13

 

Miben hasonlít az Alstom-metró a kisföldalattira, a BKV járműjavítója egy gyermektáborra, Demszky Gábor pedig Bástya elvtársra? Most minderre megkaphatják a választ! Az Urbanista is ott volt múlt héten az új Metropolis metrószerelvény bemutatóján, de mivel azóta mindenki mindent megírt róla, mi most egy kis szubjektív visszaemlékezést adunk az Ingyen pia! blog nemzetközileg elismert szisztémája alapján.

Aki nem tudná, az Ingyen pia! 5x5 pontos rendszerét (kaja,pia/társaság/beszéd/hely/egyéb) eredetileg kiállításmegnyitók bemutatására fejlesztették ki kemény munkával, de kísérletünk szerint sajtótájékoztatók pontozására is kitűnően alkalmas. No tehát, így zajlott az új Alstom-metró bemutatása a BKV Zrt. Járműműszaki Főmérnökségén:

Kaja/pia: Tisztázzunk valamit. 11 órára meghirdetni egy sajtótájékoztatót, az az íratlan szabályok szerint egy jó órás programot jelent, amelyet délben egy részrehajlásra csábító pazar ebéd zár le. Az öreg szerkesztőségi rókák - akik már Grósz elvtárs beszédei alatt is ingyen pirosarany-pöttyös, csemegeuborka-karikás szendvicseket ettek - ilyenkor két napi koplalás után, nejlonzacskóval bélelt zsebekkel érkeznek. Ehhez képest csak szendvicsek és rétesek voltak, ami egy gyenge 3-asra elég (az is csak a tömegközlekedés iránti olthatatlan szeretetem jeléül). Ezt ellensúlyozta ugyan az italválaszték, udvarias felszolgálókkal, plusz egy üveg ajándék bordeaux-i borral, ami önmagában ötös lenne, de összesítésben csak: 4

Társaság: Ritka alkalom az, ahol a szaksajtós szakmunkatársak és a kereskedelmi tévék stábjai épp úgy ott vannak mint a bloggerek, szóval remek sajtós társasági eseménnyé alakulhatott volna. Központi téma a fenékhelyek száma volt (az új metrón osztottak az ülések) valamint Demszky beszólása az ülésről, mikor lerogyott rá, hogy aszongya: "kemény, de kényelmes". Utoljára Bástya elvtárs mondott ilyet a Tanúban, amikor nagy nyilvánosság előtt beleharapott egy citromba. Viszont ha társaság alatt a vendégeket értem, akkor 5

Beszéd:
Demszky olyan unott fejjel, teljesen leverve mondta el a lelkesítőre írt beszédét, hogy az "ajtók záródnak, a Moszkva tér következik" géphangja ehhez képest egy stand-up comedy. Őt követte Hagyó Miklós, aki már velősebb volt, viszont késett vagy fél órát. Biztos titokban átadott valamit még reggel permanens kampánya részeként, amiről Demszky nem is tudott. A legélvezhetőbb meglepő módon az Alstomos vezér - Gallatz Zoltán - volt, pedig neki lehet benne legkevésbé a nagy nyilvánosság előtti beszéd a munkaköri leírásában. Sajnos ez sem menti meg az összosztályzatot: 2

 

Hely: Határozottan ez volt a legjobb! Már egész kisgyermekkorom óta érdekelt, mi lehet ott benn a kerítésen túl (valamint mindig izgalomba hozott, hogy az egyik épület falán a rengeteg METRO közt egy helyen MÉTRO van kiírva). A járműjavító és kocsiszín, amely az Örs vezér teréltől egészen a Pillangó utca megállóig tart, leginkább valami gyermek sporttáborra emlékeztet a sok különálló kis épülettel. Főleg, hogy ott van egy külön pingpongozó ház (!), valamint a sajtótájékoztatónak otthont adó teremben is ki volt akasztva egy metró-logós céltábla. De jópofa a sátoralakú nemtommicsoda és az évtizedekkel ezelőtt épült irodaház kiugró szobája is. Ne feledjük el, hogy nem sokáig marad ez így - ezt az értékes területet előbb-utóbb "hasznosítani fogják", mint arra már korábban is voltak utalások. 5

