A földutakról szóló, street-punk postunkhoz fűzött hozzászólásokban az Urbanista-olvasók többsége elutasította a földalapú forgalomlassítást. A kommentezők szerint vagy korszerűbb módszerekre lenne szükség vagy semmilyenekre. Na de milyen az a korszerűbb? Fekvőrendőr, jobbkezes utca, virágláda? Ön milyen forgalomlassítót látna szívesen a saját utcájában? És valaki máséban?

 

Lehet ugyanis, hogy autósként szidjuk a fekvőrendőr fekvő anyját, de azért nem bánjuk, ha a házunk előtt döccenti valami a száguldozókat. Épp ezért lehet most minden forgalomlassítóra kétszer is szavazni: egyszer lakóként (én utcám), egyszer autósként (más utcája). És most lássuk a módszereket nagy vonalakban! 

 

Jobbkezes utca

Rengeteg autós átkozza. Hátránya, hogy sokan nem tartják be a szabályokat, ellenzői szerint több balesetet okoz, mintha alsóbb-felsőbb rendű utak hálózata lenne. Előnye viszont, hogy szó szerint nem kerül semmibe.

 

Táblák

Csak a teljesség kedvéért. Ha nem kombinálják más módszerekkel, gyakorlatilag a vicckategóriába tartoznak a 30-as övezetek és társaik. Viszont a sebességmérő táblánal azért visszavesz kicsit az ember. 

 

Fekvőrendőr

Rengeteg fajtája van. A földbe csavarozott, foghíjasodó fémtől, a direkt foghíjason és a gumidöccenőn át az aszfaltbuckákig. A legbrutálisabbak olyan szélesek/magasak, hogy fennakad rajtuk a gépkocsi, mint a T-34-es a tankcsapdán.

Álló rendőr

Aki gyorsan megy, azt jól megbünteti a lakóövezetben.

 

Kamera

Ugyanolyan, csak könnyebb ellopni, viszont nehezebb megvesztegetni.

 

Zsákutcásítás, egyirányúsítás

Ízléses virágládákkal, kellemes Demszky-karókkal (vagy Pokorni-/Mitnyán-/Molnár-sziklákkal), hangulatos betonelemekkel esetleg egy fekvőrendőrön fennakadt autó roncsával lezárjuk az utca közepét vagy egyik végét. Valamivel kevésbé durva, kevésbé hatékony, viszont a gépkocsi-közlekedést is kevésbé fejre állító módszer az egyirányú utca.

 

Útszűkület

Ezt inkább a nagyobb forgalmú útszakaszokon alkalmazzák. A szűkítés lehet az út közepén sziget (pl. egy zebránál) vagy valamelyik szélen félsziget, virágládával, fával, miegymással. jobbról balról elég sűrűn befogazva szlalompályává alakítják az utcát.

 

A felosztást persze lehet finomítani a magasított zebráktól az ilyen izékig, a macskaköveken át a buborékos bevásárlószatyrokat idéző útburkolatokig (lásd kis képet a wikipédiáról nyúlva).

 Na és persze várjuk az Önök ötleteit is Nyájas Olvasók!

Hogyan lassítana/lassulna legszívesebben?

FRISSÍTÉS! Mint Cradle figyelmeztetett rá, a körforgalmat kihagytuk, pedig az a kedvence. Aki szerint szintén ez a legjobb módszer, legyen szíves kattintson az egyébre!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: utca közlekedés szavazás út gépkocsi fekvőrendőr gyalogos forgalomcsillapítás

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr91681909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ihatethisindapassthingy 2008.09.26. 08:14:20

Az útszűkület és a hozzá kapcsolódó sávelhúzás a magyar viszonyok között életveszélyes is tud lenni.
Ha összeadjuk a lekopott felfestéseket egy esős éjszakával és egy 4+ sávos úton középre helyezett járdaszigettel, akkor a belső sávban haladva mindig megvan a veszélye, hogy a külső sávban haladó kiegyenesíti a sávját, engem felszorítva a járdaszigetre. Nemegyszer előfordult már velem és a frászt hozza rám. Akkor már inkább szűnjön is meg a belső sáv.

maaajkül 2008.09.26. 08:27:09

Leleményes ember a magyar, ha a szabályok be nem tartásáról van szó..

