Kép 034Ha valaki szeretné megnézni a legrégebbi magyar repülőgéphangárt, siessen. Épp most bontják, hogy – ha helyesek az értesüléseink – a helyén egy Lidlt húzzanak fel. (Na persze a bontás után is lesz legrégebbi magyar repülőgéphangár, csak már nem ez...) 

 

 

 

~dá~: Hangár az 1936-os úti filmbőlA Szívlapát blogon bemutatott remek 1936-os svéd úti filmben 1:22-nél megérkezik a gép a budapesti repülőtérre – vagyis Mátyásföldre. A képen jól kivehető az akkor viszonyok közt is elég szerénynek nevezhető reptéri infrastruktúra, melynek két jellegzetes épülete – az irányítótorony és az egyik hangár – a mai napig megmaradt. Holnap talán már csak az irányítótoronyról mondhatjuk el ugyanezt.

 

 

Csütörtökön kimentünk megnézni miújság a helyszínen, és megdöbbenve tapasztaltuk, hogy épp markolók verik szét a hozzátapasztott kis bódékat.

 

De magának az egykori hangárépületnél is "pallásról néz be az ég". Az Urbanista információi szerint az ingatlan a Lidl tulajdonában van és hamarosan itt is újabb tagja nyílik a kiskereskedelmi hálózatnak. Szerettük volna megkérdezni a cég (megjegyzem egy betéti társaságról van szó!) illetékesét, hogy vajon megtartják-e az épület egyes elemeit vagy teljesen lerombolják az egészet, de csütörtökön-pénteken sajnos senkit nem sikerült elérnünk. (Értsd.: a Lidl Bt. egyetlen neten megadott telefonszámát sem vette fel senki.)

 

Természetesen nincsenek illúzióink, nem azt szeretnénk, ha repüléstörténeti múzeumot, gépgyártási kiállítást stb. rendeznének be a helyen, de azért van egy pár szép példa arra, hogy kis átalakítással kiskereskedelmi láncok költöztek egykori ipari létesítményekbe. Mielőtt nekem rontanának az éles nyelvű építészek, le kell szögeznem: tisztában vagyok vele, hogy nem egy zseniálisan újszerű vagy különleges alkotásról van szó. Ez pusztán jelenleg a legrégebbi (alighanem az első) magyar repülőgéphangár.

 

~dá~: Mátyásföld: repülőtéri hangár

 

 

1920-ban ugyanis épp azért költöztették ide a polgári repülőteret, mert megvolt már az infrastruktúra. Korábban itt működött az első magyar repülőgépgyár (1916-tól míg meg tiltotta az Antant). Archív fotókat böngészve láthatjuk, amint Göbbels mosolyog a reptéren, aztán amint pár évvel később a háborús bűnösöket viszik el egy katonai repülővel. Utolsó neves vendége Nagy Imre volt, akit innen hurcoltak Romániába.

 

Maga az épület azonban még látott dicső napokat! Évtizedeken át az Ikarus szerelőcsarnokaként működött. Amíg aztán szét nem verték a hazai buszgyártást. Most meg ugye az épületet is.

 

Nagyobb felbontású képekért tessék kattintani:

A gpsgames.hu oldalán van egy rövid írás, ami december 28-án született, az akkori fotókon még megvan a tető. Akit érdekel a repülőtér története, ott elolvashatja.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest ingatlan lidl bontás repülőtér xvi. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr87901488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jozicsenko 2009.01.25. 19:09:39

a múlt egy szelete veszik el vele, s mire rájövünk, hogy átalakítva ugyan, de lehetne haszna, no addigra már elveszett

ugyanigy megszakad a szívem, amikor azt olvasom hogy Dél-Erdélyben ezer éves templomokat gyujtanak fel hülye suhancok, mert nincs aki vigyázzon rá

Ráday vajon tud erről?