Egyéb:
Maga a jármű teljesen rendben van, semmi extra, nagyjából ilyennek kellene lennie mindennek a fővárosban. 80 illetve a másik vonalon 100 méter hosszú, egyterű, ezerutasos. Minden tudni való az Index cikkében (illetve itt egy csomó link a Budapest Jövőjén). Ez meg az Index videója. Engem igazából két kérdés érdekelne. 1. Hivatalosan a metró formáját a budapesti kisföldalatti ihlette. Ez csak nekem nem tűnik egyértelműnek nézegetve a képeket? 2. Mennyi ideig kellett volna várni, hogy a szovjet szerelvények is látványossággá váljanak, mint a millenniumi földalatti vasúté? (Főleg, hogy steam-punk amúgy is divat mostanában). 5

És ha legközelebb az Ingyen pia! rendszerének nyúlására adom a fejem, a társaság helyett feltétlenül az ingyen ajándékot veszem külön kategóriába, mellyel az újságírókat ösztönzik a rendezők "szépírásra". (Ez itt ugye a francia bor volt.) Ja és külön kategória lesz a sajtóanyag is, ami itt elég bőséges, gyors és instant felhasználható volt fotókkal és videókkal (!) - szóval valószínűleg tele van az internet controlcé-controlvé sajtóanyagokkal.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: közlekedés metró örs vezér tere x. ker fehér út

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr16958721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.02.22. 21:07:09

Az a jó ctrl-c ctrl-v sajtóanyagokkal, hogy ilyenkor pontosan az kerül közlésre, amit a PR-os akart. Ezért kell a sok alapanyag. :)

xJozsi 2009.02.22. 21:48:48

Nem értem miért erőltetik az egyterű szerelvényeket. Ha egy ajtó meghibásodik a szerevény közepén akkor az egészet le kell állítani mert nem fogják szétcsatolni.
Ugyanez igaz a combinora is. A régi csatolt ganzoknál két 'félig' törött szerelvényből még ki tudtak állítani 1-et.

Ráadásul így esély sem lesz bevezetni az olyan hasznos megoldásokat, mint ami a héven működik, hogy rövíditett szerelvények járjanak a kevésbé forgalmas időszakokban.
Elég sok energia és futásteljesítmény megtakarítható lenne ha hajnalban meg keső este nem járnának feleslegesen teljes hosszú szerelvények 10-20%-os kihasználtásggal

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.02.22. 22:05:59

azért én a szembeülősdivel továbbra sem tudok kibékülni. tök olyan, mint egy lift, hogy idegen embereket kell bámulnom egész úton, ami hagyján, de visszabámulnak. miért nem lehet menetirányba nézni??

meg a székek mintája is elég erős. bkv az emósokért :)

berliner 2009.02.22. 22:07:23

@xJozsi: azért (bejáratós időszakot, különösen a combinoét:) leszámítva nem szoktak meghibásodni az ajtók).
eddig szét lehetett volna csatolni a szerelvényeket, ha kisebb a forgalom. ha eddig nem volt rá igény, akkor gondolom ezek után se ez lesz a legégetőbb probléma a bkv-nak. amúgy energiafelhasználása szinte biztosan kevesebb, mint a régi orosz vasaké.
egytér amúgy tényleg jó. emberek tudnak ide-oda császkálni, nehezebben alakul ki tumultus, mint sok kis kocsiban/térben. utóbbira a kisföldalatti a legjobb példa, aminek egyik "kabinja" üres, a másikban meg le se lehet ülni. és ez szinte mindig így van a kisföldalattin.
ja, és a levegő is jobban jár, ami nem elhanyagolható szempont egy tömött járművön.
szóval szerintem jó ez az egylégtér.
ha meg az utasmennyiséghez akar igazodni a bkv, akkor pl a buszvonalakon lehetne variálni a csuklós-szóló dolgot...

berliner 2009.02.22. 22:10:16

@solaitid: metro menetirány nincs nagyon. hol egyik elejével megy, hol a másikkal:) nem tesz egy kört fordulásnál. mint ahogy a legtöbb villamos sem.
amúgy még mindig jobb ez a koncepció, mint az ami HÉV-en van. ott mégközelebbről bámulják egymást az emberek, viszont még a lábatok is összeér. szal szerintem jelen esetben ennél jobb megoldás csak az autó:)

xJozsi 2009.02.22. 22:37:14

@berliner: a szétcsatolásra lenne igény, de a jelenlegi szerelvények sem alkalmasak rá. Pl nincs vezetőfülke középen.
Meghibásodás pedig sokszor van, csak nem tűnik fel. Ha pl ajtóhiba van akkor azonnal kiállítják a forgalomból a járművet, de ha pl egy metrószerelvényen az egyik motor nem működik akkor még simán járatják.
De egyébként nem is a meghibásodása legnagyobb proléma, hanem a balesetek.
Az alacsonyabb energiafelhasználás pedig nem ad okot hogy ne éljünk a további spórolási lehetőségekkel.
A tömött kocsikon a légmozgás esetében nincs különbség hogy 20m vagy 100m mert úgy sem arrafele szellőzik a kocsi, rááadásul az új szerelvényen légkondi is lesz szóval mind1.
Buszvonalakon pedig variálnak a csuklós szóló dologgal amennyire engedi a járműállomány.

xJozsi 2009.02.22. 22:43:11

@solaitid: Az ülések elhelyezésének módja elsősorban utasforgalmi szempontoktól függnek.
Ha az átlagos utazási idő 5-10 perc nagy állomásonkénti utascserével akkor kevés ülőhely és sok álló/közlekedő hely kell. Ha elkezdesz rajzolgatni akkor rájössz hogy ilyen szerelvényszélességekkel ez a fajta elrendezés a leghatékonyabb.
Hévnél mások az utazási szokások. Ott inkább az agglomerációból a belvárosba, illetve fordítva utaznak az emberek, nagy utazási időkkel.

kipu · http://www.metacafe.com/watch/10223063/mtva_trollh_rad/ 2009.02.22. 23:17:44

A magyarok civilizáltsági szintjét tekintve ez a puritán egyszerűség sajnos fájdalmasan indokolt. Egyébként jellemzően magyar módon megint sikerült egy olyan új infrastruktúrát hadirendbe állítanunk, ami az üzembeállítás időpontjában már elavult lesz. Megint csak gratulálni tudok a Demszky-féle városvezetésnek és a pestieknek, amiért ennyiszer sikerült újraválasztaniuk ezt a bölcs rendőrdekoráló ősdemokratát. Gratulálok!

Vaandor 2009.02.22. 23:49:32

Nekem az tűnt fel, hogy mintha a csuklók környékén kicsit híja lenne a fogódzóknak!
Az üléssor végén nincs, középen nincs, a következő ülések előtt nincs. Ez azért elég hosszú hiány, nem? Pl. a csuklónál lehetne oldalt (a vajszínű szekrényen) egy függőleges rúd. Vagy a harmonikák közt.
Mindenesetre a képekről nehéz felmérni a távolságokat.

Tényleg, ebben a csuklóban hová megy a (szögletes!) padlólemez? Egymásra csúszik? Mert ugye más csuklósokon kör, vagy félkör alakú a csuklópadló.

dmm 2009.02.22. 23:51:09

csak annyit az ülések elrendezéséhez, hogy ilyen módon jóval kevesebben fognak tudni leülni, ami nem igazán segíti azt a célt, hogy az autósokat átcsábítsák a tömegközlekedésre. Az Alstom Párizs számára másféle metrókat épít, épített, talán nem véletlenül, pedig ott sem a hosszútávú utazás a jellemző. Ez megint egy spórolós, moszkovita megoldás, ahol nem a minőség, hanem a mennyiség a lényeg.

