THT3[1]

 

Miközben időről időre felröppen a Dunán átívelő budapesti gyalogoshíd terve (igaz mostanában már csak Duna-ágakon, például a Kopaszi-gátnál vagy a Margitszigetre), teljesen elkerülte a figyelmemet egy igazán grandiózus elképzelés. Pedig a Tisza fölé tervezett kerékpáros-gyalogos átjáróra, mely állítólag az Európai Unió legnagyobbja lesz, már 2007-ben pályázatot írtak ki. A www.tiszafovarosa.hu oldalról származó információk és néhány látványterv alant. (Sajnos azt, ami a mezei bloggert és felteszem az olvasókat is legjobban érdekelné, ti. milyen hosszú lesz az új rekorder, sajnos nem találtam a honlapon. A látványtervek is inkább a hídfők térségére koncentrálnak, mintsem magára a hídra, de azért érdekes)

 

THT1[1]
THT5[1]
THT4[2]
TLH1[1]
TLH2[1]
TLH5[1]
TLH3[1]
TLH6[1]

Előzmények

Szolnok városának történelmi városmagja, és az ebből kinőtt modern város a Tisza jobb partján, a Zagyva torkolatának környezetében alakult ki. A bal parton a "Tiszaliget" körgáttal védett területén egy pihenésre és a szabadidő eltöltésére szolgáló városrész alakult ki a XX. században. A parkos, ligetes területen strandfürdő, üdülők, tenisz- és labdarúgópályák, valamint két sportcsarnok és más a szabadidős tevékenységekhez kötődő építmények is létesültek. A közeljövő fejlesztési tervei között szerepel egy fürdő építése a termálvizek hasznosítására, és a Szolnoki Gazdasági Főiskola "Campus"-ának felépítése.

A város használhatósága, a lakosok életminőségének javítása (gyalogosan és kerékpárral is jól megközelíthető legyen a belvárosból a ligeti oldal), a fejlesztések előmozdítása érdekében már régen felmerült egy gyalogos-kerékpáros Tisza-híd létesítésének gondolata, melyre a Város Önkormányzata 2007 júliusában pályázatot is kiírt.

A pályázat célkitűzése egy olyan átkelési kapcsolat tervezésének elindítása volt, mely egyedi hídszerkezete és annak megjelenése révén a város jelképévé is válhat, ugyanakkor a város felőli hídfőben levő tér átépítésével és forgalmi kapcsolatainak megoldásával szervesen illeszkedik a város testébe, vonzásával pedig egyfajta - rendezvények, hídi-vásár tartására is alkalmas - közösségi központ is kialakulhat. A híd helyszíne a régi városrendezési terveken már szerepelt, a Tiszát a Szapáry utca vonalában keresztezi.

A pályázatot a szerkezettervező Pont-Terv Zrt és az A.D.U. Építész Iroda Kft közös pályázatának szimmetrikus ívhídja nyerte meg. Jelen terv e szerkezet terveinek engedélyezési szintű kidolgozása. A csatlakozó terek rendezésének és a feljárók építészeti kialakításának engedélyezési terveit az A.D.U. Építész Iroda Kft készíti.

A tervezés során – elsősorban a csatlakozó terek rendezésével kapcsolatban – több alkalommal a Megbízóval és annak szakértőivel közös egyeztetés is történt. A végleges megoldás a tervzsürinek bemutatott több változat kiértékelése alapján született meg. További egyeztetések történtek a KÖTIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztályával, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság, Kiemelt Ügyek Központja Hajózási, Tengerészeti és Kikötői Osztályával.

Tervezési program

Tervezett gyalogos-kerékpáros Tisza-hídhoz kapcsolódó hídfők, valamint környezetük kialakítása az építészeti tervezés fő feladata. A tervezett új Tiszahídnak használhatónak kell lennie egyaránt gyalogosoknak, kerékpárosoknak, és mozgáskorlátozottaknak. A hídhoz közvetlen kapcsolatot kell teremteni mindkét oldalon a töltéskoronákon kialakított szélső sétányokkal és a belsőbb területekkel egyaránt, úgy hogy azok használati értéke ne csökkenjen, és minden előírásnak megfeleljen.

Az önkormányzat célkitűzése a gyalogos-kerékpáros híd várossal való találkozási pontjainak megfelelő színvonalú hasznosítása.

A Tiszai hajósok terét vegyes funkcióval szeretné tovább használni a Város. Cél egy olyan városi tér kialakítása, ami egyaránt alkalmas rendezvények megtartására, pihenésre, egyéb esetekben, pedig megfelelő számú gépkocsi elhelyezésére. Ennek megfelelően a tervezés során kialakítandó nagy egybefüggő burkolt területrészek, és ligetes jellegű beszögellések is a területen.

A Tiszaligeti hídfő környezete ligetes jellegű, meglévő dús növényállománnyal. Itt fő cél a minél kisebb beavatkozás a természeti környezetbe. Fontos megtartani a Tiszaliget fő funkciójának – pihenéslehetőségét a hídfő környezetében is. Ebből következően cél egy olyan építmény létrehozása, ami egyben folyamatos közlekedési útvonal és pihenő-, gyülekező pont.

Mindkét hídfő és környezetének kialakítása során fontos szempont az érintett szakhatóságokkal való folyamatos egyeztetés, az engedélyezési eljárás minél gördülékenyebb lezajlása érdekében.

Építészeti leírás

Tervezők célja a hídfők és környezetük megtervezése során, olyan mesterséges környezet kialakítása, ami mind funkcionálisan, mind architektúrájában megfelelően illeszkedik tágabb környezetébe; a teljes város kiemelt pontja lehet; és méltóképpen kapcsolódik a szimbolikus formálású új gyalogos-kerékpáros Tisza-hídhoz.

A tervezési feladat bonyolultságát meghatározza, az árvízvédelmi töltéskoronán kialakított sétánnyal való kapcsolat mindkét Tisza parti oldalon. A szintbeli találkozás nem megoldható a szükséges hajózási űrszelvények kötelező biztosítása miatt, így a tervezett hídfő-rámpáknak szükséges átívelnie a sétányok felett, ami meghatározza a minimális magasságát az ártéri híd és a rámpák csatlakozásának.

A híd közvetlen kapocs lesz a hamisíthatatlan városi tér és a fás, laza beépítésű liget között. Építészeti kialakítás szempontjából a két oldalt a meglévő környezeti korlátok (felhasználható szabad terület, kialakult környezet) lehetőségeinek keretein belül egységes arculatúvá terveztük, ami elsősorban az ismétlődő építészeti elemek, anyaghasználat szempontjából jelenik meg. A kubatúrájuk megegyező formálását kizárta az egymással szöges ellentétben lévő tervezési környezet.

A kerékpáros funkció kialakításának érdekében szükséges az előírásoknak megfelelő fel-, és lehajtó rámpák kialakítása (jellemzően 4,5%-os lejtés, aminek egyben lévő hossza sehol nem éri el a 100 méteres hosszúságot). A rámpák megtervezésénél elsődleges célkitűzés, hogy határozott térfalként illeszkedjenek környezetükbe, ne pedig közlekedési műtárgyként. Erre a törekvésre erősít rá, hogy mind a két oldalon a felhajtórámpákat alépítményekkel együtt terveztük, ami a szükséges funkciókkal megtölthető. Az így kialakuló együttesek sokkal inkább megformált épületek hosszú előtetőkkel (ami funkciójában a híddal való összekötést biztosítja), mint egy-egy környezetét megerőszakoló városképbe benyúló híd induló-érkező pontja.

A mozgáskorlátozottak feljutását a hídra mindkét oldalon egységesen formált lift biztosítja. A liftek engedélyezése a vonatkozó jogszabályok értelmében külön eljárásban fog lezajlani, a kiviteli terv során választott gyártóval együttműködésben. A liftek tömegformálása egy pengefalból és egy üvegkubusból tevődik össze, ahol a pengefalaknak meghatározó szerepe van a rámpák által kialakított térfalak összhatásában.

A gyalogosok elsődleges feljutása lépcsőkön keresztül lehetséges, amik a töltéskoronákon futó sétányokkal és a belső területekkel összekapcsolva lettek elhelyezve. A lépcsők formálásában is jelentőséggel bírnak a pengefalak, amelyek elősegítik az egységes architektúra kialakulását. A lépcsőfokokat előlap nélkül terveztük, hogy átláthatóak legyenek, kiemelve az "előtető" hangulatú összekötőelemek könnyedségét.

A rámpák környezetének kialakításánál fontos szempont a városképbe illeszkedés, ami mindkét hídfő esetén más. A Tiszai hajósok tere városi tér, a Tiszaligeti oldal pedig ligetes pihenőövezet. A rámpák és környezetük karakterének meghatározásánál ez vezérelte a tervezőket. A tervezett térbútorokat az MMCITÉ termékcsaládjai közül válogattuk, igazodva Szolnok belvárosában megjelenő, szintén ettől a gyártótól származó térbútorokhoz.


(A tippért köszönet Viktornak!)
 

Frissítve: Nos mint a kommentekből kiderül, egyáltalán nem valószínű, hogy ez lesz Európa leghosszabb gyalogos hídja

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: híd tisza szolnok városkép városfejlesztés gyalogos

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr801205569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wauuu 2009.06.24. 15:03:35

Áh nincs mit :P

(Amúgy nem tervezel Twitter indítani? Legalább mindig értesülnék a friss hírekről..)

Mondjuk nehéz írni egy olyan dologról,amiben konkrétan nem vagy benne. Mert amúgy Szolnokon most nem éppen a legfontosabb lenne egy ilyen híd beruházása.(Bár most az újonnan megépített Főiskola épületét Átteték a túl oldalra,és meghiszem,hogy vagy 10-15percel rövidebb az út. De a városrehabilitáció következte ként,a város legforgalmasabb útját,egy óriási térré alakították vagy 30szőkőkúttal..
És persze,hogy a többi út meg zsúfoltabb. És amennyire egyedi a város kinézete( Tehát hogy két folyó közép épült,annyira lenne most lényeges új KÖZÚTI híd építése..nem pedig gyalogos. De hát a városvezetők tudják. Hogy melyik a jobb,ha 5ezer főnek építenek egy gyalogos hídat(ami mondjuk igaz csak 1,5milliárd,+EU 80% támogatja) Míg egy közúti híd vagy 22milliárd lenne,de az agglomerációval együtt 90ezres városnak nagyobb szüksége lenne egy ilyen hídra. Míg aki a gyalogos hídon,csak pár szállodába,strandra és a főiskola épületéhe mehet.
(Bocsi a hosszú leírást :D )

Balázs Attila 2009.06.24. 15:32:05

Sziasztok!

Némi infó található a Pont terv honlapján a hídról, itt:
www.pont-terv.com/szolnoktan.htm
és itt:
www.pont-terv.com/szolnokgyalog.htm

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.06.24. 17:00:44

Mért kell ide is ilyen kibaszott sok térkő? Ja, mert azt aztután nem kell gondozni, viszont a kivitelezés során könnyen lehet a nm-ekkel sikamikálni? Burkolómaffia!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.06.24. 19:15:32

@solaitid: Ha te mondod, biztos úgy van. A lényeg, hogy piálni ott is lehessen!
:D

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.26. 08:17:35

erről a hídról (akkor talán még ferdekábeles formában) már a kilencvenes évek végén szó volt. Ismerve a magyar megvalósulásokat, majd hiszem, ha látom.

Nem mellesleg, ha már azt emlegeti valaki, hogy a leghosszabb lesz, illene odarakni mellé számadatot is. Mert pl. a Millenium Bridge hossza Londonban 370 m, legnagyobb nyílása 144 méter, Weilben a Rajnán átívelő híd 248 méter hosszú, 230 méteres nyílással. Mennyi is az annyi Szolnokon?

greggrant 2009.06.26. 13:14:54

Szolnokra nem gyaloghíd kell, hanem még egy közúti, ha már híd...

StopSzmog 2009.06.26. 18:23:43

@mestska:

Az engedélyezési és tendertervben ez áll:

Nyílásbeosztás: 24m + 120m + 24m + 18m
Merevítőtartó szélessége: 5.80 m
Terhelés: 5kN/m2
Teljes hossz: 186 m

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.27. 12:08:31

@StopSzmog:

köszi.

hát akkor ennyit arról, hogy Európa leghosszabb gyalogoshídja. Csodálkoztam is volna mondjuk, ismerve a szolnoki helyszínt.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2009.06.30. 08:48:09

@mestska: @StopSzmog: kösz az infót, frissítettem!

@Vikusz: de tervezem persze, de attól félek, h az egy harmadik bloggá alakulna és már ezt a kettőt sem győzöm : ) amúgy meg a google readert ajánlom, szerintem szuper! (de persze, ha twitteresedni kezdenék, szólok! :)

StopSzmog 2009.08.09. 23:41:59

@~dá~:
@mestska:

Az MTI úgy tudja, hogy 444 méter hosszú. Hol Európa, hol Közép-Európa leghosszabb hídjaként említik.

www.uniospenz.hu/20090807/gyalogoshid_epul_szolnokon

index.hu/belfold/2009/08/09/kozep-europa_legnagyobb_gyaloghidja_epul_szolnokon/

StopSzmog 2009.08.09. 23:43:17

Akit érdekel, mi van az időkapszulában:

"Az idősebb korosztály tagjai előnyben részesítették azt a papírlapot, melyen üzenetet hagyhattak az utókornak. A szöveget tartalmazó lapot végül szolnoki napi- és hetilapokkal, a városról készült fotókkal és a településre jellemző tárgyakkal együtt fémkapszulába tették és az alapkő alá helyezték. A henger alakú tárgyat a Műszaki Szakközépiskola diákjai készítették."

www.szoljon.hu/jasz-nagykun-szolnok/kozelet/leraktak-a-tiszan-ativelo-gyalogos-hid-alapkovet-250246

martonfox 2009.09.10. 20:51:14

Egész klasszul néz ki, de ha már a 90-es évek óta tervezik, akkor már 98-ban is elkezdhették építeni. Azért jobb később mint soha. A kérdés: mikor kezdik el.