fopolgik.pngKépek: Indafotó, Index, Flickr, Wikipedia

Éljünk azzal a remek kommentelői lehetőséggel, hogy ha netán nem is lesz olyan, amilyet szeretnénk, legalább itt elmondhatjuk vágyainkat.

Elsősorban egy szakpolitikusi vénájú főpolgiról megosztott véleményeket szeretnék olvasgatni. Hogyan fejlessze például a tömegközlekedést? (már ha azt szeretnétek). Legyen sötétzöld és tiltsa ki a személyautókat a belvárosból, de legalábbis dugódíjazzon ezerrel?

Avagy éppen ellenkezőleg: varázsolja székesfővárosunkat az autósok Mekkájává és mondjuk fúrasson autós alagutat a Váci út újpesti elágazásától egészen Budaörs felé, a néhai Osztyapenko szoborig, sok-sok földalatti mellékággal, a világ legjobb mérnökeinek a segítségével, metróvonalakat és Duna-medret leküzdve?

Legyen karizmatikus, aki bárkinek kertelés nélkül megmondja a véleményét és ha a város érdekei azt diktálják, ellenszegül – a mindenkori miniszterelnököt is beleértve –, aki kisugárzásával még szexibbé teszi a várost mindenütt a nagyvilágban? Vagy inkább egy szürke, fontolva haladó, szorgos kis hangya?

Legyen végre főpolgármesternő? (A kollázsról fájón lemaradt egy-, vagy több hölgyjelölt, de a kérdőjel helyére oda lehet képzelni.)

Illetve, aki nem szakpolitikusban, hanem hardboiled, "politikus"-politikusban gondolkodik, milyet szeretne? Egy Két Farkú Kutyaszerű, humorista, egykori reykjavíki polgi-típust? Vagy, ha már mostanában úgyis megszoktuk a szőke férfiakat e poszton, legyen olyan – gyakran ripacsként bohóckodó –, ám akit mindenki el tudna a jövő miniszterelnökének képzelni, mint a londoni Boris Johnson?

Mint a példákból is kitűnik, a realitásoktól elég meredeken elrugaszkodtam. Írhattok arról, hogy mi mindent lenne célszerű meglépnie egy "szupererős" főpolgármesternek. Aki vétójoggal rendelkezik mind a kerületek, mind a fővárosi képviselők határozataival szemben. Szabadon rendelkezne a helyben befolyt iparűzési adó egészével, és a Budapestnek szánt uniós támogatások felett, valamint az ittlakók személyi jövedelemadójának, és a vállalkozások társasági nyereségadójának a felével.

De aki nem szeretne a realitásoktól elrugaszkodni, megírhatja, hogy a jelenlegi, egyre gyöngébb hatáskörrel bíró főpolgármesternek mi mindent kellene tennie.

Nem annyira konkrét személyekre várnék ötleteket, hanem konkrét tettekre és habitusra. De aki konkrét nevet dobna be, tegye meg bátran.

Ha nekem is valakit meg kellene nevezni az esélytelenek nyugalmával, akkor Rubik Ernőt javasolnám (gondolom nincsenek ilyen ambíciói, úgyhogy vastagon a sci-fi-kategóriában maradtam).

Érveim mellette:

  • Neve már önmagában egy nemzetközi brand, bárhol a világon szívesen fogadnák.
  • Építész, dolgozott tervezőként is, emellett a művészetek sem állnak tőle távol: szobrászatot és belsőépítészetet is tanult, kimagasló intellektusa nem nagyon kérdőjelezhető meg. Összességében kimondottan jók a készségei a feladatra, főleg ha képességei bátor, ám vállalható vízióval párosulnak.
  • Valahol olyan, jó értelemben vett, innovatív,  "turbómérnök"-agyú, mint Steve Wozniak, vagy Tesla (na jó, Tesla azért még nagyobb kaliber volt, de hát magyarok vagyunk, kis túlzás belefér), a Kockákkal is remekül megértetheti magát, ezért könnyedén ideránthatna sok-sok Kutatás-Fejlesztést
  • Ugyan nem lett milliárdos zseniális találmányával, de azért tisztesen megél, és idén már 70. A korrupciós kockázat személyében a nullához közelít.


