Hat éve áll üresen egy jókora terület a Nyugat pályaudvar mellett. Ide épült volna a kormányzati negyed, de aztán ugye nem lett belőle semmi. Ennyi idő alatt minden mozdítható értéket kiloptak belőle, épületei romosodnak pusztulnak, végleges megoldás nincs a láthatáron. Lehet, hogy jó lenne valami ideiglenes hasznosítás után nézni? Kicsit körüljártuk a héten, mi a helyzet benn, és most megmutatjuk!

A kormányzati negyed terve különleges helyet foglal el a látványterven jól mutató, ám soha meg nem valósult beruházások közt. Egyrészt mert állami fejlesztésről volt szó, másrészt - és ez talán sokkal fontosabb - belekezdtek a megvalósításba, még ha tényleg csak az első lépéseikig jutottak is.

Ám ez a néhány lépés - a MÁV-tól átvették a Nyugati pályaudvar, Podmaniczky utca és Ferdinánd híd által határolt területet, felszedték a vágányokat és lebontottak pár épületet - elegendő volt arra, hogy megpecsételje a terület sorsát. (A kormányzati negyed történetéről érdemes elolvasni a Fővárosi blog posztjait, melyek összefoglalják az eseményeket a tervezéstől csúfos bukásig.)

A projekt 2008. januári lefújása óta (akkoriban kézzel-lábbal tiltakozott a kormány a kifejezés ellen, folyamatosan csak "felfüggesztésről" beszéltek) gyakorlatilag csak pusztul a terület. Pletykák szerint először bennfentesek hordtak ki egy csomó értéket teherautókkal, utána a fémgyűjtők vették kezelésbe a területet. Ma már szinte életveszélyes bemenni ide sötétben, annyi a fedetlenül tátongó akna.

IMG 3070 resize

Civil bejárás a grundon - fotók: Schanz Judit - KÉK 

Viszont ma már őrzik a területet. Ez ugyan megakadályozza a további rongálásokat, de az üresen álló, fűtetlen, karbantartás nélküli épületek attól még folyamatosan pusztulnak. Hogy mit lehetne kezdeni a területtel? Természetesen amikor kiderült, hogy nem lesz kormányzati negyed, felmerült egy csomó elképzelés, ám mindegyik nagyszabású fejlesztést vizionált. Érdekes, hogy a Fidesz az előző választások előtt például még ide álmodta programjában a múzeumi negyedet.

Hogy miért nem történt semmi mostanáig? Alighanem azért, mert végleges megoldásra nem volt pénz, Budapesten pedig még mindig nincs hagyománya az ideiglenes hasznosításnak. Pedig egyáltalán nem bűn nem az örökkévalóságban, hanem meghatározott időben gondolkodni. (Persze nem árt előre tisztázni ilyenkor, miről is van szó, mert akkor nincs meglepetés, mikor jön a végleges megoldás - mint a Millenáris esetében az irodaházak építésekor.)

IMG 3142 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

Amikor a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) elindította Lakatlan programját, először csak figyelemfelhívásról szólt az egész. Most viszont eljött a cselekvés ideje: úgy tűnik szerencsésen állnak a csillagok ahhoz, hogy egy klassz projektet jöjjön össze ezen a város közepén lakatlanul álló óriási grundon, amihez ők a civil és lakossági kezdeményezéseket juttathatják el az illetékesekhez.

A terület ugyanis jelenleg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez tartozik, aki hat éven belül nem kívánja hasznosítani területet (utána homályos tervek vannak állami irodák fejlesztéséről, de erről korai lenne beszélni). Ha nem kell költeniük rá, akkor nem állnak semmilyen ideiglenes hasznosítás útjába. A Fővárosi és a Terézvárosi Önkormányzat is benne van abban, hogy az elkövetkező fél évtizedre valahogy hasznosítsák a területet, az utóbbi erre pénzt is hajlandó áldozni.

 IMG 3099 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

 

Na de mi is van a területen?

A jókora placc - a Nyugati Grund, ahogy a projektben nevezik - nagy része üres, de betondarabokkal, törmelékkel borított, ott vannak még az elbontott épületek pincéi, a terület tele van a már említett fedetlen "csapdákkal".

IMG 3098 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

A Podmaniczky utca felől három kétszintes épület határolja. Kettő befelé nyílik, az egyik - ez egy orvosi rendelője volt a vasutasoknak - az utca felé. Vannak figyelemre méltó részleteik, például a legkeletibb lépcsőháza az íves korlátokkal.

IMG 3069 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

Bár lépcsőházban és korlátban a középső is nagyon hangulatos.

 

IMG 3054 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

A legérdekesebbek a monumentális szerelőcsarnokok a Ferdinánd hídnál. A falra ragasztott naptár mutatja, hogy itt még 2007-ben munka folyt (hol vannak a régi szép idők, amikor még rendes pucér nős naptárak voltak a műhelyek falán, nem ilyen céges, bikinis izék).

Na ez saját telós fotó.

 

Ma már olyanok, mintha évtizedek óta üresen állnának.

IMG 3118 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

A gigantikus kapuk előtt állva úgy érzi az ember, mintha egy fantasy filmben érkezett volna valami titokzatos csarnok elé, és belépve rárontanának a zombik.

IMG 3132 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

 

Mit lehet kezdeni vele?

A kerületi önkormányzat leginkább sport és kulturális hasznosításban gondolkodik. Első körben a területet raknák rendbe: sportpályák épülhetnének ide - simán lenne hely itt focizni is -, futókör, de a bringás fejlesztéseketől sem határolódnak el. Bár a területen álló összes épületre megvan a bontási engedély, nem áll szándékukban egyelőre semmit sem lebontani - legfeljebb a toldásoktól szabadítanák meg a házakat.

IMG 3137 resize

Fotók: Schanz Judit - KÉK.

A Podmaniczky utca mentén álló épületek ugyanis természetes zajfogóként működnek. A belső oldalon állva szinte semmi nem szűrődik be, a vonathangok pedig kifejezetten kedves piknikkísérők. Gyerekként aligha tudnék jobb játszóteret elképzelni, mint ahonnan vonatokat láthatok!

A három épület közötti összekötő utólagos toldásokat tehát elbontanák, ezáltal megnyílhatna a terület ebből az irányból is. Mint a képen látható, az így újra feltáruló közök ráadásul a betorkoló mellékutcákkal esnek nagyjából egy vonalba. Ha ide zebrák is kerülnének, az nem csak a szóban forgó területnek, de az attól délre fekvő középső Terézvárosnak is előnyére válna.

1000

1000

1000

Egyelőre az épületek földszintjének hasznosításában gondolkodnak. Mosdó, büfé, öltöző, bringapont ilyesmi. A csarnokok a következő ütemben kerülnének sorra.

A KÉK most ott tart, hogy várja a tippeket. Ugyanis most tényleg nagyon szabad a pálya. Van egy csomó civil szervezet, amelyik örömmel venne részt az ideiglenes hasznosításban, és Terézváros is hajlandó áldozni az ügy érdekében - várják az ötleteket!

Természetesen ne űrhajókikötőt álmodjatok ide, múzeumnegyedet, meg focistadiont, hanem valami ideigleneset, aminek mindenki örülne.

Akár már ide kommentekbe is jöhetnek az elképzelések, de a helyszínen is elmondhatod a véleményed, mert most egy nyilvános bejárást szerveznek február 5-én, amin - előzetes regisztráció után - bárki részt vehet. Másnap a Rögtön jövök! Projekt Galériában lesz egy nyilvános beszélgetés, ahol szintén midneki elmondhatja mit gondol a helyszín jövőjéről. Mindkét programról itt találjátok a részleteket.

Szóval? Mi legyen a Nyugati Grund helyén? Meg egyáltalán mi legyen a neve? (Bár nekem ez speciel tetszik.)

Még több fotó itt van a bejárásról.

[Fotók: Schanz Judit - KÉK, kivéve a bikinis csajos naptáras, mert azt én lőttem telefonnal.  A nyitógifben a kormányzati negyed látványterve: Team0708]

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest sport park kormányzati negyed lakatlan nyugati pályaudvar terézváros vi. ker podmaniczky utca ferdinánd híd középső-terézváros nyugati grund

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr755778548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ubu1 2014.01.23. 21:15:40

Minden beépítésre váró terület parkolóudvar szokott lenni. Legyen itt is egy gigantikus parkoló!

Case · http://streetartbp.hu/ 2014.01.23. 21:21:39

Legyen legális graffitizőhely. És ez baromira nem akkora hülyeség amilyennek elsőre tünhet egyeseknek.

dzsedi 2014.01.23. 21:29:12

vöröslámpás negyed.

==T== 2014.01.23. 21:30:15

Háááát, szerintem a látványterveken sem mutatott jól. Egy hót fantáziátlan, ugyanakkor a történelmi városképbe sehogy sem passzoló valami lett volna.

