Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
IMG 1616

Kevés olyan 100 méter magas építmény van Budapesten, amelyre kényelmesen fel lehet jutni. Valószínűleg azért, mert kevés 100 méter magas építmény van Budapesten. Épület például egy sincs: a Szent István Bazilika és az Országház a legmagasabb, mindkettő csak 96 méter. (Állítólag a millenium tiszteletére, de hát mint tudjuk, Hatvan is csak véletlenül van hatvan kilométerre a fővárostól.)

Műtárgyakkal már jobban állunk. Alig egy ugrásra van Budapesttől a  lakihegyi adótorony, mely 1933-as megépültekor Európa legmagasabb (és a világ 3. legmagasabb) építménye volt a maga 314 méterével. Érdekes a történelem: ezt a címet egyszer elvesztette, majd újra visszanyerte.

1939-ben ugyanis megépült a Deutschlandsender III. adótorony, amely 23 métert rávert a miénkre. Aztán a világháborúban mindkettőt ledöntötték (akkor átmenetileg az Eiffel-torony vette vissza az Eb-aranyat), csak míg a Lakihegyit újra felállították, s azóta is hazánk legmagasabb építménye, német társát feldarabolták az oroszok.

A megtisztelő elsőséget amúgy 49-ig őriztük, akkor a lengyelek szerezték meg és raszyni adótornyuk azóta is Európa legmagasabb építménye. Na de fejezzük be a bóklászást Csepel-szigeten, nekünk ugyanis Budapest északi végén, egy egészen más szigeten van dolgunk!

IMG 1679

A Megyeri-híd az egyik legszebb "építészeti" alkotás Magyarországon az ezredforduló óta (igaz, már 1993-ban elkezdték tervezni). Kár hogy kevesen botlanak bele, mert épp Budapest határára esik (sőt az egyik vége már Budakalászon van, útközben érintve Szigetmonostor felségterületét).

Még nagyobb kár, hogy - teljesen érthető okokból - nem látogatható a két nagyszerű pilonja. Persze csak akkor, ha az ember nem ápol jó viszonyt Szávoszt-Vass Dániellel, a Dunai szigetek bloggerével, aki meghívja őt. Én szerencsére ápolok, úgyhogy a közelmúltban felmehettem vele és társaival.

IMG 1681

A híd pesti lábától indultunk, vegyes érzésekkel. Nekem kifejezetten tetszett, hogy az építményt ezeken a kevésbé fontos, látványos vagy szem előtt levő részeken is kidolgozták. Jó a Duna-tábla (igaz sajnos törött), szép a burkolat, ügyes a lépcső íve, sőt a száz évvel ezelőtti nagyberuházások emléktábláinak hangulatát idéző felirat is klassz.

IMG 1674

Annál is érthetetlenebb, hogy miért néz ki még mindig úgy a környéke, mint egy építési terület:

IMG 1676

Na de ez nem egy dohogó poszt lesz ígérem, ezt leszámítva minden nagyon szuper volt. A híd legendásan fotogén: a pilonok, a legyezőszerűen szétterülő kábelek és a ferde "villanyoszlopok" kimeríthetetlen fotótémát adnak. Sajnos mi nem lézengtünk, hanem siettünk a magasba, ráadásul nem is vagyok valami nagy fotós, de még így is élvezet volt eljátszani a különböző vonalakkal.

IMG 1581

IMG 1582

IMG 1660

A pilonok A betű alakúak és mindkét szárukban fel lehet jutni az első vízszintes "vonalig". A déliben egy kétszemélyes ferde lifttel, az északiban gyalog. Bár igen csak kíváncsi lettem volna rá, milyen egy ferde lift belülről, ezúttal a sétát választottuk, az ugyanis sokkal gyorsabb - főleg, hogy kilenc embernél sokszor kellett volna fordulni. A bejárat:

IMG 1586

Lépcső alulról:

IMG 1590

És felülről:

IMG 1594

Útközben ilyen jelek mutatták, hanyadikon járunk. Az É arra utal, hogy a pilon északi szárában vagyunk.

IMG 1592

A 20. emelet már az A betű vízszintes vonala. A 21-ről pedig már lehet gyönyörködni a panorámában az üvegfalon keresztül. 

IMG 1600

IMG 1601

Itt találhatók ezek a rejtélyes falfirkák is. Állítólag az építés közben jelentkező hajszálrepedéseket jelölték ezzel, mellérendelve a dátumot:

IMG 1604


Ezen és az ezt követő szinteken jól látszik, hogyan rögzül kétoldalt a két-két kábelvég a pilonhoz. Ezek tartják az egész hidat:

IMG 1603

Továbbjutni innen liften lehet (ez az a függőleges piros vonal, amit az áthajtó autósok is láthatnak az A két szára közt). Ez teljesen hétköznapi lift, leszámítva persze a számozását. Tegnap rejtvényben is feladtam, hogy vajon hol készülhetett az alábbi kép. A helyes megfejtést először Streptopelia adta itt a blogon, Tímea pedig Facebookon.

IMG 1597

Némi liftezés, majd vaslétramászás után végül kiértünk a kilátóba. Elvileg még innen is tovább lehet mászni, de nem tanácsos.

IMG 1608

Kilátás gyönyörű volt, még a kissé párás idő ellenére is - bár magából a fővárosból sajnos kevés látszott. Íme pár kép a teljesség igénye nélkül. Békásmegyer:

IMG 1611

Szentendrei-sziget:

IMG 1612

Az Omszki-tó és a bányatavak Budakalász-Pomáz határán:

IMG 1613

Káposztásmegyer és az Aquaworld (na meg persze a keleti pilon):

IMG 1618

Gellért-hegy a nagyon halvány Szabadságszoborral:

IMG 1619

A kirándulás ráadása volt, hogy lesétálhattunk a pilonok lábához is. Ezek is terasz szerűen vannak kialakítva, akár hajóval is ki lehet kötni mellettük.

IMG 1655

Végül még egyszer nagy köszönet Daninak, a meghívásért. Olvassátok el az ő posztját is, főleg hogy részletesen kitér a műtárgy környezeti hatásaira, a Wikipédián pedig egy csomó adatot találtok a híddal kapcsolatban. A maradék képet az Indafotóra töltöttem fel, ha érdekel benneteket, ott böngészhetitek.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest híd kilátó duna budakalász káposztásmegyer szigetmonostor megyeri híd iv. ker bejutós

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr824320471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

mig8 (törölt) 2012.03.17. 06:38:43

Gratulálok, szép poszt lett!

Ugyan nem számít túl sokat, de szerintem nem néz ki úgy, mint egy építési terület. Pár éve naponta bicikliztem arra, akkor még rendben volt. :)

Amit még érdemes megnézned szerintem ezen a hídon, az az, hogy hogy fest a tavaszi áradások idején. Pár éve volt egy nagyobb árvíz, amikor a sziget ezen része teljesen víz alá került. Na az valami fantasztikus volt!

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2012.03.17. 09:02:01

Amíg építették, egy hatalmas nemzeti zászló lobogott a legmagasabb pontján. Nem tudod, hogy ez miért nincs már? Szép volt, szívemnek tetsző! :-)

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.03.17. 09:06:58

@Pásztor Tibor: részint mert baromi drága lenne kiépíteni a szükséges infrastruktúrát, ami egy "hivatalos" látogatóhelyhez kellene, másrészt mindez azért van kialakítva, hogy a hidat karban lehessen tartani. az építéskor amúgy szóba került, de végül elvetették

Illetékbélyeges elvtárs 2012.03.17. 10:13:02

...és nem az Omszki-tó. A Lupa-tavakat sikerült lefényképezni a t. szerzőnek.

nowy 2012.03.17. 10:15:02

kis javítás : az nem az Omszki tó,hanem a bányatavak

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.03.17. 10:27:32

@Asztalos Gábor 2: @Illetékbélyeges elvtárs: @nowy: kösz az észrevételeket! Most épp a Svábhegyre igyekszem egy helytörténeti kirándulásra, csak teló van nálam. De amint géphez jutok, javítom, amit kell :) köszi!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.17. 11:30:14

@~dá~:

Posztolj a Svábhegyről is!

Ha az csak fele ennyire jó lesz, akkor is király egy poszt lesz!

aeidennis · http://dunaiszigetek.blogspot.com 2012.03.17. 14:24:26

@nowy: Világért se kötözködnék, de a képen rajta van az Omszki tó! :) Sőt az eggyel feljebb lévő Szentendrei-szigetesen is!

nowy 2012.03.17. 16:45:28

@aeidennis: akkor minek teszed ? :)

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.03.17. 17:10:50

@mig8: köszi, lehet, hogy igazad van :) @Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: ó kösz :) természetesen lesz poszt, nem is egy! pár fotót kinyomok magában, többről meg lesznek szöveg szösszenetek is :) @aeidennis: köszi :D

micsoda? 2012.03.17. 19:18:06

Hidat nézni kintről, bentről nekem mindig nagyon érdekes. Köszönöm!

robian 2012.03.17. 19:34:13

úúúúúúúúúúúúú de irigyellek
jó kis post

Case · http://streetartbp.hu/ 2012.03.17. 20:30:48

Áhh, az utolsó egypár képtől rámtört a tériszony. :D

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.03.17. 20:33:16

Meg akkor se mennek fel ha fizetnek.
Teriszonyom van.
Neha mar a 7 foku letra tetejen remegek a felelemtol.

Vittore. 2012.03.17. 21:52:48

Lol. Még jó hogy MÁV blogger vagyok, így max. vonatozom, de a magasat nem állhatom. A bringák már ki lettek készítve, mi hamarosan kibringázunk a hídhoz és megnézzük kicsit részletesen is, tavaly csak átgurultunk alatta Szentendrére tekerve.

egy maréknyi dollár 2012.03.17. 21:53:01

Őrült jó!
Elvidékiesedtem; nem is láttam még a Megyeri hidat.A Nyugatitól hogyan tudok oda tömegközlekedni?

Bruno 2012.03.17. 23:49:18

Szerintem marhák hogy nem engedik látogatni. Biztos, hogy a bevétel bőven fedezné a kiadásokat, és egy értelmes program lenne. Dehát mindey: ez magyarisztán.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.03.18. 08:21:44

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: szerencses vagy, en a multkor felalltam egy szekre, hogy kicsereljem a villanykortet es a segelykialtsaim utan a szomszedok hoztak vissza a foldre

Iza Béla (törölt) 2012.03.18. 08:30:18

Ne feledjétek, hogy annak idején a Margit híd is a várost elkerülő, külvárosi hóbort volt, amelyet a leendő külső gyűrűhöz igazítva építettek meg. Igaz, utána volt 40 év gyarapodás és fejlődés, így már nem maradt meg külvárosi hídnak. Lassan már az Árpád híd is belvárosi lesz, a Lágymányosi egyértelműen az. Így a külvárosban csak a Gubacsi, a hajógyári, a Megyeri és az M0 déli maradt.

Styxx 2012.03.18. 08:57:20

A poszt sirály, de azt nem értem, hogy miért nem érné meg kilátót üzemeltetni, sőt az egyik pilomban panoráma éttermet.

Styxx 2012.03.18. 08:59:39

@Iza Béla: a te logikád alapján miért külvárosi a Gubacsi?

Dester 2012.03.18. 09:00:41

De felmennék. :) Sokszor biciklizem el alatta, autóval is gyakran megyek át rajta, nagyon örülnék, ha egyszer felmehetnék a hídra. Akár este is, gyönyörű lehet a kilátás olyankor is. :)

bbandi 2012.03.18. 09:15:32

Félig off: a lakihegyi adótorony építése trükkös volt, ugyanis akkor Európában a magassági korlát az Eiffel-torony volt (300m). Viszont a rádióantennákat a frekvenciához kell méretezni, nem egy büszkeségi limitig. Ezért lett végül 284m magas, 30m kitolható rúddal.

Greg36 2012.03.18. 10:18:37

Kilátó/ étterem gondolom azért nem lehetne benne, mert egy tűz/ baleset esetén elég nehéz lenne eljuttatni a vendégeket.
Egyszeri tapasztalatom szerint (keleti pilon, tavaly április) ha egyszerre két-három kamion dübörög el, már komolyan érezhető odafent, és ha kicsit is süt a nap, az üvegezett emeletek valódi üvegházként működnek.

aeidennis · http://dunaiszigetek.blogspot.com 2012.03.18. 12:02:55

@Styxx: Borzasztó egyszerű az ok: nem fér el. Főleg az étterem, amihez konyha, víz, teherlift és személyzet is kell(ene). A liftben háromnál több ember más nagyon szűken fér el, míg fölérnek csak az 6-7 perc. A kilátó részre pedig 10 embernél többet egyszerre semmiféleképpen nem szabad kiengedni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.18. 12:27:01

@Greg36:

A berlini tv-toronyban is működik egy kávézó. 306 méteren. Onnan hogy mentenek?

élhetetlen 2012.03.18. 12:28:18

Zseniális, főleg a tegnapi "hol lehet ez" kérdéssel együtt!

Gera 2012.03.18. 13:06:18

Szerintem röhögve meg lehetne oldani a látogathatóvá tételét, szemmel láthatóan szinte minden megvan ehhez már most, egyáltalán nem ilyen veszélyes üzemi terület fílingje van a helynek.

pocaklakó minimanó 2012.03.18. 13:43:02

"A megtisztelő elsőséget amúgy 49-ig őriztük, akkor a lengyelek szerezték meg és raszyni adótornyuk azóta is Európa legmagasabb építménye."

Igazából nem pontosan így van, ugyanis 1974-től az 1991-es összedőléséig a plocki (így szerepelt a világatlaszokban is; amúgy konstantynówi) adótorony volt a legmagasabb a maga bő 646 méterével. Persze a kettő közötti távolság nem olyan sok - csak pár kilométerre vannak (voltak) egymástól.

Ha a tengeri olajfúrótornyok is odaszámítanak, akkor a Troll A a maga 472 méterével szintén magasabb.

A kijevi tévétorony is magasabb: 385 méter.

IJsselsteinben 375 méteres van. Vinnyicában 354 méteres.

A híres francia viadukt (Millau) legmagasabb pontja 340 méteres magasságával is magasabb, mint a 335 méteres raszyni adó.

És az osztankinói adó még Európa (szerintem igen)? Mert az meg 540 méter.

vizipipa 2012.03.18. 13:56:23

@Iza Béla:
" a Margit híd is a várost elkerülő, külvárosi hóbort volt"

Ez egy troll szintű megjegyzés. Legalább a Wikipédiába illett volna belenézni, vagy hallgatni.
hu.wikipedia.org/wiki/Margit_h%C3%ADd

Greg36 2012.03.18. 14:43:06

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: 208 méteren, de nem ez a lényeg, ott több lépcsőház van. Itt pilononként egy, meg a lift mellett egy létra. Ott, ha gebasz van az egyik lépcsőházzal, van még hely lejutni. Ha itt lesz tele füsttel,a létrán nem fogsz mindenkit levinni...
Nem mintha nem lett volna jó, ha eleve kilátónak és étteremnek tervezik, de akkor drágább lett volna, másrészt annyira azért nem nagy szám a kilátás a tetejéről, hogy sokan sokat fizetnének érte.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2012.03.18. 15:26:53

Minden nagyon szép, minden nagyon jó, csak attól még az emiatt tönkrement alvállalkozók a mai napig nem lettek kifizetve.:(

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.18. 16:30:06

@Greg36:

Nem tudom miért emlékeztem 306-ra.

"Nem mintha nem lett volna jó, ha eleve kilátónak és étteremnek tervezik, de akkor drágább lett volna, másrészt annyira azért nem nagy szám a kilátás a tetejéről, hogy sokan sokat fizetnének érte. "
- Ilyesmit ne jelentsünk ki előre.

A pozsonyi hídról hogy mentenek?
static.panoramio.com/photos/original/43894650.jpg

pocaklakó minimanó 2012.03.18. 22:44:13

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:

Hű, én ott egyszer kajáltam is. Abban a forgó étteremben. 1989. július 4-én volt, mert két napra rá halt meg Kádár János, amit úton hazafelé hallgattunk a rádióban.

Iza Béla (törölt) 2012.03.19. 06:46:34

@Styxx: Egyik oldalán sincs valódi városi terület. Erzsébet még nem az, kíváncsi leszek, hogy a leégett áruházból mit tudnak faragni. A környék viszont már kezd városiasodni, ha a Tátra tér és környékét lehetne keresztezni a lakótelep sűrűségével, egész használható lesz. A Dunapart végig gáz, abban nem különbözik a Gubacsi a többi hídtól.

@vizipipa: A Wikipédia egy "érdekes" forrás, de ettől függetlenül ellentéteset nem ír. A híd funkcionalitásáről, szerepéről csak érintőlegesen ír.

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Talán a Peugeot. :)

streptopelia 2012.03.21. 12:28:49

Nem tudom ki Tímea, de a helyes megfejtést én adtam. A rejtvény itt volt feladva, itt én voltam az első. A Facebook az Facebook, még regisztrálva sem vagyok, hogy Tímea ott mit csinál, az ő dolga. Ha egy verseny van valahol Bivalybasznádon, akkor nem mondhatjuk az elsőnek hogy bocs, de a szomszéd faluban ezt a versenyt megnyerte más. Ezt a versenyt itt lehet megnyerni, nem ott. Comprende?

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.03.21. 12:50:01

@streptopelia: oks, azért be ne kapj :) a gerle békés állat :) igazad van, kiegészítem a posztot ;)

streptopelia 2012.03.21. 13:15:37

Ha gondolod még az is belefér. :)))

streptopelia 2012.03.21. 13:16:42

@~dá~: Vannak mutáns, vérengző gerlék, akik csendben tutulnak a többi között, aztán egy óvatlan pillanatban.....

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.03.22. 14:01:31

@streptopelia: :D te jó ég, mindjárt becsukom az ablakot :)

streptopelia 2012.03.22. 15:32:55

@~dá~: Pedig már készültem a bekapásra. :))