Balage85 2009.02.23. 00:34:15

Volt alkalmam ilyen szerelvénnyel menni tavaly brüsszelben, ott kicsit máshogy voltak az ülések, meg nem is szövetből volt, de kb ugyan így nézett ki az egész. :) Mondtam is akkor asszonynak hogy sztem ilyen lesz Budapesten is, akkor ott is újdonságnak számított, a kapaszkodón hírdetgették milyen fasza ez a metró. :)
Van is egy képem a belsejéről: www.imagebam.com/image/794d7c27544281 Meg talán egy videó is valahol :)

berliner 2009.02.23. 01:23:53

nem tudom mit kell itt fikázni. ugyanezeket a köröket már lefutottuk a combino kapcsán is. (mármint nem mi, hanem a 'netes közvélemény'). itt van valami, ami új, etc, etc. és mégis mindenki húzza a száját. (persze még senki ki se próbálta, max ugyanezen gyár termékeit máshol).
miután én se utaztam rajta, nem akarom látatlanban dicsérni, de azért bátran megelőlegezem, hogy jobb az új metró, mint a régi. gondolom nem lesz olyan kib.szott hangos (mostaniakon beszélgetni se lehet sokszor), kicsit jobb lesz benne a lámpa - nem olyan a megvilágítás, mint egy garázsban és még csomó más minden.
erre mindenki szidja..
párizsi metró? ott valóban vannak egymással szemben kialakított négyes ülések. nem is lehet nagyon elférni.
londoni? a legtöbb járaton régiek az alagutak, emiatt kicsik, a kocsik is alacsonyak, a kocsik ajtajánál 160 centinél magasabb ember leszegett fejjel kell, hogy álljon.
még sorolhatnám a listát. én sem hiszem, hogy ez a világ legjobb metrója, csak nem tetszik ez a megközelítés. örüljünk, hogy legalább érkezett valami új, korszerű jármű.
és a külföldiektől sem kell elájulni. ott is vannak elég gagyi megoldások.
röviden ennyi. a demszkyt meg valaki elküldhetné egy 20 éves vakációra a horvátországi házába:)

berliner 2009.02.23. 01:29:34

@dmm: nálunk extrém rövidek a metróvonalak. szal nem elsődleges a sok ülőhely. (arra ott van a volánbusz). a metróhálózat, miután nem mai elképzelések szerint épült nem nagyon megy ki az agglomerációba. a legtöbb ember csak pár megállóra használja, és inkább belős helyeken.
a legtöbb autóst meg a környező teleőülésekről ingázók közül lehetne lecsípni. ez a sajátos szerkezet miatt Bp-n a HÉV dolga lenne. Abszolut nem megy neki, de a metró, a rövid vonalak miatt ebbe bele se tud szólni. (nem hiszem h sok olyan ember van, aki a deákon lakik és a moszkvára autóval jár dolgozni. ő így is, úgyis metrózik. olyan viszont sok van, aki cinkotáról kocsival jár be, mert a HÉV nem nyújt elég jó/gyors/kényelmes szolgáltatást.)

berliner 2009.02.23. 01:30:47

@kipu: miért lesz elavult? ez nem mobiltelefon, hogy kéthetente jön egy új modell..