Persze egy csomó ellenérvet is fel lehetne sorolni (pl. nincs közigazgatási tapasztalata, politikai beágyazottsága) de hát ez a poszt elég szabad műfajú.

 

Nem is szaporítom a szót, várom a kommentelői elképzeléseket!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest polgármester

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr136486731

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.07.09. 17:39:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2014.07.09. 11:05:48

Érdekes, hogy az első választáson több párt is nőt indított: Ungár Klárát a Fidesz, Barsiné Pataky Etelkát az MDF - legalábbis kettejükre emlékszem

Palotabarát · http://bpxv.blog.hu/ 2014.07.09. 11:47:10

@Zubreczki Dávid: Gy. Németh Erzsébet (MSZP) végül indult, vagy sem? Még a '90-es években volt szó róla, plakátokra is emlékszem, de arra már nem, hogy visszalépett-e Demszky javára

GGG54 2014.07.09. 11:47:38

Nő vagy férfi mindegy.
De érje el a kerületek számának és hatalmának jelentős csökkentését.
Közlekedési kérdésekben pl a Főváros dönt, kerület pofa befog.
Ha kell kőkeményen Menjen szembe a mindenkori kormánnyal.
Es persze zéró korrupció.
Dugodij pedig csak 150.000 P➕R hely kiépítése után, valamint egyetlen, egységes Fővárosi parkoloceg

Csokis · http://csokis.blog.hu 2014.07.09. 12:01:11

Azt hiszem, a főpolginak nem kell zseniális szakpolitikusnak lennie. Minek? Ő politikus, aki irányít, szakértőket választ, hallgat meg, majd szakmai, pénzügyi és politikai hatásokat mérlegelve dönt. És ami a legfontosabb, ezt a döntést át is nyomja a közgyűlésen. Ha bármiben is szuperszaki volna, az csak elvinné abba az irányba.
És ami nekem a mostani helyzetben röhejes, de szimpatikus: Tarlós és Vitézy annyira nem bírják egymást, hogy állandóan egymást (és egymás embereit) ellenőrzik. Emiatt -szerintem- csökken a lenyúlható pénz mennyisége, mi meg jól járunk. :-)

12karora 2014.07.09. 12:03:13

Nem feltétlen építész kell egy főváros élére, bár tudom, ez a budapesti urbanisták álma. Egy városvezetés azért több annál, hogy 1-2 szexi épület kapjon helyet a városban, itt a napi szarokkal is foglalkoznia kell akár szó szerint. Rubik Ernőről azt gondolod, hogy hólapátokkal és gemkapcsokkal foglalkozzon? Amikor Tarlós polgármester, Demszky pedig főpolgármester lett, ők sem rendelkeztek közigazgatási tapasztalattal. Erre csak azok szeretnek hivatkozni, akik nem akarnak kintről érkező embert látni ezekben a székekben.

Amúgy meg vigyázó szemetek Tétényi Évára vessétek. (Ja, ő is építész volt :/) Csendesen készülget a háttérben. keindanke.tumblr.com/post/89159339739/eselyes-jeloltet-kerestunk-tarlos-ellen-csak-a

