A kép természetesen csak illusztráció és a Mindennapi hülyeségek blogon jelent meg, csak nagy hirtelen nem találtam más kiadó lakásos fotót, ez meg tök jó, nem?

Nem is olyan rég szedtünk össze egy nagy kazal "remek" sztorit az albérletek világából. Van ahol a turpisság már a hirdetésben kiderül, van ahol csak lakva ismerszik meg tulajdonos igazi arcaesetleg más testrésze. Matyiék egy olyan hirdetésbe futottak bele, ahol látszólag minden klappolt, ám az adatok szemrevételezésekor kiderült, hogy mégsem...

Kedves Dávid!

A múltkor már írtál albérletes cikkeket, ehhez küldenék egy történetet. Mostanában albérletet keresünk, és átnézve az ezzel foglalkozó cikkeket sok hasznos információt találtam, első sorban olyanokat, hogy kérjünk kimutatást az eddigi rezsiről, stb.

Velünk olyan történt, amire nem igazán számítottam:

Az egyik portálon kinézett Városligeti fasori lakás nagyon szimpatikus volt a képek alapján, és bár nem volt olcsó, de 100 ezer Ft a 98 m2 alapterületért, 2,5 szoba hallban korrektnek tűnt.

Meg is néztük a lakást, és a szobák nem voltak olyan tágasak, mint képzeltük, de egyre jobban tetszett. Meg is kaptuk a szerződés-tervezetet, amiben 91 m2 szerepelt, mint alapterület.

Amikor erre rákérdeztem, az volt a válasz, hogy rosszul emlékeztek, ez utóbbi van a tulajdoni lapon. Ezen egy idő múlva túl tettük magunkat, még mindig úgy éreztük, hogy ez nekünk meg fogja érni.

A következő meglepetést az energetikai szakvélemény tartalmazta: az állt benne, hogy a lakás fűtött alapterülete 76 m2. Nem voltam pontosan tisztában, hogy ez mit jelen, pl. csak a helyiségek egy részét? Mikor felhívtam a szakvélemény készítőjét, ő mondta, hogy lemért néhány főbb méretet és ez az általa becsült teljes nettó alapterülete a lakásnak.

Ezzel felhívtam a közös képviselőt, aki elmesélte, hogy a tulajdoni lapon a teljes házat osztották fel, így szerepel benne a lépcsőház, a folyosó és a pince lakáshoz tartozó hányada. Ezzel a 98 m2-es lakás 76 m2-re olvadt, így én is tettem egy javaslatot a bérleti díj csökkentésére, ami nem talált lelkes fogadtatásra.

A szerződést végül nem kötöttük meg, a lakást pedig azóta 92 m2-esnek hirdetik. Gondolom véletlenül, rosszul tudják azóta is :) A tanulság nekem az volt, hogy egy ilyen hirdetésben nem csak rejtett költségek lehetnek, de akár a lakás is képes zsugorodni :)

Üdv: Matyi

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: kamu albérlet

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr735131444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fairlane 2013.03.12. 21:02:34

Figyu! Nem mindegy, hogy nm? Megnézted a lakást, tetszett, képzeletben már be is vackoltál, tudtad, hogy mit, hova teszel. Akkor meg nem tökmindegy, hogy mekkora? A lényeg az lett volna, hogy a megtekintés után megfelelt.

oc 2013.03.12. 22:29:13

én sem értem, albérletnél miért számit, hány nm a lakás? amikor mi kiadtunk lakást, szerintem senki nem kérdezte meg, pontosan hány nm a lakás...

Patrick Bateman 2013.03.12. 23:35:23

Bérlet. Nem al, nem föl, nem át. Ne bonyolítsuk.

Helyszíni zsemle 2013.03.13. 00:10:47

@Patrick Bateman:
En is evek ota harcolok az alberlet szo ellen. Valakinek van, egy sajat tulajdonu lakasa, amit berbe ad, tehat nem lehet alberlet, mert a sajat lakasat senki sem berli.
Az "albi" kifejezesert meg olni tudnek.

Überspannung 2013.03.13. 06:16:57

@agent_x:
- bérlakás
- bérlemény
Bármi, csak ne albi. F@szkivan.

Giedi 2013.03.13. 07:52:06

A szocialista rendszer létrehozta az "albérlet" szót, és ez nagyon mélyen gyökerezik ... Nem hinném, hogy ki lehetne irtani a nyelvből ... A tulajdonosokat is inkább főbérlőnek nevezik még ...

Giedi 2013.03.13. 07:52:58

ill. megvolt már korábban is az "albérlet", csak akkoriban rögzült ...

SemBoga 2013.03.13. 08:24:11

a nyelvünkben így maradt fenn ez a kifejezés - kész, felesleges küzdeni ellene

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 08:30:58

@Patrick Bateman: @Helyszíni zsemle: @Tisztelt Roll!:
Rengeteg szó gyökerezik logikátlan alapokon, de többségénél nem hőbörögsz, mert megszoktad. Ma már az albérlet lakás bérlést jelent, ahogy a mentő mára már nem egy embert, hanem az autót jelenti, a mentősök pedig a személyzete, pedig holt logikátlan az is. Ti nyelvművelők hosszútávon mindig a fasz rosszabb oldalán fogtok állni, mert a nyelv folyamatosan változik, nem mindig logikus irányba, és ez ellen nem tudtok mit tenni, ez így szélmalomharc.

hatja 2013.03.13. 08:34:20

Újlipótvárosban ugyan ez a helyzet, és ami érdekes hogy nem a legrégebbi polgári házakkal hanem a 30-as 40-es években épültekkel. Egy pozsonyi úti bauhaus jellegű házban is simán stokott egy 75 nm-es lakás 92 lenni a tulajdoni lapon.

