Nem Hölgyeim és Uraim. Ezt a térképet nem csak úgy összefirkáltuk. Szerény képeségeinket kihasználva megpróbáltuk berajzolni a Budapest alá tervezett valamennyi autóalagút nyomvonalát. Ugyanis évről évre (vagy legalábbis négy évről négy évre biztos) előkerül az autóalagutak kérdése. Legalább annyiszor, mint a négyes-ötös metróé vagy a gyalogos hidaké. És persze ugyanannyira nem épülnek meg. A Budavár alatt futó alagutat és a Ferenciek tere alatti forgalmat leszámítva nem nagyon lehet Budapesten föld alatt gépkocsikázni. Bár egy metró valószínűleg több utast tud szállítani nagyobb biztonsággal, mint egy autós alagút, előbb-utóbb alighanem föld alá kell kényszeríteni a forgalmat helyenként, mint ahogy sok más nagyvárosban is. Lássuk a legracionálisabb terveket, meg néhány elrugaszkodottabbat is a Fővakondvárosból.

 

PEST

A Kossuth Lajos utca alatt
Az Erzsébet híd és az Astoria között vezetné föld alá a forgalmat. A tavaly közzétett ütemezés szerint 2014 és 2017 között épülne meg (mondjuk újabban nem nagyon hallani róla). Építését bonyolítja, hogy el kell bontani az útjából az Astoria gyalogos aluljáróját, a metrókijáratot pedig a Rákóczi út két oldalára kellene áthelyezni. Felette kétszer egy sávon zajlana a forgalom. (Az alagút kijárata a kis képen látható, nagyitásért katt rá!) Bővebben itt.

(Amúgy felmerült olyan ötlet is, hogy nem az utat kellene föld alá vinni, hanem egy dombot kellene fölé építeni ! Valamivel szelídebb elképzelés az első emelet magasságában kialakított sétáló szint, de azért városképileg elég katasztrofális lenne az is. A későn érkező hívek az ablakon ugorhatnának be egy misére a ferencesekhez.)

A teljes Kossuth Lajos utca + a Rákóczi út alatt
Mai szemmel nézve kicsit elrugaszkodottnak tűnhet az az elképzelés, amely szerint a Keleti Pályaudvart kellene összekötni föld alatt a Ferenciek terével, a Rákóczi út pedig egy kisforgalmú vagy akár teljesen sétáló utcává válhatna. (Sok érdekes érv pro és kontra itt a kommentekben)

Madártávlat.A Váci út egy szakszának föld alá vezetése
Az újpesti városközpont idei tervei között oylan is szerepelt, amely a Váci út forgalmát föld alá terelte volna. Nem is nézne ki rosszul egy szélesebb Duna-part. (Lásd a baloldali kis képet)

Ferdinánd-híd helyett alagút
Egy éve még teljesen reálisnak tűnt, hogy a kormányzati negyeddel együtt új összeköttetés épül a Váci út és a Podmaniczky utca között. Aztán ugye másként alakultak a dolgok.


BUDA

M0-ás a Budai oldalon

A körgyűrű bezáráshoz az M0-ának kereszteznie kell a Budai Tájvédelmi Körzetet, ahol elsősorban természetvédelmi okok miatt több  (egyes vélemyének szerint öt egy-két kilométeres) szakaszon alagutban zajlana forgalom. Mások nem ennyire biztosak benne.

Rakpart
Konkrét elképzelések soha sem születtek, de - leginkább Fintához köthetően - tervek voltak arra, hogy valahogy csak le kellene engedni a budai polgárokat a Dunához. Ennek egyik módja az alsó rakpart lefedése lehetne.

BAH-csomóponttól a Flórián térig
Állítólag a rendszerváltás után volt egy ilyen terv is. Még csak híres sem lett.


DUNA

Alagút a Duna alatt - keresztben
Általában a Lánchíd gyalogos híddá tételével párhuzamosan szokták emlegetni időről időre, hogy a forgalmat egy Duna-alagút váltaná ki, mely mondjuk a
Csalogány utca és Parlament között futna. Állítólag ez már az 1960-as években felmerült, hogy politikusok hamarabb hazaérjenek a Rózsadombra.

Alagút a Duna alatt - hosszában
A 2006-os választási kampányban a fővárosi MSZP által felvetett elképzelés szerint alagútba vezetnék a rakpartok forgalmát a Margit-sziget és a Lágymányosi híd között. A Dunagút névre keresztelt beruházás tíz év alatt épült volna meg: nyolc kilométer, kétszer két-, helyenként kétszer háromsávos alagút, süllyesztéses technológiával, a metróalagutak felett. Utóbbi időben erről sem hallani.

A budai hegyvidék összekötése a belvárossal és a városligettel
Számomra ez hangzik a legmerdekebbnek. Főleg azért mert nem egy polgárpukkasztó blogger, hanem
Vörös Attila egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének tudományos főmunkatársa mondta, hogy: "Véleményem szerint az M7-es autópályán feleslegesen épülő Kőröshegyi völgyhíd árából kb. 5 km alagutat meg lehetne építeni a fővárosban, megteremtve a közvetlen közúti kapcsolatot a hegyvidék és Zugló között a Belvároson át, mely szintén a belvárosi úthálózat és lakóterületek tehermentesítését jelentené."

Rákóczi úttól Budaörsi útig
Bojár Ivánnak van az Octogon honlapján egy izgalmas, viszont bazinagy, lefagyós PDF-fájlja, amelyikben azt írja, hogy  a finn "Saarinen alapvető és logikus következtetései alapján egyszer talán megvalósul a Duna és a Gellérthegy alatt húzódó Rákóczi út–Budaörsi út közúti alagút". Amen.