Amúgy ha már kormányzati negyed, én megvenném a Szabadság-tér körül lévő összes épületet, és oda helyezném a minisztériumokat + az Országházzal szembeni Kúria és FM épület.

hamisnero 2014.01.23. 21:41:56

nem akadékoskodásból kérdezem, de a talaj rendben van? az ilyen elhagyott, felhagyott ipari területek erősen szennyezettek tudnak lenni. ettől függetlenül lehetne még ott gokart pálya is, meg városnéző léggömb kikötő.

Szagértő szakértő 2014.01.23. 21:43:46

Visszaadni a vasútnak az azóta is hiányzó területet! Utasok ezrei naponta 50-80 centis peronokra szállnak le-szállnak fel a vonatra/ról ez az mszp-s lenyúló beruházásmaradvány miatt.

És lássam lógni az összes felelőst a körút lámpavasain! :( Évtizedes értékes épületek elherdálása ez :( Milliós-milliárdos vontatási költségek keletkeznek azóta a Nyugatiból kitelepített karbantartás miatt. Jah, és most egy oldalról fedetlen, szűk, kétvágányos tetős részen télen-nyáron szerelik a kocsikat, pár tíz méterre a képeken látható kihasználatlan csarnokoktól.

Jobb helyen ezért már valaki életfogytot töltene! :(

saky1 2014.01.23. 22:02:44

Egy ideiglenes stadion? :)

herkó 2014.01.23. 22:03:26

Mi a fenét keresnek a képen a hatvanhatszor nyakon körbetekert nyaksálas 20 éves kispics.k? Ők mi a pén.szt tudnak bármihez is az életben hozzászólni? Kivéve a S.x? És ezt most nagyon komolyan kérdezem!

Lafitty 2014.01.23. 22:14:09

@herkó: Ha már az előző generáció nem vitte sokra (a helyszínnel), talán ezeknek még nem gyöpösödött be annyira az agyuk, hogy kitaláljanak valami jópofát.

olcso 2014.01.23. 22:25:31

@herkó: Gondolom te nem voltál 20 éves... Vagy hány éves koráig kussoljon az ember?? Mondjuk 40 évesen beszélhetnek már az emberek??

guy2 2014.01.23. 22:48:19

Mi lenne akkor, ha eladnák a jelenlegi belvárosi kormányépületeket. Ezek után pedig mégis felépítenének ezen a pénzen egy modern kormánynegyedet. Ott lehet, hogy hatékonyabban meg lehet szervezni a munkát, mert minden egy helyen van.

De az is lehet, hogy nem. Mivel a vasútállomás mellett van. Ott bármi befuthat a vonaton. Lehet, hogy biztonsági szempontból nem lenne megfelelő. A központi állam nem állhat le.

Áh, adják el az egészet, és legyen irodaház.

troubleshooting 2014.01.23. 23:03:48

Budapest belvárosa szomlyazik a zöld területre, nemzetözi összehasonlításban is rendkívűl alacsony ennek az aránya. A Margit sziget kevés egy ekkora városnak, a Városliget be van építve, a Népliget meg már nem belváros. Most itt a lehetőség egy összefüggő nagyobb méretű park létrehozására amit az egész Terézváros élvezhetne!

Én úgy tudtam a MÁV-é a terület, akiket már régóta bombázok a park ötletemmel, amire végül Fintától kaptam egy szép hosszú levelet...

Én leginkább a park mellett voksolnék, de sportpályák is legyenek persze (foci, tenisz, futó). Viszont nem próbálnék mindent bezsúfolni ide, arra azért nem olyan nagy ez a terület (pl szerintem konkrétan biciklipálya felesleges, a biciklisek úgyis mindenütt fognak biciklizni, a szánkódomb nevetséges (majd Normafán!) és ez a közösségi sakk/kártya is csak a fürdőkben működik Budapesten.

Hmm.. 2014.01.23. 23:37:00

Állítsanak oda egy mobil óriás kereket, de az se baj, ha nem mobil, hanem végleges.
És ha már a végleges megoldást is szóba hoztam: mi lenne, ha ide építenék az új vidámparkot?

yatumux 2014.01.24. 00:02:59

Park! Tó! Fa! Talán Budapesten is lehetnének parkok, futóút, bicikliút, játszótér...

kondorkeselyu 2014.01.24. 06:05:00

Vasúti pályaudvar. Hat év tán elég lesz az előkészítéshez. Két vágány kell, illetve három szinten egymás fölött öszesen hat. Egy a TGV-szabványú, egy az ICE-szabványú, egy a kínai-orosz szélessávú szabványú részére. Szűk lesz. Az idő és a pénz is.
Kormányzati negyed: a Tőzsdepalotától a Dunáig, beleértve a Kúriát. Mivel az Országgyűlés létszáma csökken, az euró bevezetése után pedig a Pénzügyminisztérium funkciói is csökkennek, irodaházikapacitás pedig szabadul fel a telekommunikáció funkcióvesztésével, nem kell kormányzati célra új épület.
Zöld felület és szerelőcsarnok: ideje befedni a Nyugati külső részeit. Ez részben lehet sportcentrum is. Szobabiciklizéshez jó alapzajt ad a vasút.

gigabursch 2014.01.24. 08:34:21

Esetleg nem ártana nyitni egy új Városligetet.
Mélygarázzsal együtt.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.24. 08:47:26

Szerintem legyen itt a Kormányzati Negyed. Persze nem kéne semmit se építeni, jó ez így ahogy van. Az üres részre lehetne egy Nagy Miniszterelnöki Jurta, az üresen tátongó épületekbe behánynánk pár íróasztalt az ócskapiacról és beköltözhetnének a minisztériumok.

czjanos 2014.01.24. 09:16:39

Emlékezetem szerint Demján Sándor finanszírozta volna a projektet, de az akkori ellenzék (mai kormányerő) heves tiltakozása miatt (erre pazarolnák az adófizetők pénzét) elállt ettől. Nagy kár, veszendőbe ment egy szép terv és az előkészültekre fordított milliárdok is.

Fanka40 2014.01.24. 09:31:56

@gigabursch: Igen én is pont erre a kettőre gondoltam, park és mélygarázs. Nonszensz, hogy adott egy hatalmas pályaudvar, ahol nem tudok leparkolni, csak kidobom az autóból a vendégemet és be sem tudom kísérni, hogy felszálljon a vonatra, mert fizikai képtelenség bárhol leparkolni. És a zöldfelület is úgy kell , mint egy falat kenyér.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.01.24. 10:50:33

Köszönjük, MSZP! Erről bezzeg kurva nagyot kussolnak.

Szerintem amúgy meg legyen egy nagy mélygarázs, felette meg park, sétány, kávézók, koncerthelyek, stb...

Nyilas 2014.01.24. 10:57:01

A kommentelők sok igazságot irtak erről az állapotról,sokan sok hülyeséget,nem ismerték ,ismerik a helyzetet.Tudtommal az akkori vezetés kifizette a vasútnak a terület "árát" csak mire az új javító bázis kialakítására sor került volna a pénz valahogy elfogyott,vagy legalábbis nagy része,mert olyan fél megoldás született mint drága Hofi mondta ,amikor a suszter fejbe akarta dobni az inast a kaptafával,az meg lekapta a fejét így a belépő feleségét találta,azt mondja így se rossz!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.25. 02:41:57

Hagyjuk így és mutogassuk elrettentő példájaként annak, milyen az, mikor nem lehet megegyezni egy minimumban.

gozos 2014.01.26. 23:55:47

A Vác - Bicske között közlekedő S-bahn város alatti részének lejáratát alakítanám itt ki. Ennek az alagútnak a megépülésével tehermentesítődne a Nyugati is, hiszen az agglomerációs vonatok nem a Nyugatiban tárolódnának, hanem áthúznának a város másik felében levő agglomeráció végébe és ott depózódnának.
Közben persze a város alatt 1-2 jól megálmodott megálló és kész is a gyors, agglomerációt a város közepébe átszállás nélkül bekötő tömegközlekedés.
A lejárat felett pedig lehetne végleges hasznosítást tervezni. Akár park legyen az, akár más.

charlie 2014.03.12. 13:15:21

Lehetne itt egy Népliget 2.

szőke herceg 2014.03.24. 14:29:57

Legyen zöld terület az egyik rész. Legyen egy olyan rész, ahova kezdő kertépítők kapnának 30-40 nm-es blokkokat és minden évben 5-10 pályázó beépíthetné azt, lehetne gördeszka/bringa pálya és a Graffiti fal is, amit évente pingálhatna mindenki aki ért hozzá...
Szökőkút is és futó pálya is jó lenne.
Meg a régi épületek közül, ami kéne a Mávnak azt adják vissza, ami meg nem azt bontsák le. Bár jó dolog a természetes zajfogó hasznosítás is :)
Esetleg szabadtéri színpad is.
Vagy szántsuk fel az egészet és legyen egy brutálnagy ingyenes parkoló (muhahaahaha szép álom az ingyenes parkolás...)
Vagy - és ez a legjobb - legyen filmstúdió, kifejezetten háborús és zombis/csernobilos filmekre specializálva, mert akkor már ma meg lehet hirdetni és nincs vele gond :D

trabant 2017.03.01. 16:29:30

@==T==:
Matolcsy nem adná az MNB épületét, az bizots.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu