Ígéretünkhöz híven pár külföldi példa után a magyar lakáspiacon is körülnéztünk, milyen átalakított templomok és zsinagógák vannak. Az Urbanista-olvasók tippjeit is felhasználva készítettünk egy kis körképet. Mindössze egyetlen kápolnából kialakított nappalit találtunk Budapesten, igaz vidéken több eladó is van. Viszont kaptunk képeket cseh hotelről és holland diszkóról is. (Egyébként eladó zsinagógát is találtunk, de azokról majd a holnapi folytatásban írunk bővebben).

A brit lakáspiacon annyira bevett szokás ma már a templomból kialakított ház, hogy egyes ingatlanközvetítők erre külön kategóriát hoztak már létre.(Az alábbi kép is innen van, de nagyon sok érdekes átalakított templom fotóját találni ezen az ingatlanos oldalon is.) Loga is angliai átalakításra hívta fel a figyelmünket: itt egy birminghami templom átépítését követhetjük végig lépésről lépésre.

Budapest egyetlen lakott kápolnáját
a Palotanegyedben találtuk meg, egy Krúdy utcai lakásban. A háziak határozottan állítják, hogy az egyik lakásnak azért tér el a felépítése a többitől, mert ott volt az egykori tulajdonos házi kápolnája. Erre ma is két márványoszlop emlékeztet. Ez a lakás viszont nem eladó.

Vidéken ugyanakkor minden további nélkül vehetünk magunknak kápolnát. Például egy 296 négyzetmétereset Szigetváron (vagyis Szentegáton) 600 millióért (kis nyitókép). Igaz, hogy ezért kapunk némi extrát is:  egy 1300 négyzetméter alapterületű kastélyt, egy 5,5 hektáros ősfás parkkal, 1,2 hektár rétte,l 300 négyzetméteres 6 apartmanos szecessziós villával, 420 négyzetméter garázzsal és termálvízzel. (Olcsóbban is hozzájuthatunk, de akkor meg kell vennünk hozzá egy céget is, ami azért kicsit furcsán hangzik.) Amúgy ez a legjellemzőbb kápolnához jutási mód: kastélyokhoz néha járnak.

Ugyanez a helyzet a somogyi Nagyberkiben. Itt egy XVIII. századi kápolnához juthatunk, ha veszünk hozzá egy kastélyt. Ennél több eladó magyar kápolnát/templomot nem találtunk, és az olvasóktól sem kaptunk (de szívesen várjuk!). Viszont sok mást igen!

Metal Warrior egy nagyon különleges esetre hívta fel a figyelmünket, ráadásul a fővárosból:

Budapesten egy jó példa erre az egykori Hully-gully, amit egy templom alapjaira építettek (nagyon jól látszik googlemaps-en a három hajó, meg a tornyok az elején). Ugyanis elkezdték építeni a templomot, aztán államosították a területet, és így próbálták máshogy értékesíteni. Most újra az egyház kezében van, de kérdés, hogy felépül-e valaha az a templom... maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=Apor+vilmos+t%C3%A9r+budapest&sll=37.0625,-95.677068&sspn=46.946584,79.101563&ie=UTF8&ll=47.49075,19.013252&spn=0.002461,0.004828&t=h&z=18

cpandacsoki, az isis.blog.hu bloggere is egy szórakozóhelyet ajánlott:

Egy másik példa Amszterdamban a Paradio, ami egy templom volt 68 óta pedig egy alternatív diszkó, csomó nagy rockzenész fellép benne. Elég hangulatos a sötét templombelső az színes ólomüvegablakokkal. (wikipedia)

Zolitól két érdekes témát is kaptunk + fényképeket is mailben.

Szia!
A Költözzünk templomba vagy zsinagógába? cikkedhez küldeném a képeket.
Az elsőt a prágai várban fotóztuk, többet nem tudok róla.
A többi kép Észtország, Tartu. Itt volt egy katedrális, ami romba dőlt, aztán a XVIII. században a szentényét ellátták födémekkel és lépcsőházzal, és ott működött az egyetem könyvtára. Ma az egyetemi múzeum van benne, és díszterem.
üdv
Zoli

Ebben a posztban igyekeztünk a száraz tényeknél maradni, de nem felejtettük el, hogy ez mennyire fontos morális kérdéseket vet föl. Terveink szerint egy későbbi posztban nem csak az Urbanista-olvasók véleményét foglaljuk majd össze, de megkérdezünk néhány papot, lelkipásztort és rabbit is, hogyan látják az átalakítások kérdését. Holnap pedig jöjjenek a zsinagógák!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest ingatlan hirdetés prága csehország hollandia templom lakás észtország amszterdam szigetvár egyesült királyság kápolna baranya megye viii. ker tartu

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.02. 08:39:35

„(Amúgy olcsóbban is hozzájuthatunk, de akkor meg kell vennünk hozzá egy céget is, ami azért kicsit furcsán hangzik.)”

A két hirdetés közti árkülönbség a különböző ingatlanirodák miatt van - egyik ennyiért hirdeti, a másik annyiért. Valószínűleg mindkét esetben céggel együtt adják el, mivel így nem kell illetéket fizetni, hiszen nem változik a kastéky tulajdonosa (az ingatlan tulajdonjogával rendelkező cég lesz a vevőé).

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.02. 08:41:03

Amsterdam mellett, a Ruigoord nevű hippi-/művészfaluban jártam egy rendezvényközponttá alakított templomban.
www.ufi.hu/index.php?site=cikkr&c0id=1101

Mikrobi 2008.10.02. 09:33:16

Kicsit bizarr, hogy egy eredetileg templomnak épített házban lakjon valaki, de semmi probléma nincs vele. A templom is csak egy épület, ezért ha hivatalosan exszakralizálják (kivonják a szakrális használatból), akkor utána bármire lehet használni. Csak lehetőleg ne alakítsa ki az új tulajdonos az épületet direkt úgy, hogy minél jobban hasonlítson egy templomra. Ha többé nem templom, ne is akarjon úgy kinézni.
Az egykori Hully-gully-t a Felső-Krisztinavárosi Plébánia nagyon szeretné újra templommá alakítani, mivel a kis templomban egymást érik a misék és mindegyiken zsúfolásig megtelik a templom, de horribilis költségek vannak.