Belátjuk, hogy elég kevés szabad felület maradt a Budapest térképen (illetve alatta), de ha van ötletük, hogy a város mely két pontját lehetne még összekötni autóalagúttal, szívesen várjuk az elképzeléseket!
Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés gépkocsi alagút v. ker viii. ker xi. ker i. ker ii. ker xiv. ker vii. ker iii. ker iv. ker belső-óbuda

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr72686269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maestro 2008.09.30. 08:35:54

észak-dél, kelet nyugat, m0-tól m0-ig, előtte pár felhajtóval. na de le is szálltam a földre.

WYW 2008.09.30. 08:46:13

Annyi fizetésért, amennyit az alagút rajzolók szoktak kapni én még egy Budapest-Peking alagutat is ki tudnék találni.
Vagy bármit. :-))

Én már annak is nagyon örülnék, ha a nullás egyszer valóban körbeérne és lenne még két híd.
Ha ez megvan, lehet hülyéskedni az alagutakkal.

joszip 2008.09.30. 08:51:52

Itt, ahol >10 évig tart átvinni a hídon egy tetves villamost, az ilyen cikkek publikálása olyan, mint egy elegáns szusi-éttermet reklámozni keletszabolcsban. Enyhén szórakoztató, de leginkébb fájdalmas, hogy egy klasszikust idézzek.

Raka1885 2008.09.30. 08:53:23

Ami itt nem szerepelt az a "Bécsi út - Dráva utca" alagút. Persze sokkal fontosabb lenne megépíteni a hidat Újpest és Óbuda között az Északi vasúti-híd mellett. Remek, hogy van ez a szép, új Megyeri-híd, de kb. olyan messze van az Árpád- hídtól, mint a Lágymányosi a másik irányban. Miután forgalmi szempontból rendben van a város, akkor jöhetnek az ilyen esztétikai föld alá süllyesztések.

l3v1 2008.09.30. 08:55:48

Szerintem az alagutaknal tobb fontosabb dolog is lenne, amit meg kellene oldani. Peldaul, hogy varosszeleken nagy p+r parkolok legyenek, ahonnan [praktikusan metroval, de mivel az nem lesz] busz/villamoskozlekedessel (buszok eseten dedikalt buszsavokon) be lehessen jutni a varosba. Vagy a hidak gyorsabb felujitasa. Vagy a meglevo, gyorsan romlo minusegu uthalozat gyorsabb utemu felujitasa. Vagy a villamos es hevhalozat bovitese. Napkig tudnam sorolni, szerintem mas is.

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.09.30. 08:56:20

Jó ez az autóalagutasdi, de:
- mielőtt autóalagutazunk, feltétlenül meg kell épülnie az Észak-Déli Regionális Gyorsvasút (M5) alagútjának és az AliGútnak, vagyis a Kelenföld - Rákosrendező vasúti alagútnak, amivel a városközpont alá érkezhetnének az elővárosi és IC-vonatok, megvalósulhatnának az ország távoli pontjait összekötő vasúti viszonylatok és nem utolsó sorban négy helyett egy, legfeljebb kettő pályaudvar között kellene csak válogatni
- ha már autóalagút, akkor már igen rövid távon többet érne néhány csomópont átalakítása, folyamatossá tétele, mint a nagy Dunaalagutak. Egyelőre ugyanis a belvárosi hidak közúti kapacitása elég lenne, ha a levezető útjaik folyamatosabbak lennének. Nem beszélve arról, hogyha rendes elővárosi kötött pályás közlekedés lenne, sokakat lehetne autóba ültetni.
- sok régi alagutas tervet eleve értelmetlenné tesz majd a Belváros autóforgalomból való kizárása.

Estate 2008.09.30. 09:00:10

Pénz nem számít, M6 új szakasz 8,3km 48 milliárd hmmm. Én alagutat csinálnék pl: budaörsi út nagyszöllősi út saroktól(ott egyébként is lefelé lejt az út) az M3 kivezetőig, ez 7,2km,és már meg is van oldva a két autópálya összeköttetése. Nem kellene most 70km-t utazni meg 2015-ig várni a budai oldal M0-s elkészültéig. Szerintem ez is meg lenne ennyiből csak nem mindegy ki felügyeli a pénzt.

Raka1885 2008.09.30. 09:05:44

És még valami! Rengeteg helyen kerületek választ szét a vasút. Néhány helyre lehetne rakni egy kis alagutat a töltés alá. Vagy a sorompókat kiváltani vele. Pl. XV, kerületből 1 azaz egy helyen lehet átkelni a IV. kerületbe és két helyen a XIV. kerületbe (a belváros felé/ ebből az egyik az M3-as), ha nem akarunk a vonatra várni(ami még MÁV sztrájk alatt is állandóan jár). Ha már M3-as! Van rajta egy lámpás kereszteződés a Szerencs utcánál. Állandóan dugót okoz és rendkívül balesetveszélyes. Ezzel sem ártana kezdeni valamit. Rengeteg feladat volna, az első Rákóczi úti fa elültetése előtt.

Estate 2008.09.30. 09:15:50

Miről beszélsz Ronald?

jakata 2008.09.30. 09:25:07

alagutat a XVI. kerületi HÉV átjárók alá.

báró Csekonics 2008.09.30. 09:28:23

Annak idején láttam épülni a Lágymányosi-hidat.
Akkor ugye azt mondta Demszky-apánk (a punk) hogy a hídon át fog menni az 1-es villamos, csak nem maradt már pénz a befejezésre, de annyira készen vannak, hogy a hídon végig ott vannak a csavarok a síneknek, csak le vannak fedve gumi takarókkal.

Na, azóta is ott vannak középen a gumik, alatta rohadnak gondolom a csavarok...
Alagút, persze.

