Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
Dennewitzstra%C3%9Fe_Berlin_1905[1].jpg

 

Buheramegoldások nem csak Magyarországon és nem csak manapság voltak. Ennek ékes példája ez környezetébe illeszkedő, minden szempontból praktikus, házon átvezetett berlini magasvasút. Egész pontosan itt helyezkedett el. A fotó 1905-ben készült, de az épület csak a háborúban pusztult el. A szomszédos templom ma is áll.

(Forrás: Wikipedia. A képért pedig köszönet Aesculusnak, a Táj-kert bloggerének, aki még khm, khm, 2009-ben küldte ezeket a linkeket nekem)

Frissítések:

  • Herbai Csilla az Urbanista Facebook-oldalán linkelte a helyszín mai állapotát, ahol pontosan be lehet azonosítani, hol állt a ház.
  • Leonine pedig arra hívta fel a figyelmet kommentjében, hogy egy hasonló megoldás ma is létezik Zürrichben - igaz ott végállomásként funkcionál. Egészen szürreális:

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: közlekedés berlin németország vasút fénykép töri svájc zürich magasvasút

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr884095759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Leonine 2012.02.12. 08:31:32

Hasonló ma is létezik Zürichben: www.youtube.com/watch?v=UDztJTyZ6xs

Mondjuk ezt nem átvezették az épületen, hanem maga a végállomása van egy lakóházban. :)

0:45-től nézzétek!

Millagro 2012.02.12. 09:38:01

Praktikus lehet, ha a szerelvények oda mennek, ahová a lakó is menne; ki lehet védeni a szélben, esőben, hófúvásban várakozást. Viszont a zajjal nem tudnék kibékülni, kell a nyugodt pihenés.

solaitid · http://hetibeton.blog.hu 2012.02.12. 11:27:30

dehát ez nem buhera, hanem állati menő!!

Rocko- 2012.02.12. 11:49:05

nálunk miért nem építenek magasvasutat?

piefke 2012.02.12. 11:57:42

Úgy látszik, a berliniek perverz örömmel vezetik keresztül a forgalmat önmagukon. A képen szereplő Dennewitzplatztól 2-3 km-re, a (ma már nem üzemelő) Tempelhof reptér leszállópályáját is csak egy utca választja el a tömbházaktól: maps.google.co.uk/maps?hl=hu&ll=52.476468,13.41819&spn=0.008691,0.024097&oe=UTF-8&t=h&z=16

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.02.12. 12:02:36

Ez ugye csak azért "buhera", mert akkor többen rákattintanak? Mert amúgy teljesen praktikus, és korrekten kivitelezett megoldás?

Egyébként ettől a helytől pár száz méterekre két áttér is van még, bár (ma már) egyik se olyan látványos, mint ez:
g.co/maps/rpkys
g.co/maps/3g58s
kicsit arrébb meg egy harmadik, a házak alatt a föld alá bújós:
g.co/maps/n7xz5

A zürichi Polybahn végállomásánál praktikusabb meg nem nagyon lehet végállomás.

egyenlítő 2012.02.12. 12:04:27

@Rocko-: Mert már régen kiment a divatból. Egy ideje leginkább bontani szokták (lásd: bostoni Big Dig).

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.02.12. 12:07:23

@Rocko-: Mert már nem 1902 van :) Az első két vonal után (igazából közben) ott is már leengedték a vonalakat a föld alá, csak amikor tervezni kezdték, a különböző helyhatóságok (még Nagy-Berlin előtt vagyunk) különbözőképpen álltak hozzá: az egyik nem akart mélyvasutat engedni, a másik nem akart magasvasutat látni. Így lett a mai U1 a világ leghosszabb és leglankásabb hullámvasútja :)
hampage.hu/kozlekedes/berlin-u/#U1
De a rendszer folytatása, a mai U2 belvárosi szakasza már föld alatt ment:
hampage.hu/kozlekedes/berlin-u/#U2

Rocko- 2012.02.12. 12:13:03

@egyenlítő: nade egy közlekedési módnak nem a divat a célja.
az a kérdéses, hogy hasznos vagy sem.

@Hamster: éreztem én hogy rossz helyre címzem a kérdést. ;)
(egyiken sincs Audi!)
oké, a német nem akar magasvasutat, de MI miért nem akarunk? 1-es vonal simán mehetne fent, nem hiszem hogy bármiféle városképet rontana.

dr. Bubó 2012.02.12. 12:28:42

A berlini az archív kép, az nagyon profin megoldott... RÉSZE AZ ÉPÜLET ARCHITECTÚRÁJÁNAK...

ezt buherának mondani... na mindegy... biztos a drzorbánahibás

roka 2012.02.12. 12:29:55

A keresztül az az, ha átmegyünk rajta. Ez a végállomás. És jé építettek hozzá egy épületet. Csak kicsit hír hajszár a blog címe. Ehhez gratula.

roka 2012.02.12. 12:32:53

Nem hajszár hanem hajhász. :)

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.02.12. 12:59:45

@roka: azért írtam, h keresztülmegy rajta, mert keresztülmegy rajta :) a posztban is linkeltem: schule.de/bics/son/verkehr/hochbahn/geschichte/haudufa.htm

@Hamster: @dr. Bubó: nekem ahogy végigvezették egy acélpályát az út felett, a templom mellett, az buhera - bár lehet, hogy nem ez a legjobb szó rá. Igaz, nekem a Fiumei-Rottenbiller felüljáró is buhera - bár lehet h arra sem ez a legjobb szó rá :)

Tell Vilmos 2012.02.12. 13:13:04

Ez nem buhera, ez zsíííír!

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.02.12. 13:30:32

Miert van az az erzesem, hogy a haz elobb ott volt, mint a magasvasut?

Gondolom olcsobb volt atvezetni a vaganyokat a hazon vagott alaguton, mint az egesz hazat eldozerolni a lakokat kartalanitani stb.

Paeonia 2012.02.12. 13:55:12

Sydney-ben a Monorail-nek hívott magasvasút is van ahol átmegy épületen.
Praktikus, a szűkös belvárosban nem foglalja a helyet a gyalogosoktól.
www.monorails.org/tmspages/Sydney1.html

cso zsi 2012.02.12. 14:39:39

@Paeonia: Annak is ott van a megállója, gyakorlatilag egy plázaszerűségbe lépsz ki a szerelvényből.
Nemrég viszont pedzegették, hogy elbontják, mert nem az elvárt utasforgalmat hozza.
Érdekesség, hogy a Pyrmont-híd, ami a fenti képek egyikén is látszik, elforgatással nyitható, de ez a monorail forgalmát nem zavarná, mert annak a sínje már egyben marad ilyenkor is.
www.sydneyarchitecture.com/HISTORY/PYR-BRI-015.jpg

Measurer 2012.02.12. 14:41:07

@Rocko-:
Érdekes, időről-időre felmerül a budapesti tömegközlekedési projektek között a jelenlegi magas töltésen futó szakaszok magasvasúttal való kiváltása - Pl. 2006-ban Új Budapest tervben.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.02.12. 14:45:05

@Paeonia: @jocóka: igen, de épp egy éve röppent föl, hogy lebontják: cities.blog.hu/2011/02/20/sydney_ujraszabasa nem tudom, elvtették-e az ötletet, de bontásról nem hallottam azóta sem :)

Paeonia 2012.02.12. 15:10:01

@cso zsi: @~dá~: igen, valakik szerint "rontja az városképet". A többség szerint szerencsére nem.
És mellékesen baromi kényelmes, és sűrűn közlekedik.

NeDuddGi 2012.02.12. 15:27:32

Úgy látszik nem annyira buhera, mint inkább általános megoldás, ez éppen Londonban található: g.co/maps/3vmge

Rocko- : remélem nem fognak magasvasutat építeni. A magasvasútnak megvan az az előnye, hogy sokkal olcsóbb, mint a föld alatti, sőt, még akár jól is nézhet ki, de tönkre vágja a környéket, legalábbis zajos, rázza a földet és alatt sötét. A new yorki metrók magasvasúti része legalább is ilyen és nem örülnék neki, ha Pesten hasonlóak lennének.

NeDuddGi 2012.02.12. 15:31:55

@~dá~: na jó, amit te linkeltél be, az nem olyan, mint amiről beszéltem, ez mehet :-)

nickel head 2012.02.12. 15:41:12

Berlinben most is van ilyen, a Dennewitzstraße és a Pohlstraße sarkán, itt megy le az U1 földalatti vasútba a Gleisdreieck után a Kurfürstenstraße megálló felé, ld.

www.flickr.com/photos/dsikshidironi/6444682637/

kalandfereg 2012.02.12. 18:22:41

Dublinban az a csoda, ha a HÉV hosszabb összefüggő szakaszon nem megy keresztül épületen, pl.:
www.urbanrail.net/eu/ie/dublin/pix/Pearse-Station-03.JPG

Tapogatott Kukorica 2012.02.12. 19:12:24

Nagy valoszinuseggel a kepen szereplo osszes ember mar halott.

emesz 2012.02.12. 20:09:10

Ugyanennek a vasúti csomópontnak a másik oldalán is volt még egy ilyen: www.berliner-verkehrsseiten.de/u-bahn/Strecken/Gleisdreieck/Gleisdreieck_1900/P3015309.JPG

Ma pedig a Technikai Múzeum van a helyén, stilizált hasonló megoldással: binged.it/yE6wPb

werno 2012.02.12. 20:16:24

Miért is buhera ?
...Hát nem az ,utólag látva többek szerin sem az. Attól tartok,te egy Tihany -Szántód hídra is buherálnál :(

kpityu2 2012.02.12. 20:33:12

@Rocko-: Nálunk völgyhidat fognak keresztülvezetni egy épületen.

Rocko- 2012.02.12. 20:57:09

@NeDuddGi: "de tönkre vágja a környéket, legalábbis zajos, rázza a földet és alatt sötét."
a metro is zajos, csak föld alatt zajos. megoldható hangszigeteléssel. ahogy a vibrációs is meg lehet szüntetni csillapítással.
alatta sötét? a metroban körben sötét minden.

is 2012.02.12. 21:21:40

@piefke: na jó, de Nyugat-Berlin nem tudott ám akármeddig terjeszkedni.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.02.12. 21:43:37

@~dá~: Berlinben csomó helyen illesztették be a korszerű infrát a városba, a sors fintora, hogy aztán a beillesztések egy része a háborúban eltűnt. 1910 körültől azért már ott is föld alá mentek (teljes épületeket és pályaudvarok alá építettek úgy kéregmetrót, hogy közben fent ment az élet), de nekem inkább imponál, hogy ha így lehetett építkezni, akkor így építkeztek. A képen látható átvágásról írják a belinkelt oldalon, hogy azt gondolták, a ház elértéktelenedik, kiürül, erre látványosság lett, és csak a háború tüntette el. Mindenesetre ha a helyiek megbarátkoztak vele, szerintem száztizenpár évvel később, teljesen más időben és más helyről elég furcsa azt mondani, hogy "buheráltak".

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.02.12. 21:46:07

@Rocko-: Ha nagyon magasvasútra vágysz, akkor Bécsbe menjél, az U2 a Pratersterntől kifelé betonlábakon halad. Nagyon bejöhetett a helyi betonlobbinak az a vonal :) Hausdurchfahrt sajna nincs, cserébe van Duna-híd.

Rocko- 2012.02.12. 21:50:06

@Hamster: de én itthon vagyok rá. :)
Bécs helyett akkor lehetne a Bécsi úton. ;)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.02.12. 21:53:03

@Rocko-: Itthon csak videón nézegetheted:
www.youtube.com/watch?v=5YWLu-HUpYU

"a Bécsi úton"
Na ez az, hogy Bécs megengedheti magának, hogy kihasználatlan metróvonalakat épít (az U2 és az U1 legutóbbi hosszabbítása bőven ilyen), de mi nem, úgyhogy halkan irogass ilyeneket, mert még valaki beveszi valami tervbe :)

Dour ® 2012.02.12. 22:04:08

@Rocko-:
"nálunk miért nem építenek magasvasutat?"
Mert nálunk Pl:. 1 megállónyi metró 4 év.
Ja, bocs.
Több.
Sokkal.

sorica123 (törölt) 2012.02.12. 22:15:52

@~dá~: az El-Bah-csomópont, az buhera, nem ez:)

Measurer 2012.02.12. 22:43:33

Ha magasvasútról beszélünk, a 100 éves hamburgira is vessünk egy pillantást.
(persze itt is inkább U-Bahn lett belőle).

fredriks.de/HVV/hha2.htm

xstranger 2012.02.12. 23:14:17

London Blackfriars is hasonlo, hid, allomas, keresztul egy irodaepuleten, feluljaro, 2 meterrel egy kocsma mellett, utana meg le a fold ala.

v2peti 2012.02.13. 00:38:53

Nem kell ilyen messze menni! Grazban a Schlossbergbahn (Sikló) szintén egy ház aljából indul, és ráadásul olcsóbb is, mint a Bp-i Sikló.

Meg van attól nem messze egy felvonó, ami szintén felmegy a hegyre, az meg a hegy gyomrából indul.

v2peti 2012.02.13. 00:43:29

Prágában meg van a föld feletti földalatti. A metró (C-vonal) a föld alatt lévő állomásból belemegy a viadukt zárt aljába, majd onnan a túloldalon kijőve a felszínen van a megállója, majd újra a föld alatt halad tovább.

Környezettudatos 2012.02.13. 05:50:50

Ez nem buhera. Ez klassz! A buhera az az, amit itt a metróval, buszokkal, villamosokkal és a vonatokkal csinálnak. Az buhera.

cshb 2012.02.13. 08:34:48

Az igazi buherálás földje egy kontinenssel odébb van: Pittsburgh, USA.
A 2x4 sáv autópálya pár méterrel az irodaépület felett:
maps.google.com/maps?hl=en&ll=40.446886,-79.990076&spn=0.0024,0.005681&sll=40.446886,-79.990076&sspn=0.0024,0.005681&mra=mr&t=h&z=18

yazooo 2012.02.14. 19:28:09

@cshb: irigylésre méltó úthálózat!