csevezo.jpgFelüljáróépítés a "Kőhídnál" 1985-ben (forrás: Gyártástrend magazin)

A közelmúltban olvashattatok fura pótlásokról a tömegközlekedésben. Akkor a kommentek közt szóba került a felüljárópótló is, amit egy pár kilométerrel odébb saccoltam, a Sibrik Miklós útra, pedig nem: a XVII. Csévéző út és XVIII. Szarvas csárda tér kötött járt, míg a város leghosszabb nevű útján, a Ferihegyi repülőtérre vezető úton felüljárót építettek. 

Nemrég a BKV Központi Irattárában böngésztem régi forgalmi utasításokat, és rábukkantam a felüljárópótlóval kapcsolatos eredeti dokumentumra is. Itthon aztán megtaláltam Németh Zoltán Ádám (NZA) oldalát, aki szintén végigbúvárkodta ezeket a városi közlekedés története szempontjából fontos iratokat, és említi is a felüljárópótlót.

terkep_1974.jpgIlyen volt a környék tömegközlekedése a felüljáró építése előtt, 1975-ben: látható, hogy a Gyömrői út egyik oldalát használták kétirányú forgalomban (forrás: Budapest Főváros Levéltára Térképtár - BKV vonalhálózati térkép 1975)

Szóval a történet: 1943-ban adták át a Ferihegyi repülőtérre vezető (akkor még nem volt 1-es és 2-es terminál, csak egy Ferihegyi reptér létezett) gyorsforgalmi utat, erről még a korabeli filmhíradó is beszámol:

1977-ig a Csévéző út-Steinmetz kapitány út (ma Ráday Gedeon u.) között a gyorsforgalmi út egy aluljárón bújt át, ennek állapota azonban egyre romlott, egyszerűbb volt betömni és egy felüljárót építeni, mint megjavítani. Ezt a felüljárót építették tehát 1977-ben.

Update: Mint Fitz72 kommentjéből kiderült: a Sibrik Miklós utcai felüljárót és a Gyömrői út új pályáját építették, 1977-ben, ezért kellett a felüljárópótló busz.

A felüljárópótló (1977. május 16-tól járt) az építés miatt időszakosan lezárt kereszteződés egyik oldaláról vitte át az utasokat a másik oldalra. A cirka 50 méteres távolságot 6,3 kilométeres körforgalmi vonalon haladva tette meg, igaz, nem egyszerűen a kereszteződés egyik oldaláról ment a másikra, hanem a Szarvas csárda tértől indult. A Gyömrői út egyik útpályáján ment oda, a Felsőcsatári útnál megfordult és a másik pályán jött vissza.

fszu.jpg

Az eredeti forgalmi szolgálati utasítás felüljárópótló indításáról (forrás: BKV Központi Irattár)

Az építkezés ütemezéséhez igazodva a felüljárópótló útvonala többször változott, sőt, egy időben szünetelt, majd újraindult - 1979. szeptember 19-ig közlekedett.

Bár ma már közlekedéstörténeti érdekesség, azért nem irigylem azokat, akik annak idején két éven át kénytelenek voltak használni, biztos nem volt túl kényelmes dolog csak ezért át- meg átszállni...

 

Hahó Urbanista-olvasók! Mint biztos észrevettétek a cím alatti kék szövegben: ezt a posztot egy régi-új szerző, Palotabarát írta. Ő alapjáraton a BPXV. bloggere, de már ide is küldött jó pár cikket. Igaz, ez utóbbiak eddig nem a saját neve alatt jelentek meg, hanem amolyan olvasóilevél-szerűségként, de most hogy az Urbanista is több szerzőssé vált, ideje volt váltani. Fogadjátok az írásait továbbra is szeretettel! - dá

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés busz tömegközlekedés felüljáró xvii. ker xviii. ker ferihegyi repülőtérre vezető út csévéző út szarvas csárda tér ráday gedeon utca

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr16038647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbandi 2014.04.15. 14:02:04

Nahát, már akkor 110-zel lehetett menni a gyorsforgalmi utakon? Durva, akkoriban ez az autók végsebessége körül volt.

Xebu 2014.04.15. 14:13:40

Scotty sugározz át.

Lxxxx 2014.04.15. 14:47:10

@bbandi: Nem igazán! Régebben közúton is gyorsabban lehetett hajtani, még emlékszem a 80 előtti időszakra, bár kicsi vboltam még.

Rocko- 2014.04.15. 15:24:22

@bbandi: igen, nekem is feltűnt a 110.
most is annyi, csak nem papíron. :)

Rémbódess 2014.04.15. 15:58:55

@Lxxxx: Én 90-re emlékszem a 80-as évek elejéből, bár lehet, hogy megcsal az emlékezetem...

KAMA3 2014.04.15. 16:27:37

Emlékeim szerint városban 60 kmh volt, országúton 80, autópályán 120.

Aztán ez változott 50 - 90 - 130-ra

Fritz72 2014.04.17. 21:13:26

Egy két észrevétel: A ferihegyi gyorsforgalmi két meglévő felüljárója, így a Csévéző utcai is, 1985-épült. Ez biztos, ugyanis akkoriban heti rendszerességgel járam arra, és láttam az építkezés haladását. A régi aluljárót is akkor temették be. 1977 és 1979 között ott biztosan nem épült semmi.

Egyébként a kép forrása, a gyártástrend.hu, is 1985-ös dátumot ír.

Ha figyelmesen olvassátok a busz útvonalát, akkor látni lehet, hogy bizony az átment a Ráday Gedeon (akkor Steinmetz kapitány ) utca, és a Csévéző utca közötti, akkor még a gyorsforgalmi feletti hídon. Tehát az a híd biztosan nem volt akkoriban lezárva.

A felüljáró pótló szerintem a Sibrik Miklós utcai felüljáró építésével lehetett összefüggésben. Ez ugyanis valóban 1977-78 körül épült. Akkoriban még ugyanis a Vasgyár utcai, gyakran akár egy óra hosszú időre lezárt sorompón lehetett Kőbánya és Kispest között közlekedni. Az 51-es és 68-as buszok itt jártak át, de a menetrendjük a hosszú sorompó miatt tarthatatlan volt. Ezért az 51-es kőbányai végállomását inkább áthelyezték a Mázsa térre, és így nem kellett a vasutat kereszteznie. A 68-ast viszont nem tudták máshová vinni. A felüljáró pótló a Pestlőrinc és Kőbánya között közlekedők életét könnyíthette meg, ők ugyanis így a 35-ös busz, vsgy 50-es villamos 68-as busz kombináció helyett, választhatták a felüljáró pótló 95-ös busz kombinációt, és így is eljuthattak Kőbányára.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.04.18. 09:09:31

@Fritz72: Ó, a fenébe, egyszer merészkedek ilyen messze otthonról, akkor is így mellényúlok.

Ha hozzáférek a szerkrendszerhez, javítom a posztot.

Az a fura, hogy nekem is gyanús volt az, hogy voltak rácsodálkozó emlékeim az aluljáró betöméséről, márpedig '77-ben még nem nagyon tudhattam ilyesmit. Ám hiába nem találtam meggyőző érvet a hipotézisemhez, annyira meg voltam győződve róla, hogy ennek szellemében írtam meg.

Hát, köszönöm a kiegészítést!

Lxxxx 2014.04.18. 11:42:26

@KAMA3: Ó, akkor Te nagyon új vagy! Emlékeszem, kiskoromban (70-es évek) mesélte egy ismerősöm, hogy jött haza sok hét után Wartburggal Ausztria felől (a mázlista!) és Magyarországra érve csodálkozott, hogy az összes Lada meg Polski hagyta magát megelőzni. Aztán elkapták gyorshajtásért, rájött, hogy már csak 80 a megengedett, azért. :)