Erre szokta mondani a szülő a gyereknekn hogy:
'toronyóra aranylánccal nem kéne?'

felucca 2008.09.30. 09:32:19

De, tisztelt blogíró, ezt a térképet bizony, csak úgy összefirkáltad, jórészének semmi előzménye nincs.

Amúgy az autóalagút a város alatt abból a téves hitből táplálkozik, hogy a tranzitforgalmat pontosan (de legfeljebb 100m-es tűréssel) azon a nyomvonalon kell elvezetni, ahol jelenleg is halad. Például, ha tele van a Rákóczi út, mert Budaörs és Gödöllő között ez a legpraktikusabb tranzitútvonal, akkor alá alagutat kell építeni. Senki sem gondolkodik el az okokról. Hogy pl. az M3-as hetvenes években, és az M0-nak a 2000-es években tökéletesen elbaszott nyomvonala az oka annak, hogy van értelme alagutat vizionálni a Budaörsi út és az M3-as kivezető közé. Ahelyett, ugyebár, hogy olyan hálózatokban gondolkodnánk, ami végre tényleg leveszi a terhelést Budapestről, ahelyett, hogy súlyosbítja a helyzetet (M0, megyeri híd), vagy elődeint által elbaszott dolgon ront még egy kicsit, a javítás szándékával.

Ez az alagutasdi abból is ered, hogy meg vagyunk róla győződve,hogy sok betonnal jobban lehet javítani a hatékonyságot, mint okos, előrelátó rendszertervezéssel. és ezt megértem. Alagutat, hidat lehet avatni, intelligens rendszer bevezetésénél nem lehet elvágni a szalagot.

wiseguy 2008.09.30. 09:34:40

Köröshegyi völgyhidat a környékbeli okos polgármestereknek köszönhetjük!
Le kellene darálni az ilyen cinikus sötét paraszt polgármestereket, mint pl. budakalász, újpest, szigetmonostor!

betépett felhasználó 2008.09.30. 09:35:07

alaguttal kell osszekotni az osszes kozuti hatarallomast. Igy a turista nem sokat latna a felszini pannon trugyibol.
copyright!

Rav Antal 2008.09.30. 09:36:09

Én meg a Hungárián belülre nem engednék autót, és akkor nem is kell alagút.

Viszont ingyen osztanék biciklit, minden felszereléssel, téli kerékpárruházattal, minden cégnél kötelező lenne zuhanyzót építeni, melynek 80%-át fizetné az állam. Lenne ingyenes taxi mozgássérülteknek.

Ez így hirtelen mondjuk 30-40 milliárd első körben, utána évi 8 fenntartani. Az asztma, allergia és tüdőrák kezelési költségéből nagyjából kijön.

felucca 2008.09.30. 09:38:13

Rav Antal, igazad van! Sajnos töksötét politikusainkból (akiket mindig hűségesen újra és újra megválasztunk) ilyen gondolat nem fog előpattanni.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.09.30. 09:38:18

a teljes nagykörutat egy szinttel lejjebb kéne tolni, a felszínen csak villamos, kerékpáút, sétálóutca kéne.

báró Csekonics 2008.09.30. 09:38:26

betépett felhasználó 2008.09.30. 09:35:07

Mit szívsz? :-)
igazi hungarikum szvsz. csakis a negativizmus, hogy mindent hajlamosak vagyunk sötétebben látni, mint amilyen.
Azért igenis van még szépség kis hazánkban.
(Bár valóban vannak, akiket ez nem érdekel ha pénzzé lehet tenni.)

wiseguy 2008.09.30. 09:38:40

államilag finanszírozott csokisalagút a politikusoknak, hogy ne minket baszogassanak!

ibn_battuta 2008.09.30. 09:40:24

Az eddigiek közül Benbe felvetését találom legfontosabbnak, vagyis

(1) egyrészről a szentendrei HÉV, másrészről a csepeli és ráckevei HÉV vonalak összekapcsolását (kb. Szépvölgyi út - Margitsziget - Szt István park - Lehel tér - Oktogon - Astoria - Kálvin tér - Boráros tér útvonalon)

(2) a Kelenföldi és a Nyugati pu. föld alatti összekapcsolása (ésszerűnek tűnő megállók: Villányi út, Hegyalja út, Tabán, Vigadó tér/Vörösmarty tér, Kossuth tér, Nyugati pu.)

Valamint a "szokásos" dolgok: P+R parkolók, autóforgalom korlátozása a belső területeken, hatékony tömegközlekedési hálózat, stb.

De ha már autóalagút a téma, nekem is van egy bevallottan futurisztikus ötletem: a köralagút.

Útvonala csaknem mindenhol föld alatt menne, itt-ott lenne felszíni kapcsolódás. Most a felszíni részeket említem, zárójelben a felszíni útkapcsolatokat:

- Őrmező-Gazdagrét (M7/M1/Budaörsi út)
- Apor Vilmos tér (Németvölgyi út, Jagelló út, Böszörményi út)
- Budagyöngye (Szilágyi Erzsébet fasor, Budakeszi út, Hűvösvölgyi út)
- Zsigmond tér (Árpád fejedelem útja, Bécsi út, Lajos utca, Ürömi utca (Szépvölgyi út felé)
- Dráva utca (Pesti alsó rakpart, Népfürdő utca, Újlipótváros, Váci út)
- Dózsa György út x Tüzér utca (Váci út, Lehet út, Szabolcs u., Podmaniczky u.)
- Dózsa György út x Szondi utca (Szabolcs u., Podmaniczky u., Andrássy út, Hősök tere, Kacsóh Pongrác út)
- Dózsa György út x Damjanich u. (Hősök tere, Városligeti fasor, Ajtósi Dürer sor, Thököly út)
- Dózsa György út x Verseny u. (felszínen egészen a SYMA csarnokig) (Thököly út, Kerepesi út, Ifjúság útja (Stefánia és Mogyoródi út felé)
- Hungária körút x Hős utca (Hungária körút)
- Kőbányai út x Horog utca (Kőbányai út)
- Üllői út x Kőér utca (Üllői út, Határ út, Kőér utca, Repülőtérre vezető út, Ady Endre u.)
- Határ út x Gyáli út (Határ út, Gyáli út, Nagykőrösi út, Illatos út, Napfény u.)
- Határ út x Török Flóris u. (Határ út, Gubacsi út, Pesterzsébet, Helsinki út, Soroksári út)
- Szabadkikötő út (a Határ úttól ide hídon)(Kossuth Lajos utca, Csepel)
- Hunyadi János út (Csepelről ide hídon) (Hunyadi János út, Szerémi út, Fehérvári út, Budafok)
- Egér út x Keserűvíz u. (Egér út, M7/M1, Balatoni út, Őrmező)
- Őrmező-Gazdagrét (M7/M1, Budaörsi út, Gazdagrét, Őrmező)

báró Csekonics 2008.09.30. 09:40:48

Rav Antal 2008.09.30. 09:36:09

Párizsban vannak 'kölcsönözhető' bringák - pénzbedobós módszerrel. (Persze változó árral, ha pl. a Montmartre-on teszed le, amit lejjebb vettél ki, akkor olcsóbb, mintha a hegyről viszed le a bicajt.)

na, csak FYI - azok a bicajok: made in Hungary...

wiseguy 2008.09.30. 09:43:21

Rav Antal, most komolyan, szerinted ezek után nem települne minden cég a Hungárián kívülre? Aztán onnan fújná a szmogot a szél...

aztán kinek kellene az ingyen bringa?

báró Csekonics 2008.09.30. 09:43:55

...mondjuk a Te ötleted sem rossz... :-)
Annyi különbséggel, hogy én az Erzsébet (Ferenc - Teréz stb.) körutat tenném meg határnak, amin belülre autó csak nagyon indokolt esetben mehessen.
(Pl. ottani boltba szállít - 3,5 tonna alattival! - árut)

wiseguy 2008.09.30. 09:49:39

Nem a város felét kell lezárni, hanem agglomerációs tömegközlekedést kellene kialakítani, meg P+R parkolókat, és ezután jelentősen megemelni a parkolási díjakat és csökkenteni a parkolóhelyek számát egyúttal ellehetetleníteni a belső részeken keresztülhaladó tranzitforgalmat. Garantáltan csökkenne a forgalom.

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.09.30. 09:55:10

Alapvetően amit a 4-es metrónál is elfelejtenek, hogy nem a budapestiek dugítják be az utakat, hiszen a városon belül igen jelentős a közösségi közlekedés részaránya, hovatovább jobban meg is éri. A gond, a kezelendő probléma az agglomeráció és a tranzit.
És ebben például a környező településeknek is pénzt kellene adniuk, avagy nem várni a sültgalambot Solymárnak, hátha a MÁV vagy az állam egyszer épít egy P+R parkolót, hanem megépíteni azt.

Rav Antal 2008.09.30. 09:55:34

wiseguy:

Mivel a szél általában Buda felől fúj (É-Ny), ezért kifelé fújná a szmogot. Nem is lenne akkora szmog, mert kevesebben autóznának.

Képzeld el az Erzsébet hidat, amin két sávban tekernek a bringások.

Ha autó nem járhat a Hungárián belül, máris telepíthetjük a villamost minden nagyobb útra, természetesen füvesített pályával. 4-6 lehetne körvillamos (Moszkva-Móricz), mégegy körvillamos a kiskörúton (átmenne a Lánchídon), és sugárirányban a többi.

G.T. 2008.09.30. 09:55:47

Végülis nem rossz, az alagút használati díj valószínűleg minimum 1500-200Ft/nap kell, hogy legyen, mivel takarítani, szellőztetni, és egyebeket kell csinálni vele. Nem vagyok biztos, hogy annyira megtérülő beruházás, a proli nem szeret fizetni, a miniszterek meg ingyen használhatják majd ezután is, hasonlóan a BKV-hoz. Ha az alagútban villanyvonat, vagy nem káros anyagot pöfögtető jármű menne (amit annyira nem kell szellőztetni), azt meg pl. metrónak hívják, arra 8500Ft a havi bérlet...

zebu_ba 2008.09.30. 10:05:39

Jártam pár olyan városban, ahova építettek ilyen alagutakat. Én nagyonis támogatnám, hogy nálunk is épüljenek, nagyon sokat segítene a légszennyezés, a hangszennyezés, a dugók, és a parkolási gondok enyhítésében, no és persze városképileg is.

Alagútépítés mellett persze sok föld alatti garázst is kellene építeni, nem, nem olyat, ahol óránként egy ezres a parkolás, hanem P+R jellegűt.

ibn_battuta 2008.09.30. 10:10:37

Brüsszelben pl. kiválóan működik egy alagút-körgyűrű a belváros körül. Igaz, az ottani körút 2-3x szélesebb a mi Nagykörútunknál, így bőven van hely a 2x2 (helyenként 2x3) sávos alagútnak, a le- és felhajtósávoknak, valamint a felszíni 2x2 sávos körúti közlekedésnek.

Mike36 2008.09.30. 10:24:34

kellenének alagutak
pl. Észak és Dél Buda között, mert ami most van, az kriminális

lifelike 2008.09.30. 10:25:52

a 4es metrora eltapsolt penzbol eleg sokmindent meg lehetett volna csinalni, ami erezhetoen javitotta volna a kozlekedest

helyette lesz (valamikor sose) egy tok felesleges metrovonal

kurva demszky! gratulalok a szavazoknak

Mike36 2008.09.30. 10:26:04

alugútelleneseknek mondanám, nézzenek már szét nyugat-europaban

felucca 2008.09.30. 10:43:41

Szétnéztem. Láttam, hogy a 70-es években, az olajárrobanás előtt iszonyatosan sokat költöttek közúti infrastruktúrára. Ezeknek egy részét úgy oldották meg hogy a városaik felét lebontották (Nyugat-Berlin) Azóta elmúlt 40 év, ők is sok mindent átértékeltek. Mi most abban a kellemes helyzetben vagyunk, hogy okulhatunk mások hibáiból és erényeiből. Biztos, hogy ugyanabba a folyóba nem tudunk lépni, amiben mások 40 évvel ezelőtt jártak.

Szóval jó duma, hogy nézzünk már szét Nyugat-Európában. Csak sorolom, hogy mennyiben más nálunk a helyzet:

1. Megváltozott elképzelések az urbanizációról,
2. Megváltozott elképzelések a motorizációról,
3. Az ország városstruktúrája,
4. A város népsűrűsége,
5. Szuburbanizáció felpörgése,
6. Gazdasági helyzet.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.09.30. 11:25:47

Brüsszelben én is voltam, tényleg nem semmi alagútjaik vannak, de első körben én is a vasúti alagutat támogatnám a Déli és a Nyugati között, leágazással a szentendrei HÉV-be. Ez igen rövid vonal, meg meglenne a HÉV hosszabbítása is.
Finanszírozni a föld alá süllyestett sínek főlé épített 100 m magas irodaházakból lehetne, ha az idióta magassági korlátot feloldanák. (Demján tuti megcsinálná.)

benkoo 2008.09.30. 11:30:46

némelyik ötlet szerintem super és lenne is rá igény csak az a baj hogy a határon Magyarország van kiírva és nem pl. USA

Tutajos 2008.09.30. 11:34:18

Ha már alagút (igaz, nem közúti): talán be kéne végre fejezni a 3-as metrót. (Ami után lehetne szájat tépni, hogy kell-e nekünk 4-es).

hebab 2008.09.30. 11:36:39

Brüsszelben a nagykörút minden kereszteződésénél alagút van. a belső sávok lemennek a föld alá, így nem zavarja őket a keresztforgalom, a külső sávok meg maradnak fenn, és lehet róluk kanyarodni.

ezenkívül az autópályákról jövő utak majdnem a belvárosig vezetnek a föld alatt. így aki a városon kívülről jön, gyorsan be tud menni a város közepébe. és persze egy csomó helyen leágazás, ahol fel leht jönni korábban.

persze, Brüsszelben a vasút is a föld alatt van. :) a komplett főpályaudvar.

Yo! Maaan! 2008.09.30. 11:39:52

Az Egér út forgalmát kellene az Andor utca helyett föld alá vinni! 1-1 ki-behajtó a Szerémin és a Duna másik oldalán a Soroksárin, majd a Hungárián. Az andorucca meg monnyon le! Legyen park.

felucca 2008.09.30. 11:51:23

"....ezenkívül az autópályákról jövő utak majdnem a belvárosig vezetnek a föld alatt. így aki a városon kívülről jön, gyorsan be tud menni a város közepébe....."

Hú, ezdetutikurvajó! Biztos kell ez nekünk? Nem inkább az ellenkezője kellene??? Eszem megáll.

Uninstall 2008.09.30. 11:52:28

Nagykőrösi út komplett bevezető szakasza, hogy a XX és a XIX kerület között értelmes kapcsolat lehessen..sétáló szakasszal, kiszolgáló létesítményekkel..így a zajterheléses gebasz is megoldódna..nameg az ingatlanok ára is visszakúszna...

Uninstall 2008.09.30. 11:54:06

a Gyorsforgalmi út..zusamenn..és 1x és mindenkorra megoldódna a MAGASSÁGI K.O. IS...CSAK 2,5 magas alagutat készítenék..oszt..jónapot))

grigorij (törölt) 2008.09.30. 11:55:48

Csak azt tudnám, hogy mi köze Újpest központnak a Váci úthoz..? És melyik Váci úthoz? Mert csak a külső Váci út tartozik a köpönyegforgató Derczéhez...

Uninstall 2008.09.30. 11:55:49

azé...bécsben mié sikerült lefedniük az autópályák városon keresztül haladó szakaszát?..ezen az alapon az M3 bevezető szakaszát is le kéne nyomni..és..a két kerület között is jobb lenne a kapcsolat.

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.09.30. 11:58:29

A hármas metrót? Melyik irányba? Mert a lakótelepek szélén futó megoldás marhaság, az 50-es villamosból kiágazó feltárójáratoknak több értelme lenne.
Vagy Kápmegyer felé? És húsz perc metrózás a Belvárosba, amikor vonattal fele idő alatt be lehetne érni?

grigorij (törölt) 2008.09.30. 12:01:22

wiseguy: látom nem jutott kockakő... Tudod a polgármesterek adott faluk, városok, kerületek polgárai által választott emberek, akik a saját választóiknak akarnak megfelelni, nem pedig idegen fröcsögőknek...
Nekem sem tetszik Dercze, de ez legyen az újpestiek problémája... A völgyhídról meg be a hírtévéből tájékozódj! Menj le, kérdezgesd az embereket... Több település majd 50ezer lakosa bszhatott volna rá, ha a polgármesterek nem ragaszkodnak az eredeti MEGÁLLAPODÁSHOZ... Azoknak a polgármestereknek az ott lakók érdekeit kell képviselni. Tetszik, nem tetszi, ezt hívják demokráciának...