Avocado Fitness 2014.07.09. 12:07:08

@GGG54: én megnéznék egy jó női vezetőt mondjuk :) Amúgy a többivel egyetértek, még annyival kiegészítve, h BKK rendberakása után több bringautat és bringaparkolót. Engem autóval rohadtul zavarnak a nagykörúton a bringások, bringásként meg h az autósok közt kell mennem, illetve rengeteg közlekedési csatornának nincs bringás alternatívája, a Rákóczin meg megértem hogy sokan félnek tekerni, én is elkerülöm ha tehetem. Valamint mókásak az egyszercsak végetérő bringautak, ahol aztán keresgélhetsz, hogy mégis merre tovább...
A Városigetet tuti nem építeném be jobban, viszont rendbe raknám a Népligettel együtt, mert rájuk fér.
Kellenének hajléktalanszállók, illetve több erőforrás arra, hogy eltűntessük a hajlékonyokat, segítsünk nekik visszaintegrálódni, viszont az úttesten koldulást betiltanám.
Oda kellene adni a gyalogosoknak a Dunát, erre kellene valami jó megoldás, mert a rakparti utakat nem lehet felszámolni, és a hosszanti alagútnál jobb ötletem jelenleg nincs, may az a tanulmány, amit pár éve láttam, hogy befednének a rakparton bizonyos szakaszokat, alul az autók, felül meg a gyalogosok és bringások.
Ja és az én ideális jelöltem felszámolná a korrupciót, a városi és kerületi ingatlanok haveroknak mutyizását, és minden pazarlást a köz vagyonával szemben. De hát ehez a legkisebb a bizodalmam: előbb lesz hosszanti alagút a Duna alatt, mint 0 korrupció :(

Jó Estét 2014.07.09. 12:08:52

Mondjuk egy város bloggert szivesen latnek ha nem is fopolginak, de vmi tanacsadonak vagy ilyesminek...

zenbubu 2014.07.09. 12:18:04

Akkor inkább Csáknorisz :-)

2014.07.09. 12:27:01

Aki már volt, az többé ne legyen. Sarlós elvtárs sem váltotta meg a világot a pökhendi stílusával, semmivel sem volt jobb, mint a liberális elődje. Régi arcok sem kellenek, mint például Molnár vagy Rogán, az ilyen pártkatonáktól a hányinger kerülget. Legyen inkább egy nő, aki nem undorító és lehetőleg nem szőke (ha értitek, kire gondolok).
Bárkit támogatok, aki megfékezi a kutyás és a bringás terroristákat. Aki élhetővé (autózhatóvá) teszi a várost, visszaparancsolja a gyalogosokat az aluljárókba, kiharcolja a kötelező kresz-vizsgát a bringásoknak és keményen bűnteti a kutyásokat a csend és birtokháborítás miatt. Olyan ember legyen a főpolgármester, aki vigyáz a rendes városlakók nyugalmára, a motorosokat kitiltja a zajártalom miatt, a katalizátor nélküli autókat kitiltja a városból és a robogósokat jól megadóztatja. Külön adónemet bevezetni a kutyásoknak: aki lakótelepi lakásban tartja a dögöt, az fizessen 1 millió Ft adót a fővárosnak.

kinght gabor 2014.07.09. 13:19:11

George Patakival bármelyik oldal nyerő lenne.

borzimorzi 2014.07.09. 13:21:47

Rubik eddig messze a legjobb ötlet. Csak a komplett főváros összes sirámát rálőcsölni egy 70 éves emberre: a kínhalálra ítélés egyik formája.
Üdv:
b

bonasera 2014.07.09. 13:43:53

Ha országos szinten a nagy multikkal haverkodik a kormány, Budapesten a mikro-mini-pici-kis vállalkozásokkal kellene jóban lenni. Sok fiatal csak teng-leng, nem is biztos, hogy tudják, hogy mihez kezdjenek hirtelen. Ebben szerintem segíthetne a városvezetés, hogy irányítsa őket a kis vállalkozások felé, vagy afelé, hogy saját vállalkozást indítsanak. Nem nagy munkákra gondolok, hanem akár olyan munkát, mint amit most közmunkások végeznek, vállalkozó fiatalok is végezhetnék. Mint egy köz-vállalkozás program :). Persze ehhez anti korrupt vezetés kell.

