moszkva-komsz.jpg

Komszomolszkaja - Martin Deutch/Flickr

Moszkvában előadni egy Futurológus Kongresszuson? Ez már akkor is nagyon nagy élmény lett volna, ha nem azzal fejezhetem be az előadásom, hogy Punk's not Dead! Így még inkább az volt - kösz a Balassi Intézetnek a meghívásért!

Bár a néhány nap, amit Oroszországban töltöttem, elsősorban nem a városnézésről szólt, nem tudtam kikapcsolni a bloggert magamban. Szóval most kárpótlásul az utazás miatt megritkult posztokért, jöjjön egy Moszkva-hét az Urbanistán. (Ne ijedjetek meg, azért a megszokott témák sem maradnak el.) Először nézzük meg a legendás metrót!

Nagyon szeretem a Tarvelo filléres sorozatát, ami arról szól, hogy mi mindent csinálhatunk egy külföldi városban, ha alig van pénzünk. Szerintem ez esetben Moszkvában a legegyszerűbb, ha egy jeggyel bebarangoljuk a metrót. Nem ingyen van ugyan - belógni lehetetlen, itt még működnek a Budapesten már rég felszámolt tökönvágók -, viszont átszállójegy nincs, a megszakítást sem ellenőrzi senki. 

 

moszkva-elektro.jpg

Elektrozavodszkaja - fotó:  Xabier Eskisabel/Flickr

Vagyis a legjobb, ha fölpattansz egy metróra és ha tetszik egy megálló, kiszállsz megnézni. 300 kilométer az egész, valódi labirintus. Arról nem is beszélve, hogy állítólag 2020-ig 70 új megállóval és 150 kilométerrel bővül a rendszer. Eltévedni itt-ott el lehet, pedig nagyon logikus - csak kicsit más a logikája, mint a miénk.

Teszem azt, van egy hatalmas földalatti csomópont, ahol az egyes metrók megállóit máshogy hívják: leszállsz a Borovickájánál a 9-esről, mozgólépcsőzöl, aztán egy szinttel feljebb felszállsz a 3-asra, de ott már Árbátszkájá a megálló neve. Mintha mondjuk nálunk az 1-es metró megállóját Erzsébet térnek hívnák, a 2-esét meg Deáknak - simán meg lehetne indokolni.

 

1270px-Moscow_metro_map_en_sb.svg[1].png

Forrás: Wikipedia

Ugyanez fordítva is megvan, hogy két metrónak hívják ugyanúgy a megállóját - ilyen mondjuk a Szmolenszkaja a 3-ason és a 4-esen. Hogy budapesti hasonlattal éljek, mintha az 1-es Vörösmarty téri és a 3-as Ferenciek terei megállóját egyformán Váci utcának hívnák. 

Ráadásul ezek alig egy kőhajításnyira vannak egymástól.

És ez nem is kivételes dolog, ugyanis a 3-as és a 4-es tök párhuzamosan fut szinte ugyanazon a vonalon - legalábbis jó darabig. Ehhez képest a mi teljesen fölösleges négyes metrónk százszor logikusabbnak tűnik. Hogy miért van így? Egy helyitől azt hallottam, hogy a régi időkben az egyik titkos pártmetró volt, csak aztán átadták azt is a népnek.

 

729px-Vertical_panorama_of_the_Mayakovskaya_Metro_Station[1].jpg

A szecessziós Majakovszkaja - fotó: Andrej Kruicsenko - Wikipedia

Nem tudom igaz-e, mindenesetre a hivatalos verzió is elég legendaízű. Megépítették már majdnem az egész metrót, mikor rájöttek, hogy nem atombiztos. Szóval megépítették még egyszer jóval mélyebbre. Az első pedig befejezetlenül maradt jó ideig.

Akármelyik is az igazi verzió, a metrót eléggé áthatja a párt története és a háborús fenyegetettség.

Na és akkor bele se menjünk a rejtélyes Metro 2 legendájába, mely szerint létezik még egy komplett metróhálózat - igen most, a XXI. században is -, amit csak a pártvezetők használnak vagy használnának veszély esetén. (Érdemes róla elolvasni ezt a cikket.)

 

moszko-novoszob.jpg

Az üvegmozaikjairól híres Novoszlobodszkaja - Sergey Rodovnichenko/Flickr

Ha megnézem, mi meló van beleölve a civil metróba, akkor simán elhiszem a legendát. Na meg, ha eszünkbe jut, hogy ilyen titkos földalatti vasútállomása az amerikai elnöknek is volt.

Bárhogy is van, biztos, hogy az atomháborút komolyan vették. A legalsó megálló 74 méter mélyen van, majdnem kétszer olyan mélyen, mint a Széll Kálmán téri (39), pedig ugye a mi kettesünk is potenciális óvóhely. Ezeknek a legjobban lesüllyesztett megállóknak a hangulata olyan, mint valami James Bond film főgonoszának vagy Fantomasnak a titkos bázisába mennénk be.

Néhol az az érzése az embernek, ahogy a tágas enyhén lejtős hatalmas alagútban gyalogol a mélybe, hogy itt simán közlekedhetnének tankok vagy teherautók is - biztos nem véletlenül.

A hatalmas bomba- (még ki tudja még mi minden) biztos kapukat mindenhol láthatjuk.  Ráadásul a legrégebbi részeit élesben is kipróbálták: amikor a németek Moszkvát támadták, valóban óvóhelyként rendezték be. Viszont ahogy feljövünk a bányamélyből, egészen más világba csöppenünk.

 

moszkva-proszpekt.jpg

Proszpekt Mira - Vokabre/Flickr

Egy elképesztő szocreál földalatti palotába. Mielőtt Moszkvába jöttem volna, azt hittem, hogy van egy-két ilyen bálterem hangulatú, palotafílingű megálló mutatóba, de nem. Egy rakás ilyen van! 

Elhatároztam, hogy ha megint leszocreáloz nekem valaki egy panelházat vagy egy üveg-acél kockairodát, akkor belinkelem ezeket a képeket, hogy heló, erről van szó. Meggyőződésem, hogy a szocreálozók többségének semmi baja nem lenne a valódi szocreállal.

Megjegyzem, itt nekem sem volt. Tényleg lélegzetelállítóak. (Ráadásul tegyünk tisztába a fogalmakat: azért itt sem minden vegytiszta szocreál - már ha van egyáltalán értelme vegytisztaságról beszélni egy ilyen kutyulék stílus esetében - hiszen azért bejátszik a nyugatias art déco, a mienkéhez hasonló szecesszió, meg egy csomó neo irányzat is.)

 

moszkva-kijevszkaja.jpg

Kijevszkaja - somebody_/Flickr

Folyton az járt a fejemben, milyen érzése lehetett az ötvenes években egy melósnak, vagy Moszkvába érkezett parasztnak lemenni a metróba és átélni, hogy azt a mindenit, ilyen pazar csillogás legfeljebb a cár atyuska palotájában lehetett egykor - most már kérem, tuti hogy miénk a hatalom.

Na de erről majd később, egy külön posztban. Mint ahogy hamarosan külön posztban írok majd néhány érdekes szoborról is. Addig is vessetek pár pillantást a leglélegzetelállítóbb állomásokra! (Persze simán lehetne kétszer-háromszor ilyen hosszú a válogatás csak a század közepén készült megállókból, hogy az újabbakról ne is beszéljünk.)

Megjegyzem bár Oroszországban nagyon sok mindent nem szabad, a metrót fotózni simán lehet. Még szép, hiszen az egész dicsekvésből épült, büszkék rá és szerintem örülnek a hírét viszik. Inkább az a fura, hogy nálunk tiltva van - nagy hirtelen egy indok sem jut eszembe, hogy miért. Remélem, hogy a négyesnél - aminek aztán tényleg világszép megállói lesznek -, szóba sem kerül a tilalom!

 

Ráadásként ideteszek egy állomást, ami nagyon nem szocreál, pedig 1938-ban adták át. Ez az Aeroport. Na igen, ilyen is lehetett volna a szovjet művészet, ha hagyják: lélegzetelállító art déco kompozíció, olyan mint egy korai sci-fi illusztráció.

 

moszkva-Aeroport.jpg

Fotó: Aboriszov/Wikipedia

 

Ezen az archív képen látszik, hogy nem csak ma futnak számunkra is ismerős metrók Moszkvában, de már a 30-as évek végén* a múlt század közepén is hasonló szerelvények szállították az utasokat:

 

moszkva-Aeroport_metro_old_foto.jpg

Fotó: Wikipedia *Alighanem rossz dátummal - kösz Ledo76

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: közlekedés oroszország moszkva töri szocreál szecesszió megálló art deco moszkva hét

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr15821184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsakMintTe 2014.02.19. 11:26:42

Kölökkoromban, a 80-as években párszor voltunk Moszkvában - valahol a sötétzöld metróvonal vége felé laktunk -, úgy 10-15 állomást volt szerencsém megcsodálni akkor. Az Arbatnál, a Vörös térnél, a Gorkij parknál természetesen, meg még itt-ott. De a legjobb sztori akkor is az, hogy anyám, aki ott járt egyetemre, beült a metróbérletével a körbe (barna) vonalra, és ott tanult órákon keresztül.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.02.19. 21:50:31

Az Aeroport csak a zseniális szóval illethető. Örülök, hogy a szocreál totális félreértelmezése nem csak engem zavar :D

ruba 2014.02.19. 22:03:06

Nekem legjobban a Komszomolszkaja tetszett Moszkvában, de tényleg az egész lélegzetelállítóan gyönyörű. Egy napig ellenék a csak a metróban. Egyébként a taskenti metróban tilos fotózni, pedig annak is vannak szép állomásai.

safranek 2014.02.20. 08:42:48

Szerintem csak amik a körön belül vannak azok szépek. No meg az újabbak. A Külső állomások nem nagyon fogtak meg.

safranek 2014.02.20. 08:54:29

Sétáltam a Smolenskaya környékén egy parkban és megláttam egy épületet. Dejavu! Ezt már láttam valahol. Aztán beugrott! Nyolcadikos Orosz tankönyvben volt egy kép, elcsúszott offset nyomással. Ez az! Hát ez a Komszomol épülete! Be ugrott az egész olvasmány. Aljosáról aki éppen belépni készült a Komszomol-ba! Wow!

ledo76 2014.02.20. 09:13:26

Az utolsó kép biztos, hogy nem a 30-as években készült, ugyanis vagy "G" vagy "D" típusú kocsik láthatók rajta. Az előbbit (ez a valószínűbb) 1949-ben az utóbbit 1956-ban állították rendszerbe. Az "E" típus ami nálunk a legrégebbi kocsi (az Alstomok érkezésével lettek leselejtezve) 1963-tól futnak.

ledo76 2014.02.20. 09:28:17

@Zubreczki Dávid: Tévedtek. A 30-as évek végi kocsik máshogy néztek ki ("A" típus 1935,"B" típus 1938), még a színük is más volt: zöldeskék helyett piros-sárga.

mojoking77 2014.02.20. 10:07:43

@Zubreczki Dávid: Nagyon jo. Sajnos Oroszorszag eddig kimaradt az altalam meglatogatott orszagok kozul, de sok "hires" metrovonalat hasznaltam mar, foleg nyugat-es kelet Europaban, Amerikaban. A kijevi egyike a kedvenceimnek, gondolom hasonlo lehet a moszkvai is.
Meg veletlenul se ertsd kotekedesnek, de a 4-es metro miert is teljesen felesleges?

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.02.20. 10:58:53

Tavaly nyáron jártam Moszkvában, igaz, csak egy napra, de így is igyekeztem sokat metrózni. Nekem is a körmetró tetszett legjobban, az itt nem emlegetettek közül a Dobrinyinszkaja, a Taganszkaja és a Belorusszkaja.

A kijevi, szentpétervári és taskenti metróban is vannak jó állomások, igaz, én ezek közül csak a másodikat láttam, de az is tetszett nagyon, még ha ott csak az 1-es vonal olyan, ami teli van ilyen állomásokkal.

Az újabb koriak közül pedig Kazany visz mindent, Phenjan pedig külön történet...

grani 2014.02.20. 11:17:10

Azt írod, hogy sok mindent nem szabad Oroszországban. Én már hatodik éve élek Moszkvában, de még nem tudtam olyat tenni, amire azt mondták volna, hogy nem szabad. Soha rendőr meg nem állított, soha nem igazoltattak. Budapesten évente legalább kétszer. Párizsban, ahol volt szerencsém másfél évet lakni, dolgozni, havonta legalább egyszer. Igazolvány, útlevél, munkavállalási stb.
Neked milyen tapasztalatod volt Moszkvában?
Ha legközelebb Moszkvában jársz, nyáron vagy legalábbis amikor zöldek a fák, ajánlom, sétálj végig a Bulvarnaja Kolco-n. Tiszta történelem. Van mit látni, fényképezni.

Békássy Csaba 2014.02.20. 12:01:40

Én is kérdezem, miért minősíted feleslegesnek a budapesti 4-es metrót? Ha megindul, egy Duna-híd kapacitását fogja teljesíteni, esőtől-hótól-felszíni dugóktól függetlenül.
A Moszkvai Metro 3-4-es vonalai azért párhuzamosak, mert az 1935-ben épített vonal felszín alati, és csak hídon tudták átvezetni a Moszkva folyó felett. 1954-ben már tudtak (fúrópajzzsal) mélyvezetésű alagutat építeni a folyó alatt. Volt egy idő, valóban, amikor a felszín alatti vonalat leállították, aztán újra megnyitva, továbbépítették Fili irányába. Azóta már mind a kettőt meghosszabbították, de ez az alapja.

MaCS_70 2014.02.20. 12:34:05

Három éve jártam Moszkvában és Szentpéterváron, és értelemszerűen amit csak tudtam, fényképeztem. És bizony volt is ezzel számtalan problémám, mivel épületekben belül általánosan tilos fényképezni -- legalábbis a rám rontó rendőrök és biztonsági őrök szerint. Többször igazoltattak is emiatt, de mivel vélhetően elhitték, hogy nem vagyok terrorista (a tilalom oka állítólag a terrorfenyegetés), nem töröltették a képeket.

A moszkvai és a szentpétervári metró meg szerintem is káprázatos!

Üdv: MaCS

MaCS_70 2014.02.20. 12:36:15

@Békássy Csaba:

A 4-essel vélhetően az ár-értékaránya a fő probléma.

Arról nem is beszélve, hogy ez egy föld alatti villamos lesz, nyúlfarknyi állomásközökkel. A moszkvai egyébként hasít, mint az istennyila!

Üdv: MaCS

grani 2014.02.20. 12:51:55

@MaCS_70: Múzeumokban, műemlék épületeken belül általában tilos fényképezni. Kint is vannak a piktogramok. A fagyizni tilos és görkorcsolyázni tilos piktogramok mellett. Ennek oka üzleti. Tessék szépen képeket venni a butikban. Nyugat Európa sok múzeumában szintén így van.
Én pld. elő se veszem a fényképezőt a Tretyakovkában, de sok turista igen. Ilyenkor rájuk szólnak. Habár mostanában már csak akkor, ha villanófényt használnak. A sógornőm egy rakás képet készített a múzeumban és senki nem szólt rá. Igaz, villanó nélkül.

2014.02.20. 13:07:16

@mojoking77: @Békássy Csaba:

Azt mondják, hogy a mi 4-es metrónk nagyon drága lesz.
Ha a hármas lerohad, akkor szív egész Délkelet-Pest. De kinek hiányzik a négyes?
Kíváncsi lennék, hogy a Gellért tér-Keleti szakaszon mennyivel lesz gyorsabb a 7E-nél!

mojoking77 2014.02.20. 13:10:27

@grani: Szep lassan mindenhol megvaltozik a No Picture hozzaallas, annyi feltetellel, hogy a vakut nem illik hasznalni. Louvre, British Museum, el Prado, Metropoiltan, mindenhol lehet mar.
Mellesleg en is eltem tobb mint masfel evet Parizsban, szinte csak tomegkozlekedest hasznaltam, rengeteget setaltam, de soha egyszer nem allitottak meg... Pedig majdnem az osszes szallasom a Chatlet de Halles kozvetlen kornyeken volt, ahol folyamatos rendorjarorozes van.. Biztos szimpatikus voltam a 190cm/100kg-ommal... :)

Békássy Csaba 2014.02.20. 13:11:53

Az Aeroport megállónál a képaláírás szerint nem a fénykép, hanem az állomás belső terve utal 1938-ra.

mojoking77 2014.02.20. 13:12:04

@khamul: Azert a draga nem feltetlenul jelenti azt, hogy felesleges. Arrol meg vegkep nem is beszelve, hogy pont a 7-es buszok jaratszamait lehet majd a segitsegebvel drasztikusan csokkenteni.

grani 2014.02.20. 13:19:44

@mojoking77: Én is ott laktam, azon a környéken. A Saint-Sauveur utcában és onnan utaztam dolgozni aulnay-sous-bois-ba az RAR-el. A Gare du Nord után nagyon megváltozott az utazó közönség. Rengeteg fiatal arab suhanc hőzöngött ott akkoriban. Akkor voltak azok a lázadások. Kétszer kerültem verekedésbe a vonaton az arabokkal. Hála az égnek, nem késeltek meg. Igaz, nem vagyok 19O magas, de 1OO kg felett :)
A rendőrök meg mindig megállítottak. Úgy látszik nem tetszett nekik a fizimiskám.

2014.02.20. 13:24:55

@mojoking77:

Igaz, én sem mondanám, hogy teljesen felesleges.
Viszont ezt a pénzt valószínűleg jóval értelmesebben is el lehetett volna költeni.
A megállók sűrűségét tekintve (pl. Gellért tér-Fővám tér-Kálvin tér) tényleg találó a földalatti villamos elnevezés.

Békássy Csaba 2014.02.20. 13:34:03

@khamul:
Annak hiányzik, aki arra lakik, vagy arra van az uticélja.
És hogy földalatti villamos: természetesen, ott kell megálljon, ahol az emberek ki akarnak szállni. Azért van minden tengelye hajtva, hogy megfelelő gyorsulása legyen.

mojoking77 2014.02.20. 13:37:52

@grani: En delre jartam Massy Palaiseau-be, arra fele lenyegesen nyugodtabb volt minden. Egyszer lattam pofozkodast 2012-ben a valasztasok alatt volt az RER-en, par fiatal arab kontra egy teljesen normalisan kinezo 50-es csoka, raadasul o kotozkodott.
Mig ott voltam sokat nyugoskodtem, de igy utolag az egyik legjobb hely, ahol valaha eltem... :) (Persze szigoruan csak NY utan)

mojoking77 2014.02.20. 13:39:16

@khamul: En alapvetoen orulok minden pozitiv valtozasnak, ami Pesten tortenik. Irod, hogy azt a penzt jobban is el lehetett volna kolteni. En meg ugy latom, hogy legalab ezt a penzt se loptak el szeretett politikusaink, es varosvezetoink

tothbe 2014.02.20. 13:41:03

Félre ne érts, szeretem ezt a blogot és a stílusodat is, de most kicsit negatív leszek.

Kimész Moszkvába, fotózol ezerrel, hiszen lehet a metrót fotózni. Erre az egész post-ban egyetlen saját képet sem teszel fel, csak más ezer éve a neten szereplő képeket?

Nem tudom mások hogy vannak ezzel de engem két-három általad készített képpel sokkal jobban lenyűgöztél volna, mint a 10-15 másikkal.

laci_52 2014.02.20. 15:11:28

Az Arbatszkaja kimaradt, pedig az is nagyon impozáns...

ledo76 2014.02.20. 15:16:34

@MaCS_70: @Békássy Csaba: Moszkvában az átlag állomástávolság annyi mint nálunk a 2. leghosszabb (Köki-Határ út, 1.7 km), náluk a leghosszabb olyan mintha az Örsről induló metró először az Astoriánál állna meg és tényleg úgy mennek ilyen szakaszokon mintha végsebességet tesztelnének.
Nyilván más Moszkva mérete és városszerkezete, de az utazási sebességre nagyon jótékony hatással van, a kisebb csomópontok eléréséhez ott vannak a felszíni járatok, igaz ez plusz átszállás, mégis ez a jobb megoldás. A 4-esnél például a Fővám és a Gellért téri megállót és Móricz-Bocskait közősíteni kellett volna.

gabest1 2014.02.20. 15:51:20

Nagyon félhettek az atomháborútól, ha a leendő élőhelyüket ilyen igényesen csinálták meg.

MaCS_70 2014.02.20. 16:13:12

@grani:
Nem műemlékekről beszéltem, különösen nem múzeumokról, ahol eszembe se jutott volna (fotósjegy nélkül) fényképezni.
Plázák előterében, pályaudvarokon figyelmeztettek. Amint megtudtam, a terrorveszély miatt tiltott a fotózás minden zárt közösségi helyen -- legalábbis 2011-ben.

Üdv: MaCS

nyelv-ész 2014.02.20. 16:27:39

1935-ben milyen atomháborútól féltek? Asse tudták, mi az az atomháború. Szerintem ez urban legend. Azt speciel el tudom képzelni, hogy egy szakaszon elmértek valamit, és nekimentek a folyómedernek, emiatt kellett korrigálni, de ez ugyebár nem ugyanaz...

Továbbá a Kossuth térnél is 70 méter mély a metró, úgyhogy atomtámadás ellen nálunk is véd :-)

Békássy Csaba 2014.02.20. 22:09:27

@nyelv-ész: nem korrigálni kellett, hanem így tervezték: a leágazás 1935-ben az Ohotnij Rjadtól a Szmolenszk megállóig járt, majd megépítették a hidat, és akkortól járt a Kijevi Pályaudvarig.1953-ban megépítették ugyanebbe az irányba a mélyvezetésű vonalat (azért írtam először 1954-et, mert az 1954-es térképen láttam először).

Békássy Csaba 2014.02.20. 22:18:20

@ledo76: Az említett nagy, mintegy 6 km állomástávolság úgy jön ki, hogy ott van a két párhuzamos Arbat-vonal, az egyiken (a felszínin) meghagyták a megállókat (Sztugyencseszkaja, Kutuzovszkaja, Fili, Bagratyionovszkaja, Filevszkij park, Pionyerszkaja, Kuncevszkaja, Mologyezsnaja), a másik meg addig ndem áll meg, hanem onnan tovább áll meg mindenütt. Másutt is vannak hosszú megállók, de többnyire ott, ahol hídon megy át, és a folyómedertől távolabb van a beépített terület.

ledo76 2014.02.21. 08:13:03

@Békássy Csaba: Persze az ilyen extrém hosszú ott is ritka, bár már nem ez a leghosszabb, hanem szintén a 3-as vonal külső szakaszán egy megálló, de érdemes megnézni, hogy az összes vonalnál, hogy aránylik a vonalhossz és a megállók száma. Egy 40 km-es vonalnak alig több mint 20 megállója van, nálunk a 20 megállós 3-as vonal 17 km hosszú. Az tény, hogy Moszkva a 10 milliós lakossága ellenére még ma is viszonylag szellős, mert kevés az alacsony épület, kertesházas övezet pedig szinte nincs is.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2014.02.21. 10:17:21

@mojoking77: na jó, nem teljesen elesleges, de nagyrészt olyan területeket tár fel Pesten, amelyeknek már elég jó a közlekedése - ráadásul drágán, fölösleges beruházással. Erre utalt a hasonlat

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2014.02.21. 10:21:46

@grani: mondjuk rendőrt fényképezni, ami egy német turistának egyértelmű lett volna. vagy diplomatasávban autózni. viszont kösz a jó tanácsot, megfogadom!

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2014.02.21. 10:25:20

@tothbe: igazad van. ennek két oka van
egyrészt nem vagyok valami nagy fotós és nem tudtam volna visszaadni a pompát, ha saját képeket rakok be

másrészt én a legtöbb megállóban tényleg nem turista, hanem utas voltam, aki épp sietett valahova és bármilyen fura, nem értem rá nagy kompozíciókat készíteni :)

viszont pl. ebbe a posztba saját fotókat tettem két újabb megállóról, amiket ráadásul telefonnal lőttem: urbanista.blog.hu/2014/02/19/nalunk_miert_nincs_ilyen_a_metroperonon

tothbe 2014.02.21. 11:05:01

@Zubreczki Dávid:
Köszi a választ. Szerintem ilyenkor nem a fotók művészi volta a lényeg, hogy az ember átérezze mekkora élmény lehet, amit fotózol.
És a másikat már olvastam, köszi. Na abban tipikusan lejött az, amire gondoltam. Látszott, hogy mekkora rácsodálkozás volt neked ez a jelölés. (Kb. ez a "Mekkora ötlet, hogy ez nekem/nekünk miért nem jutott eszünkbe." feeling)
És ezt a képek a szöveggel együtt adták vissza tökéletesen.
Szóval csak így tovább, örülök, hogy vagytok nekünk, te és a blog. ;)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2014.02.21. 11:22:42

@tothbe: köszi :) lesznek még saját bénafotós anyagok ígérem :)

borzimorzi 2014.03.01. 22:32:23

Igen szépek a fotók, hálás köszönet!

Viszont stílustörténet tekintetében nekem úgy tűnik, van pár apróbb tévedés. Az Elektrozavodszkaja például tökéletes szocreál. Négyszögekbe komponált munkásalakok a domborműveken, épp csak picit lekerekített, de alapvetően négyszögletes fejű és izomzatú mindegyik. A Komszomolszkaja neobarokk. A Majakovszkaja nem szecessziós, hanem az Art Deco tankönyvi példája lehetne. Ahhoz, hogy valami szecessziós legyen, sok, természetesen ábrázolt, lendületesen tekergő, hullámzó indának és virágmotívumnak kell lennie, mint Mucha festményein, vagy a párizsi metrónál az a Metropolitain felirat, ahol a felirat mellett kétoldalt virágot formázó, piros lámpák vannak, mint pl. a Cité megállónál is. Az Art Deco már stilizál, a vonal kerül előtérbe. Ha virágot ábrázol is, geometrikus módon teszi, statikus az egész, mint mikor valaki szögmérővel rajzol tulipánt.

De az Aeroport állomás lepett meg a legjobban, pláne, hogy futurológiai kongresszuson volt a szerző. Az az állomás ugyanis túllép az art deco statikus jellegén és lendületet visz a dologba, nem is keveset. Az embernek a sebesség, a gépesített száguldás jut az eszébe még a fotóról is. Pláne annak, aki ott van a térben! Ez már az avantgárd első hullámának előszele. Azt a hullámot pedig úgy hívták, hogy futurizmus...

Üdv:
b

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2014.03.02. 19:11:32

@borzimorzi: köszi a kommentet! de amúgy elolvastad a posztot is? :) abban benne van, hogy ez korántsem mind a szocreál, épp ugyanezeket a stílusokat sorolom föl én is benne. az aeroportnál pedig még külön ki is emelem ezt :)

petyag 2014.03.02. 20:07:11

Budapesten szabad fotózni a metróban - kézből. Állvánnyal tilos. Moszkvában pont ugyanez a szabály, bár a gyezsurnaják azért a rend kedvéért beszólnak, hogy tilos, csak rosszul tudják.

Itt látszik egyébként, hogyan fejlődött a moszkvai metró:
www.theatlanticcities.com/design/2013/05/moscows-subway-maps-through-history/5679/

Az első vonalat még egyáltalán nem mélyre építették. Talán a budapesti 3-as metró Nagyvárad téri szakasza hasonló (na nem építészetileg). Ebből ágazott ki a mai 4-es (Filjovszkaja linyija) vonal a Kijevi pályaudvarig, amit később, a kiágazástól kelet felé tovább vezettek, teljes értékű vonallá előléptetve (3-as, Arbatszko-Pokrovszkaja linyija). Az legelső állomások az alig pár évvel korábban épült berlini metróállomásokra nagyon hasonlítanak, csak minden nagyobb. A mélyebben futó alagutakat az 50-es években építették meg biztonsági okokból, a párhuzamosan. Ekkor valóban lezárták a régi szakaszt (1953). Még az '50-es években (1958-ban) nyitották újra, és hosszabbították meg a felszínen, mint Filjovszkaja vonal.
A 3-as vonal (ami a mélyebb alagútban a Kijevi pályaudvarig ment) csak a '90-es években lett meghosszabbítva a 4-es gyors változataként. A 2008-ban a 4-es külső, újabb állomásait átvette az addigra odaérő 3-as metró (Kuncevszkaja állomáson találkoznak).

A 4-es metró nagyobb részben a felszínen fut, és elágazik - ezzel egyedi Moszkvában.
A 3-as pedig ma a leghosszabb vonal, és itt van a legnagyobb állomástávolság is.

engl.mosmetro.ru/pages/page_5.php?id_page=44

borzimorzi 2014.03.02. 22:55:59

@Zubreczki Dávid: Sokat felsoroltál, az igaz, csak sokat nem jó helyen. :-)))
Üdv:
b
süti beállítások módosítása