Thyb 2008.09.30. 12:09:58

ibn_battuta 2008.09.30. 09:40:24
Mivel a 4-es el fog készülni (előbb vagy -bár a mostani állapotok alapján inkább- utóbb), a Déli pályaudvart ki kellene venni forgalomból. A metrót az alagut környékén ki kellene hozni és földfelsziniként (mint az Örsnél) Kelenföldig futtatni, igy a 2-4-es metró közös végállomással rendelkezne. Az még kérdéses számomra, hogy érdemes-e a nemzetközi járatokat amelyek nem tranzitok elvinni a Keleti-ig. Azt azért nem szeretném kivonni a forgalomból.

A sokak űltal emlegetett 0-ás, nem fog javitani az ingázók kapcsán, s minél nagyobb vizfej lesz BP-est annál nagyobb számu ingázót fog termelni. Az ésszerá koncepció az lett volna, ha a 4-est rögtön kiviszik Budaörsig és ott alakitanak ki PR parkolókat. Ha valakinek be kell jönni Kelenföldre akkor teljesen mindegy, hogy van-e 4-es metró, hiszen a tulzsufolt bevezető szakaszokat akkor már meg kellett másznia az illetőnek.
A Budai hegyek sajna igen erősen befolyásolják a forgalmat. Szó volt már az alsó rakpart bővitéséről stb, de egyenlőre egyik megoldás sem tűnik valós hosszantartó megoldásnak.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.09.30. 12:18:56

benbe: a 3-as metró KápMegy közepéig volt szánva, jogosnak is tűnik elsőre. Délre meg Ferihegy lenne a logikus célállomás. A 4-es metr meg tényleg Budaörs - az utak k*va zsúfoltak arrafelé.

algi 2008.09.30. 12:25:04

Na, igen. Ha alagutat építenének, akkor azt nem nyílegyenesen tennék inkább? De biztosan nem az eredeti útpályához ragaszkodva. Ugye nem?

uizuizu (törölt) 2008.09.30. 14:24:01

Szerintem meg ennyire nem kéne nyomni ezt az alagútasdit. Már nyugat-Európában se menő. Ezek mint forgalom generáló dolgok. Maximum arra jó hogy bebetonozzuk a városon keresztüli forgalmat évtizedekre. Inkább rendes tömegközlekedést és alternatívákat kéne nyújtani nekünk autósoknak. Amellett meg kéne szüntetni Bp központúságát a közlekedésben, több alternatívával vidéken. De mindenképp a vasúti közlekedést, a villamost, a HÉV-et fejleszteném a városon belül és kívül. Majd ha ezek megtörténnek és még mindig lesz igény alagútra csak akkor lehet ezen gondolkozni.

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2008.09.30. 15:08:04

Ha elmékeim nem csalnak, akkor pár éve szerepelt egy pár alagút az (akkor) kurrens közúthálózati fejlesztési tervekben. De most sehogy sem találom. Szóval azok közül itt jópár hiányzik, úgyhogy ezeket most ide beírom. függetlenül attól, hogy mennyire látom valószínűnek a megépülésüket az elkövetkezendő 10 évben (semennyire),

- Alagút a Duna alatt: A Szabolcs utcát és a Podmaniczky utcát egyirányusítanák (értelemszerűen egymás kiegészítve) és ezekből indulna (érkezne) egy-egy alagút, amelyek a föld alatt találkoznának és a Szilágyi Erzsébet fasoron bujnának ki a föld alól. Ennek célja nyilván nem a városon átmenő forgalom, hanem kifejezetten a budai hegyvidék érintett része és pest érintett része közötti forgalom gyorsítása, a Moszkva tér-Margit híd részek tehermentesítése lenne.

- Egyfajta budai körút, amely nem azonos az M0 budai szakaszával (annál jóval beljebb lenne), és amely -ha jól emlékszem- nagyrészt alagútban menne, és csak a völgyekben futó főútvonalaknál bukkanna elő (értelemszerűen, hogy csomópontot alkosson velük). Valahol a Budaörsi úttól indulna és a Bécsi útban végződne. Célja nyilván a budai forgalom enyhítése, egyfajta budai Hungária-gyűrű létrehozása.

- A tervezett körvasúti körút (amely ugye a 10-es úttól indulva az Aquincumi hídon keresztül menne pestre, majd Csepelen és az Albertfalvi hídon át újra Budára és végül az M1-M7 közös szakaszában érne véget, úgy, hogy a mai Egér útba csatlakozna bele) két helyen is alagútban futna. Kőbányát szelné át ilyen módon (mivel a körvasút vége és a Határ út között teljesen beépített terület található), illetve az Albertfalvi híd budai hídfőjétől alagútban érné el az Egér utat.

Ezek persze mind a valószínűtlenül távoli jövő ködébe vesznek, mindazonáltal egyik sem tűnik olyan értelemben hülyeségnek, amilyen értelemben itt egyes alagút-verziókat annak szokás minősíteni. pl mindegyikről elmondható, hogy nem önmagáért van, és hogy forgalomgeneráló hatása (amely ugye minden út építésének van) minden bizonnyal jóval kisebb, mint amennyi problémát megold.

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2008.09.30. 15:12:20

Davezz. fontos dolgok, amiket írsz, de vannak problémák, amelyekre nem nyújtanak megoldást. és ez nyugaton is így van. csak míg mondjuk pl Genova tele van a belvárost elkerülő alagúttal, addig Budán ilyen nincs. amíg ott lehet arról beszélni, hogy oké, mit kell tennünk még ezen kívül, addig itt nem lehet úgy csinálni, mintha már mi is ezen a szinten lennénk. aki azt mondja, hogy ide és oda igenis kell egy alagút, az nem azt mondja, hogy ez valami univerzális megoldás lenne minden bajra és problémára.

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.09.30. 19:59:46

A város alatti vasúti alagút megépülésével az M3 mindkét meghosszabbítása fölösleges, hiszen a tervezett nyomvonaluktól pár száz méterre másik, azonos szintű gyorsvasút lesz jelen.
A kettes metró Kelenföldig hosszabbítása értelmetlen, hiszen a város alatti alagút megépítésével Kelenföld csak a helyi igényeket és a teherforgalmat kiszolgáló állomás lesz, így egy metró is sok oda, nem, hogy kettő.
A virágpiaci hosszabbítás egy további, ezer éve elavult agyrém: aki odáig elautózik, az már elautózhat bármeddig. A megoldás a településekhez közel található P+R parkolók létesítése, a kötött pályás közlekedés megerősítése a teljes agglomerációban és a kötött pályás közlekedéshez ráhordó buszrendszer kialakítása.
Vagyi9s miért parkoljon Bp. határában egy zsámbéki, biatorbágyi, piliscsabai, monori, ceglédberceli lakos? Neki a saját magához legközelebbi vasútállomáson kell parkolnia (vagy eleve busszal odamennie), onnan gyorsan a belvárosba jutnia. Így egyrészt a lehető legtöbb időt töltheti szabadon (mondjuk a reggeli lapot vagy az e-mailjeit olvasva, ami ugye hasznosabb tevékenység a Sláger-rádió hallgatásánál), másrészt a lehető legkevésbé foglalja az utakat (hiszen ha Ceglédberceltől Vecsésig beautózik, akkor is jó nagy szakaszon foglalta az utat).
Ugyanez igaz a négyes metró Keleti-Bosnyák szakaszára is: csak a helyi (a megállók közvetlen környezetében lakó) embereket szolgálja ki, aki Rákosakármiről jár be, annak nem éri meg a Bosnyákon átszállni, illetve jobban járna, ha egy, a Rákosokat föltáró, majd egy gyors gerincvonalra rákanyarodó villamossal közvetlenül a belvárosba jutna, vagy P+R parkolót keresne, mondjuk a sugárirányban (tehát nem befelé haladva) gyorsan elérhető hatvani vasútvonal egy megállójánál, ahelyett, hogy a Bosnyákig beküzdi magát.

lcpacific 2009.03.23. 20:39:25

Jo lenne ha valaki csinalna egy uj blogot, (Urban-Pista nevvel) ahova a leghulyebb varos es kozlekedes fejlesztesi otleteket gyujtenenk. Hulyeseg skala 1-10, 10 a leghujebb.
Par 10-ez: auto-alagutak tobbsege, bar itt nyilvan van kivetel.
5-os metro = 10 es a skalan. Elkolteni a GDP-3%-t hogy annak a havi 30 embernek aki Szentendrerol Csepelre vagy Rackevere akar menni ne kelljen atszallni.
Palyaudvarok vasuti alaguton valo osszekotese. Komoly, felnott, normalisnak tuno emberek, inc. magasrangu MAV tisztviselo agyaba mukodott ez a baromsag.
Hasonlo mint a 5-os metro, elkolteni a GDP 3%-t, kb. havi 100 embernek, aki a Nyugatiba erkezik es a Delibol megy tovabb, NE KELLJEN atszallni! Mert az osszes palya udvar ossze van kotve alagutos metroval, (ami kapacitasa 50%-an uzemel napkozben) de ez nem jo mert at kell szallni, kb.100 ember/honak!!!! iranyonkent. Szoval ha Vacrol Szfehervarra megy a 100 utas/ho, akkor azoknak ne kelljen atszallni vonat-metro-vonat 15 perc, hanem vonat alagut a Duna alatt, Diesel vonatoknak!!!! menjen tovabb. 10 perc, 5 perc sporolas, 100 ember/ho-nak az evi GDP 3%-ert. Nyugatiba lemegy a Csorgo, Delibe meg fel!!!! Talan ez volt a legnagyobb marhasag ami Bp kozlekedeserol valaha megszuletett.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.04.19. 17:26:42

Számos példa mutatja, hogy ahol nagyobb teret engednek az autósoknak, ott csak az autósok száma fog növekedni. Én ezért is ellenzem az autóalagutakat, mert ezek helyett inkább a tömegközlekedést kell fejleszteni. Oké, hogy az autósok száma nem fog megszűnni, mert ez lehetetlenség, de a csökkentése mégis mást jelent. A tranzitforgalmat meg részben a vasútra kell terelni, másrészt meg inkább a települések között kell elvezetni.
Elhiszem, hogy ezek a tervek sem légből kapottak és nem a bejegyzés írója találta ki hasra ütésre, de szerencsére ezek (is) tervek maradtak (sajnos azok is csak tervek maradtak, amik a tömegközlekedés javítását szolgálná).
@Benbe:
"A város alatti vasúti alagút megépülésével az M3 mindkét meghosszabbítása fölösleges, hiszen a tervezett nyomvonaluktól pár száz méterre másik, azonos szintű gyorsvasút lesz jelen."
Ez csak pár km.-nyi párhuzamosságot jelent (Káposztásmegyer, ill. Dél Pesten), meg oké, hogy az Aligút terve szerint a vasút sokkal jobban átszelné a Belvárost, de:
1. A Káposztásmegyer metró végállomással azzal is számoltak, hogy a személyvonatok utasai (Káposztásmegyer megálló révén) átszállnak a metróra.
2. A párhuzamos vonalvezetés csak részben lesz és nem végig (a metró a városban más helyeket is érint, mint az Aligút tervében a vasút).
3. Káposztásmegyeren lesz újabb járműtelep is (vicc az, hogy ennek a területe már részben el van kerítve - szerinted miért vannak a 14-es villamos mentén a falak? - ja, ha már villamos, erről csak annyit, hogy a metró miatt vitték ki Kápmegyerre a 14-est, hogy annak a pályáját használja majd a metró, igaz, némi átalakítás után).
4. Dunakeszi déli része (igen, a nagy áruházaknál, bevásárlóközpontoknál) kedvez a P+R parkoló ill. egy buszpályaudvar létesítésének, ahova inkább a metrót, mint egy vasúti mellékágat kéne kivinni (bár a metró mellett még az is elférne).
5. A személyforgalom megosztása csak a tömegközeledést javítja, mert a vasút kapacitása ugyan növelhető (vagyis bővíthető), de annak is van egy határa, amin csak egy metró segíthet.
6. Fura módon létezik megoldás a vasút és a metró összeköttetésére is, csak nálunk (is) van ez a beetetés, hogy nem lehet. A nyomtáv mégis ugyanaz és az is a valóság, hogy létezik (két, vagy annál több) áramnemű vonat is, arról nem is beszélve, hogy a felső/alsó áramszedős vonat sem álom (egy jó ideje). Igaz, ezek nem olcsó járművek, de ha hosszabb távon megéri, akkor nem értem az ellene való kifogást. Ja igen, egy kis történelem: Bp. utcáin anno a villamosok egy része volt két áramnemű, de csak azért, hogy olykor a HÉV pályáját is használhassák (csak régen kézzel kelletett váltani, most meg egy automatika felelős érte).
Tudom, hogy csak a Kápmegyerig való hosszabbításáról írtam (bár anno a metró ígérgetésével épült meg az a lakónegyed), de ez részben igaz a Ferihegy 2-höz való hosszabbításához is (bár oda még a vasút is kéne).
"A kettes metró Kelenföldig hosszabbítása értelmetlen, hiszen a város alatti alagút megépítésével Kelenföld csak a helyi igényeket és a teherforgalmat kiszolgáló állomás lesz, így egy metró is sok oda, nem, hogy kettő."
A bővítés lehetőségét szerintem nem kell elvenni, de én nem a Kelenföldi p.u.-nál látnám a metró végállomását, mert az csak egy "elosztó-állomás" lenne, ahonnan Budaörs ill. ("Camponán át") Érd felé is meg lehetne hosszabbítani a metrót (vagy addig, ahol már lehet létesíteni egy P+R parkolót és egy buszpályaudvart is).
"A virágpiaci hosszabbítás egy további, ezer éve elavult agyrém: aki odáig elautózik, az már elautózhat bármeddig. A megoldás a településekhez közel található P+R parkolók létesítése, a kötött pályás közlekedés megerősítése a teljes agglomerációban és a kötött pályás közlekedéshez ráhordó buszrendszer kialakítása."
Van ebben valami, de én szerintem még mindig lenne értelme a P+R parkolónak, még akkor is, ha nem tömegesen használnák. Amiről még írsz, az számomra tiszta sor, főleg azért, mert én sem látom a mostani formájában jó ötletnek a 4-es metrót (amiről te írtál, arról más helyen is olvastam, de nekem is hasonló a véleményem róla).
@lcpacific:
Megsúgom neked, hogy az 5-ös metrót nem egy - két blogger találta ki hasra ütésre, ha nem hiszed, akkor látogass el a Közlekedési múzeumba. Az már más, hogy kik azok, akik jó ötletnek találják, kik azok, akik szerint módosítani kéne a tervén (én ezek közé tartozok) és kik azok, akik legyintenek rá, vagy éppen röhejesnek találják az egészet. A tervek egyébként is eredetileg nem mások szórakoztatására valóak, hanem arra, hogy ki kell tárgyalni őket. Ha a tervek megvalósítása sok embernek jelentene előnyt, akkor meg minek is kéne elvetni? Ez egy érdekes paradoxon... .
Írsz az átszállásmentességről: igen, ezzel nem hiába lehet az embereket meggyőzni, mert a tömegközlekedés ezzel is versenyezhet az autóval (persze sok mással is, de azok mind a komfort növelését ill. a balesetek minél jelentősebb csökkenését szolgálják). Igen, megdöbbentő lehet neked (meg a hozzád hasonlóan gondolkodóaknak), hogy az emberek igénye csak egyre nő, ha nem így nem lenne, akkor mivel járnánk?
A GDP-nek meg a pénzromlásnak semmi köze sincsen a tervekhez (csak a rossz gazdasághoz), a költségekről ugyan lehet beszélni, de nem csak ezt kell nézni, hanem a többi előnyeit, ill. a hátrányait.

smartdrive 2009.09.05. 14:51:02

szerintem süllyesszük a föld alá a házakat, a sétálóutcákat, Dunát és a Gellért-hegyet, a felszínt meg aszfaltozzuk le az autóknak

tkazmer 2009.09.05. 15:12:52

@Benbe: felhívom a figyelmedet, hogy solymáron nem azért nem épül P+R, mert az önkormányzat nem akar, vagy nincs rá pénze (az 1mrd-os költségvetésű településnek perpill 400milliónyi "fölös" pénze van), hanem mert az egyetlen erre alkalmas terület a MÁV-é, amely viszont nem nagyon foglalkozik az üggyel.

pucratlan 2009.09.05. 16:31:34

Szerintem a Vörösvári út végén, az Eurocenter mellett nagyon adja magát, hogy bemenjen az út + a villamos a hegybe. Ide nemcsak az Árpád-híd, hanem a majdani aquincumi híd forgalma (Kunigunda utcán át) is becsatlakozhatna.

Felbukkan Hűvösvölgynél, a Stop-Shop környékén, aztán megy tovább Budakeszi-külsőre (irány M0).

Villamos ugyaninnen Szépilona-Sasadi út (Etele térre).

gogo boly 2010.08.10. 19:09:07

JA es mivan aNAGYteljesimenyü varos" tervezö,szervezö mernök urakkal?"Majd jol alul mereteznek mindent . /alacsony,keskeny,infrastrukturali bibik stb/ Nezzetek körül a csodas Budapesten.