Cradle 2008.09.26. 08:44:54

A körforgalmat kihagytátok! szerintem messze ez a legjobb forgalomlassító, ha már muszáj.

broáf 2008.09.26. 09:43:46

A sebességjelző tábla egy faszság. Szemtanúja voltam amikor a barom sofőr a táblát nézve játszott a sebességével (hogy pont ötven legyen) és a harminc méterrel arréb fekvő zebrán átkelő gyalogost nem vette észre. Csatt, vér, miegymás.

ok 2008.09.26. 09:51:28

a legbetegebb a bartfai utcaban fekvorendorrel kombinalt egyenrangu keresztezodes. a fekvorendor a bartfaira meroleges utcakon van a keresztezodes elott 8 meterre, igy ha a bartfain haladsz, lassitasz a jobbrol erkezo miatt, majd megallsz mig atbukdacsol ovatosan a fekvorendoron, mikozben egyebkent a bartfain 10x annyi auto halad altalaban mint a keresztezo utcakon. remek megoldas...
nem tudom miert nem kaphattak egy elsobbsegadaskotelezo tablat a keresztutcakrol erkezok ha mar ugyis lassitaniuk kell a fekvorendor miatt

kinot 2008.09.26. 10:03:18

hát ilyet!
na, ez magyarország! autósként sebességmérő tábla?! majd te eldöntöd, hogy az sok-e? nincs az autódban kilométeróra?!
lakóként meg fekvőrendőr?!?! az anyádat azt!
még egy ilyen országot!

escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.09.26. 10:08:42

Én is a körforgalomra szavazok! Sokkal folyamatosabb a közlekedés, igazságosabb (kis forgalomnál nem kell a buta lámpát figyelni), valóban normális sebességre lassít le, a forgalom ritmusát remekül szabályozza.
Persze ehhez közlekedési kultúra is kéne, pl. az index használata.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.09.26. 10:16:32

Szerintem az angliai radarmódszer is kiváló: telepített sebességmérő az olyan helyeken, ahol VALÓBAN kötelező betartani a sebességkorlátozást - iskoláknál, sportcentrumoknál, szórakozóhelyeknél.

A GPS is szól előre, van figyelmeztető tábla, a hatalmas doboz is látható, a felfestés is egyértelmű. Ha pedig ezek ellenére gyorshajtasz, automatikusan kimegy a jelentős össeget tartalmazó csekk - napokon belül. Nincs lehetőség korrumpálni vagy beszólni a rendőr havernak, hogy ássa el az ügyet. Komolyan is veszik az autósok.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.09.26. 10:26:49

@ok: A Bártfai utcánal régen volt tábla, de leszedték (majdnem baleseteztem is, amikor pár hét után arra jártam és nem ellenőriztem, hogy a nyáron megnőtt lombok alatt ott van-e a tábla).
Azóta tényleg megy a szívás a fekvőrendőrökkel - ez elkerülte az okos forgalomszervezők figyelmét.

Általában a jobb kezes utcával az a baj, hogy idegen területen, amikor fogalmad sincs, hogy egy Y elágazásnál melyik a főútvonal (mert a sáv felfestés az úri passzió Mon) a következő kereszteződésnél szétcsaphatsz valakit, főleg ha általában a többi helyen a táblák láthatóságával is baj van (ha el nem lopták).
Vagyis a jobbkezes utcák a jól karbantartott forgalmi szervezésnél jó megoldások - mert tudhatod, ha nincs semmi jól látható jel/tábla, akkor jobbos. Nálunk viszont se sáv, se tábla, se udvariásság: így csak veszélyt okoznak.

kinot 2008.09.26. 10:31:05

hánynom kell ettől a fekvőrendőr építő országtól!

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2008.09.26. 10:44:12

Nekem legjobban a Kanadaban latott (es Amerikaban is hasznalt) forgalomlassito modszer tetszett. 2x1 savos utak keresztezodeseken minden iranybol nagy stoptabla.
Elonye, hogy annak van elsobbsege, aki elobb er oda a keresztezodeshez, ezzel elkerulheto, hogy elengedjek 20-30 jobbrol autot, mire tovabb tudok haladni. Ha viszont egyidoben erkeznek a keresztezodesre, akkor lep ervenybe a jobbkez szabaly, de csak a ket auto kozott.
Persze nem biztos, hogy itthon mukodne, sokan tablatol-tablaig, lampatol-lampaig gyorsulnak. Odaat viszont mindenki szepen betartja a szabalyokat. 5 het alatt egyetlenegy balesetet se lattam, csak egyrol hallottam, az is az autopalyan tortent a nagy esoben.

Bartoki 2008.09.26. 11:19:16

Szerintem alapvető kellene legyen hogy a minél veszélytelenebb és minél kevesebb kárt okozó módszereket kellene előnyben részesíteni.

Vagyis a jobbkézszabály, a fekvőrendőr és a virágláda kilőve.

A minden irányból stoptábla egyébként egész jó módszer, és a logikája is hasonlít a körforgalomhoz (annak van előnye aki hamarabb odaért).

De az állandó megállási kényszer miatt az automata sebváltók elterjedését növelné, ami meg CO2 ügyileg nem biztos hogy jó ötlet (autók növekvő fogyasztása). A körforgalom folyamatosabb forgalmat biztosít: abban legálisan lehet körbecsorogni kettesben, az esetek többségében nem kell megállni.

Szóval akkor már inkább álló rendőr (de nem zéró toleranciával) és esetleg körforgalom. Akár a pici utcasarkokon is lehet körforgalom - az a vicc hogy ezekben a balra lévő utcákba jobban belátni mint a jobbra lévőkbe, vagyis könnyebb is a körforgalom elsőbbségi szabályát megadni mint a jobbkézszabályt.

A fekvőrendőrt nem is értem hogy miért imádják úgy a lakók, mikor plusz zajt okoz (döccenés, újra felgyorsítás), és ráadásul nem is hat mindenkire egyformán (terepjáróval és Mercivel lazán át lehet rajta száguldani).

Lehet hogy talán a jó magyar irigység miatt ez a legnépszerűbb (törjük szét a másik kocsiját).

Sebességmérő táblának csak úgy van értelme ha a sebességhatár betartásakor nem mutat semmit (vagyis nem tereli el a figyelmemet azzal hogy folyamatosan írja hogy 49-48-...).

Olaszországban olyan módszert is használnak, hogy sebesség vezérelt lámpa. Ha gyorsabban mész mint 50, akkor pirosra vált a lámpa és meg kell állni. :)

thyles (törölt) 2008.09.26. 12:48:42

legjobb forgalomlassító eszköz a másfél m vastag betonfal

Cook kapitány 2008.09.29. 14:52:14

Fekvőrendőrből sem mindegy milyet tesznek. A hosszan elnyúló, lankás, domb-szerűekkel nincs különösebb bajom, ezen 30-al minden gond nélkül át lehet menni. A halálom a 20 centi széles, majd' ugyanilyen magas lecsavarozott vasbarabok, azokon csak úgy lehet átmenni, ha szinte megáll előtte az ember.
Ja és az igazán szemét dolog ha ezek nincsenek rendesen kifestve, cicaszemezve, hogy este ne vegye észre az ember.

Egy módszer egyébként még kimaradt, pedig Budapesten ezt igen sok helyen alkalmazzák. Ez az inverz fekvőrendőr, magyarul kátyú. Mindennap keresztülmegyek egy borzalmas állaptú kisutcán és bizony lassan kell menni, hogy az ember kerülgetni tudja a lavórnyi lyukakat.

cso zsi 2008.11.15. 18:57:16

Tudom, későn járok erre.
"Bartoki 2008.09.26. 11:19:16

A minden irányból stoptábla egyébként egész jó módszer, és a logikája is hasonlít a körforgalomhoz (annak van előnye aki hamarabb odaért).

De az állandó megállási kényszer miatt az automata sebváltók elterjedését növelné, ami meg CO2 ügyileg nem biztos hogy jó ötlet (autók növekvő fogyasztása). A körforgalom folyamatosabb forgalmat biztosít: abban legálisan lehet körbecsorogni kettesben, az esetek többségében nem kell megállni."

Amióta átadták az M6-os érdi szakaszát, biztos megváltozott a korábbi helyzet.
A 6-os út forgalma állt az M6-ról érkezők miatt, ha nem jött senki a 7-es felől.
Márpedig a 7-ese felől nyári vasárnap délutánokon hömpölygött a kocsisor, így az M6-ról jövők is álltak.
De a XVIII-ban a Sallai-Kele-Goroszló találkozásánál is kialakul az a helyzet, mint régen, amikor nem volt körforgó.

"Szóval akkor már inkább álló rendőr (de nem zéró toleranciával) és esetleg körforgalom. Akár a pici utcasarkokon is lehet körforgalom - az a vicc hogy ezekben a balra lévő utcákba jobban belátni mint a jobbra lévőkbe, vagyis könnyebb is a körforgalom elsőbbségi szabályát megadni mint a jobbkézszabályt."
Pesten is, Szegeden is találkoztam már kis utcák kereszteződésésben körforgalommal.
Forgalom alig, viszont mindenki felszaladt a hátsó kerekével a középre berakott "izé"-re.
Nem véletlen, hogy balra jobban látsz, ott ülsz.
A jobbkézszabály a baloldali közlekedés "csökevénye", bár Londonban és Sydneyben jól használható, ill. az ottani autópályákon.
A sofőr a jobb oldalon ül.
A gyorsabb sáv tőle jobbra esik, nincs gyilkos kamionos, aki nem látja a holttérben elsőbbséget élvezőt.
A körforgalom elsőbbsége is a jobbkézre épül, de AUS-ban van olyan tábla, mint nálunk a hatvanas években: macisajtban körbenyilak.
farm1.static.flickr.com/95/244502913_8accf82582.jpg?v=0

Európában vagy balkézszabály kéne, vagy az egész eltörlése.

Szelíd hangorkán 2008.11.18. 22:25:52

Itt a XI. kerület északi felén, a hegyi kis utcácskákban van minden amit akartok. Fekvőrendőr, jobbkézszabály, keskeny utak, lakók által előidézett útszűkület (parkoló autók). Ilyen fekvőrendőröket mint itt még nem láttatok. Leöntöttek egy kupac betont és kidekorálták macskakővel. Iszonyat. És kereszteződésenként minden utcában 2 van, egy előtte, egy utána.
A képviselőnk lelkiismeretes, mindig küldi a köríméleket, hogy épp miről folyt szó az önkormányzatnál. Nagyon sokan panaszkodtak ezekre a fekvőrendőrökre, most úgy néz ki, végre más megoldás után néznek, ami nem ennyire brutál.

Vaandor 2009.01.26. 02:16:26

"Fekvőrendőrből ... A hosszan elnyúló, lankás, domb-szerűekkel nincs különösebb bajom, ezen 30-al minden gond nélkül át lehet menni."

Na ja. De 60-nal is. Akkor meg minek is van odatéve?
Nyilván nem mind olyan, de látok mostanában párat, ami csak az út költségét növeli, más hatása nincs. (Pláne, ha még süllyed is kicsit)

Szerintem fekvőrendőr vagy zsákutca. De mindkettő csakis úgy megoldva, hogy kerékpárral átjárható maradjon!
(És bizonyos helyekre körforgalom. De a sima 4-ágúnál elég a jobbkéz)