GyMasa 2014.07.09. 13:50:00

Legeloszor azt kellene eldonteni, hogy Bp fopolgarmesteri cime csak egy jelkepes meltosag, vagy pedig kapjon igazi hatalmat is.
Ha az elobbi a lenyeg, akkor Zaphod Beelbebrox a jeloltem, ha az utobbi, akkor viszontBudapest teljes vezeteset at kell alakitani.
Olyasmit tudnek elkepzelni, mint ahogy az USA elnoki rendszere mukodik. A fopolgarmesternek van egy vizioja, hogy hova/hogy szeretne a varost elkepzelni mondjuk 5-10-20 eves viszonylatban, es azt vasakarattal keresztul is viszi. Szerintem az a legnagyobb baj, hogy nincs igazi elkepzeles arrol, hogy kellene Budapestnek kineznie. Mondjuk ezt nem segiti a mostani, keruleti tulsuly sem.
Es nem o probalna egy szemelyben megszakerteni is a dolgokat, hanem azt igazi szakemberekre bizna.
En nem tiltanam meg a tobb ciklusos vezetest, mert egy ekkora varos eseten keresztulvinni elkepzeleseket azert siman nem lehet 4 even belul.
En felszamolnam a keruletek kiskiralysagait, es mindent a fopolgarmester kezebe adnek.
Azzal kapcsolatban pedig, hogy most akkor oko naci, vagy autos naci legyen, azt mondom, hogy egyik sem.
Meg lehetne oldani Budapest gondjait ugy is, hogy mindenkinel jo legyen, es nem kellene egymas ellen hangolni a kulonfele csoportokat.
Alapvetoen az a gond, hogy pl. a kozlekedes/tomegkozlekedes temajat is 25 evvel ezelott sikerult jo idore elbaltazni a 4-es metro eron feluli eroltetesevel.
AZ a dontes penzugyileg frankon padlora kuldte a varos, igen csekely nyeresegert cserebe (es raadasul az is erosen ketseges, hogy nyer-e rajta Budapest)
Raadasul az egesz dolog megkozelitese a lovon valo forditott ules tipikus esete volt.
A megoldas helyes sorrendje szerintem a kovetkezo lehetne:
- Aki nem akar bejonni Budapestre, annak nem KELLJEN azaz M0-ast korbe Bp korul, plusz M3-M1/M7 es M2-M5 viszonylatok varos alatti (fizetos!!!) alaguttal torteno osszekotese, aminek nincs a varosban hivatalos kijarata. (ez megakadalyozna, hogy minden reggel beduguljon az alagut, mert csak az hasznalna, aki tenyleg keresztul akar jutni a varoson. Az M0-as jelenleg oriasi kerulo, plusz napi program a baleset miatti tobboras dugo rajta. Emiatt joforman csak a kamionosok hasznaljak elkerulni, mert nekik kotelezo. Szemelyautoval az M3-M1 viszonylag meg beallt Budapest eseten is a varoson keresztul a kisebbik rossz.
- Masodik lepes: normalis S-bahn rendszer kiepitese, ami ERTELMES alternativat kinal az agglomeracioban lakoknak az auto helyett. Ez azt jelenti, hogy a varoshatartol 50km-nyi tavolsagbol Budapest szinte barmelyik pontja elerheto legyen 1-max 1,5 ora utazassal, lehetoleg max 1 atszallassal. Ehhez megfelelo szamu P+R parkoloval.
- Utana a budapesti tomegkozlekedest kell felhozni, hogy a varoson belul a leheto legkevesebb atszallassal lehetssen utazni, illetve a kulso keruletek kozott is legyenek kozvetlen jaratok. Mindezt termeszetesen, tiszta, csoves mentes, olcso es pontos jaratokkal. (mondjuk ingyenes utazas forgalmi felmutatasaval, stb.)
- Ha ez mind megvan, UTANA lehet bevezetni a dugoidijat, a nagykoruton beluli varosreszre, ami valoban a belvaros, es nem a Hungarian beluli resz, ahogy azt most elkepzelik.
- Bonuszkent megepitenem azokat a parkolohazakat, amiket az elmult 15+ evebn igertek a parkolasi dijak beveteleibol, es amelyek kozul egeszen pontosan NULLAT sikerul megepiteni, es ezekbe terelni az autokat, hogy eltunjenek az utakrol.
Szoval, ezek az en foldtol elrugaszkodott elkepzeleseim Budapestrol.

