buda.gif

Milyen lenne ma a Duna partja, ha a világháború után máshogy állítják helyre a Budai Várat? Vagy ha Hauszmann nem álmodik belőle egy hatalmas palotát egy évszázaddal ezelőtt? Ne tippelgessetek, ilyen!

Na jó persze nem pont ilyen, hiszen Vígh András a mai állapotból "fejtette vissza" az évtizedekkel, évszázadokkal ezelőtti képet. Csak úgy, saját gyönyörűségére. 

Meg persze a miénkre.

Szerintem szuper klassz lett!

Kösz az animgif-gyártást Ajpek Orsinak.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest vár töri palota városkép várnegyed budai vár i. ker királyi palota

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr105617645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vittore. 2013.11.06. 09:40:25

Nekem túl gyors a gif, nem lehet értelmezni, mert gyorsan ugrik.

innovation 2013.11.06. 10:15:33

Fúúú, ez nagyon jó! :)
A Várbazár után kezdődhetne a Vár helyreállítása is.

mandrill 2013.11.06. 11:58:02

Kimaradt legalább egy fázis (a Duna felőli homlokzat - akkori - középtengelyében Mária Terézia korában eredetileg az udvari homlokzat felőlivel megegyező manzárdkupola volt, amit csak az egyetem ide költözésekor váltott fel a csillagvizsgáló torony), de tök jó! (A Hauszmann-fázis tetőfelépítményei kicsit aránytalanok lettek, de nem kötözködöm). :-)

barli 2013.11.06. 12:40:46

hova akarják rakni a bazi nagy Mária szobrot?

7tom 2013.11.06. 12:51:44

Nem a Kossuth teret, hanem a várat kellett volna visszaállítani a 45 előtti időkre.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.11.06. 12:53:28

Ebből is látszik, hogy nincs, vagy alig értelmezhető az olyan kifejezés, hogy "eredeti állapot"...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.11.06. 12:54:20

@7tom:
Miért, az mennyivel jobb, mint a mostani? És mennyivel jobb, mint a még egy lépéssel korábbi? :)))))

aeidennis 2013.11.06. 13:00:54

Sajnos a .gif nem tudja visszaadni az ábrázolt állapotok közti különbséget. Hiányzik pl. a '45 előtti Habsburg lépcső és mindegyik képen ott van az'50 utáni otromba várfal, a folyóparti házakról már nem is beszélve. Amúgy szívből támogatnám a '45 előtti állapot helyreállítását külalak és funkcionalitás tekintetében is.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.11.06. 13:04:16

@aeidennis:
"Amúgy szívből támogatnám a '45 előtti állapot helyreállítását külalak és funkcionalitás tekintetében is."

Igen, költözzön oda az egészbe a Főméltóságú Kormányzó Úr!!!!!!!!!!!!!

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2013.11.06. 13:06:03

@Hoppácska: Lehet, hogy ezekről a képekről nem sok látszik. De nézz meg egy könyvet a vár történetéről, és figyeld meg a közelképeket. A mostani verzió sematikus utánzata... nem is tudom, minek, mert köze nincs az eredetihez. Különösen a kupola ilyen mértékű megváltoztatása fájó, de az összes díszítés csak egy lepréselt vacak. Az előtte való tobzódó organikus mintázat volt, igazi világ csodája. Persze megértem, hogy amikor a fél ország romokban hevert, egy ilyen léptékű újjáépítés előtt is kalapot kell emelni, de attól még nem közelíti meg az előző állapotot.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.11.06. 13:09:13

@Androidus:
Bocsesz, de nekem az 1856-1896 közötti vár tetszik... szerintem ez az eredeti állapot. A Horthy-rendszerbéli sem volt már az.
Na bumm.

aeidennis 2013.11.06. 13:39:53

@Hoppácska: A Főméltóságú Kormányzú úr nem az egészben lakott, hanem a krisztinavárosi szárny nyugati részében - mint az köztudott.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2013.11.06. 13:45:25

@Vittore.: ott vannak alatta lapozható formában, sőt ha rájuk kattintasz megnőnek :)

smartdrive 2013.11.06. 14:05:26

túl gyors, így élvezhetetlen

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2013.11.06. 14:05:59

@Hoppácska: A helyreállításnál mindig a legnagyobb léptékűhöz szokás visszatérni. A várnak pedig a világháború előtti állapota volt a leggrandiózusabb a történetében. Ehhez képest visszalépés a mostani változat. Nyilván lehet arról vitatkozni, hogy valakinek egy deszkabudi tetszene jobban a helyén, mert ízlések és pofonok. De hogy építészetileg melyik a legértékesebb, az szerintem egyértelmű. (Az csak véletlen, hogy mellesleg nekem az is tetszik a legjobban.)

SzabóIstván 2013.11.06. 14:17:25

Nem is tudtam, hogy Budán voltak autók a 18. században(!). Az eszméletlenül jótól fényévekre van a gif.

Trip Fontaine 2013.11.06. 14:19:21

Az utolsó kép pontatlan, az új kupola ( a szakzsargonban: leszopott szilvamag.. :) csak 1963-ban készült el. A Hauszmann-féle kupola pedig nem volt ilyen magas, mint ahogyan az animációban látható. Jó volna legalább külsőleg az eredeti állapotot visszaállítani...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.11.06. 14:25:00

@Androidus:
Igazad van, nekem egy deszkabudi tetszene... ez van...

abababbabbab 2013.11.06. 14:34:47

Egyébként a Rákosi rendszerben voltak tervek arra, hogy ott egy magyar Kremlt csináljanak a királyi palota eredetihez közeli helyreállításával. Oda költözött volna be a kormány és a pártvezetés. Sajnos az akkor pénzhiány miatt meghiúsult. Amit a Kádár alatt műveltek a királyi palotával, az minősíthetetlen, a város egyik szégyene mind a mai napig :(

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2013.11.06. 14:42:14

@Androidus: Ez a "vár" vagyis a Budavári Palota egy valószerűtlen izé, kezdettől, vagyis Buda visszavételétől, azaz a korábbi Királyi Palota teljes pusztulásától kezdve funkciótlan. Mert kell egy Királyi Palota Buda várába!! Igaz, király nincs aki lakjon benne (ennek megfelelően sosem lakott benne király). Lehetne érvelni amellett is, hogy az eredeti állapot az volt, amikor még lakott benne király (vagyis az 1541 előtti), mint ahogy amellett is, hogy a funkciótlan palota maga a Hauszmann-féle verzió, így rekonstrukció alatt az ehhez való visszatérést kellene érteni. A magam részéről egyébként egyikkel sem értek egyet.

7tom 2013.11.06. 14:44:38

@Hoppácska: De hisz éppen 1896-ra való tekintettel bővítették a várat.

Valandil 2013.11.06. 15:16:18

@aeidennis: Mint az köztudott? Azt hiszem maga gúnyolódik velem (ill. Hoppácskával) Safranek. Jöjjön csak közelebb!
:)

bioLarzen 2013.11.06. 15:24:01

@7tom: Nekem is a 45 előtti állapot tetszik a legjobban.

bio

bioLarzen 2013.11.06. 15:25:15

@smartdrive: "That's what she said".

bio

bioLarzen 2013.11.06. 15:26:06

@SzabóIstván: Na, még egy fikahuszár...

bio

Shadow82 2013.11.06. 15:43:24

Abban egyetértek aeidennis véleményével, hogy a folyóperti házakat is le kéne fotosoppolni illetve az aktuális állapottal kéne helyettesíteni, mert ez így olyan, mintha lenne egy bazi nagy állandó sárga ház a Duna partján (meg egy móló), fölötte meg a várat párszor átépítenék.

Gábor Bányai 2013.11.06. 18:53:19

Sziasztok! Számomra az eredeti állapot az a Mátyás király korabeli reneszánsz palota. Kinek mi. :D A gif készítőjétől nem tudnátok megkérni,hogy az általam említett kor palotáját is megcsinálná-e? Nagyon örülnék neki. :DD Előre is köszönöm. :D

Kard 2013.11.06. 18:54:58

Azért erről mindig az jut eszembe, hogy mekkora fejlődés volt a 19-ik század második felében. Az egész mai budapesti Duna parti látkép akkor épült.

2013.11.06. 19:44:06

@Kard: Sajnos ennek szomorú oka is van, 1849-ben az ostrom alatt Hentzi szétlövette a pesti oldal gyönyörű klasszicista épületegyüttesét.

bloggerman77 2013.11.06. 20:01:50

Azt nem értem, miért vannak oda egyesek a 45 előtti nyomott kupoláért - az ugyanis nem volt kupola! Hauszman egy álkupolát épített, 65-ben pedig egy valódi, használható kupolát építettek olasz barokk stílusban. Hogy ez némelyeknek leszopott szilvamag...

Nem értem, miért kapnak egyesek mindentől rángógörcsöt, ami 45 után épült, és akarják visszaállítani azt a gagyi neobarokkot, ami az 1896-1945 közti időszakot jellemezte, és már akkor is korszerűtlen volt.

Ló Elemér 2013.11.06. 20:38:51

@Salsa: Szerinted Ferenc József hol lakott,ha Budapestre jött,a Hiltonban?

HgGina 2013.11.06. 21:33:52

@Hoppácska: de legalább a Gellért-hegytől nem fűrészelnék le a szobrok felét a színes fémgyűjtők.

HgGina 2013.11.06. 21:35:03

Tetszenek a XVIII. századi parton az autók.

Oláh Karin 2013.11.06. 22:17:47

@aeidennis: Mint az köztudott? Safranek, maga gúnyolódik velem. Jöjjön csak közelebb!

gipsz.jakab 2013.11.06. 22:22:49

mi van ? még nagyobb kéróba költözködik Orbán Király ?

muslic 2013.11.06. 22:43:40

Az első képet megelőzhette volna egy gomolygó füstoszlop.
Illetve az 1945-ös évhez is lenne egy autentikus kép, amit be lehetett volna fotoshopolni.

budapestcity.org/07-hidak/Lanchid/1945.jpg

muslic 2013.11.06. 22:51:59

Ahogy 1686-ban hagyták napokig égni a felszabadító egyesült keresztény seregek vezetői, ugyanúgy hagyta a vörös hadsereg szintén napokig égni 1945-ben a már addig is súlyosan megrongált Palotát.
Pedig lett volna ember, aki oltotta volna.

A középkori, gótikus és reneszánsz építészeti remekműnek számító királyi palota legnagyobb része már 1578-ban is, de aztán főleg az 1686-os ostromban lőporrobbanások által semmisült meg. Annak visszaállítása sajnos lehetetlen.

Erről lásd:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/M%C3%A1ty%C3%A1s_budai_v%C3%A1ra.jpg/800px-M%C3%A1ty%C3%A1s_budai_v%C3%A1ra.jpg

trolleádor 2013.11.06. 22:55:07

@Oláh Karin: @Valandil: A lényeghez hozzászólva.

- Közismert? Attól tartok, Safranek, hogy maga gúnyolódik velem. Jöjjön közelebb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.07. 01:07:07

Csodálkozom, hogy még senki nem linkelte ide:

www.youtube.com/watch?v=V0El1Oa_Ivg

Így barmolták szét ("állították helyre") ezek a rohadt kommunisták a '45 előtti állapotokat.Össze lehet nézni, miből mi lett... :-( Fel kéne akasztani mindet, akik a döntéseket hozták...

Tell Vilmos 2013.11.07. 06:37:21

@geegee:

Épp be a akartam linkelni, de megelőztél. Ahányszor végignézem, mindig csodálkozom, hogy miképp lehetett szétbarmolni ennyire egy gyönyörű épületegyüttest?! Aki ilyen terveket készít, és kivitelez az a szakma barbárja!!!
Gondolom a tervezők azóta élvezik a kiemelt nyugdíjat!

Zsoo 2013.11.07. 13:52:10

Jó lenne visszajutni a zsindexre, ezt nem hiszem el! Mobil alkalmazás..

AndrewVigh 2013.11.07. 16:09:13

A szerző válaszol:
Köszönöm szépen a publikálást és a hozzászólásokat mindenkinek!

Először is: az alapkoncepcióm nem az volt, hogy a korai állapotokat rajzoljam meg, hanem azt, hogy hogyan is nézne ki a vár MA, ha az adott korszakbeli állapot maradt volna fenn!

Elsősorban a tornyos és a "FerencJóska" előtti állapot kinézetére voltam kíváncsi, a több 'csak úgy elkészült'.

A rajzoknak vannak hibáik ha jobban megnézzük őket, de azt hiszem sikerült élvezetes képeket alkotnom. További képek elkészítése is felmerült bennem, de azok bizony elég időigényesek lennének, főleg ha a környezetnek is nekiállnék. De én nem tartok vissza senkit sem, ha valakinek kedve támadt rajzolgatni, hát rajta :) Én még terveztem a romos 1945-ös állapot megrajzolását, a Mátyás kori állapotot valamint a török időkbeli dzsámisat is. Nem tudom hogy legközelebb mikor lesz időm ezekre. A legtutibb persze egy 3D modell lenne ezekről a korokról :)

Akinek nem tetszik a gif, az megnézheti a fb-odalamon is:
www.facebook.com/vigh.andras.9/media_set?set=a.456723791043169.99027.100001166554313&type=3

A jövőre nézve: tervezik a teljes vár tetőszerkezetének az átépítését a '45 előtti monarchikus stílusúra, valamint az istálló és még pár épület visszaépítését, aminek én nagyon örülni fogok, viszont kicsit sajnálni fogom a mai kupolát. Annyira megszoktuk már, hozzánőtt a városképhez. Ti mit szólnátok ahhoz, ha a 'régi' állapotot a mai kupola megtartásával állítanák vissza??

bloggerman77 2013.11.07. 17:08:27

"A jövőre nézve: tervezik a teljes vár tetőszerkezetének az átépítését a '45 előtti monarchikus stílusúra, valamint az istálló és még pár épület visszaépítését, aminek én nagyon örülni fogok, viszont kicsit sajnálni fogom a mai kupolát. Annyira megszoktuk már, hozzánőtt a városképhez. Ti mit szólnátok ahhoz, ha a 'régi' állapotot a mai kupola megtartásával állítanák vissza?? "

**

Igen, tervezik?! Krisztusom. Hát nincs másra kidobandó pénz? Minek? Semmi értelme azon kívül, hogy pár monarchiába borult elmebeteg arra verje ki?
Be akar költözni oda vmelyik főemberünk őfőméltóságának?

A palotát amikor újjáépítették, akkor a fő koncepció az volt, hogy a 20 évig romokban álló építmény kulturális központ legyen, amiatt vált bemutathatóvá a középkori palota több részlete is.

Most azt betemetnék? Mint tették a Március 15. téren a római maradványokkal. Mert ha helyre akarják állítani a 45 előtti állapotot, abba a középkori romok nem illenek bele! Se a nagy gótikus lovagterem, se a csak csonkán visszaépített István-torony vagy a Buzogány-torony...

Eszem-faszom megáll, komolyan.

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2013.11.07. 18:44:59

@Ló Elemér: "Az épületet Ferenc József király avatta fel, azonban az épületben ő maga soha nem aludt, így budapesti rezidenciaként sem működött."
hu.wikipedia.org/wiki/Budav%C3%A1ri_Palota#Az_Osztr.C3.A1k.E2.80.93Magyar_Monarchia_idej.C3.A9n

trendo+ 2013.11.11. 16:29:24

@aeidennis: Orbán Viktor főméltóságú sokkal szerényebb, neki elég lesz a Sándor palota! A Várban majd a retyerutya szerényen összehúzza magát, hiszen a többi gyereknek és fattyaiknak is kell majd egy-egy lakosztály!

trendo+ 2013.11.11. 16:32:25

@muslic: Ja, közben Buda úri népe közben vidáman fosztogatta az épületeket és hordta szanaszét a berendezési tárgyakat :)

innovation 2013.12.01. 14:13:39

@AndrewVigh: Nem. Nem. Legyen a Hauszmann-féle kupola. Ez a mai semmiben sem illik sem a városképbe, sem a Palotára.
Remélem, a következő 4 évben hozzákezdenek ehhez is. (Kormányszínektől függetlenül.)

ÁrPi 2013.12.04. 14:20:31

@aeidennis:

"funkcionalitás tekintetében is"

EZ a gondolatod hozta elő a pesti(?) népből(??) azt a sötét gondolatot hogy majd fattyak értsd Orbán Viktor fattyai fognak ebben a várban lakni. Eszméletlenül jó animgif :)

Iosephus30 2013.12.23. 11:18:42

@bloggerman77: Nem értek egyet, mert a magyarság egyik legnagyobb, és legszebb, valamint legmonumentálisabb kultúrkincse a Budavári Palota, és mint ilyennek, a lehető legszebb állapotában kell tündökölnie, hogy méltó képpen reprezentálhassa a magyar nemzetet , és mellesleg a túristák is a szépre jönnek...A legszebb állapot meg az 1945 előtti volt, bár maga a palota külsőleg most sem rossz szerintem, nagyjából megőrizte a kupolát leszámítva az 1945 előtti formákat
süti beállítások módosítása