87844 ak[1]

 

Emeletes lakóhíd a megújuló Albertfalva és Csepel között. Hatalmas vihart váltott ki tegnapelőtti posztunk, melyben az Ingatlanmagazin cikkére hívtuk fel a figyelmet. Egy törzsolvasónk kapta magát és levelet írt Zoboki Gábor építésznek, hogy "örömmel olvasnék Önöktől, első kézből, egy reflektáló kommentet a tervekkel kapcsolatban. Azok hátteréről, realitásáról, céljáról, megvalósíthatóságáról".  Az építész rögtön, "postafordultával" válaszolt neki, és a félreértések eloszlatása végett most mi is közzé tesszük levelét:

Kedves ...!

Ezt a feladatot Budapest főépítésze, Beleznay Éva kezdeményezte egy Szerémi úti privát-szférabeli irodaberuházás elvi építési engedélye kapcsán. Természetesen a feladat programját, léptékét, és a híd ötletét az irodánkban működő építészek kreatív fantáziája terjesztette ki, mert meggyőződésem, hogy az építészek ma nem kapják meg a lehetőséget, hogy városrendezési kérdésekben kifejtsék gondolataikat. Várostervezés helyett városszabályozás zajlik, melyről a Népszabadság egyik hétvégi számában (2008. augusztus 2.) http://nol.hu/archivum/archiv-502089 összefoglaltam a véleményem.

Ebbe a munkába négy hónapot fektettünk társtervezőket is megbízva, egyelőre nincs költségvállaló fél. Különösen a közmű- és közlekedés tervezők munkáját figyelve kijelenthetem, hogy a tervünk igenis a realitás talaján mozog. A látványtervek a gondolataink laikusok számára való ábrázolását segítik, nem a munka végterméke.

Személy szerint arra is büszke vagyok, hogy élvezem Polónyi István professzor barátságát, aki az MTA tagja és a világ egyik leghíresebb hídszerkezeti statikusa. Rajnai példákon évek óta dolgozik, így egyik szerzője ennek a koncepciónak.

A számomra leghatározóbb élmény az volt, hogy a feladat kapcsán igazolódtak a Népszabadságban megírt szigorú vádjaim, Budapest legalább elmúlt 20 éve várostervezési koncepció nélkül telt. A hiánypótló munkát azonnal meg kellene kezdeni, és én személy szerint nem akarok a politikusokra mutogatni, ez a szakma belügye, hogy a városi kérdéseket a köz elő tárja és azokat aprólékos munkával szakmai tudása legjavát adva feldolgozza.

A dokumentációt először is meg kellene ismerniük a hozzászólóknak. Nem hiszem, hogy ehhez a vitához bármit hozzá kéne tennem, mert nem szakmai jellegű.

Ismeretlenül is üdvözli:

Zoboki Gábor

építész

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest híd duna városfejlesztés várostervezés ingatlanfejlesztés xi. ker xxi. ker zoboki gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr521079547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mörája Kéri (törölt) 2009.04.22. 10:41:51

Tisztelt Zoboki Úr!

"Nem hiszem, hogy ehhez a vitához bármit hozzá kéne tennem, mert nem szakmai jellegű." - írja Ön. Kérem szépen, legyen szíves átolvasni a hivatkozott blogot, vannak ott szakmát érintő kérdések is, keressen rá a nickemre.

Szóvá tettem, hogy a közelmúlt hídjai kapcsolódó úthálózat és környezetvédelmi intézkedések nélkül jöttek létre. Megkérdezném itt is, csapatuk hogyan képzeli el az albertfalvai híd forgalmának Rózsavölgyön, Albertfalván, Budafokon és Kelenvölgyön való keresztüleresztését úgy, hogy a még meglévő kertesházas - zöldes területek ne menjenek tönkre, de közlekedni is lehessen.

Érdeklődnék a lakóhíd és a hidakon általában tapasztalható vibráció összefüggéseiről. Van olyan hídkonstrukció, amely esetén elviselhetőek lennének a híd lakó- és irodarészén a rezgések, a zaj és füstgáz hatások?

Érdeklődtem a csepeli vízkivételi műre gyakorolt hatásokról, hozzáteszem, hogy az építési időszak során keletkező terheléstől különösen tartok. Mi erről az Ön véleménye?

Negyedik (új) kérdésként megkérdezném Öntől, mi a véleménye a modern épületek magyarországi utóéletéről? Mennyire látja biztosítottnak, hogy egy ilyen karbantartás-igényes megoldás Magyarországon hosszú távon is szép, tiszta és jó műszaki állapotú tud maradni?

Megköszönöm, ha megtisztel válaszaival.

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2009.04.22. 11:09:49

"a városi kérdéseket a köz elő tárja"
"Nem hiszem, hogy ehhez a vitához bármit hozzá kéne tennem, mert nem szakmai jellegű."
Mintha lenne itt egy kis ellentmondás. Ha a köz elé tárja az építészek elképzeléseit, akkor ott nem szakmai jellegű vita fog kialakulni - ahhoz sem szólna hozzá?
Mi ez a felsőbbrendűség?

W Joe 2009.04.22. 11:45:25

Megvalósítható, csak pénz nincs rá? Hát akkor egyelőre nem megvalósítható. Válság van :(

Egyébként épüljön/szépüljön a város. Jót tennének a látványosságok, olyanok, amitől egyedivé, ismertté válhat Budapest.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2009.04.22. 11:53:40

@.:: Wita.hu Joe ::.: a kommentek közt többen kétségbe vonták, hogy lakhtó-e egyáltalán egy híd a rezgés stb miatt. a megvalósíthatóság ennek szólt. az anyagi háttér egy másik kérdés

rszvsz 2009.04.22. 12:01:25

Szerintem minden megvalósítható, csak pénz kérdése... Ha annyira akarnák/ták volna, már lenne Holdbázis, akár marsi kolónia is.

Mondjuk nem magyarországi építészekkel/ vállalkozókkal, mert az utóbbi idők alkotásai/ felújításai a szégyen-kategóriát erősítik. :/

reprocesszor 2009.04.22. 12:40:33

A híRszerkezeti statikus az, aki képes olyat tervezni, amiből hír lesz, és ami annak ellenére, hogy nyilvánvaló hülyeség, mégsem mondja rá senki, sőt még szakmai vitát is gerjeszt.
Tehát nem dőlt össze a saját súlya alatt, tehát a munkáját ráadásul jól végezte:-)!

Egyébként nekem tetszik az ötlet, "gyalogos-kerékpáros híd + lakások,irodák" verzióban, közúti forgalmat is vinnének át rajta, akkor én biztos nem laknék/dolgoznék ott...

sanya64 2009.04.22. 13:16:22

végre nem csak a híd alatt lehet majd alunni, hanem rajta is... )

.strish. 2009.04.22. 13:47:58

Örülök a sok hidász kolléga szakértő kérdéseinek, de elmndanám, h létezik egy lengéscsillapítónak nevezett csodatalálmány, meg nem is biztos, hogy a forgalmi szintek közös alaptestre kerülének az irodák, lakóép.-ek szintjeivel. Ettől függetlenül sztem a Polónyi szakértése annyi lehetett, hogy megkérdezték tőle, h lehet-e 7emeletes hidat építeni a Dunára, mire ő a következő választ adta: tulajdonképpen igen. Természetesen mindent meg lehet oldani, csak nem mindegy, mennyibe kerül és sztem amíg nincsenek normális utak, meg minden más is sz@r, addig nem ilyen dolgokkal kéne foglalkozni. Én is szoktam álmodozni, de nem fordítok rá 4 hónapot...

nyelv-ész 2009.05.03. 16:17:21

Örvendetes és boldogságos lenne, ha hazánk építész nagyjai várostervezés címén nem fantaszta ötletekkel bombáznák a nagyérdeműt, hanem két lábbal a földön állva a jelenlegi borzalmas állapotok javításán munkálkodnának.

Mindenekelőtt a közlekedés kérdését ajánlanám a figyelmükbe, hiszen az autókkal elárasztott városok életminőségét a legfejlettebb lengéscsillapítókkal ellátott hidak segítségével is vajmi kevéssé lehet emelni.

Che Pel (törölt) 2009.06.23. 17:41:03

Érintett lakosként örülnék egy ilyen megvalósításnak! Végre valami olyan épület (építmény), ami jelleget adna a területnek, ezáltal kötődést az érintett területen lakóknak...