Káposztakukac 2009.01.25. 19:37:01

hát... most minden 80 éves volt gyárat konzerváljunk? nem hiszem, h pont ennek olyan nagyon nagy történelmi jelentősége lenne.

myOhmy 2009.01.25. 19:46:01

Milyen érdekes, hogy a Sörgyár jelentős részét is pont a Lidl miatt kellett elbontani...
Már várom, mikor rombolják le a Várkert bazárt, s nyitnak ott is egyet.
:/

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2009.01.25. 19:46:16

Ráday biztosan tud róla, mert rendszeresen mutat be erdélyi (jobb sorsra érdemes) épületeket is. De egyedül szélmalomharc az egész, úgyhogy sajnos jól mondja: unokáink sem fogják látni.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.01.25. 19:50:11

ráday az utóbbi időben nagyon elfoglalt, nem ér rá a városunkra

Gera 2009.01.25. 20:01:06

Ez az épület kb ugyanazon elvárások szerint épült, mint most a helyén a Lidl: mibél ócsóbban minél nagyobbat. Ennek megfelelően kábé annyira értékes, mint a Lidl-doboz, de az legalább nem lesz lerohadva.

50 év múlva ki fog egy könnycseppet ejteni az első magyar Lidl áruházért, mikor 2 nap alatt eldózerolják?

Új Nick 2009.01.25. 20:09:11

vagy csak olyan dolgokkal foglalkozik, aminek több értelme van. ezt a várost 18 éve rombolja/hagyja rombolni/hagya leromlani háborítatlanul gyakorlatilag ugyanaz a városvezetés. ez a szám önmagában is mutatja, ez mennyire nem érdekli az itteniek többségét. és a széllel szemben vizelés is kellemetlen egy idő után. világvárost építünk a nagykörúton... és még azzal sem sikerül végezni. totálisa koncepciótlan vagdalkozás, időnként parcelláznak egyet egy szürkezóna közepén, időnként odacsesznek egy hipermarketet egy lakóövezet közepére, agyatlan, átgondolatlan, ötletszerű cselekvések, és még amit elkezdenek, azt sem fejezik be...

mindegy, a polgároknak annyira erre van szüksége, hogy kísérletet sem tesznek másra. még jelzésszerűen sem. ha ez kell, ezt kapjuk. Ráday meg jobban is teszi, ha az erdélyi szász városokkal foglalkozik, azok legalább városok, önbecsüléssel, identitástudattal.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.01.25. 20:41:02

@Új Nick: részben van igazad, de abban nagyon. Ha viszont van egy réteg városlakó, akiket igenis érdekel a saját környezete, el tud érni sikereket. Van, ahol könnyebben, van, ahol nagyobb harccal.

Nézd csak meg a pasarétieket, két hete kezdték, és máris sikereket könyvelhetnek el.

Nézd meg a hatodik kerületet (Nagymező, Hunyadi tér) két éve harcolnak, és helytállnak.

Nézd meg nálunk, le akarnak bontani egy házat, és példátlan összefogás indult a megmentésére.
8ker.blog.hu/2008/12/11/civil_osszefogas

Rá kell kényszeríteni a választott képviselőket arra, hogy a mi érdekeinket képviseljék.

Reggie 2009.01.25. 20:45:23

Jo ronda volt az a hangar nem kar erte.

krajc 2009.01.25. 20:46:44

@Lesley: Ő legalább foglalkozik vele, nem úgy mint az építésügyi osztályok országszerte. Egy kis mellékesért behunyják szemüket és olyan épületekre adnak engedélyt amik műemlékek helyén épülnek.

Szar Szemét Szaralak 2009.01.25. 21:05:25

Nem tudom, miért lényeges, hogy Bt. Érdemes tudni, hogy a németek valami különös perverzió miatt előszeretettel bt-t alapítanak itthoni cégként.
Kivétel a bankok, mert ott kötelező az Rt. cégforma.

sz_ 2009.01.25. 21:20:05

A Lidl Bt. beltagja a Lidl Kft. (01-09-687048), a kültag pedig a Lidl Magyarország GmbH.

