hangosbemondo.jpgVasútállomás hangosbemondóval (forrás: vasútállomások.hu)

Vannak jellegzetes városi hangok, amiket nap mint nap hallunk, megszoktuk őket, de gyakran nem sokat tudunk az eredetükről. Két ilyen hangról lesz most szó: a már éppen megszűnőben lévő, vagyis már alig hallható BKV-szignálról, ami csak Budapesten szólt, és a jóval ismertebb MÁV-szignálról, ami országszerte valamennyi vasútállomáson felhangzik (kivéve persze a GYSEV-állomásokat).

 

A BKV-SZIGNÁL

Tudtátok, hogy a BKV volt szignálja Tamkó-Sirató Károly Bőrönd Ödön című versének Gryllus Dániel által megzenésített motívuma alapján készült? Erről a szignálról van szó:

 

És ez a Gryllus-féle zenés változat, ami a fenti szignál motívumaként szolgált:

Nem nagyon egyezik, ugye? Ha a BKV-szignál első néhány, gyors taktusát egy ütemmé préseled, és megfelelteted a "Bő-" szótagnak, akkor a "rönd Ödön" hangsor már hasonlít a szignál végére. Vagyis a Bőrönd Ödön dallamnak csak egy része köszön vissza a szignálban motívumként.

Megkerestem e-mailben Gryllus Dánielt, aki elmondta, hogy 2001-ben a BKV egy meghívásos pályázaton kérte fel egy szignál készítésére. Több pályázó közül a Gryllus-féle művet választotta a vállalat. Gryllus emlékszik rövidebb és hosszabb változatra (ezek egyébként még mindig megtalálhatók a BKV honlapján), illetve arra, hogy nem az eredeti hangszereléssel játszották fel a dallamot, hanem szintetizátorral - ez jobban illett a metrókhoz.

borondodon.jpgA Kaláka együttes Bőrönd Ödön albumának borítója 

Gryllus egyik ismerőse az Index fórumán még egy információt megosztott a dallam torz hangzásával kapcsolatban. Eszerint annak ellenére, hogy a kiválasztott szignálokat többféle hangszórón meghallgatták, végül utóbb, élesben a járműveken néha mégis torzan szólt. Úgy tűnik stúdiókörülmények között nem lehetett reprodukálni a járművek valamennyi hangszórójának hangzását.

Miközben próbáltam utánanézni a BKV-szignállal kapcsolatos legendának, több fórumban is nagyon negatív hozzászólásokba futottam. A kritikák azonban inkább a szignál torz hangzására és a hangerőre vonatkoztak, nem a dallamra.

Azt gondolom, ha nagyobb publicitást kap az a tény, hogy a szignál eredetije a Bőrönd Ödön dalocska volt, ebből is lehetett volna olyan bájos Budapest-szimbólum, mint a Bajuszos Bácsi... Most, hogy a dallamot lassan kivezetik a járművekről, valószínűleg csak egy városi legenda lesz belőle.

 

A MÁV-SZIGNÁL

Tudjátok mióta van a MÁV-nál a jól ismert szignál? 1974 óta. Erről van szó:

 

 

A szignál történetét Rab László dolgozta fel egy cikkében a Népszabadságban, illetve a Blikk is írt róla korábban. Az egyik cikkben 1972, a másikban 1974 szerepel dátumként. A sztorit csak rövidítve írom le, érdemes a nol.hu-n található írást elolvasni.

Az 1970-es években, a MÁV egyik vezetője nyugat-európai útjáról hazatérve kezdeményezte, hogy a MÁV-nak is legyen valamilyen szignálja, ami megszólal a hangosbemondóban a szöveg előtt. 1974-ről van szó, akkoriban sem magnó, sem automaták nem voltak a vasútállomáson, a "vágány mellett kérem vigyázni" szövegeket a forgalmisták harsogták a mikrofonba. Olyan technikai megvalósításban kellett gondolkozni, ami olcsó, és az ország összes vasútállomásán használható.

