esélye.


Másrészt a forgalom másik jelentős része amúgy se fogja igénybevenni, továbbra is a kétségbeejtően telített Budakeszi felé próbál majd bejutni a fővárosba - keresztül éppen a tájvédelmi körzet erdeibe vágott utakon.
Ráadásul egész biztos, hogy a forgalom egy része rendszeresen Páty belterületét is igénybe veszi majd (bevásárlások, stb.) tehát az elkerülő út koránt se jelent majd tehermentesítést Páty számára, sőt, könnyen lehet, hogy a Budakeszi felől az M1-re haladók később inkább ezt fogják használni, amihez óhatatlanul be kell menniük Pátyra.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: építés lakópark telki agglomeráció ény páty

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr1001545485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

humorpalanta 2009.11.23. 20:39:44

hehehe...
hajrá kapitalizmus!!!

Ms. Mazsola · http://msmazsola.blog.hu/ 2009.11.23. 21:01:18

Jé, pátyi vagyok, de még nem hallottam idetelepítendő kasznióvárosról... Elkerülőútról már csiripeltek a madarak, de most végképp nem tudom, mit gondoljak.

burian 2009.12.13. 17:30:49

Az elkerülőút ígéretével próbálják meg palira venni a pátyiakat.
Ez az "elkerülő út" valójában rávezető út. A kamionforgalmat fogja rávezetni Pátyra és Telkire. Hogy miért? Itt jön a pikáns kis meglepetés. A befektető jó előre megvett egy területet a tranzitút és az autópálya között és ott kamiondepót akar létrehozni. Vagyis semmi sem igaz az állításaikból.
süti beállítások módosítása