A tudakozó szerint van zöld számuk is: 80/494-949

Koczeka, a pampák királya (törölt) 2009.01.25. 21:54:47

Nincs ebben semmi kivetnivaló:

1. válság van, az eladások növelése a túlélést szolgálja
2. Magyarország "meg van átkozva" - by Bagaméri - mert itt semmilyen tradicionális magyar gyár nem képes életben maradni (Ganz-Mávag, Rába, Ikarus, Videoton, Orion, Csepel Művek, Diósgyőri Vasgyár, Ózdi Kohászati Üzemek... és a sor reggelig sorolható lenne)
3. Megteszik, mert megtehetik: azok vagyunk, amik már párszáz éve is voltunk, hol egyik, hol másik "birodalom" (Monarchia, Deutschland, CCCP, most épp EU) seggnyalója, éléstára, potenciális piaca, szeméttelepe és impotens gazdasága:-(((

VacakBlogHu 2009.01.25. 21:58:32

Annak az épületnek a falán volt egy lyuk, harmadikos koromban, az iskolából haza menet azon leselkedtem be, mert egy "mesztelennős" naptár volt a falon :) Arra az épületre ott nem sok szükség van. Ellenben ha lenne egy épület magán a repülőtéren ami az egyetlen olyan repülőtér Budapesten ahol a modellezők szabadon repülhetnek, na az jó lenne. Én abban reménykedem az a "placc" megmarad még jó sokáig és nem lesz belőle sem lakópark, sem ipari park!

mikmaq 2009.01.25. 22:01:08

Németországban az adójogszabályok miatt sokkal jobban megéri bt-t alapítani, mint kft-t. Méghozzá úgy, hogy a bt beltagja egy kft, mint ahogy azt már fentebb elmondták. Ezért szinte minden német cég automatikusan így alapít céget itthon is, habár régebben ez a forma (bt-ben kft) nem volt engedélyezett. Egyébként pl. a Quelle is bt, itthon és otthon (Németországban) is. De érdemes megnézni a német nagy cégeket is, ott is sok KG (bt németül) van!

Trog_Air 2009.01.25. 23:27:42

Csak megjegyeznem, hogy a TESCO lebontatta Halasztelken (Tokoli repuloter) az 1940 ota ott levo Dunai Repulogepgyar nagyhangarjat, es mar felhuzta a helyebe a konnyuszerkezetes epuletet.

Undorito? Az.

HgGina 2009.01.26. 00:04:23

@Szar Szemét Szaralak: pusztán azért érdekes, mert egy Bt beltagja korlátlan felelősséggel tartozik. Ha a beltag egy Kft., akkor a korlátlanfelelősség máris a Kft. korlátolt felelősségévé csökkent. Az pedig manapság ugye elég alacsony összeg. A kültag csak a betétje értékéig felelős, logikusan tehát a pénzes rész a kültagnál van, ám az minimális betétet rak be.

No és aígy lehet minimális kockázattal minden pénzt kilopni. Egy esetleges csőd esetén pedig bedöntik a Kft.-t, a GmbH pedig csak röhög.

De ehhez a magyar pénzügyminisztérium az APEH-hal karöltve túl hülye, hogy megfogja.
Meg nyilván nem érdekük, hogy a sok esetben zsebbe adakozó (nota bene lobbizó) GmbH-kat megszorongassák.

baz+g 2009.01.26. 00:28:03

ha szerencsénk van, az egész kerületet ledózerolják

manaus · http://navigator.blog.hu 2009.01.26. 02:38:57

Kit érdekel? Szaros hangár, had bontsák, legalább nem áll ott kihasználatlanul a hely.

Trog_Air 2009.01.26. 07:40:15

@manaus: Ugyanezt mondod, amikor a belvarosban dozerolnak el tobb szaz eves epuleteket, hogy mindenfele uvegundormanyt tegyenek a helyere? :)

zila 2009.01.26. 07:42:04

@HgGina: Ha a bt beltagja egy tulajdonnélküli stróman, kültagja meg egy pénzseszsák, akkor ugyanez a helyzet. Sőt rosszabb. A betéti társaság egy teljesen legális cégforma, miért ne legyenek bt-k ha akarnak? De az sem ördögtől való, hogy valaki egy cégből pénzt akar kihúzni, többnyire azért alapít valaki céget, mert pénzt akar vele keresni.

báró Csekonics 2009.01.26. 08:39:03

Azért van egy árnyalatnyi különbség a belvárosi többszáz éves lakóházak és egy düledező - mert a képek alapján az - könnyűszerkezetes épület között. (A belvárosi házakat - legalábbis sokukat - tényleg bűn lebontani, pláne hogy sima kockákat tesznek a helyére, a legnagyobb díszítés két üveglap a homlokzatra csavarozva.
Ha lenne értelme megmenteni, valószínűleg nincs olyan befektető a világon, aki eldózerolná és építene egy hasonló 'hangárt' ahelyett hogy inkább sokkal kevesebb pénzért egyszerűen 'belakja'.


Ja, amúgy Ráday bácsi mintha eléggé aktívan részt vett volna a Szabadság híd rekonstrukciójában, vagy rosszul tudom? (Mármint hogy hogyan is nézett / nézzen ki a címeres pajzs a tetején, a kovácsoltvas korlátok, stb. Múltkor véletlenül pont a műsora ment a királyin mikor odakapcsoltam, a műhelyben mutogatta hogy hogyan lesz pl. a korona összerakva három darabból a híd tetején.

Ez a bt.-s kavarás meg sajnos egy eléggé bevett dolog újabban... Sajnos mégsem foglalkoznak vele.

doktorfaktor 2009.01.26. 09:36:48

Ne legyenek illuzióink. Egy gyönyörű Lidl akolt kapunk a teljesen letúrt épület helyére.
Lásd a gyöngyösi modernista iskola helyére épült Lidl.
Ez pedig amit a labancok otthon mernek építeni szupermarketként:
www.mpreis.at/standorte/architektur/architekturdesign/index.htm
Hajrá.

Gallion 2009.01.26. 17:03:00

Van, aki öszintén sajnálja ezt a hangárt? Mert persze jó dolog alázni a vezetést, de ez akkoris csak egy ronda és koszos hangár.

borpancsoló 2009.01.27. 13:45:34

Bocs a kötekedésért, de ez korántsem az első magyar hangár. A magyar repüléstörténet a XX.század első éveire nyúlik vissza, amikor néhány "őrült" az addigi életét hátrahagyva kiköltözött a Rákosra és repülőgépeket kezdtek építeni. Persze évekig csak un. gurulópróbákat tartottak, járta is akkor egy mondóka pesten, valami olyasmi hogy repül már a gall kakas, szárnyak a német sas, csak a magyar turul...gurul. Szóval kb a 10-es években feltűnt közöttük néhány - külföldön egyébként ismert - magyar műszaki ember, akik felpörgették ezt a repülés témát és nemzetközi szinten is komoly találmányokat fejlesztettek. Ilyen volt Zsélyi, Horváth Aladár, Kvasz. Közvetlenül az I.VH előtt pedig a monarchia repülőnapot rendezett a rákoson, aminek keretei között lebontották az addigi tákolmányokat és "csillogó, modern hangárokat" építettek a helyükre. (Erről az egészről egy remek könyv született Madárember címmel, nagyon érdekes és szórakoztató)

Bocs a tudálékosságért, amúgy grat a Bloghoz, nagyon tetszenek a posztok.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2009.01.27. 19:14:46

Kedves @borpancsoló >> Istvándy Jenő Pincészete: kösz a pontosítást! nekem is gyanús volt, azért szúrtam bele az "alighanem"-et az első elé. Ja és nem mentegetőzz, ez nem tudálékosság, csak pontosítás/kiegészítés, aminek mindig örülök : ) kösz!

Grabb 2019.03.03. 12:37:35

@Zubreczki Dávid: Biztos, hogy Lidl lesz ott? Ugyanabban az utcában (Újszász) ott van nem messze egy régóta működő Lidl (lehet, hogy a területet még evvel összefüggésben szerezték meg anno, és most bérbe adnák). Hacsak be nem zárják a meglévőt, elég fura ötlet lenne attól tényleg szinte méterekre egy másik...

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2019.03.06. 07:26:45

@Grabb: ez egy 2009-es poszt. ennek a hangárnak a helyén áll az a lidl, amiről beszélsz

Grabb 2019.03.06. 11:19:57

@Zubreczki Dávid: Bocs, ezt benéztem… Valaki most osztotta meg Facebookon, és eszembe se jutott, hogy a dátumokat megnézzem :-(