15697031_e7ec97968cc635289ca44397ea2a4cbd_l.jpg_800x600

Báthory István erdélyi fejedelem és lengyel király nem volt az a tipikus feketeöves kommunista. Sőt, azon kevés magyar vezér közé tartozott, aki jól elagyabugyálta az oroszokat. Azonban az átnevezési hullám őt is elérte, legalábbis a Báthory táblákat most sorra Báthorira cserélik a nevét viselő lipótvárosi utcában. A kivitelezés ugyan hagy némi kívánni valót maga után, hisz (mint az a témát felvető Gábor fotóin is látszik) most hol így írják, hol úgy. Gyakran egészen mókás, ahogy ütköznek egymással a különböző írásmódok.

A kérdésre amúgy nincs egyértelmű válasz (mint ebből a rövid összefoglalóból is kiderül), de azért a legtöbb közintézmény y-t használ. Úgy látszik azonban, hogy most a báthoristák kerültek hatalomba és leszámolnak a mocskos báthorystákkal, akik egyelőre sebeiket nyalogatva húzódnak vissza a katakombákba, hogy ott szőjék titkos terveiket a kegyetlen visszatérésre. Sok vér fog még folyni a pesti utcákon, a lobogó máglyák fényében, míg végre pont kerül az ügy végére. Ó Homousion és Homoiuision!

Esetleg áthidaló megoldásként szeretném az illetékesek figyelmébe ajánlani a Bonanza Banzai zenekar logóját, mely a frontember saját bevallása szerint úgy született, hogy nem tudták hogy kell írni a banzai szót i-vel vagy y-nal...

 

FRISSÍTVE: Mint az Index megtudta, és többen kommentekben is jeleztétek (köszi!) nem most cserélgetik a táblákat, hanem már jó ideje így vannak. Ettől persze még nem kerültünk közelebb a megoldáshoz, hogy vajon miért lett ez ilyen és miért maradt ilyen jó egy évtizeden át...

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest zene helyesírás felirat átnevezés v. ker báthory utca

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr954563944

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.06.08. 09:15:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ibn_battuta 2012.06.07. 09:02:30

Ez nem mostani csere, már jó ideje így van. Az "új" tábla valamikor a 90-es években került ki.

Kövér László akinek ömlik a fos a szájából. 2012.06.07. 09:29:28

Báthory közismerten kommunista volt! Tisztelte és szerette Rákosi Mátyást, aki évtizedekkel később született. De hát ilyen az élet. Majd Jászkarafaszán elneveznek egy kis teret róla. Vagy nem.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2012.06.07. 09:32:29

@ibn_battuta: végigkattintottad a galériát? totális a zűrzavar. ha ez húsz éve így van, az még nagyobb gáz :) amúgy a képek küldője szerint mostanában történtek a csereberék, én magam nem tudom...

*rockstar* 2012.06.07. 09:42:07

Hűvösvölgyben van egy bizonyos (bár nincs köze a fenti családhoz) Bátori László utca. Az egyik sarkon Báthori, a másikon Bátori, a harmadikon Báthory-nak van írva. Káosz ez is...

Rocko- 2012.06.07. 10:12:38

nem vétett az semmit, csak jó biznisz a cseréje.

mit gondolsz miért hívják Közvágóhídnak a megállókat a Lágymányosiról Rákóczira átnevezett hídnál?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.06.07. 10:33:01

ha jól emlékszem Keszthelyen a kastélyparkban van egy Széchenyi Ferenc szobor (vagy valami emléktábla). Csak az a baj, hogy ő nem úgy írta mint István, hanem úgy hogy Széchényi...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.06.07. 10:35:46

@Rocko-:
Szerintem rosszul tudod. A hidat régen Lágymányosy-nak hívták, Most meg Rákóczy-nak :)
A teret meg Khözvágóhỳd-nak.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.06.07. 11:18:49

Nyolc éve már biztosan így volt:
hampage.hu/kozlekedes/belvaros/index.html#bathoryutca
Hozzáteszem, hogy régi térképen láttam már "Bátori-uccát" is, igaz, "Szécsényi-teret" is.

HgGina 2012.06.07. 11:27:43

Rákóczis is váltogatta. Báthori is. Széchenyi is csak egy elírás eredménye, az apja Széchényi volt.
Ennél sokkal nagyobb gáz a Dembinszky utca páratlan oldala. Ha még le nem cserélték, akkor kb. a fele Dembiszky (n nélkül).

HgGina 2012.06.07. 11:30:22

A Közvágóhídtól nem messze a Beöthy László utca végén egymással szemben volt Beöty és Beöthy. Igaz, ennek kb. 40 éve.
Budát meg Ofennek írtuk egy ideig. Mi ebben a meglepő?

HgGina 2012.06.07. 11:42:55

A 7. képen elég vitaalap Báthori Zsigmond sajátkezű aláírása?

asztrorege.blogspot.hu/2011/10/familia-batori-i.html

Terézágyú 2012.06.07. 11:51:57

@HgGina:
Nem az a kérdés, hogy ő annak idején, vagy éppen, hogy a kiterjedt családjának valamelyik tagja hogyan írta a nevét, hanem az, hogy ma hogyan kell írni.

HgGina 2012.06.07. 12:00:51

@Terézágyú:
Tudom, hogy ez a kérdés. Csak erősen hiányzik a nyelvtani szabályokból a következetesség.
Milyen szerencse, hogy Ponori Thewrewk Aurélt és Cházár Andrást még úgy írjuk, ahogy ők írták.
Még, ha megtanulni több időt is venne igénybe, szívesen látnám az y-végű neveknél a kiejtésre vonatkozó egyértelmű jelet, a két pontot (dieresis) az y fölött. Tán könnyebben megtanulnák ilyen esetben a diákok is, hogy ezeket i-nek ejtjük. (Batthyány, Báthory, etc.)

HgGina 2012.06.07. 12:04:23

@Terézágyú: bocs, azt kifelejtettem, hogy a Fővárosi Levéltárban úgy 35 évvel ezelőtt láttam eredeti levelett tőle és II. Rákóczi Ferenctől is.
Utóbbi "Franciscus de Rákocz" módon írta alá a valamilyen francia diplomatának szóló, francia nyelvű levelet.
Bátori pedig h nélkül, i-vel jegyezte.

Bélabáttya (törölt) 2012.06.07. 12:32:53

@HgGina: De akkor még nem is tudtak helyesírni!

Terézágyú 2012.06.07. 12:33:50

@HgGina:
Bocs, ezek lényegtelen dolgok. Teljesen felesleges bátorítani(!) az olyan f*szkalapokat, akik részt vesznek az ilyen táblák el(ő)készítésében, és szemmel láthatólag nem végezték el a nyolc osztályt se - vagy végigaludták.

Egyikük se azért írta i-vel a nevet, mert ő a történettudományok doktora, és a kutatásai kapcsán megállapította, hogy annak idején így írták, ez a helyes - hanem azért mert f*ngjuk nincs az egészről.

cierre 2012.06.07. 12:50:05

Emlékeim szerint vezeték nevet hagyományosan, helyesírástól függetlenül írják. Míg a keresztnév meghatározott írásmóddal, a helyesírás szabályai szerint. Szóval azt kell megnézni ő hogyan írta a nevét és azt kell követni.
Igaz itt lehet még csavar és újabb írásmód a lengyel szál miatt. Na z lenne a csavar, ha az is szerepelne valamelyik táblán:))

a távoli rokon 2012.06.07. 13:06:49

@Terézágyú:
az ilyenek átugorják a nyóc osztályt, sőt az éreccségit, diplomát is.
hogy aztán rögtön egy laza doktorival indíthassanak:PPP

Kicsi Kacsa 2012.06.07. 15:01:18

@Terézágyú: a táblakészítők úgy írják, ahogy a megrendelő leadja. Ékes példa erre a Krisztina körúton a Mikó utcánál a "Lánchíd felé" (így, idézőjelesen) tábla!

Rocko- 2012.06.07. 16:44:56

@Hurrá Torpedó: azt majd a következő körben.

@Kicsi Kacsa: így van. amit kér azt kapja. problémát fel lehet vetni, de ha a megrendelő ezt akarja, akkor ezt kapja.

efilnikufesin 2012.06.08. 16:16:53

VI. ker. Szondi utca vs Szondy utca...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.06.08. 16:35:33

Még egy update: a régi volt az "i" betűs írásmód, most cserélik "y" végűre.

Ott van az irodánk, közelről láttam az evolúciót.

tixar 2012.07.01. 17:52:41

Hú, de lemaradtam erről.

Biztos sokaknak nyilvánvaló, de nem találtam közvetlen említve, hogy az alapkonfliktus, hogy a nemesi nevekben előforduló a névvégi -i akkoriban másképp volt írva, lekunkorítva a végét, mint egy j-nek. Na most mivel az biztos nem j, ezért hol i-nek, hogy y-nak lett átírva ott, ahol ez később nyomtatásba került. Az sem segít, hogy azért a hangmegfeleltetés sem volt száz százalékosan definiálva, vagy nem feltétlen úgy, ahogy ma gondoljuk, ebből jön, hogy több forma is lehet helyes ezeknél a neveknél.

Régen volt is ebből cívódás, hogy aki tényleg nemesi származású, annak ott y van. Ellenben a földrajztanárunknak volt egy olyan észrevételezése, hogy akinek y van a neve végén, annak biztosan nem volt nemesi őse, mert azok tudták, hogy az csak egy i.

Ellensúly 2014.02.23. 11:46:03

Görgey Artúr maga változtatta i-s re a nevét, az utcanévtáblákon mégis döntő többségében y-nal van.
süti beállítások módosítása