Székely Tamást, a MÁV híradástechnikai szakmérnökét kérték fel erre a munkára. Ő végül egy mozgó alkatrész nélküli nyomtatott áramköri lapot eszelt ki, amit bárhova telepíteni lehet. Egy kis memória és egy integrált áramkör volt a nyák-lapon.

Hátravolt a dallamsor komponálása. Számos neves zeneszerzőt hívtak meg egy pályázatra, Székely pedig maga is kitalált egy rövid tilinkót, amit egyszerűen betett a beérkezett pályázati anyagok közé. Mivel mindegyik pályázat jeligés volt, nem tűnt fel senkinek, hogy van egy kakukktojás is.

 

mav_szignal.jpgA MÁV-szignál kottája és egy, a hangot megszólaltató mai áramkör kapcsolási rajza (forrás: TFD.hu)

A MÁV Vezérigazgatóság országos igazgatói értekezletén hallgatták meg a vezetők a harminc beküldött pályázatot. A stúdióból Székely játszotta be nekik a dallamokat, és végül hosszas tanácskozás, és a lehetséges dallamok apránkénti szűkítése után kiválasztották a Székely által megálmodott, ma is ismert szignált - anélkül persze, hogy tudták volna kinek a szignálját fogadták el.

Van még egy sajátossága a szignálszerzésnek, amiről szintén Székely beszél a cikkben: a szignálnak nem szabad befejezettnek lennie, hiszen utána még jön egy tájékoztató szöveg. Az utolsó hangnak olyannak kell lennie, mint egy felütésnek, ami után a hallgató kíváncsian várja a szöveges folytatást.

Érdekes adalék - kevésbé a szignálhoz, mint inkább Budapesthez -, hogy Székely Tamás annak a Komor Marcellnek az unokája, akit a magyar szecessziós építészet jelentős alakjaként, Lechner magyaros irányzatának követőjeként tart számon az Artportal s számos épületet tervezett - nem csak Budapesten.

UPDATE:

A kommentek között satie kiegészítette a fentieket azzal, hogy a MÁV-szignál erőteljesen hasonlít J. S. Bach Magnificat oratóriuma Et exultatis tételében hallható dallamrészlethez. Részletek itt!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest zene bkv máv vasút városi legenda szignál városi hangok bőrönd ödön

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr686512847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bogyo112 2014.07.28. 08:35:33

Imádom a MÁV-szignált, sokáig ez volt a csengőhang a mobilomon is... :-)

psanyi 2014.07.28. 08:44:49

A BKV szignálról mindig azt hittem, hogy a Bőrönd Ödön koppintása. Úgyhogy nagy meglepetés, hogy hivatalosan is az a dal...
A MÁV szignál legendáját még nem hallottam. Szerintem etalon szignál. Ami újdonság volt, hogy a végén két szólammá válik a kotta szerint. És tényleg. Valahogy ezt mindig figyelmen kívül hagytam.

funfun 2014.07.28. 08:46:32

Milyen durva, a Kádár-rendszerben nem lehetett előre tudni, ki a pályázat nyertese???

Mészáros Laci 2014.07.28. 08:58:57

@funfun:

persze, hiszen csak akkor pályáztattak, amikor unatkoztak, és a meglepetés volt az elsődleges cél.

Watchdog 2014.07.28. 09:04:05

@funfun: ezt alighanem a pályázaton elnyerhető összeg nem tette indokolttá. Tényleg, mennyit is lehetett kapni akkoriban egy ilyen szignálért?

Más:
A memóriából lejátszott szintetizált hang akkoriban szokatlanul korszerű megoldás lehetett. Korai előfutára a kínai piacos csecsebecséknek... :-)

Fozzie Bear 2014.07.28. 09:20:51

Arról nem is beszélve, hogy a PIC 16F84 8 bites processzor 1974-ben csak akkor lehetett Székely kezében, ha időutazó volt, előreröppent röpke huszonpár évet, vett egy PIC chipet és fejlesztőrendszert. De tartok tőle, a 7805 stabilizátor chip sem volt a sarki fűszeresnél elérhető akkoriban.