Patrick Bateman 2013.03.13. 08:40:20

@Zabaalint: Itt konkrétan nem egy új nyelvi konsktrukció rögzüléséről van szó, hanem egyszerűen abszolút hibás szóhasználatról, ugyanis az albérlet, mint kifejezés más jelent. Egész egyszerűen egy más jogviszony, mint amire a szöveg utalni akar. Létezik bérlet, létezik albérlet, haszonbérlet, alhaszonbérlet és mind mást jelent. Már rég belenyugodtam abba, hogy a rendőr "letartóztat", a tolvaj "kirabolja" a házat, pedig ezek ugyanilyen hibásak, de ez az albérlő-főbérlős szerencsétlekedés hibás voltán túl félrevezető és modoros is.

2013.03.13. 08:47:41

Ez az ország minden ízében a hazugságra, látszatra, és az átbaszásra épül, ami bitszinten integrálva van már a mindennapokban. Nekem már nagyon komoly hányingerem van ettől az egésztől.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 08:50:13

@Patrick Bateman:
Teljesen mindegy, hogy új szó jön létre, vagy egy korábbi jelentése változik meg, a nyelv változik, ezt el kellene fogadni. A következő generáció számára pedig már most sem hangzik modorosnak, mert nem abban nőttek fel, mint te, náluk az új jelentését jelenti, még ha hallottak is róla esetleg, hogy eredetileg mit jelentett. A még későbbiek meg már tudni sem fogják, mit jelentett eredetileg. Sok ezer hasonló szó van a nyelvünkben, amiről meg 100 évvel ezelőtt mondták a nyelvművelők ugyanezt, mint te az albérletre, számodra meg természetes és még csak nem is tudod, hogy logikátlan.

7esbusz 2013.03.13. 08:54:15

Off.
Jó tudni, hogy nem csak engem zavar albérlet szó hibás használata.

2013.03.13. 08:57:12

@fairlane: "Akkor meg nem tökmindegy, hogy mekkora?"

Nem. Olyan ez, mint az autóvásárlásnál a kilóméter. Mondani szokás, nem a futott kilóméter számít, hanem az állapot, én is ennek fényében vásároltam tavaly autót kereskedőtől. Sőt még azzal is tisztában voltam hogy tuti tekerve volt az óra, hiszen ez a rutinbeavatkozás mamár olyan természetes mint a levegővétel, miért pont az én autóm lenne a kivétel? Tulajdonképpen semmi bajom a kocsival, megy, hibátlan azért mégis sziven baszott, amikor műszaki vizsgán közölték, -mintegy infó jelleggel- hogy 2 a évvel ezelőtti műszakin még bő 70 ezerrel több volt benne. Ilyenkor ébred rá az ember, hogy átbasztak, valahol mégsem azt kaptad, amiért a pénzedet adtad. Ilyen ez.

Mad Mind 2013.03.13. 09:00:18

Főbérlő és az albérlő is lehet helyes. Csak nem mindig, ahogy mostanában használják. Egyébként meg tökmindegy.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 09:06:08

@fairlane:
Rohadtul nem mindegy, mert élni valahol nem csak képzeleten alapul, attól hogy fejben berendezted, idővel még kiderülhet, hogy nem elég a hely ahhoz képest, amekkora helynek egy 98 négyzetméteres lakásban lennie kéne. Másrészt ha látsz egy hirdetést 98 négyzetméterre, akkor az a többi 98 négyzetméteressel versenyez bérleti díjban, ha meg kiderül, hogy jóval kisebb, akkor előtte a kisebbekkel vethetted volna össze, tehát már ott megtörténik az átbaszás, hogy téves adatokra építve számoltál ár-érték arányt.

fairlane 2013.03.13. 09:22:12

@Zabaalint: Mármint a nyelv fejlődéséről szóló fejtegetéseddel. Most látom csak, hogy reagáltál az én kommentemre is. Ezzel a kommenteddel viszont nem értek egyet. Megnézted a lakást, tetszett, nyilván összehasonlítottad 20 másikkal, azok áraival is (!) és még mindig tetszett. Akkor meg nem mindegy, hogy hány nm? Az ingatlanban fogsz lakni, nem a négyzetméterben!

globálnyik 2013.03.13. 09:29:38

A nyelvhasználat valóban központi kérdés ennél a posztnál (is). Ezért arra kérem az önkéntes nyelvművelőket, szíveskedjenek elolvasni ezt a cikket: seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/100.html, majd egy kávé mellett elgondolkodva a nyelvről, mint olyanról, döntsék el, érdemes-e folyamatosan a nyelv egy statikus állapotába visszaterelni az ahhoz nem feltétlenül ragaszkodókat. Köszönöm.

Roan 2013.03.13. 09:29:43

@fairlane: Nem. Egyrészt az ár-érték arány miatt, másrészt, ha már az elején így indul a dolog, lehet számítani arra, hogy a tulaj nem egy talpig becsületes ember, akitől korrrekt bánásmódot várhatsz.

fairlane 2013.03.13. 09:30:30

A nyelvőröknek meg annyit, hogy a köznyelvben egy rakás szakszót hibásan használunk, de ennek ellenére tudjuk, hogy miről beszélünk. Egy szakembertől elvárhatjuk a szakkifejezések pontos használatát, a laikusoktól nem. Lássuk be, az élet legtöbb területén csak laikusok vagyunk, bármekkora szaktekintélyek is vagyunk a magunk szakterületén.

Styxx 2013.03.13. 09:33:47

@Patrick Bateman:
Modoros: Akkor kicserélem lakásbérletre: "A múltkor már írtál lakásbérletes cikkeket, ehhez küldenék egy történetet. Mostanában lakásbérletet keresünk..."
Na, melyik a modoros? A köznyelv és a jogi nyelv nem csak ebben az esetben üti egymást, de ettől az emberek még boldogan élnek, míg meg nem halnak.

fairlane 2013.03.13. 09:33:57

@Roan: Nem biztos, hogy a tulaj valaha is lemérte a tényleges területet. Lehet, hogy egyszer megvette a lakást pl. 93 nm-esként, aztán azóta csak kiadja és azóta még senki nem akadt fent a nm-ken.

Patrick Bateman 2013.03.13. 09:38:10

@Zabaalint: Félreérted. Itt semmi sem halványult el semmi, semmi sem változott meg, semmi sincs kihalóban, egész egyszerűen létezik a bérlet szó is meg az albérlet is, párhuzamosan. Mindkettő használatban van, de két szó, és mást jelentenek. Egyáltalán nem szinonímái egymásnak. Albérletet mondani bérlakás helyett ugyanolyan, mint learabozni az irániakat, vagy madaras teszkót mondani Auchan helyett: tudatlannak, rosszabb esetben igénytelennek mutatja a beszélőt, és erősen megnehezíti, hogy komolyan vegyem a mondanivalóját.

3dom'f'speech 2013.03.13. 09:40:09

az ingatlanügynökök az egyik (ha nem a) leggennyesebb társaság

egyébként pedig egyetértek, mellőzni kellene ezt az "albérlet"-mizériát - bérlet, és kész

Patrick Bateman 2013.03.13. 09:41:31

@Styxx: Bérlakás. Lakást szeretnénk bérelni. Szerintem fogyasztható.

Patrick Bateman 2013.03.13. 09:53:52

Amúgy meg - hogy kivételesen a témához is hozzászóljak :) - én is úgy látom, hogy nem a lakással vagy az alapterülettel van baj, hanem az átbaszás tényével. A lakásbérlés bizalmi viszony. Ha úgy indul, hogy tudatosan átvernek, az az álmoskönyv szerint nem jó jel a jövőre nézve sem.

Fejesrob 2013.03.13. 10:02:52

@Patrick Bateman: Pontosan így van, én is mást kerestem volna.

Ma az alapterületnél hazudik, holnap mondvacsinált okokkal visszatartja a kauciómat.

vitalis06 2013.03.13. 10:05:47

Sajnos ez az önkormányzati lakások eladásánál (elidegenítésnél) kerletkezett hiba. sok ügyvéd, aki a társasházi alapító okiratot és a mászaki dokumentációt készítette, nem volt tisztában ennek jogi szabályaival. A ház közös területeit nem szabadott volna hozzászámolni a lakás területéshez, hanem a tulajdoni lapra felvezetni, hogy a közös tulajdonból x/y rész tartozik a lakáshoz.
Ma kb az alapító okiraok harmadát kéne módosítani, ezalapján a tulajdoni lapokat módosítani..... mindezt természetesen jelentős költséggel. Én azokkal az ügyvédekkel iratnám át akik akkoriban annyi fáradságot nem bvettek maguknak, hogy elolvasság a társasházi törvényt.és természetesen a költségeket is nekik kéne viselni.

László Nagy 2013.03.13. 10:06:29

Végigolvastam a hozzászólásokat és a rengeteg vitát. Egyelőre csak az nem derült ki számomra, hogy mi a különbség bérlet és albérlet között? Csak azt írjátok mindenhol, hogy két külön szó, külön jelentéssel, de pontosan nem lehetne megírni, hogy mik ezek?
Ilyen nyelvi leckéből már tanulnék valamit.
Én a 'legoptimálisabb' szóval vagyok így.
Ha valami optimális (adott pillanatban a legjobb), azt hogyan lehet fokozni?

vitalis06 2013.03.13. 10:06:40

*bocs, telefonról nehéz elütés nélkül írni.legalábbis nekem

vitalis06 2013.03.13. 10:08:25

@László Nagy: bérlet, ha valaki a tulajdonostól bérel lakást. Ez ma az esetek többsége.
albérlet, ha van egy bérlő (főbérlő) aki pl kiad egy szobát, vagy az egész lakást egy albérlőnek. tehát az albérlő a bérlőtől bérel

vénszivar 2013.03.13. 10:10:27

Az őrségkor a rendetlenkedőt lelehet lökni a lépcsőházba...?!?!

Styxx 2013.03.13. 10:11:50

@László Nagy:
albérlet: bérlő adja további bérbe
bérlet: tulajdonos (főszabályként, legyen ennyi elég) adja bérbe
@Patrick Bateman: "én is úgy látom, hogy nem a lakással vagy az alapterülettel van baj, hanem az átbaszás tényével. A lakásbérlés bizalmi viszony. Ha úgy indul, hogy tudatosan átvernek, az az álmoskönyv szerint nem jó jel a jövőre nézve sem." -ebben teljesen egyetértünk, az offodban továbbra sem.

László Nagy 2013.03.13. 10:12:03

@vitalis06:
Világos. Akkor én vagyok a főbérlő nem a tulaj :) (persze csak ha kiadhatnám a lakást)
A főbérlő szó használatát a tulajra sosem értettem, bár az albérlet szóval nem volt bajom korábban.

Patrick Bateman 2013.03.13. 10:12:58

@László Nagy: Bérlet: a tulajodonodban levő dolgot pénzért használatba adod valakinek. Ilyenkor te tulajdonos és bérbeadó vagy, aki pedig bérbe veszi, az a bérlő.

Albérlet: valamit, aminek nem vagy a tulajdonosa, hanem te is bérled, használatba adsz pénzért valakinek. Ilyenkor te, mint bérbeadó egyben főbérlő is vagy, aki pedig bérbe veszi, az albérlő.

A szóhasználati kavar abból ered, hogy az átkosban a fővárosi lakások meghatározó része tanácsi tulajdonban volt, akik benne laktak, azok pedig bérelték. Ezt további bérletbe adni már valóban főbérlő-albérlői viszony. A megszokáson túl alighanem az tartja életben a dolgot, hogy az "al" előtag alárendeltséget idéz az emberekben, kiszolgáltatottságot, olyan állapotot, amilyennek sokan a lakásbérlést megélik.

Krumplimalac 2013.03.13. 10:16:22

Azért sem tartanám mellékesnek azt a pár négyzetméter eltérést, mert a közös költség kiszámítása általában (ha ugyan nem mindig és mindenhol) a lakás/bérlemény alapterülete alapján történik, ami jelentősen megnövelheti az összeget.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.03.13. 10:18:17

A levélben említett eset abszolút megtévesztés - és még értelme se nagyon van, mert amint kimegy a bérlőjelölt, úgyis rájön - ha nem hülye - a valódi paraméterekre. Ugyanígy felesleges a fűtéstípussal variálni. Pl a házközponti gázkazán sem gázfűtés.
Kiadásnál ezért felesleges a tul.lapos adatokkal virblizni. Eladásnál jól jöhet, mert nagyobb hitelt lehet pl rá felvenni, de ha valaki lakni akarja, annak ott sem fog számítani. Viszont ideges lesz, hogy felesgesen vették el az idejét. el

én már a fény gyermeke vagyok 2013.03.13. 10:20:41

Én egy másodpilótával bérlek egy 3X3-as helységet, és jól elvagyunk 6m2-n is, nem kell nekünk se 76, se 92. Csak abban kell egyetértenünk, hogy a flódni jobb mint a szex.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:24:59

@fairlane:
Ja, csak tegyük fel, hogy tudom magamról, hogy nagyjából egy 90 négyzetméteres lakásban tudok elférni minden cuccommal együtt. Ezt nyilván más tényezők is befolyásolhatják, de azért azt lásd be, hogy 20 négyzetméter akár üres térként, akár szekrény helyeként akkor hiányzik. Fellapozom (vagy kikeresem neten) a hirdetéseket, adott környék 90 négyzetméteres lakásai közül kiválasztom azokat, amik még reális áron vannak, majd kimegyek megnézni, adott esetben ha nem vagyok ráérős, nem biztos, hogy sokat. Az első szubjektív benyomás alapján nem látom meg, hogy az 20 négyzetméterrel kisebb, ha nem tudom, akkor a kicsisége csak később bizonyosodik be. Ellenben ami lényeges, hogy ha eleve 20 négyzetméterrel kisebbnek hirdetik, akkor meg sem nézem, mert nekem nagyobb kell, annyi erővel válogathattam volna a 70 négyzetméter körüliek közül, amelyek olcsóbban voltak. Az meg végképp jogos, hogy utána a posztoló ennek megfelelően a csalást megállapítva kérte, hogy akkor kisebb áron adják bérbe.

Maitre 2013.03.13. 10:27:03

Szerintem is mindegy. Elférsz? Elférsz. Tetszik? Tetszik. 100e egy jól kinéző 76 nm-ért meg nem drága.

@Zabaalint: Neked, meg sok hozzád hasonlónak teljesen mindegy. Mi, többiek, meg szeretnénk arra használni a nyelvet, amire való: gondolatok közlésére.

Ha mindenki mást ért a szavak alatt, ez nehéz. Persze csak akkor érdekes, ha vannak gondolataid.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:28:29

@fairlane:
De egyébként ha továbbmegyünk, akkor ennyi erővel az is korrekt, ha veszel egy hangfalat, amiről aztán kiderül, hogy jóval kisebb teljesítményű, mint amit ráírtak. Vagy veszel egy számítógépet, azt írják i7-es ivy bridge-es proci van benne, otthon észreveszed, hogy bizony csak i3-as és sandy-s, meg esetleg a ram is kevesebb, a videokártya is gyengébb, erre visszamész reklamálni, erre az eladó, hogy megy rajta a doom3 rendesen vagy nem megy rajta, most nem mindegy, hogy mi van benne, ha (szerinte) úgysem használnád ki az erősebbet.

Void Bunkoid 2013.03.13. 10:29:44

@Patrick Bateman: +1

ez így van...mondjuk ma is vannak önkormányzati tulajdonú ingatlanok, de a legnagyobb része már nem lakóingatlan.

Maitre 2013.03.13. 10:31:02

@Patrick Bateman: Gondolom a képzelt felsőbbrendűség jól jön olyankor, amikor el kell felejteni visszaadni a kauciót, meg ilyenek. :) Senkiházi albérlő még kérni meri? Hát ki ez, még lakása sincs. Az már nem jut eszébe szegény hülyének, hogy esetleg van, csak máshol, vagy kell még egy. Az ő szerepe meg annyi ebben, hogy el akar adni egy amúgy olyan szolgáltatást, amit ő nem nagyon bírna megfizetni.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:33:04

@Maitre:
Nem, pont ti vagytok, akik nem gondolatok közlésére akarjátok használni a nyelvet, hanem itt kukacoskodtok felette, holott pontosan érthető volt pl. ebben a posztban is, hogy milyen bérlésről van szó. Az albérlet alatt pedig van egy mára elterjedt változat, mert változtak az idők, csak egy nyelvművelő kisebbség akad ki az albérlő szó mai használatán, a főbérlő szót meg ma már alig használják, mert kihalóban van maga a fogalom is.

Hogy mennyire bizonyítja, hogy mennyire kamu az, hogy ti a nyelvet használni akarjátok, egyből 3 hozzád hasonló nyelvművelő ezzel kezdte, nem pedig a témához szólt hozzá először.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:35:41

@Patrick Bateman:
Teljesen mindegy, hogy igénytelennek tekinted vagy nem, teljesen mindegy, hogy szerinted hogyan kellene használni, ha a nagy többség máshogy használja, mint te gondolod, és ez a folyamat folytatódik, akkor szépen lassan kihal a nyelvből az albérlet-bérlet megnevezés. És ez a folyamat már meglehetősen előre haladott, már jó ideje nem csak maguk a hirdetések írnak albérletről, mikor egy teljes lakást adnának ki, hanem a kategória is a legtöbb helyen úgy jelenik meg, hogy albérlet. Lehet persze siránkozni ezen, csak semmi értelme.

Maitre 2013.03.13. 10:41:08

@Zabaalint: Elterjedtnek elterjedt, de attól még rossz. Az is elterjedt, hogy vigyorgó fiatalemberek vigyorogva a nőjük seggét fogdossák a villamoson, de az is elég baj.

Ha senki nem szól rá senkire hogy ez nem jó így, azt fogják hinni, hogy semmi baj vele.

Patrick Bateman 2013.03.13. 10:43:00

@Zabaalint: Nincs kihalóban, legfeljebb te nem találkozol vele, így neked fel sem tűnik. Én pl. gyakorlatilag naponta írok albérleti szerződéseket. Gondolj csak arra, amikor egy lízingelt dolgot adnak bérbe. Az is egyfajta albérlet. Ez nem nyelvőrködés, felőlem lehet a sört is bornak, vagy a hegesztést forrasztásnak hívni, de minek, ha mindkettőnek van saját neve.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:45:41

@Patrick Bateman:
Egyébként a fejtegetésed is rossz, márpedig a következő okokból:

Ha a te verziódat vesszük alapul, akkor ha bérbe veszek egy lakást mondjuk 60 ezerért, de nem költözök be, mert tovább adom 50 ezerért, akkor én vagyok a főbérlő, aki meg ténylegesen lakik benne, az az albérlő.

Igen ám, de mi van, ha még ő is tovább adja 40k-ért. Akkor az lesz az al-albérlő?

Csak mert az átkosban egyértelmű volt a helyzet, aki bérbe vette a tanácsi lakást, majd kiadott belőle egy szobát, az volt a főbérlő, az albérlő meg aki kivette azt a szobát. Olyan nem nagyon akadt, hogy valaki nem lakott a tanácsi lakásában, de bérbe adta tovább.

Innentől kezdve lehet ugyan használni, sőt logikus is, ha arra használod, hogy ha tovább ad bérbe valaki egy lakást, csakhogy a gyakorlatban teljesen mindegy. Bár a lakás bérlés kultúrája még nem olyan szintű nálunk, mint Nyugat-Európában, de nálunk is lehet idő, amikor majd lesznek lakást bérbeadó vállalkozások (biztos akadnak, de ritka). Namármost ha bérbe veszek egy lakást egy házban, amit egy ilyen vállalkozás üzemeltet (mármint az egész házat),. akkor engem kicsit sem izgat, hogy a tulajdonos vállalkozás tulajdona-e a ház, az is lehet, hogy csak bérli, üzemelteti, pl. nyugaton simán lehet, hogy egy ingatlan alap tulajdonában van a ház, az alap pedig egy vállalkozással köt szerződést, tehát a vállalkozás bérli az alaptól, a vállalkozás meg bérbe adja a lakóknak. Akkor a lakók albérlők, vagy bérlők?

Másrészt egyetemi városokban használatos még ma is a főbérlő szó. De itt meg a hagyományos felállásról van szó legtöbb esetben, egyik arc lezsírozza a tulajjal, majd keres társakat, és ez a főbérlő számol el későbbiekben a tulajjal, a többiek meg neki fizetnek, ők albérlők. Igen ám, de semmi baj nincsen azzal, hogy albérlőnek nevezik magukat azok is, akiknél nincsen főbérlő, csak a tulajdonostól bérlik közvetlenül. Ez nem ad semmiféle félreértésre okot, mindenki érti, hogy miről is van szó.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:50:42

@Maitre:
Pedig a nyelv legtöbb változása idején mindig rossznak találják az új változatot a kor nyelvművelői, ugyanakkor adott kor nyelvművelői ugyanúgy elfogadják a korábbi változásokat, amiknek az eredményébe már beleszülettek. Igenis, ha a jelen szabályok szerint valamit helytelenül használ a többség, akkor idővel az fog helyessé válni, persze lehet széllel szembe hugyozni, csak nem érdemes. A hasonlatod pedig annyiban igaz, hogy a társadalmi normák is változnak, ellenben remélem látod a különbséget aközött, hogy egyeseket irritál egy új fajta nyelvhasználat, meg hogy valakinek ártanak, mondjuk zaklatással.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 10:54:06

@Patrick Bateman:
És pont magadat cáfolod meg, mert ha lízingelt dolgot adnak bérbe, akkor az nem nevezzük albérletnek, hiába lenne logikus. Eleve az albérlet rovatban sem fogsz olyannal találkozni, hogy bérelt autót vagy bármilyen tárgyat adnak bérbe, hanem eleve csak ingatlannal fogsz találkozni, még akkor is, ha nincsen ott a főkategória, hogy ingatlan. Mert mindenki tudja, hogy az albérlet az ingatlanról szól, ellenben ha bérbeadás vagy bérlet lenne ott, abból nem. Ugyanis az albérlet jelentése mára ilyen irányba módosult, ha küzdesz is ellene, ezen nem fogsz tudni egyedül változtatni.

Patrick Bateman 2013.03.13. 10:56:06

@Zabaalint: Figyelj, ez nem "fejtegetés", egyszerűen erre léteznek megfelelő szavak kifejezések, csak épp nem ismered ezeket, és helytelenül használod.

Ha egy albérlő ad bérbe valamit, az is albérlet, egyszerűen, mert bérlőtől bérelsz. Teljesen fölösleges lenne az egész láncot egy szóba belesűríteni, hiszen egyedül az számít, hogy tulaj, vagy bérlő ad bérbe. Miért? Azért, mert ha nem tulajdonostól bérelsz, akkor van egy további kockázati tényező: a te bérletedet is befolyásolja, ha a főbérlet megszűnik. Az, hogy te hanyadik abérlő vagy, nem számít.

Ha többen bérelnek, azt pedig társbérletnek hívják. A főbérlet-albérletnél nem szempont az (és sohasem volt), hogy a főbérlő is a lakásban lakjon.

Maitre 2013.03.13. 10:56:26

@Zabaalint: Értem én ezt is, lehet a mucsaiparaszt dialektust védeni, hogy jó az, nincsen azzal semmi baj, "oszt nézzedmán mennyien hasznájják, he!". Igen, jó, nekik.
De ha mucsaiék rá akarják kényszeríteni a mucsaiságukat az én nyelvhasználatomra, abból bajok lesznek.

Maitre 2013.03.13. 10:57:26

@Patrick Bateman: Valószínűleg úgy sincsenek olyan gondolatai, amihez mindenképpen egzakt kifejezésmód kellene. Nem mindegy, mit mond rosszul? Neki az felel meg. Csinálja, szabadság van.

Patrick Bateman 2013.03.13. 10:58:22

@Zabaalint: "ha lízingelt dolgot adnak bérbe, akkor az nem nevezzük albérletnek". De. Annak nevezzük. Pont. Nevezhetjük allízingnek is, de ez még a jogi nyelvben sem terjedt el. A lízing eredeti neve egyébként "gépbérlet" volt a polgári jogban.

Maitre 2013.03.13. 11:01:36

Bocs Zab, ez nem volt szép tőlem. De bosszant ez az igénytelenségpártolás.

Patrick Bateman 2013.03.13. 11:22:39

@Zabaalint: A társbérlet mellett amúgy létezik bérlőtársi viszony is, de ez már tényleg a szaknyelv, ha érdekel, kb. az a lényege, hogy a bérlőtársak a lakást közösen használják, a lakásnak együttes bérlői, a társbérlő ezzel szemben önálló bérlő. Például lakáscsere-szerződést a bérlőtársak csak együttesen köthetnek, a társbérlő viszont önállóan.
A társbérlő a lakásnak egy vagy több helyiségét kizárólagosan, a többi helyiséget pedig a többi társbérlővel közösen használhatja. A bérlőtársak kötelezettsége a bérbeadóval szemben egyetemleges, a társbérlő - mivel önálló bérlő - kötelezettségei tekintetében önállóan köteles helytállni.

Kepa 2013.03.13. 11:32:47

Ha a leendo lakasberlo egy ilyen dologba belekot, akkor jobb nem is szerzodni ! Ha megfelel a lakas, jo az ara, akkor nem tok mindegy az a +- 6-8 nm ?
Szerintem megint csak alom volt, penz nem.
Erdekes hozzam, meg senki nem jott meroszalaggal. Viszont penz nelkul mar tobben . :)

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:34:40

@Maitre:
Senki nem kényszerít rád senkit, éppen fordítva, te próbálod rákényszeríteni másokra a saját használatodat, azzal hogy küzdesz egy szóhasználat ellen, illetve mucsainak nevezed. Engem speciel egyáltalán nem érdekel, hogy te hogyan használod meg mások hogyan használják, engem az zavar, amikor valaki megmondja a frankót, hogy övé a tuti, a többi meg mucsai paraszt.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:35:54

@Patrick Bateman:
Nem, a hétköznapi nyelv nem nevezi annak. Lízingnek nevezi. A lakás bérlést meg akkor is albérletnek, ha egyébként nincsen tovább bérbe adásról szó. Ha küzdesz ellene, akkor is így marad. Ennyi.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:37:47

@Patrick Bateman:
Már ha társbérlőről van szó. De sok esetben főbérlői-albérlői viszony van, mert a főbérlő egyetemista megegyezik a tulajjal egy fixben és abban, hogy ha talál társakat, akkor azok neki fizetnek, vele egyeznek meg. Elég gyakori ez is, és ez nem társbérlet.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:38:21

@Zabaalint:
Mielőtt ebbe is bárki belekötne, igen, elírtam, szóval senki sem kényszerít rád semmit lett volna.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:45:46

@Patrick Bateman:
A félreértések elkerülése végett pedig továbbra sem állítom, hogy ne az lenne az egzakt, amiről te beszélsz. A nyelvhasználat azonban nem egzakt, a szaknyelv még inkább az egy-egy területen, de a hétköznapi nyelv nem ilyen. Nyilván rossznak látod, ha egy szerinted logikátlan, rossz trend kezd elterjedni, de ugyanezt évezredek óta átélik az emberek. Még az is lehet, hogy az albérlet lesz az általános kifejezés, aztán mikor ismét igény mutatkozik arra, hogy különváljon a tovább bérbeadásnál az alsóbb szintű bérlő elnevezése, akkor majd egy egészen más szót fognak használni ugyanerre. Ilyenre is volt nem egy példa. Lásd például lovaskocsi esete.

Patrick Bateman 2013.03.13. 11:46:03

@Zabaalint: Van ilyen is, ez valóban albérlet. De éppen ez igazolja a megkülönböztetés szükségességét, hiszen te is megkülönböztetted. Más a jogi helyzete a te szemedben is annak, aki a példádban a tulajdonossal áll jogviszonyban, és más azoké, akik tőle bérelnek. Akkor miért ne neveznénk nevén a dolgokat, hiszen két különböző felállásról van szó. Az egyik bérlet, a másik albérlet.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:46:56

@Maitre:
Mostantól kezdve nem reagálok a kommentjeidre, bármit is írsz, öntelt és buta emberrel nem vagyok hajlandó vitatkozni.

Herbert_West 2013.03.13. 11:47:42

De raertek, gyermetegeim.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 11:50:24

@Patrick Bateman:
Ha a szükségességét magyarázni kell, akkor már rég baj van. Ha az emberek többsége nem különbözteti meg szóval, és csak a szövegkörnyezetből derül ki, akkor kénytelen vagy te is rákérdezni, hogy pontosan miről van szó. Nincsen arra sem semmiféle logikai szabály, hogy mire használunk külön szót és mit írunk körül. Szerintem ebben az esetben azért van elterjedőben a szétválasztás megszüntetése, mert az eredeti értelemben vett albérlet egyre ritkább. De ez csak az én véleményem.

Maitre 2013.03.13. 12:04:07

@Zabaalint: Jó. :) Attól nekem még igazam van, te meg csak védd nyugodtan a trágyát. Legalább jó mélyre mászol bele, és benneragadsz.

fairlane 2013.03.13. 12:14:41

@Zabaalint: Nem egészen ugyanaz. Itt a posztoló előtte látta a lakást és akkor még tetszett neki és meg is felelt volna neki. A számítógépes hasonlatod sántít, mert ott csak a vétel után derülne ki a csalás,tévedés, akármi.

igi1 2013.03.13. 12:26:26

@fairlane: rohadtul nem mindegy, mit kapsz a pénzedért.

Itt csak az ár számít.

Hülyének ne nézzenek már senkit a tulajok! Már csak azért a megjegyzésért leléptem volna azonnal.

Nem mindegy, hogy kisebbe, vagy nagyobba költözhetsz x ft-nyi összegért.

Hiszen haszonmaximalizálásra törekszik mindenki. Ha érted, közgazdaságilag.

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 12:32:14

@fairlane:
Itt sem biztos, hogy kiderült volna a csalás, ha a posztoló nem elég szemfüles, nem járt volna utána. Számítógépnél nem egy olyan történetet hallottam, mikor laikus vevőnek gyengébb gépet adtak el, ő meg nem vette észre, mert nem értett hozzá, szemrevételezésre meg nem tudta megállapítani, hogy ezen bizony jobban kellene mennie a Doom 3-nak, mert nem mér fps-t.

Másrészt eleve ne állítson valótlant hirdetésben, ráadásul szándékosan, mert nyilván az is erőfeszítés a bérlő jelöltnek, hogy megnézi a lakást, feleslegesen senki sem akar kimenni. Oké, konkrétan a posztolónak tetszett, az egy dolog, de a tulaj továbbra is nagyobbként hirdeti, mint amekkora, ez pedig nem korrekt. Ha már PC-s hasonlat, az korrekt, ha feladok egy hirdetést, amelyben egy csúcskategóriás gépet árulok, és fel lehet jönni hozzám megnézni, ott meg persze kiderül, hogy jóval gyengébb hardver van benne, mint amit állítottam?

Zabaalint (törölt) 2013.03.13. 12:36:44

@fairlane:
Plusz arra gondolj, hogy ha ebből rendszert csinálnak más bérbeadók is, akkor a hirdetések fele 10-20%-al nagyobb méretet tüntet fel, akkor ez mennyire megnehezíti a választásodat, hogy melyiket nézed meg, ár és igények szerint.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.03.13. 13:03:13

@Patrick Bateman:
Az albérlet szó szó szerinti jelentése igenis elhalványult már, én pl. 2 perccel ezelőttig (amíg nem olvastam a kommentedet) biztos voltam hogy szó szerinti albérlet már nincs is, csak tulajdonostól bérlés. Na ennyire kezd kihalni ez a jelentés.
A lámpát sem lehet leoltani ezek szerint?

mirx 2013.03.13. 13:03:20

@Patrick Bateman: nahát, én mindig azt hittem, hogy a madaras teszkó az tudatos "poén".

Patrick Bateman 2013.03.13. 13:31:43

@Yooha: Még ha az albérlet, mint jogintézmény ki is halna, mint ahogy teljesen nyilvánvalóan nem fog megtörténni, eleve nem csak ingatlanokat lehet bérelni, sőt, nem is ez a meghatározó, akkor maradna az alapforma, a bérlet, a bérlés. Miért neveznénk akkor ezt át a "kihalt" forma elnevezésére?
Persze a nyelvhasználat nem kell, hogy logikus legyen, de ez még bőven a pongyolaságon túli de nyelvújításon, organikus nyelvváltozáson itteni kategória. Ne használjunk tudatosan helytelen kifejezést valamire, aminek van bevett neve.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.03.13. 13:32:43

@Patrick Bateman: Olyan lehet ez, mint hogy engem zavar a "lézerkard" "Enterprise űrhajó" és "kanyarodik a repülő" kifejezések. Bár ezeket kevesebben használják "rosszul". Ha sokan használják és elterjed, akkor nem lehet ellene tenni.

Patrick Bateman 2013.03.13. 13:45:54

@Yooha: Nem tudom, mennyire érdemes küzdeni. Manapság egy bevett patternné vált sokak részéről, hogy a nyelvhasználati hibákat nyelvváltozással mentegessék, illetve azzal, hogy a nyelvhasználat alakítja a szabályokat és nem fordítva. Van bizonyos igazság ebben az érvelésben is, de alapvetően és meghatározóan a nyelvhasználat módja az egy karakterleíró attribútum. Főleg az ehhez hasonló netes kommunikácóban nincs más eszközöm eldönteni, hogy az, akivel kommunikálok, milyen tudásszinttel, intellektuális képességekkel, műveltséggel, olvasottsággal rendelkezik, mint a nyelvhasználat módja. Ezt lehet egyfajta sznob hozzáállásnak tekinteni, de egy hőzöngő keménymagos asszonyverő atlétás UTE vezérszurkolóval nyilván nem arról és úgy beszélgetnék élőben sem, mint egy kordbársony zakós szabadbölcsésszel, vagy épp egy kiskosztümös marketingasszisztenssel. Hangsúlyozom: ez nem rangsor, csupán kategorizálás.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.03.13. 14:59:51

@Helyszíni zsemle: Aztán majd nagyot nézel, ha az MTA is szentesíti az albérlet szót arra hivatkozva, hogy ez az általánosan elterjedt változat. Mint ahogy legutóbb is elfogadtak néhány gyakran rosszul használt alakot helyesnek.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.03.13. 15:01:36

@Patrick Bateman: "bevett patternné vált"
Várj csak, a pattern mióta magyar szó? :)

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.03.13. 15:04:42

@Távmunkás: Igen, erre van egy elfogadott, használatban lévő szó: minta. Használjuk azt!
@Patrick Bateman: "illetve azzal, hogy a nyelvhasználat alakítja a szabályokat és nem fordítva"
Mert mi alakítja a szabályokat, ha nem a nyelvhasználat? Ha valamit használnak, az a nyelv része lesz (akármekkora parasztság/suttyóság/bunkóság).

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.03.13. 15:37:53

Tessék mondani, ez itt a Nyelvtudományi Intézet? Mert ha nem, akkor olaj!

Patrick Bateman 2013.03.13. 16:15:35

@városjáró: Demokráciát! Szólásszabadságot! Szabad sajtót!

Patrick Bateman 2013.03.13. 16:39:59

@Yooha: Vannak kodifikált szabályok, amelyeket a nyelvtankönyvekben, szótárakban találhatunk meg, vannak továbbá kodifikálatlanok, amelyeket tételesen nem szabályoznak, de a megszokás folytán részévé lettek a nyelvnek (pl. egyes idegen szavak kiejtése). Ami ezekkel a szabályokkal ellentétes, az helytelen. Ez vagy kiszorul idővel, ha jó sokan jelzik a helytelenségét (pl. suk-süköléssel már alig találkozni), helység-helyiség, fáradság-fáradtság összetévesztése, "legoptimálisabb" jellegű kifejezések, avagy tényleg dominánnsá válik, és a szabályokat később ehhez alakítják (pl. mamut). De nincs olyan szabályszerűség, hogy egy helytelen nyelvhasználatból okvetlenül szabály lesz.

Patrick Bateman 2013.03.13. 17:37:39

@városjáró: Most őszintén. Mit lehet még a topik témájához hozzátenni? Van, aki szerint érdektelen az alapterület, mások szerint igenis lényeges, van, aki pedigg úgy gondolja, hogy a bizalmi viszony, ami számít. Ebben kb. ennyi volt, három hozzászólásban. Igy legalább elbeszégettünk, de utólag is elnézést, ha ez valakit zavart, nem volt szándékomban.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.03.13. 18:00:45

@Patrick Bateman: másutt talán engem is érdekelne a nyelvi téma, de ide nem ezért járok. nézem, hogy az elmúlt két órában 36 új hsz érkezett, mondom dejó! aztán kisül, hogy a háromnegyede a szavakon lovagol. ahelyett hogy ingatlanos sztorik jönnének, vagy semmi - ha a sztoriban ennyi volt.

TH 2013.03.20. 00:17:22

Szépen elment nyelvészkedésbe a kommentáradat. :D

@Patrick Bateman: a -suk-sük HELYTELEN? És ezt most így hogy? Pont annyira helytelen, mint a "legoptimálisabb" egyébként. Jók ezek a nyelvi babonák, mert lehet Nádasdyt idézni éjjel-nappal. :D
seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/93.3_Taki-taki.pdf
vagy:
"3. Nincs olyan egészséges felnőtt ember, aki anyanyelvét helytelenül beszélné. A laikusok (és sajnos a legtöbb magyartanár is) a „helytelen” szót helytelenül használják, azt értik rajta, hogy „közönséges” vagy „fesztelen” vagy „népies”. Például: Mos má beadhassák neköm a inekciót. Ez nem helytelen, ez kifogástalan magyar mondat, megvannak a maga szigorú szabályai, melyeket ez a beszélő, sokezer társával együtt, anyanyelveként elsajátított, rendszeresen és logikusan használ. Legföljebb annyit mondhatunk, hogy „a művelt normától eltérő szabályrendszere van”. A Székelyföldön az egész falusi lakosság „suksüköl” (ezt Simonyi már 1906-ban leírja). Ha ők helytelenül beszélnek magyarul, akkor ki beszél jól, és milyen jogon állítja ezt magáról?"

vagy:
seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/04.html
süti beállítások módosítása