Mike36 2009.02.23. 03:53:42

én úgy tudom a francák idejöttek, megnézték, hogy minkvan, ezért ilyen ocsmány
azt hitték, enkünk ami van, tetszik
Demszky még télleg ezd Bástya elvtárs lenni, ideje elmennie nyugdijba

Mike36 2009.02.23. 03:57:43

szerintem egyszerüen ocsmány a belseje

alternat 2009.02.23. 06:13:34

nekem nagyon tettszik!!

aachi2 2009.02.23. 07:18:22

egy sajttáj azért már csak nem arra való hogy a sajtó a KÖZ pénzéből két pofára zabáljon.

huta9020 2009.02.23. 08:42:34

Engem sem a belső esztétikája (azt lerontják a hajléktalanok és a kimondhatatlanul mocskos ruhában utazgató jómunkásemberek), sem a kényelme (elvből meg higiéniai okokból sohsem ülök le BKV járművön)nem érdekel.
Csak legyen végre csendes!!!

magyar-magyar szótár 2009.02.23. 08:50:58

Ööörvabékávé, fel vagyok háborodva, nem elég, hogy direkt retkelik a buszokat, droidokat alkalmaznak a fitnessz-lógósok lesarcolására, sajnáják a kaviárt meg a lazacot és a libamájas szendvicset a megfelelő bérbloggerektől? Ejnye... Minimum az A38-as hajón kellett volna a bulit tartani és este 11kor.

záporjózsi 2009.02.23. 08:58:08

"Hivatalosan a metró formáját a budapesti kisföldalatti ihlette. Ez csak nekem nem tűnik egyértelműnek nézegetve a képeket?"

A törököknek is ilyen készült és az volt előbb. Na enynit az ihletről.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2009.02.23. 09:01:44

@magyar-magyar szótár: és @aachi2: 1. ez az alstom rendezvénye volt elsősorban 2. visszaolvasva, némi iróniát vélek felfedezni a saját írásomban, de lehet h tévedek...

Lasombra 2009.02.23. 09:03:19

én csak annyit tennék hozzá témába vágóan, hogy az asztaliteniszt másik szóval pingpongnak vagy ping-pongnak, de semmiképp nem pinpongnak hívják.

ezzel meg megyek majd eleget. legalább új.

KCB 2009.02.23. 10:07:53

Érdekes olvasni hogy milyen sokan vannak meggyőződve hogy a világ vezető metrógyártói kizárólag nekünk, CSAK nekünk terveznek egy szar szerelvényt. Szerintem meg minden új metró ilyen, minimális különbségekkel.

Amit sokan nem említettek, de elég jó dolog hogy az ülések különállóak, így még véletlenül se tud valaki elfoglalni 2 helyet, csak mert úgy tartja kedve.

KCB 2009.02.23. 10:09:00

Mondjuk szinte biztos hogy az ülések kemények lesznek, ezt sohasem értettem, miért van így. Mennyivel lenne drágább, gazdaságtalanabb a puha ülés? Buszokon ugyanez a helyzet.

Büdösgyökér 2009.02.23. 10:52:17

Ez a rohadt 4-es metró már akkor is kérdés volt, amikor egész Újpalotát megálmodták a drága ősök. Akkor is beszopatták az embereket, hogy majd a metró mennyire jó lesz. Kábé, mint Káposztásmegyer. Meg lehet nézni, hogy a beígért metró (3-as) meddig megy.
Káposztásmegyerig egyáltalán nem jut el.
Ugyanúgy nem fog eljutni a Bosnyákr térre sem, nemhogy kimenne Újpalotáig. Pedig többet nyertek volna vele hosszútávon mind politikailag(szavazók), mind gazdaságilag (egy Móricz Zsigmond körtéren élő ember kb. 20 perc alatt kint lenne Palotán és dolgozhatna akár ott is és fordítva).
Arról már nem is beszélve, hogy szavazatokért beígértek mindenféle felszíni munkát és szépen menet közben ezeket kicsipegették a költségvetésből. Gyomorforgató. Újpalota meg a Thököly úton rázatja szét a belét minden áldott nap. De a kerület szavazata kellett hozzá, hogy megépülhessen a 4-es metró. Értünk is, peremkerületen élőknek. Gusztustalan. Ennek fényében nekem teljesen tök mindegy, hogy néz ki az retek metró és merre van a menetirány és az is teljesen mindegy, hogy 3 hónap múlva hogy lesz szanaszét firkálva.