AiRLAC 2014.07.28. 09:23:56

Hiányolom a Malév szignált ;)

nyisziati 2014.07.28. 09:26:23

@funfun: sokmindent nem lehetett tudni a régi rendszerben előre. Azt csak a mai nagyokosok harsogják, hogy minden szigorú kontroll alatt volt.

Egyébként a témához: nekem egyik se tetszik különösebben, a MÁV-ét olyan avíttasnak éreztem már a '80-as években is, a BKV-s szignáltól pedig egyenesen sikítófrászt kaptam, amikor meghallottam.

Ennél már csak az tud jobban kiakasztani, amikor a metróállomásokon bemondják az utastájékoztató szöveget angolul, az állomások neveit egy ilyen "műmájer angolos" kiejtéssel felmondva. A Határ útnál kifejezetten botrányos, ahogy a "Kőbánya-Kispest" kiejtésével erőlködnek reggelenként.

Palotabarát · http://bpxv.blog.hu/ 2014.07.28. 09:31:17

@Fozzie Bear: Ez egy mai kapcsolási rajz, azt hittem a belinkelt forrásból egyértelmű, de kiegészítettem a képaláírást.

Yo! Maaan! 2014.07.28. 09:31:30

@Fozzie Bear: Én is pont azt néztem, hogy még ha lett is volna ilyen PIC, mivel programozta volna fel? 7805... persze. :D :D

Fozzie Bear 2014.07.28. 09:36:04

Semmi gond a forrásból látszik, hogy mai megvalósítás, de jobb ha a Te cikkedből is látszik egyből!

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2014.07.28. 09:36:31

"kivéve persze a GYSEV-állomásokat"
És sikerült egy GySEV-állomást kiválasztani illusztrációnak :D

nyisziati 2014.07.28. 09:38:25

@AiRLAC: tessék:

www.youtube.com/watch?v=r2z0VVkAHUQ

/feldolgozás, de nagyon jól megoldva/ Nekem is a Malévé tetszik a legjobban, már '90 tájékán is fényévekkel volt előrébb mindennél.

Nem is értem, miért nem Pressert kérték fel a BKV szignál megírására. A MÁV-ét is le lehetne cserélni már.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.07.28. 09:47:35

@bogyo112: nekem az sms-hangom volt sokáig. :)

satie · http://321.hu/sas 2014.07.28. 09:48:45

A MÁV-szignál erőteljesen hasonlít J. S. Bach Magnificat oratóriuma Et exultatis tételében hallható egyik kis úgynevezett visszavezető dallamrészlethez, nekünk zenészeknek ez ugrik be a pályaudvaron :)

Phteven 2014.07.28. 10:03:42

Hehe, nekem is a PIC és a 7805 volt az első dolog, ami kakukktojásjként beugrott. Ez az áramkör valószínűleg egy "replika", az eredeti egy primitív kis szintetizátor lehetett. Bár gőzöm sincs, hogy mivel oldotta meg a dallam eljátszását. Az viszont tény, hogy a 80-as években volt full analóg dallamcsengőnk.

joszip 2014.07.28. 10:07:43

@satie: Ezek után most már tegyél be egy youtube linket légyszíves :)

PomberMaci 2014.07.28. 10:10:12

Ugyan már húzták az ívet előttem, de a PICes kapcsolási rajz berakása több okból is értelmetlen. Egyrészt, egy ilyen rajzot bármelyik hobbista rajzol tetszőleges testhelyzetből, ugyanis itt programból megy a hang.

Sokkal érdekesebb lenne az eredeti rajz, ahol még - mikroprocik nem lévén - TTL áramkörökből kellett, hogy álljon az egész cucc, de valamiféle memóriával.

joszip 2014.07.28. 10:11:25

@Yo! Maaan!: én a magam részirül hálás vagyok, hogy itt a kapcsolási rajz. Aki nem tudja, mi az a PIC vagy a 7805, annak úgyis mindegy, aki meg tudja, annak meg az is egyértelmű, hogy mi az ábra.

