Bazilika + kerítés - fotó: Smiló Dávid

Mit tudtok arról, hogy a bazilika népszerű köztéri lépcsőjét elkerítik? Tegnap este arra jártam és épül ki a kerítés, nem tudom mik a tervek, hogy tényleg el akarják zárni estére a söröző fiatalok elől, vagy csak "dísz" lesz.

– dobta föl a hírt a Heti Betonos Smiló Dávid egy városblogger levlistára. Aztán még pár képet is küldött illusztrációul. A dolog új volt nekem, pedig mint kiderült már jó ideje tervezgetik a lépést. Természetesen azon nyomban elindult a vita melyben a „deszkások-piások vandálkodnaktól” a „kiölik az életet a városból és miért nem a szegényeknek adták az árátig” minden elhangzott. Nézzük kicsit a higgadtabb az érveket pro és kontra.

Mi a baj a kerítéssel?

Szerintem a lépcsőn üldögélős beszélgetés minden nagyvároshoz hozzá tartozik. Nem tudom mi az oka - lehet, hogy csak az én fejemben kapcsolódik össze a két jelenség -, de így érzem. Voltam már munkamegbeszélésen a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Szépművészeti pedig még is rá is erősített erre a szokásra.

Éppen ezért örültem, hogy az utóbbi időben egyre jobban kezdenek megtelni élettel Lipótváros utcái és a sétálós, kiülős beszélgetős részei lassan összekapcsolódnak. Ennek pedig amolyan középpontjává vált a Bazilika környéke - a lépcsőjén üldögélő, beszélgető emberekkel.

Amióta helyrepofozták előtte a teret valódi magja lett a városnegyed pezsgésének, az addig teljesen átlagos Zrinyi utca a város egyik legszebbjévé lépett elő.

A  kerítés pedig egy jókora teret lehatárol ebből: a frontlépcsőt úgy tűnik kettőbe vágja, vagyis azon túl már nem lesz ücsörgés, meg beszélgetés, meg poharazás.

Természetesen ez utóbbi zavarhatja legjobban a plébániát (meg ami vele jár). Pedig még a legkisebb faluban is legtöbbször egymás mellé esik a két lélekápoló: a templom, s a kocsma. Hogy a híres brennbergbányai templomkocsmáról ne is beszéljünk. A környékről pedig nem is az a klasszikus kocsmázós közönség érkezik éjszakázni a térre, elég csak megnézni az arra található vendéglátóhelyek árait.

Bazilika + kerítés - fotó: Smiló Dávid

 

Mi szól a kerítés mellett?

Mindez persze szép, de valószínűleg nem vigasztalja a plébániát. Talán még az se, ha a Pannonhalmi apátság borával rúgtak be a turisták (tényleg árulnak olyat a DiVinóban?). 

Vannak helyek, amelyek bizonyos közösségeknek fontosak (templom, zsinagóga vagy akárcsak valamilyen fontos, szomorú, szent dolog emlékműve) és ha nem is akarják sterilen elválasztani mindenkitől, szeretnének vigyázni rá.

Itt ráadásul egy teljesen korrekt eljárást választottak. Nem feljelentgetik és lobbistákkal bezáratják a környékbeli helyeket (vagy ha igen, akkor az nem sikerült), hanem a saját területükön emelnek egy kerítést. További jó pont, hogy nem betontömbökből vagy más szemétből építkeznek, hanem egy olyan igényes alkotást hoznak létre, amely harmonizál az épület egyéb vas elemeivel.

Ha ráadásul tényleg úgy lesz, mint írják és csak estére zárják be a kapukat, az egyáltalán nem üt el attól, ami a belső kerületek játszóterein vagy épp a nyugati nagyvárosok parkjaiban megszokott. Sőt még lépcső is marad az ücsörgésre, mindenki örömére (igaz mint a képen látszik, csak a kisebbik fele).

Bazilika + kerítés - fotó: Smiló Dávid

(Ez természetesen nem a kerítés, csak az építkezés idején van itt.)

 

Mi lenne a legjobb megoldás?

A legjobb megoldás - mint minden esetben - az lenne, ha nem kellene kerítéseket emelni, hanem a szabályokat betartanák és betartatnák. Vagyis az ül a lépcső tetejére, aki akar és akkor amikor akar, viszont aki üvöltözik és poharakat csapkod a földhöz, annak azt mondják, hogy irgum-burgum - mindegy, hogy azt a Bazilika lépcsőjén teszi vagy egy utcával odébb.

Ehhez persze rendőr kellene (hús-vér, a turisták nagy kedvence két sarokra sajnos csak egy szobor), az meg nincs. Aki van, annak meg kisebb dolga is nagyobb annál, hogy részeg turistákat csitítgasson a Bazilikánál. Szóval egyelőre marad a kerítés, jelen pillanatban nincs jobb megoldás...

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest templom kerítés zaj szent istván bazilika v. ker szent istván tér

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr1004596090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Parasite 2012.06.18. 18:33:22

várható volt. amit a sok paraszt művel a szent istván téren durvább, mint amit a sok paraszt a gödörnél művel. pedig az sem egyszerű, de ott vannak őrök és a takarítók szedik a szemetet félóránként.

etele · http://index.hu 2012.06.18. 18:41:32

Ugy tunik a templomot korulolelo legszukebb reszt zarjak le, a lepcsok megmaradnak. Mi ezzel a baj? Szerintem is lehessen ulni a lepcson es akarmit csinalni, de a templomajtoba ne hanyjon sennki. Teljesen oke.

cseresznye 2012.06.18. 18:42:58

Igen, én is bírom a lépcsőn üldögélős városi estét, de az is durva, hogy a legnagyobb templomunk lépcsője úgy nézett, ki, mint amit lehánytak, valószínűleg, mert lehányták. Ragacsos foltok folytak egymásba, meg üvegszilánk, és csikkhegyek. Pedig azért szoktak takarítani is.
Másik fele, hogy a bazilika merevségét sem szeretem, a templomszolgák tahók, és fennhordják az orrukat, pedig itt lenne az alkalom az evangelizációra. Na nem közvetlen térítéssel, hanem nyitott szívvel, vidámsággal, kedvességgel. Esetleg kiülhetnének kispapok is zenélni, focizni kicsit a kölykökkel, időnként egy szerény agapé a téren, nyitottan a városra.

És akkor talán elég lenne egy szolíd kérés, és nem hugyoznának oda. Persze, ez nem biztos.

becherpig 2012.06.18. 18:45:51

Engem az érdekelne, kik és hogy parkolhatnak egész nap ott benn, a bazilika tövében.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2012.06.18. 18:48:57

Állítólag van rendőr esténként, olyan nagy a tömeg, hogy kirendelik őket, de amúgy nem csinálnak semmit... szóval ott bünti nélkül szabad közterületen alkoholt fogyasztani -mivel a DiVinonak nincs terasza, az egész tér azzá vált-, és valószínűleg itt a probléma!

etele · http://index.hu 2012.06.18. 18:52:22

Jezusom, a ter mindig tele van turistaval, mi a problema? Minden ilyen kozteret feltakaritanak a vilagon (ahol en lattam) hajnalban, es nem a divinon mulik, hogy ott isznak az emberek.

Rotoxis 2012.06.18. 18:53:17

@becherpig: Nem mindegy ki parkol ott? A francnak sincs köze hozzá.

bukovics 2012.06.18. 18:54:03

Nem árulják a DiVinóban a pannonhalmi apátság borait :)

zellerlevél 2012.06.18. 18:59:50

Tendencia.

Minden nagyobb város belvárosa kezd átalakulni egyfajta kirakattá, élhetetlen résszé, olyanná, ahol nincs ember, és úgy lehet körbevezetgetni az EU-s pályázatellenőröket, hogy senki nem zavarja meg a nagyurakat.
(Meg lehet nézni Győr belvárosát, ahol már nincsen tömegközlekedés, csődbe mennek a belvárosi kereskedők. Ha a nagypostát és az okmányirodát kitelepítenék valamelyik külvárosba, évtizedekig el lehetne kerülni a belvárost. Számomra egyre jobban úgy tűnik, hogy ez a cél.)

ReggieHammond 2012.06.18. 19:01:45

Szerintem szánalmas... minden normális városban oda tudsz ülni a templomlépcsőre dumálni, ne adj isten inni....

cseresznye 2012.06.18. 19:21:25

@zellerlevél: bocs, a Bazilikára környékére nézve ezt cáfolom. Itt lakom a környéken, a lakás lepukkant, de a környék nagyon élhető mindenkinek. Gyerekkel is, fiatalnak is, öregnek, nyugdíjasnak is. Mindent el tudsz intézni jó színvonalon, utazgatás nélkül. És olcsóbb helyek is vannak. Minden nap takarítanak, rendszeres a karbantartás.

cseresznye 2012.06.18. 19:23:18

Azért az nem lenne jó, ha ez teljes zárlat volna, na de majd meglátjuk, és beszámolok.

makacs szennyeződés 2012.06.18. 19:38:24

@*Anna: borzasztó nehéz kitalálni, hogy kit kell ehhez lefizetni.

halaloszto 2012.06.18. 19:41:29

@Rotoxis: ideje lenne eldonteni/megtudni, hogy akkor az ott kozterulet-e vagy sem.

ha kozterulet,
- akkor igenis nemmindegy ki parkol ott
- a rendor legyen szives rendet tartani, akkor is ha ezer reszeg turista rendez hanyoversenyt
- erdekelne ki engedte meg az elkeriteset

ha nem kozterulet.
- akkor baromira semmi kozunk hozza, max meg lehet nezni ki adta oda az egyhaznak a rendszervaltaskor es miert.

vajk

Rainf0r3st 2012.06.18. 19:58:24

Ha jól emlékszem a Bazilika és a lépcsők is magánterület.

Amúgy várható volt a lépés. 2010-ben mivel a deák nagyon "elkorcsosult" és lelakott lett elkezdtek átjárni az emberek a bazilikához. 2011-ben is szép tömeg volt már ott most meg tele van egész végig és most a nyáriszünet kezdetével mégjobban valszeg.

A probléma nem az üldögélő turisták voltak hanem a magyarok főként. Szerintem szerda estétől vasárnapig minden reggel alapos takarítást kellet csinálni a bazilika körül mivel köpködnek az emberek, üvegeket törnek össze (nem feltétlen direkt), körbe van az egész terület hugyozva/hányva stb. Nem leszek boldog ha be lesz zárva de teljesen megértem.

Lehet jobb megoldás lenne egy kicsit több felügyelet, egy wc és több szemetes.

TARTYOM 2012.06.18. 20:22:10

Kerítsék csak körbe, zárják ki az értelmes embereket az agybutító helyiségből.

Jó ez ilyen erőltetett egyház ellenesség volt, de nem ezzel a debil magyar módszerrel kellene megoldani ezt is.

Oda kell küldeni esténként 2 nyamvadt rendőrt és ennyi. 5-6 bírság után senki nem szarná szét a lépcsőket. De jó magyar szokás szerint mindent zárjunk le, el, vagy be.

TARTYOM 2012.06.18. 20:26:36

Rainf0r3st:

Azért a hugyozást meg lehetne könnyen oldani úgy, hogy lennének INGYENES értelmes wc-k.. Kétlem hogy nagy dolog lenne felállítani a fővárosban mondjuk 100 ilyen tetves Wc-t amibe mindig ott ül egy valaki és figyel rá hogy ne éljék le..

Szánalmasnak tartom hogy az egész szarkazal fővárosban nincsen egy nyílvános wc-se de ha elmész a bokorba hugyozni jön a rendőr hogy 5000... Meg anyád.

Rotoxis 2012.06.18. 20:34:03

@halaloszto: A Bazilika magánterület, az egyházé. Érdekes, hogy valamikor városi (fővárosi) tulajdonban volt, de Demszky valamikor a Horn kormány idején odaadta az egyháznak. Gondolom politika is volt a döntésben, meg sokat számított az is, hogy a felújítás baromi sokba került és azt nem szerette volna finanszírozni a Főváros.

metropolis. 2012.06.18. 20:53:19

Sajnos egyet tudok érteni vele, pedig alapvetően nagyon ellenzek minden hasonló lépést.

Tényleg iszonyat ordenáré módon viselkedtek a tér egyes használói, a szemem láttára hugyoztak a Bazilika sarkánál, törtek-zúztak, volt olyan, hogy konkrétan méteres hordozható hangfalakból bömbölt a dubstep a lépcső tetején, az az igazi proli tinédzservircsaftot kell elképzelni.

Az a helyzet, hogy van egy tényleg marha jó tér amit ha kulturáltan használnának valóban a város egyik legfaszább helye lehetne és van egy adott társadalmi környezet, ami olyan amilyen. Szomorú.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.18. 21:08:57

Biztos azért kerítik le, mert össze van hányva-hugyozva-szarva. Még jó, hogy élhető lett a tér.

taecleau 2012.06.18. 21:13:02

@Rotoxis: "Gondolom politika is volt a döntésben, meg sokat számított az is, hogy a felújítás baromi sokba került és azt nem szerette volna finanszírozni a Főváros."

Igen, tehát sok pénzbe kerülne a fővárosnak ezért az az egyháznak adja és akkor a felújítást végül az állam állja. Egyértelmű az ív.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.06.18. 21:26:30

@TARTYOM: 'Oda kell küldeni esténként 2 nyamvadt rendőrt és ennyi. 5-6 bírság után senki nem szarná szét a lépcsőket. ' - ja, aztán a sok idióta amiatt ajvékolna, hogy bezzeg a csuhások csak csettintenek és rohan a yard a köznép adójából.

TARTYOM 2012.06.18. 21:46:36

@Réka ‎: És? Én is rühellem a papokat de annyi eszem van, hogy ezt felfogjam... Sír a pofája? Menjen onnan. Ki a pöcsömet érdekli, hogy egy 15-16 éves miért reklamál?

dr. Bubó 2012.06.18. 22:13:54

áthidaló megoldásként a kőkerítésen gondolom könnyen át lehet ugrani... szerintem nem is magánterület...

mindenképp paraszcság az 1háztól...

butyko 2012.06.18. 22:15:01

Brennbergbánya - két " n " !!!

maestro1 2012.06.18. 22:15:02

Azt hiszem, ez sokkal normálisabb megoldás, mint ami pl. Rómában zajlik, ahol egyáltalán nem ülhetsz le a templom lépcsőjére (legalábbis a turisták által gyakran látogatottakéra), mert kapásból elzavar egy jólöltözött csendőr. Viszont nálunk is kellenének jólöltözött csendőrök, ez tény; már a puszta jelenlétük is tiszteletet parancsol Rómában.

KG2000 2012.06.18. 22:47:49

A heylet nagyon jől ismerő rokonom szerint tényleg mocsok volt már a Bazilika oldala (pisa, szemét stb.), tehát jogos a hatékony védelem. Az már más kérdés, hogy ez a rács hatékony lesz-e.

És most smég egy bogarat últetek azok fülébe, akik szeretnek botrányt kelteni. Ugyanis valódi botrány, hogy a Bazilika oldalán vögig autúk PARKOLNAK, nyilván a bazilikai bennfenntesek. Ez a parkolósdi ugyancsak tönkreteszi a Bazilika díszkövezetét, és persze felháborító, hiszen nagyrészben pont azok parkolnak valószínüleg ott, akik a Bazilikában ájtatoskodnak az oltárnál, a sekrestyében, a kórusban. Igenis ök is használják a mélygarázst vagy más parkolóhelyet vagy pedig utazzanak tömegközlekedéssel, hiszen a Bazilikát pl. két metróval és a földalattival is jól meg lehet közelíteni.

KG2000 2012.06.18. 22:52:03

@TARTYOM: A Bazilika esetében be tudsz kéredzkedni a környéken levö sok étterem egyikébe. Az más kérdés, hogy nyilván legalább 50 Ft-ot legombolnának rólad, de mit is lehet venni manapság 50 Ftból? Magyarul: csak tisztesség kérdése, hogy nem a Bazilikára hugyoznak.

KG2000 2012.06.18. 22:57:34

@becherpig: Igen, ezt ki kellene deríteni. Szerintem az, hogy magánterület, egyáltalán nem jelenti azt, hogy a parkolás megengedett lenne. A Bazilika és a közvetlen környezete müemlék, vagyis a tulajdonos egyáltalán nem tehet azt, amit akar.

Advanced Flight 2012.06.18. 23:18:20

A gazda bekeríti házát :-)

dr. pretender 2012.06.18. 23:22:24

@maestro1: a spanyol lépcsőre nem lehet leülni?

TARTYOM 2012.06.18. 23:39:28

@KG2000: Igen mert van pofám bemenni egy étterembe hugyozni nem? Jesszusom..

Mondjuk én elvből nem vagyok hajlandó fizetni a wc-ért.. Nehogy már egy szükséglet miatt is pénzt kérjenek azért álljon meg a menet.. Inkább ráhugyozok az épületük oldalára minthogy akár 10Ft-ot is kifizessek ilyenért. Kétlem hogy olyan hatalmas költség kiesés az ha van 100 ingyenes wc a fővárosban

Ree-Tard 2012.06.19. 00:01:56

3 hete mikor arra jártam, a fiatalok a Bazilika kapujába vizeltek!!!
Nagyon helyes,hogy ezt nem tolerálják..

becherpig 2012.06.19. 00:07:35

úristen! emberek vannak a téren! úristen!

Ha meg odapisálnak, nyilván egyszerűbb (és persze logikusabb) lépés feltörni a lépcsőt és lezárni egy kerítéssel, mint odatenni a 4 sarkába 4 vécét.

dr. Bubó 2012.06.19. 00:10:23

@becherpig: hm... tényleg... nem is hüjeség...

ezek a barmok így a kerítés tövébe fognak pisálni....
az menynivel szebb ??? tényleg... ez nem megoldás...

végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2012.06.19. 00:14:38

Már megint a papok nyomulnak mindenhol szívatás a Magyar meg szenved és tűri mikor lessz már vége ennek???!!!!

[Lombroso] · http://archiregnum.blog.hu 2012.06.19. 00:31:35

Azért hihetetlen, hogy bármilyen egyházas posztnál megjelennek a gyökerek, és komolyan azon kezdenek el rugózni, hogy az egyház álszent módon parkol a parkolóban, és hogy milyen szemetek, hogy nem engedik körbehugyozni a Bazilikát. Kíváncsi vagyok, hogy Godwin törvénye hány komment után fog beigazodni.

cseresznye 2012.06.19. 00:33:10

@becherpig: Nem, az a baj, hogy állatok vannak a téren!
Egyébként tuti lesz négy sarkán a toi-toikkal!

VAN OTT KÖZVÉCÉ, százassal nyílik.
Ha nem lenne fizetős, az is öt perc alatt kibeleződne.

De azzal is egyetértek, hogy kellene oda valaki, aki szól. Mert ha egy gyerek olyan proli, hogy odahugyozik, ezt a viselkedést nem fogja abbahagyni a kerítésektől, sőt. Azt látja, hogy hozzá alkalmazkodik a világ.

Mennyire szuper lenne inkább kulturált emberek közt élni. Az én barátaim is isznak, üldögélnek lépcsőkön, amikor ráértem, én is ezt tettem, de nem voltunk állatok. Legfeljebb disztingvált állatok.

Steerio 2012.06.19. 00:50:40

@TARTYOM: nekem teljesen jó az ötven vagy száz forintos vécé is, de az éppen a bazilika mellett telepített csoda egyszer simán elnyelte a pénzemet, majd nem engedett be. oldalról meglocsoltam, ugyanis már nem is bírtam volna tovább.

halász jóska 2012.06.19. 05:17:31

@TARTYOM: az evés, ivás is szükséglet, mégis fizetsz érte. amúgy nemrég mintha csomó toitoi-t láttam volna az oldalánál kitéve, néztem is, hogy minek, talán fesztivál van? szóval, nem lehet mondani, hogy nem próbálták meg.

==T== 2012.06.19. 05:41:19

@TARTYOM: Akkor gondolom a kajáért se fizetsz. Jó kis c* mentalitás...

==T== 2012.06.19. 05:43:54

@becherpig: Ja. Budapest-Balkán módra b*k oda 4 toy-toy-t a milliárdokért felújított műemléki környezetbe.

A WC-t egyébként a vendéglátóhelynek kéne biztosítania.

Walter Melone (törölt) 2012.06.19. 07:15:00

Mi?

A kovácsoltvas kerítés szigeteli a hangot, és így a papok majd nyugodtabban alhatnak?

Ez nekem új....

mese1 2012.06.19. 08:05:37

@TARTYOM: Ezen okfejtésed alapján te bemehetsz!

maestro1 2012.06.19. 09:16:33

@dr. pretender: Templomokról beszélünk, a Spanyol lépcső nem templom.

NA YA! 2012.06.19. 09:41:41

Egész Budapestet lezárni, aztán nem tud hányni, szarni a nép mindenfelé! A papok meg majd rendben tartják a bekerített várost! Pusztai népnek a pusztában a helye! Ámen!;)

dr. Bubó 2012.06.19. 09:45:30

az 1ház tekintéjével van a gond...

aki fiatalsrác odavizel azt qrják seggbe a papok osztkész...
majd legközelebb meggondojja

dr. Bubó 2012.06.19. 09:46:08

majd 4 rendőr lefoglya nekik... addig... lehet megzsanettezni...

Imeron 2012.06.19. 09:59:33

Mindig sírok, amikor meglátom, hogy egyes "hozzáértők" mennyit vétenek a használható közterületek kialakításának alapszabályai ellen. Picit részletesebben a téma: tarsas2010.blog.hu/2011/03/14/lepcsok_udvarok_terek_christopher_alexander

mese1 2012.06.19. 10:01:08

@dr. Bubó: ekkorra baromságot, az kultúrával van baj, hogy nem tudnak még lazulni se normálisan a mai fiatalok. Egyébként Rómában a legtöbb baj a kultúra "magasfokán" álló amerikai turistákkal van. Nem tudom egyesek mit szólnának hozzá, ha minden reggel, a törött üveget, vagy hányást kellene takarítania a háza előtt...

AzHofi 2012.06.19. 11:07:35

Nebazmámeg hogy egy templom lépcsőjén akarnak a tisztelt fiatalok sörözni.

Ann1294 2012.06.19. 11:11:31

Sokaig nem volt keritas a hazunk korul. Egyik reggelre elloptak a kis tujakat kaspostol es a labtorlot. Utana hetente eltunt ami nem volt lebetonozva a kertben (szobrok, viragtartok), a kerti garniturat mar zartuk. Tovabba a kutyasetaltatok porazrol elengedtek a kutyat ami a kertunkbe piszkitott es be is maszkaltak a kertunkbe setalni egyre tobben. Igy lekeritettuk, ujra kinn maradthat a kerti butor es vegre nem kell hetente labtorlot venni. Feljelentettek minket!!!! No comment. Persze nekunk van igazunk de ne mar nekunk kelljen magyarozkodni mert masok nem tudjak hol a hatar! -- Szep a kerites es nem kozvece a templom. Megertem. Jol tettek.

Az ős kaján 2012.06.19. 11:12:42

Az Eiffel téri parkot is bekerítették, őrök vigyáznak a rendre. Ennek köszönhető, hogy még mindig rend és tisztaság van.
Nem a rács a baj, hanem hogy bunkó emberek miatt szükség van ilyen védekezésre.

dr. pretender 2012.06.19. 11:21:55

@maestro1: nem templom nyilván :D de nem a felette lévő templom lépcsője?

maestro1 2012.06.19. 11:25:56

@dr. pretender: nem, a templomnak van sajátja :) A Spanyol lépcső teteje és a templom lépcsője között pedig egy rendes aszfaltút (vagy kockaköves) kanyarog.

kispestipeti 2012.06.19. 11:35:42

Nem olvastam végig az összes hozzászólást, így elnézést, ha ismételek: A tér nagyon klassz, este jó látni a sok szórakozót, borozót, sörözőt. De, aki iszik az előbb-utóbb vizel is. Gondolom, ezt elégelték meg a bazilika oldaláról. Teljesen rendeben van, hogy elkerítik a lépcsőket. Nem éjjeli bulihely! Magántulajdon!

dr. Bubó 2012.06.19. 11:42:46

@kispestipeti: honnan veszed hogy magántulajdon.... szerintem a tér része... de egy tullapot kell csak megnézni...

egybként ha egyházi tulajdonra gondolsz, akkor azt is az adófizetők pénzéből intézik... az egyháznak szinte nincs bevétele...

pösti 2012.06.19. 12:38:21

Figyelem!!!
Az utolsó BTK módosításkor(április) kikerült a köztéri alkoholfogyasztás büntethetősége!!!!
Jelenleg az önkormányzatok saját hatáskörben szabályozhatják a kérdést a hétvégi fűnyírási tilalmakhoz ill. a játszótéri dohányzási tiltásokhoz és alkoholárusítás éjszakai felfüggesztéséhez hasonlóan!

AzHofi 2012.06.19. 14:23:58

A dohányuccaizsinagóga köré tudnak 3-4 posztos rendőrt tenni, valami miatt ez máshol nem sikerül.

TARTYOM 2012.06.19. 19:01:39

@mese1: A bazilika mióta ház ?

Egyébként amíg az adófizetők pénzéből tartják el az egyházakat addig ha kedvem szottyan had szarjak rá a pap csuhájára... Mivel az én pénzemből vette.

TARTYOM 2012.06.19. 19:04:22

@pösti: Hétvégi fűnyírási tilalom :D Jézusom mekkora panelbuzi találta ezt ki :D:D

Egyébként van 1 trükk a közterületi alkohol fogyasztásra.

Fogod berakod papírzacsiba (ami nem átlátszó ez a lényege) az alkoholt úgy hogy csak a szájja lóg ki és ebből iszol. Odajön a rendőrbá neki nincs joga megnézni, hogy mi van a zacsiban, hacsak te nem nyitod ki neki. Lehet arcoskodni fog, de ha kiveszi a kezedből is ki meri nyitni az engedélyed nélkül, azonnal kérheted el a jelvény számát illetve hívhatsz rá egy másik rendőrt.

cseresznye 2012.06.19. 19:28:12

@TARTYOM: Nem tudom, miből következik, hogy ha valami közös pénzből van, arra oda lehet szarni? Amúgy a hívek is fizetnek adót, nem csak te.

Tényleg, hogy alakult ki az a világképed, hogy a világ legyen hálás, és gondoskodjon rólad, mert te méltóztatsz egy közlépcsőn elfogyasztani a kisboltban vett sörödet.
Azok is adót fizetnek, akik szagolják a húgyodat, vagy pucolják a vécét utánad.

dr. pretender 2012.06.20. 07:19:19

@maestro1: köszi! erre már nem emlékeztem.

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2012.06.20. 08:38:54

Én a Károlyi kertet mondanám példaként - mind a tisztaság, mind a WC használat szempontjából. Biztos voltatok már ott, nem messze az Astoriától. Egy gyönyörű parkja a városnak, lehet inni is persze, és van INGYENES nyilvános WC. Teljesen kulturált az egész.

A Bazilika környékén (írd és mondd) egy, azaz egyetlen egy nyilvános WC van a posta oldalánál; 200 forintba kerül. Így az italozók inkább a Bazilika környéki növényes részben végzik el kis- és nagydolgukat.

Azért mondjuk lehetne egyfajta "szórakozási kultúrát" is tanulni, mert ahogyan a Gödörnél, meg a Bazilikánál isznak/ittak és utána odapisálnak, hánynak, stb. - na, az eléggé elszomorító.

A Gödörnél konkrétan van olyan rész, ahol durvábban töményebb a húgyszag, mint egy vonat WC-jében.

durbincsnéni 2012.06.20. 08:45:18

@Grabbe: de annak is van kerítése, amit éjszakára bezárnak... ez a lényeg

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2012.06.20. 08:55:13

@durbincsnéni: Én ezalatt a nyilvános, és ingyenes WC-t értettem, mint követendő példát. Az már más kérdés, hogy ezt a Szent István téren hogyan lehetne megoldani. És itt természetesen nem a toitoiokra gondolok.

Zb74 2012.06.20. 11:18:10

Gyönyörűek ezek a kovácsoltvas kerítések (a mobilkerítések már kevésbé, de azok szerencsére ideiglenesek); én egyáltalán nem bánom, ha kicsit több lesz belőlük. Az már más kérdés, hogy betöltik-e a funkciójukat, vagy lesz egy-két faszkalap, aki átmászik rajtuk. Ám ha lesz, arra már rendőrt lehet hívni. Az igazi megoldás persze néhány posztos rendőr odaállítása lenne, de arra az egyháznak nincs ráhatása. Ezenfelül természetesen szükség lenne nyilvános WC-kre, éspedig városszerte, nemcsak ott - de ez sem az egyház feladata, ugye. Pesten felháborítóan kevés a nyilvános illemhely, és a létezők többsége is zárva van. 24 órában nyitva tartó WC tán nincs is.

Leriel 2012.06.20. 13:51:01

Ha körülkerítik a főbejáratot, akkor már nem fogják lehányni a sekrestye ajtaját?

==T== 2012.06.20. 14:47:48

@Zb74: kocsmában iszogató emberek számára az üzlethelyiségnek kellene biztosítania a klotyót.

==T== 2012.06.20. 14:50:24

@kispestipeti: közterületen piálni tilos.

==T== 2012.06.20. 14:51:22

@TARTYOM: az egyházak azért kapnak állami támogatást mert a II. vh után államosították a vagyonukat.

Zb74 2012.06.20. 15:19:45

@==T==: Azt' mondtam én bármit is, ami ezzel ellentétes? Egyébként biztosítja is. Jogszabály írja elő, hogy ahol van ültetett vendéglátás, ott vécének is kell lennie, és a magam részéről nem is találkoztam olyan hellyel, ahol ne lett volna. Ettől még egy városban muszáj, hogy legyenek nyilvános illemhelyek, hiszen nem mindenki akar kocsmában, vendéglőben, étteremben iszogatni, fogyasztani, akire otthonától távol rájön a szükség. Ez a Bazilika ügyétől különálló probléma, csak azért tértem ki rá, mert többen írtak már róla.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.06.20. 17:27:07

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem értem, mi a baj? Van az a réteg, akinek egy tér akkor élhető, ha szabadon lehet hányni-szarni-hugyozni, különben csak rendőrállam.

@Ann1294: Erre jó a Krisztustövis ((Paliurus spina-christi)) sövény. Látványos, és azon se kutya, se mezei tolvaj nem megy át. Persze kellő ruházatban (bazi vastag melós kesztyű, kimustrált bőrdzseki) az is idomítható, de ha a levágott ágakat a kert előtt hagyod, a kutyát sem fogják odaszaratni a házad elé.

@TARTYOM: Ja, akkor nincs gond! A 14-16 éves kis pöcs, amelyik ott szokott hányni, az én adómból tanul, tehát bármikor odamehetek, és lerendezhetem egy vasrúddal. Vagy talán mégsem?

@Grabbe: És sötétedéskor bezárják a kaput. Talán ez is segít abban, hogy normálisan néz ki.

vékony1 2012.06.21. 13:29:15

Mindenkinek aki a Bazilika lépcsőjén akar üveget törni, berúgni, majd hányni és vizelni!
Már tönkretettétek az Erzsébet teret - Gödör - most hordában jöttök a Bazilika terére. Mindenki utál benneteket: a vendéglősök, a vendégeik, és nem utolsó sorban az ott lakók. Mert arról eddig nem nagyon volt szó, hogy az ott élők szeretnének pihenni, TV-t nézni, beszélgetni, és nem feltétlenül artikulátlan üvöltés, nyihogás, deszkázás hangra. Három 14 éves lány 10 dobozos sörrel fetrengett a napokban a lépcsőkön. Én reggelente látom, hogy egy görnyedt hátú "mesenéni" söprögeti a szemetet. Persze a töménytelen leragadt rágógumit és az üveg cserepeket a résekből, nem tudja kiszedni.
Csak annyit mondok, örülök a rácsnak, és aki a rácson belülre megy az kvázi betör egy tiltott területre.
Tehát, húzzatok a nyálba és hugyozzatok, hányjatok az édes szüleitek lakása/háza előtt!!!!!!!!!!!!

TARTYOM 2012.06.21. 14:36:22

@vékony1: Egy pesti nyugger megszólalását hallhattuk.

Érdekes más nagyvárosokban nem zavarja a lakókat az ilyen, csak a gyöpör nyomorékokat.. Mellesleg mi a faszomra van a rendőr? 5x annyi rendőrünk van mint egy átlagos országban és nem képesek esténként odabaszni 2 db ot ?

RedGreg 2012.06.21. 14:51:59

@TARTYOM:
Drága barátom, a rendőrnek jogában áll belenézni a tatyódba ha akar, szóval sztem jobb ha nem próbálod ki. Magaddal szúrsz ki, tudod ha megmutatod megúszod közterületen piáltal, vagy ha rendesebb súlyos enyebenyével, ha nem, akkor bevitet a kapitányságra, és ott fognak rendbe rakni. csak az már feljelentést is vonz maga után. De ahogy gondolod. Amúgy ha meg komolyan azt hiszed, hogy a templom falánál végezheted a dolgodat, akkor javaslom próbáld ki a felvilágosult Nápolyban. Csak ha a helyi don küldi oda az embereit, hogy fiam ezt nem kéne, akkor ne lepődj meg, ha ezt egy teljesen udvarias hasba rúgással, és két pofonnal adják a tudtodra.

ZBR 2012.06.23. 01:07:18

@Zb74:
"Pesten felháborítóan kevés a nyilvános illemhely, és a létezők többsége is zárva van. 24 órában nyitva tartó WC tán nincs is. "

Pont a Bazilikánál, ha szemben állsz a kapuval, jobb oldalt hátul (a Postánál) van egy. És a Gödörnél is van.

litababa 2012.06.24. 11:30:33

nem ertelek titeket, en tenyleg utalom, ezeket az elzarosdikat, a katolikus egyhazat egyenesen kepmutato bagazsnak tartom, itt viszont egy muemlekrol van szo, amit nem keves penzbol gyonyoruen felujitottak a kis buzik meg nagyivben szinte szo szerint sz*rnak ra. jelen esetben meg tudom erteni. raadasul szep keritest kap az epulet es csak ejszakara lesz bezarva es nem az egesz, nem ertem a nagy felhaborodast. az teny, h keves a nyilvanos WC az egesz fovarosban. jarok szorakozni rendszeresen, botrany mit muvelnek a 16-18 evesek. nem is ertem, nem gondolom, h otthon ezt latjak. remelem. nagyon meno rongalni es tiszteletlen taplonak lenni a sarga foldig leinni magukat, ami valoszinuleg mar 2 dobozos sortol megtortenik :) akarhogyis a belvarosi kutyaknak nincs mas valasztasuk, de azert az embereknek van...

HM | photography 2012.06.24. 16:28:19

Én sem ezt a megoldást látom a legjobbnak, valóban mindenki számára az lenne a megfelelő, ha mindenki be tudná tartani a normális közterület-használat szabályait. Viszont nagyon hasonlóra van példa külföldön is, mégpedig Párizsban. Ott, a Pantheon előtt is van egy kerítés, csak az nem ilyen szép, mint amit itt csinálnak. Ezen a képen lehet látni: www.simonho.org/images/photographs_france/Paris_Pantheon.jpg
Viszont itt már az épület zárásakor bezárják a kerítés, délután 18:30-kor.

MASTERTAPE · http://mastertape.fw.hu 2012.06.24. 20:44:16

Érdekes ez a történet. Talán mostanra érhetett össze az egyház és a politika, hogy a helyi előljáróság építési engedélyig is eljuttatta az ügyet. Egy történet: 35 évvel ezelőtt épp talán kisiskolás lehettem a Bazilika melletti általános iskolában. Akkor még nem volt ilyen csili-vili a placc, tele volt autókkal, keresztül-kasul átjárató volt a tér és a Bazilika körüli kerengő keramit kockával volt burkolva. Még a metró szellőzője sem került oda. A tér nagyfiúinak az volt a játék, hogy a templom egyik sarkában mindig kiengedték a locsoló csap vizét, ami pl. télen igazi koripályává fagyott. Mi kicsik ártatlanul bujócskáztunk az egyik kiszögellésben, amikor a lerakott táskáinkat egy fekete köpenyes illető elemelte és beszaladt vele a szomszéd házba. Kiderült, hogy a plébános volt és a plébánia irodájába rekvirálta a kis táskáinkat. Azzal az indokkal, hogy ezzel megbüntet bennünket, hogy kinyitottuk a csapot. Sajátos módja volt az igazságszolgáltatásnak. Jöttek a szülők, mi bőgtünk és hiába hajtogattuk, hogy nem mi jegesítettünk. A végén nekünk kellett elnézést kérni. A mai napig igazságtalannak érzem ezt a helyzetet és felháborítónak. Viszont el kell fogadni, hogy az azóta mérhetetlen pénzből felújított épületet védeni kell. Még szerencse, hogy nem palánkkal, meg betonfallal, hanem ugyancsak horror áron elkészített kovácsolt vas kerítéssel. De biza ezt is őrizni kell, mert a dakota elviszi a méh telepre és aztán megint oda fognak pisilni a ház tövébe...

absenthal 2012.07.15. 00:01:18

itt lakóként. teljesen megértem a körbekerítés. mindennap reggel - mint a deákon - retek volt, hányás, pisa, szar a bazilika tövében.
a bazilika terasza magánterület, úgy kerítik be, ahogy akarják. plusz ezért nem volt ott - eddig - rendőr. ugyanis magán terület, s mivel nincs bekerítve nem tudtak intézkedni közterületen való garázdaság vagy tudom is én miért, mivel nem közterület - hanem magán. viszont mint körbekerítetlen magán, a rendőrség azt mondja sorry mi ne tehetünk róla. úgyhogy én ezek alapján teljesen megértem, hogy körbekerítik BP ezen gyönyörű műemlékét, ugyan is nem a beszélgető fiatalokkal van a baj. hanem a bunkó tahóról, aki ott hagyja szemetét, oda hány, hugyozik a templom tövébe és még ő van felháborodva. pedig ott klozet, az igénye klozet a posta sarkán a bazilikától 10 méterre.de az baszik... úgyhogy kerítsék csak körbe, s ha valaki átmászik akkor meg legyen olyan kegyes a biztosúr és intézkedjen,de nagyon gyorsan.
napközben, pedig nyitott lesz s boldogan ücsöröghet a nép a lépcsőkön. ennyit.
süti beállítások módosítása