Nancsi 2014.07.09. 14:09:02

Pénze lesz-e, vagy továbbra is szopnia kell bőnyállal az országos politikusokat, ha szeretne mondjuk egy köztéri padot lefestetni?

Fejesrob 2014.07.09. 14:19:38

Első körben semmiképp legyen liberális, vagy MSZP-s.

Nem mindegy, hogy az antiszemitizmus és rasszizmus a fő csapás, vagy pedig a BKV járműveinek és az utak állapota.

Mindamellett, hogy Demszky a saját maga által kreált traktorral behajtani tilos táblái nem csak röhejesek, de törvénytelenek is voltak.

Még a főpolgármester sem kreálhat KRESZ táblákat, bármennyire is azt gondolja, hogy liberálisként ehhez is joga van. A legközelebbi jobbikos ellenieket kreál majd?

die nadel 2014.07.09. 14:31:54

@Palotabarát: 2002-ben indult, 15% körül kapott. Nem lépett vissza, pedig volt erős nyomás, Schmitt Pál volt a fideszes - akarom mondani független - jelölt.

Palotabarát · http://bpxv.blog.hu/ 2014.07.09. 14:38:11

@die nadel: Kösz, erre már nem emlékeztem. Régebbre saccoltam.

devadel 2014.07.09. 15:22:21

@Jó Estét: ja, amikor közlekedési bloggerből lett bkk vezér, azzal is milyen jól jártunk :-)

031052 2014.07.09. 15:54:08

@Avocado Fitness: a Dunával kapcsolatban elsőre elég lenne az is, ha végig lehetne sétálni az alsó rakparton, illetve pár benyúló teraszt építeni ott, ahol nincsenek hajók (felőlem aztán lehetne minden másodikra kocsmát is rakni, aminek bérleti díjából fedezik a karbantartást, csak legyenek olyanok is, amik kötelező fogyasztás nélkül is használhatók). Ehhez nem kellene elvenni az utat, maximum pár parkolóhelyet.

GyMasa 2014.07.09. 15:54:58

@devadel:
Hat jobban, mint az elozo garnituraval....

vizipipa 2014.07.09. 16:43:11

Szerintem szerzőnk kissé elszakadt a realitásoktól. A főváros irányítása egy közigazgatási modell. Főpolgármester - közgyűlés.

Mi van akkor ha az Úristen odateszi az ideális főpolgit? Harc a közgyűléssel! Lásd: Esztergom. Az is mekkora siker, már 4 éve!

Szóval csak azt akarom mondani, a jó főpolgi csak egy szükséges feltétel, de nem elégséges!

Ingatlanműhely · https://www.facebook.com/ingatlanmuhely 2014.07.09. 18:04:29

@vizipipa:

Van abban igazság, amit mond. Egy fecske nem csinál nyarat. Komplett városvezetésre lenne szükség, akik együtt tudnak működni, mert még is csak egy csapatmunka. Országos viszonylatban pedig igen nagy munka ez, nem nagyon hasonlítható más városhoz Budapest.

Maradva a városvezetésnél, mindenképpen kellene egy egy átfogó koncepció a városról. A sok feladat közül kiemelnék egy érdekeset. Ha ma már annyi mindent szabályoznak, akkor azért Budapest és a turizmus kapcsolata sokkal szabályozottabban kellene, hogy történjen. A Váci utca nem méltó arra, ami ma. Egyszerűen szégyen, ami ott van. Ha már olyan fontos kérdésnek tekintjük a turizmust ebben a városban, akkor azért odafigyelhetnénk, hogy ne járassuk le saját magunkat. Egész konkrétan arra gondolok, hogy ne lehessen akármilyen giccseket árulni, akármilyen "moslékot" magyar ételként eladni és csak arra bazírozni, hogy a hülye turista úgy sem tudja mi az. Ne nézze hülyének ez a város a turistákat, csak erre célzom. Nem kellene, hogy úgy legyen, hogy a turisták által látogatott helyeket, a helyiek mind messze elkerülik. Persze, ha az a cél, hogy a "bátorra részegedett" turisták a bulinegyednek nevezett kocsmatúrákka szórakoztassák a belvárosban élőket, akkor nem szóltam. De nem hiszem, hogy a kocsmaélet lenne a város fő koncepciója.