Phteven 2014.07.28. 10:11:29

@Phteven: Hoppá! 30 másodpercnyi keresés után egy valóságosabb kivitelezés:

www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=1242

cso zsi 2014.07.28. 10:14:44

@nyisziati: "Ennél már csak az tud jobban kiakasztani, amikor a metróállomásokon bemondják az utastájékoztató szöveget angolul, az állomások neveit egy ilyen "műmájer angolos" kiejtéssel felmondva. A Határ útnál kifejezetten botrányos, ahogy a "Kőbánya-Kispest" kiejtésével erőlködnek reggelenként. "

Érdekessége a dolognak, hogy echte angol hölggyel van felmondatva a szöveg, de nekem is erőltetettnek tűnik néhol.
Javaslom, hallgasd meg Amszterdamban a villamoson a megállókat (kizárólag hollandusul), és ezt gyönyörűnek fogod utána találni.

...

A "Bőrönd Ödön" vagy be volt harangozva, vagy a "felismerés" után volt közölve, hogy tényleg az a szignál.

Palotabarát · http://bpxv.blog.hu/ 2014.07.28. 10:18:10

@Macibb: :)) Hát erre tényleg nem figyeltem... Mentségem, hogy vagy fél órát keresgéltem, míg olyan állomásképet találtam, amin hangsúlyos a hangosbemondó...

Yo! Maaan! 2014.07.28. 10:18:20

Ennek úgy lenne értelme, ha az eredeti kapcsolási rajz lenne belinkelve. :)

Túrós (törölt) 2014.07.28. 10:26:06

A bkv szignált de utálom...

cso zsi 2014.07.28. 10:27:13

@Watchdog: @Fozzie Bear: Ez itt a modernizált, egyszerűsített verzió lehet.
A 70-es évek végén már hozzáférhető volt sok más eszköz, amivel ugyanezt meg lehetett csinálni itthon is.
Ez viszont már a 80-as évek legeleje: www.youtube.com/watch?v=nScdtGlj5xQ

djlacee · http://www.ikvahir.eu/ 2014.07.28. 10:46:13

A felső képhez két megjegyzés: Nagycenk GYSEV állomás, és már nem így néz ki

papugaja 2014.07.28. 10:49:01

A Bőrönd Ödön a bevezetés előtt igenis kapott publicitást, reklámot. Híradóban, meg kiemlékszik már, milyen műsorban újságolták. Megszólaltak a riportban Gryllusék is a 2-es villamoson, kicsit még pengettek is.

ZBR 2014.07.28. 11:20:38

A BKV-nak volt ám egy másik, korábbi szignálja is, amiről kevesebben tudnak. A siklónál hallani még, illetve talán egyes állomások biztonsági sávos közleménye előtt. Az megvan valakinek?!

@Palotabarát:
Semmi gond, a cikket lehet updatelni a GySEV-szignállal, a Fővám téri piac szignáljával és így tovább. :D

Mclaurin 2014.07.28. 11:25:53

A legjobb akkor ia a malév szignál arról is írj valamit!

satie · http://321.hu/sas 2014.07.28. 11:43:17

@joszip: bocs, picit elírtam, Et exultavit, egy kis laptopon vagyok és nem biztos, hogy jól hangzik ki igazán ezen a felvételen, de azért hallatszik sokszor a sorvégeken ez a "dó- szolászó- mifámii" movívum, először abszolút közvetlenül az ének belépése előtt, utána az első sora után és így tovább :-)

www.youtube.com/watch?v=nF1chysPoos&list=PL35E3833265F45351

(nem tilos az egész kn. félórás Magnificatot sem meghallgatni, belépés a hallhatatlan zeneművészetbe :-))

☉ ☾ 2014.07.28. 12:04:57

Az új MÁV szignált nem az fidesz Akos készíti 15 millióért?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.07.28. 13:18:00

@cso zsi:
Lehet, hogy csak a 4-6-os vilingeren mondja fel angol hölgy, mellesleg az ELTE nyelvtanára.
Akinek a kiejtését (meg a nyelvhelyességét, mert a korábbi, színészek által felmondott szövegeken azért időnként harsányan fel kellett röhögni, ugyanis elég erősen Hunglishul volt angol helyett) azért elég ciki magyarként kritizálni.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.07.28. 13:19:35

@☉ ☾:
Most, baszd meg, hogy ötletet adtál neki, most már igen.

-szerk- · http://www.minuszos.hu 2014.07.28. 14:21:40

Ez mind semmi! A 3-as metró szignálja, mielőtt becsukja a szerelvény az ajtóit? Az bizony az Internacionálé első hangjai.

karit 2014.07.28. 14:44:27

@satie: "belépés a hallhatatlan zeneművészetbe"

siketeknek?

Figyel Castro 2014.07.28. 15:03:17

A legjobb, hogy a Börönd Ödön kb. Arrol szol, hogy varja a buszt, de nem jön... Igazi BKV :DD

Firk 2014.07.28. 15:24:38

Én is csak annyit tennék hozzá, hogy Nagycenken se MÁV, se BKV, se ilyen szignál. Bármi lehetne Ladánybenétől Balatonalmádin át Bátonyterenyéig, de a Szombathely-Sopron-vonal nem!

Együtt élés 2014.07.28. 15:40:07

Ez komoly, hogy eddig nem tűnt fel, hogy ez a Bőrönd Ödön?

Mr. Fritz Teufel 2014.07.28. 17:03:06

A MÁV, és a Malév nagyon jó!
A bőrónd ödönös BKV idegtépő.

nyisziati 2014.07.28. 17:30:24

@cso zsi: "Érdekessége a dolognak, hogy echte angol hölggyel van felmondatva a szöveg"

Ja, akkor itt van az eb elhantolva.

Őszintén szólva nem tudom, mennyire van erre szükség, én ha külföldön jártam, mindig az angol nyelvű tájékoztatókat kerestem, azok egyértelműek és informatívak. Mivel viszont a legtöbb turista nálunk nem angol vagy amerikai, így nem látom értelmét az élőszavas felolvasásnak. Lengyelek/spanyolok/japánok stb. sok hasznát nem látják ennek a párszavas angoltudásukkal.

nyisziati 2014.07.28. 17:49:53

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "Akinek a kiejtését ... azért elég ciki magyarként kritizálni."

Ciki vagy nem, a fentebbi kommentemben leírtam, miért nem értek vele egyet. Sem a magyar színészek angolos erőlködésével.

A mai információalapú társadalomban inkább a kijelzőkre/okostelefonokra kéne hagyatkozni. A "Futár" nem is lenne rossz, ha nem döglene be állandóan és mondjuk összekötnék egy okostelós appal, ami mondjuk "Budapest public transport" néven futna és valósidejű közlekedési információkkal szolgálna + GPS pozícióból térképen mutatná az ember helyzetét, a legközelebbi megállókat + lehetne vele útvonalat terveztetni + mutatná a jegy/bérletvételi lehetőségeket meg ilyen nyalánkságok. A BKV/BKK honlapon már most is vannak ilyen lehetőségek, ezeket kéne összegyúrni és máris lehetne "hungarikum" belőle, pláne, ha sikerülne egy digitális jegyvásárlási rendszerrel (pl. NFC) összekötni.

giga66 2014.07.28. 18:00:33

@nyisziati:
Egy Budapesten élő angol nő hangját hallani a metrón és a 4-6 os villamoson
Neked olyan "műmájer angolos" szerintem érthető és főleg autentikus

becseit 2014.07.28. 18:18:34

@Watchdog: Dehogy volt memória, a DG1-es kártyán volt egy alap oszcillátor és egy csomó logikai kapu. Ha jól emlékeszem egy trimmer kondival kellett belőni a frekvenciát (ami mindig elmászott) és egy trimmer potival a dallam hosszát. Símán 24V kellett neki, meg egy indítás és már muzsikált is.
Valahol van kint a műhelyben egy házi gyártású hangosom, egy DG1-el, 2x10W-os ITT televízió végfokkal (a 24V miatt) és egy KAB-bal. Legegyszerűbb kivitel; külön nyomógombon a szignál, külön nyomógombon a beszéd.
Meg is keresem.... :)

gchg 2014.07.28. 19:00:29

Máv-szignál: Bach-.Magnificat/Et exultavit 0:19-nél www.youtube.com/watch?v=nF1chysPoos

Pécsi bölcsész 2014.07.29. 11:47:57

@gchg: nem hallom elnyomja a basszus

ComLo 2014.07.29. 14:25:06

Ohh ezek a szignálok ...

Megvan ám annak a hátránya is, ha valaki egy jól müködő világban él ... ajtóbecsukódás előtt a szignál lényege a figyelemfelkeltés ... Singapore-ban a mteróajtó záródása elött ilyen "zaj" van ... tény és való hogy észreveszed ha csukódik az ajtó, de 2 nap után gyilkolni tudtam volna a hangtól (videón rögtön az elején):

www.youtube.com/watch?v=nOuhu_uqYWk

gchg 2014.07.29. 16:07:30

Nem nyomja el, a legfelső szólamban van, a hegedű játssza. Nem vagyok süket...

satie · http://321.hu/sas 2014.07.30. 23:43:25

@Zubreczki Dávid: Kösz, csak ugye, mint fent írtm, öhh, jaj, elírtam, nem exultatis, hanem exultavit, amúgy én tényleg mindig a Magnificatot ajánlom belépésnek a zeneművészetbe több okból: egyrészt Bach és igazán még a mai zeneipar is csak általa érthető meg (a Voyager Golden Recordon is a legfőbb szerző), másrészt közvetlenül ott van a legnagyobb művek, a Mise, a 2 passió, a számos hali és nem halivudi filmből szupernépszerű Goldberg után, de ~10 rövid tétellel sokkal népszerűbb és sok helyen árad belőle az az utánozhatatlan mozgalmasság és öröm, amit tényleg csak a barokk zene tud :)

satie · http://321.hu/sas 2014.07.30. 23:46:26

sokkal népszerűbb helyett, sokkal könnyebben feldolgozhatót akartam írni, szóval Magnificat rulez, utána már akár Ligeti is jöhet a Kubrick filmekből vagy csak úgy simán vezetés közben :)

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2014.07.31. 08:19:21

@satie: egyetértek, bár szerintem az instrumentális komoly zene mindig könnyebben emészthető a vokálisnál egy olyannak, aki (azt hiszi, hogy) nem szereti. Viszont a barokk az tényleg a tuti belépő. Akiket az iskolában csak csupa nehezen emészthető xx. századi darabbal kínoztak, azok egy csomószor rácsodálkoznak, hogy jé ez milyen jó :)

satie · http://321.hu/sas 2014.07.31. 11:53:22

@Zubreczki Dávid: - és persze mindenki :) fura, ha egy magyarnak semmit nem mondanak a két háború közti világhírű képi vagy irodalmi műalkotások, és épp így ledöbbentő számomra, ha még azok is, akik a magyar szellemi élet vezetőinek tartják magukat, semmit nem tudnak idézni a Cantata Profanából, mondhatnám a tiszta forrásból. De kapásból eszembe jut még pár jó példa, ami kinek ne lenne vagány? Liszt: Miki egér, Musszorgszkij: Emerson, Lake & Palmer, Strauss Zarathustrája miatt kezdett Bartók komponálni, kinek ne lenne vagány? :)

Sir Gombóc 2014.08.03. 21:51:37

@Palotabarát:

Nagycenk csak 2001 óta GYSEV állomás, úgy hogy nem olyan nagy probléma ez, biztosan elhangzott párszor a MÁV szignál ott. :-)

Fluffer 2014.10.31. 12:13:14

@Zubreczki Dávid: Arról nincs infótok, hogy a mostanában felújított állomásokra kitett táblákon vajon MIÉRT VAN PONT a városnév után? Egyre több helyen bukkan fel, de szerintem a magyar helyesírás szabályai szerint egy leírt személynév, kiírt helységnév után nem feltétlenül kell pont, mert nem mondat.

(Pld. " Nagykáta. "

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2014.11.03. 09:36:12

@Fluffer: hümm én ezt még nem láttam, de érdekes. van róla kép vhol?

Fluffer 2014.11.03. 19:57:00

@Zubreczki Dávid: Egyet találtam, de a Nagykáta-Szolnok vonalon egy csomó állomáson van pont az állomásnév után:

image.turizmusonline.hu/original/186076.jpg

Mint írtam, ezek mindegyike olyan megálló, ahol nemrégiben újították fel az épületet és hát ezek új festésű táblák.

Beer Monster 2015.06.17. 02:56:06

@gchg: Valóban ott van.

Akinek viszont erről a MÁV szignál ugrik be, az autista.

Egyébként szörnyű kornyikálás, ezt klasszikus zenét szerető emberként állítom.

Beer Monster 2015.06.17. 02:59:48

@Fluffer: " magyar helyesírás szabályai szerint "

Na és szerinted nyelvtanból diplomázott a vállalkozó?

gchg 2015.06.17. 08:38:45

@Beer Monster: Te meg egy troll vagy, aki vélemény gyanánt a másik ember SZEMÉLYÉT alázod. Ezt klasszikus zenészként mondom.

Beer Monster 2015.06.17. 10:36:27

@gchg: Nem kell kötekedni. Ez egy létező betegség, létező tünetekkel.

gchg 2015.06.17. 10:45:50

@Beer Monster: Nem én kezdtem. Mellesleg nagyfokú önteltségre és tájékozatlanságra vall, hogy autizmust diagnosztizálsz az alapján, hogy valaki felismer egy zenei dallamot egy sokszólamú zenei szövetben. Erre minden zenész képes (a nem autisták is, mint pl a tanítványaim), ne magadból indulj ki.
Ha nem tetszik Bach zenéje, szíved joga, de attól még az nem kornyikálás. Elég igényes felvételt választottam hozzá. Az esztétikum tárgya szubjektív, ez volt az első, amit egyetemen esztétikából tanítottak nekünk. Nektek nem? (Gyengébbek kedvéért: azt mondhatod, hogy nem tetszik, azt viszont nem, hogy ronda, mert nincs objektív mérce, amihez mérhetnéd.)

Beer Monster 2015.06.18. 23:23:11

@gchg: Mondom szörnyű kornyikálás. Nem Bach, hanem a nyanya, és nem ronda, hanem szörnyű. Győzike otthona is igényesen van berendezve, attól még szörnyű.

Diagnózis sem volt ám. Túl sok következtetést látsz bele.

Nekünk egyetemen analízist, neuronhálókat, idegélettant, függvényapproximációt és pszichológiát tanítottak, nem esztétikát ;)

gchg 2015.06.18. 23:40:01

"Akinek viszont erről a MÁV szignál ugrik be, az autista." Ha én autista vagyok, akkor te meg süket. 15 évesen ismerkedtem meg ezzel a zeneművel, és első hallásra feltűnt benne a MÁV-szignál. Kétlem, hogy ez az autizmus tünete lenne. Vagy ezt tanították tán az egyetemen? :D

Beer Monster 2015.06.20. 17:56:37

Történetesen lehet, hogy az autizmus tünete.

A két hangsorban semmi sem stimmel, csak a dallam. Hangszín, sebesség, hangmagasság, minden más. Tudtad, hogy az aranyhal is ezüstkárász? De aki elsőre meglátja benne, azzal is tuti, hogy nem stimmel valami...

Azt egyébként nem tanították esztétikából, hogy a Trabant nem is szar autó, legfeljebb neked nem tetszik? ;)