Maradva a témánál, felfoghatatlan, hogy repülőtérről miért nem jön be a Deák térig legalább a busz. Az, hogy metró nem megy oda, elfogadjuk. Biztos nagyon drága lenne és egyébként is. Meg a taxis lobbi is biztos sokat tesz azért, hogy a budapesti repteret tömegközlekedéssel ne legyen kényelmes megközelíteni. De a városra valamennyire is büszke városvezetés nézzen már magába és gondolkozzon már el rajta, hogy 2014-ben ez még miért kérdés?

Az egységes sárga taxik pedig "nagyon szépek", csak éppen azt a célt nem nagyon szolgálja, hogy eltünjön az a taxis réteg, akinek már el kellett volna már tűnnie. Keleti Pu. környékén szokott nézelődni a városvezetés? Esetlege Urbanista blog nem készítene ott interjút pár szép arccal, akiknek a többsége ránézésből már ült :) Ne vicceljünk már, hogy ez is még téma legyen ebben a városban.

Szóval ébredjen már fel a városvezetés és néhány aprósággal igen komoly változások mehetnének végbe. Legtöbbször szerintem ez nem is pénz kérdés, hanem egyszerűen hozzáállás csak.

Összefoglalva olyan városvezetés kellene, akik nem csak a pénzért dolgoznak. Talán idealista talán nem. De nem lehet mindent a pénzre fogni szeritnem.

nickM 2014.07.09. 22:54:12

@Rock me Gromov: Hatalmas +1! (Bár sajnos lehet, hogy már nem vállalná. :( )

lapointe 2014.07.10. 00:24:44

Szerintem a jelenlegi városvezetés jó úton jár pl. a tömegközlekedés átszervezésével.Budán érezhetöen magasabb a színvonal, jobb és hosszabb útvonalon mennek a járatok, kényelmesebbek az átszállások, klasszak az új buszok. Itt a környéken és a baráti körömben is több megrögzött autós szokott át a BKV-ra részben, vagy teljesen. Szóval én olyan polgármestert szeretnék, aki támogatja Vitézyéket. Azonkívül igéretek helyett tényleg épit P+R parkolókat, nemcsak felújítja a parkokat, köztereket,stb; hanem az állagmegóvásról is gondoskodik. Gyakorlatias ember, de jó tanácsadói vannak. Kiemelten támogatja a müemlékek védelmét, de a modern 21. századi építészetet is ( itt most nem arra gondolok, hogy ronda üvegkocka irodaépületekkel szórja tele a várost). Szeretnék még sok zöld területet, több bringautat (akkor a kerékpárosoknak se kellene az autók, ill. a gyalogosok között cikázni). Ami nagy falat: a kutyásokkal is kezdhetne valamit, mert a jelenlegi helyzet tarthatatlan. Ennyi.Van ilyen ember?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.07.10. 02:21:27

Bárki, aki eléri, hogy épüljön 5 Duna híd, két Duna alagút, három metróvonal,.....

Istóczy Győző · http://kuruc.info 2014.07.11. 03:08:05

A dugódíj szerintem jó ötlet. Remélem, hogy ha Budapest nem is, de a Budapestet körülvevő települések bevezetik.

kócsag 2014.07.15. 23:44:21

El kellene egyszer érni, hogy ne pártkatona legyen. Érdekes kísérlet lenne egy ténylegesen civil valakinek a jelölése, aki erős érdekérvényesítő.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu