A fenti két képet Sadia fedezte fel a Fortepanon: az Erzsébet híd budai hídfőjénél készült mindkettő úgy 25 év eltéréssel. Talán az egyetlen közös pont rajtuk a platán, mely túlélte a világháborút, a régi híd lerombolását, romjainak eltakarítását és az új megépültét. De vajon még mit? Lássuk!

Ilyen az új híd 1903-ban (forrás: Wikipedia). Talán már ezen is rajta van csemeteként:

erzsebet1
 

Ez a húszas évek végén készült, itt már egész biztos ott a lombja a többi közt:

erzsebet2
Ezen a harmincas években készült képen is az ő törzse látszik:
 
erzsebet3
 
A negyvenes évek elején már kivehető későbbi alakja (a legnagyobbik az):
 
erzsebet3b
 
A háború utáni képen (valamikor 1950 körül) visszametszve:
 
Erzsébet híd a világháború után

 

Azután az újjá épült (villamosos) híd mellett éjjel-nappal valamikor a hetvenes évek elején (időpont-azonosításért kösz BDZSH-nak!).

erzsebet5
erzsebet6

 

Na és mi a helyzet ma? Ezt a képet idén nyáron készítette Polgár Ádám (negyven fényképből, így varázsolva üressé a hidat):

Empty street II. (color)

Gyönyörű és hatalmas lombja van. Remélem most is megvan. Aki arra jár fényképezze le!

Egy-egy sok évtizedes vagy évszázados fa legalább olyan meghatározó eleme a városképnek, mint az épületek, mégis kevesebb figyelmet kapnak. Akinek van kedve, nyomozzon utána egy-egy városi fa történetének például a Fortepanon (ahonnan a fenti fotók is származnak, ahol nincs külön jelölve) vagy csak küldje el tippjét az Urbanistának. Kösz!

Frissítve: Szabó István komolyan vette a kérésem, s lefényképezte a fát, mégpedig fekete-fehéren, olyan beállításban, mely szépen illeszkedik a fenti sorba. Köszönöm!

Frissítve 2.: Kádi Balázs egy festményen találta meg a fát. Kösz neki is!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest fa duna park töri növény erzsébet híd i. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr683470893

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy fa százéves története: a díszlet fotóról fotóra változik, a csak a platán marad az Erzsébet híd lábánál 2011.12.17. 17:06:14

Egy fa százéves története: a díszlet fotóról fotóra változik, a csak a platán marad az Erzsébet híd lábánál

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köcsög Duda 2011.12.17. 16:33:44

A "százéves" egybeírandó. Ettől függetlenül jó poszt, alkalomadtán megnézem a fát.

2011.12.17. 16:53:01

úgyis kibasszák majd egy telekomkábel miatt

giorgionane 2011.12.17. 17:08:02

AZ 1950 körül készült képen alul jobbra látszik a kerek Zsolnay díszkút félbevágva(nagyszentmiklósi bikafejekből formálva az eozinos mázas vízköpők)amit egyszerűen elbontottak:(

giorgionane 2011.12.17. 17:09:24

a negyvenes évek elején készült felvételen kivehetőek a bikafejek is "munka" közben:)

GiliczeB · http://www.balintgilicze.com 2011.12.17. 17:28:48

Durva! És milyen szép volt az eredeti Erzsébet-híd!

anna333 2011.12.17. 17:43:09

Én minden reggel arra megyek el busszal. Most majd más szemmel fogom nézni. Gyönyörűek a képek. Érdekes látni milyen volt régen az a rész. Szerintem szebb.

Monarch (törölt) 2011.12.17. 17:51:24

Egyébként szerintem a mostani Erzsébet-híd sem csúnya, de tény, hogy az eredetinek nyomába sem érhet. Más kérdés, hogy sokkal nagyobb forgalmat képes átereszteni, ami megnehezíti az összehasonlítást: a régi híd sokkal szebb, de sokkal kevésbé funkcionális is volt.

bios 2011.12.17. 17:51:35

bár az Erzsébet híd ma is az egyik kedvenc pesti hidam, azért mindig belefacsarodik a szívem, ha látom mennyire gyönyörű volt a régi. sokat böngésztem a Fortepant, de kizárólag az épületekre fókuszálva, eszembe nem jutott volna egy ilyen összehasonlítás. köszi a posztért!

tyeli 2011.12.17. 17:52:57

a régi Erzsébet-híd a világ egyik legszebb hídja (volt) :(

wiener 2011.12.17. 18:29:32

Csodalatos a regi hid, milyen kar hogy nem az eredeti formajaban ujitottak fel/epitettek ujja
Margit hid mennyire semmilyen meg felujitva is ehhez kepest

innovation 2011.12.17. 18:34:06

@wiener: Gyönyörű lett a Margit híd is.

Plumper_ 2011.12.17. 20:01:37

egy vékony piros karika nem ártott volna a fa köré, mert így hogy a f@szomba nagyítózzam és koordinátázzam ki, melyik az?!

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2011.12.17. 20:48:37

egy platán fa, ha hagynánk 800 évet is elél, mindezt karbantartás és basztatás nélkül.
meg kell őket becsülnünk, ők a barátaink. és nem csak a platánok

Jokkura 2011.12.17. 21:35:11

Na csak ne nagyon sírjátok vissza a régi Erzsébet hidat. A végén valamelyik havernak eszébe jut ,hogy jól megbundázva a politikai haverjaival több évre lezárva átépítesse. Aztán abból is egy'"margithíd"-szerű valami fog kisülni több milliárdért. Mert amit a Margit híddal csináltak az egy jó ízlés elleni giccskavalkád. Ja és se a gyalogos- ,se a tömegközlekésen nem javított jelentősen (sőt kialakított egy potenciális kivégzőhelyet), az autós forgalom meg felejtsük el azon a hídon.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.12.17. 21:45:31

Tényleg csodaszép a régi híd, nagy kár, h már nincs meg. A témához kapcsolódóan nekem egy ilyenem van:

kreport.blog.hu/2011/08/29/na_de_mibol_van_a_kapu

ibn_battuta 2011.12.17. 21:53:11

Az utolsó kép milyen napszakban készülhetett? Egy darab autó sincs a hídon. Biztosan nem hajnal, mert akkor szemből látszana a felkelő nap.

Vezérigazgató elvtárs 2011.12.17. 21:54:44

Gyönyörű képek. Az a kerek kis építmény mi volt, ami látható az '50-es évekbeli fotón?

ibn_battuta 2011.12.17. 21:56:23

A cikkírónak: ez a rész már az I. kerület, nem a XI. (nem jó a címke)

Vierre_ 2011.12.17. 22:48:35

@Jokkura: Személy szerint utáltam a Margit hidat, a kedvencem a mai Erzsébet, ellenben maximálisan kikerülve mindenféle politikai irányvonalat, amit a Margitból csináltak, nekem nagyon tetszik, nem érzem giccsesnek, sőt, a fekete kovácsoltvas(szerű) elemek guszták, minden szempontból vizuálisabb mint volt. Szubjektív és Szerény véleményem szerint. :)

flamer 2011.12.17. 23:09:28

@ibn_battuta: Volt ott forgalom, de a modern technika csodákra képes: a flickeres leírás szerint negyven képből van összefotosoppolva.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.12.17. 23:37:29

szép. hajrá platánfa!

@ibn_battuta: naplemente előtt készült elvileg az árnyék miatt, és @flamer: szép munka lehetett összerakni a sorozatból, mert ez a csúcsforgalom időszaka elvileg.

victoriginal 2011.12.17. 23:39:40

az eredeti híd lépcsőfeljárói zseniálisan szépek voltak! ahhoz képes a későbbi megoldás mekkora lepukkat szocreál tucatmunka, hányás.

mea 2011.12.17. 23:53:01

Biztos aug 20-án készült az utolsó kép :) azért nincs rajta forgalom...

Vezérigazgató elvtárs 2011.12.18. 00:17:34

Mivel senki nem válaszolt, nyomoztam :)

"Az a kerek kis építmény mi volt, ami látható az '50-es évekbeli fotón?"

falanszter.blog.hu/2011/02/05/gigantikus_palota_komplexum_lett_volna_1905_ben_a_rudas_furdobol

A legalsó fotón látható Hungária ivócsarnok lehetett.

niklex 2011.12.18. 00:34:40

A fa megvan,gyonyoru nagy, ma is eljottem mellette.
Emlékszem,hogy ekkora platánok voltak a Rákóczi úton az Astoriától az Emke felé is a VII. kerületi oldalon, talán 40-50 éve.
Azokról sajnos ma már legfeljebb fotó van.

kancsal jocó 2011.12.18. 01:20:27

@niklex:

Bizony. Egész más volt a hangulata a Rákóczi útnak fákkal. A VIII.-ker oldalon is voltak belőlük.1990-után vágták ki az összeset. Igaz, ültettek helyükbe de azok mire megnőnek az lesz még vagy 20-30 év.

kancsal jocó 2011.12.18. 01:27:03

Van egy 1910-es képem az Erzsébet hídról és azon már rajta van a FA. Már akkor is egész nagy.

kancsal jocó 2011.12.18. 01:31:22

A Nagymező utcáról készült képeket érdemes még megvizsgálni fa szempontból is.
Van egy kb. 1900-körül készült fotóm az utcáról, azon még fiatalok az ottani fák. Ha megnéztek egy mostanában készültet, azon már jó vastagok és még a nagy részük megvan.

kékharis 2011.12.18. 01:34:57

Vezérigazgató elvtárs, úgy van, a kerek pavilon az ivócsarnok, előtte a Zsolnay-kút.
Ami a platánt illeti: hárman is vannak egykorúak a Döbrentei téren: egy az északi sarkon, a volt Erzsébet-híd presszó előtt, amelyet ma már Platánnak is hívnak, a második ez, amelyikre ez a remek képsorozat összpontosít, a harmadik pedig az a szerencsétlen pár méterrel délebbre, a Rudas kertjében, amelyik félig szénné égett, amikor a nyári kocsmát pár éve felgyújtották. index.hu/bulvar/rom0403h/
Az éjjeliőr meghalt, mindenki arra figyelt, arra persze nem, hogy lángokban állt az óriási, öreg platán. Most ott áll a maradék ágaival, de él, hajt. Köszönjetek neki is, ha arra jártok.

dildozer · http://www.youtube.com/watch?v=AwIY4PRIp4s 2011.12.18. 01:39:55

nagyon jó poszt. kösz a felfedezésért/közlésért. a nap egyetlen igazán pozitív "híradása".

a valóságtól nagyon elrugaszkodott elképzelés lenne azt kezdeményezni, hogy ez a történet a fotósorozattal együtt valahogy megjelenjen a fa közelében (esetleg több nyelven is), és 10-20 évente gazdagítani egy-egy új képpel. Ha ezek tényleg elélnek 800 évig, akkor már egy egész szép kis helytörténet kerekedhetne belőle.

vagy szerényebb kivitelben, valami mobilos-térképes-fényképes alkalmazásba (nem értek hozzá) feltölteni, hogy aki arra jár megnézhesse, elolvashassa?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.12.18. 07:42:36

Nem tudom, hogy mennyire megbízható forrás, de egyszer valahol olvastam, hogy ezt a platánt Erzsébet királyné tiszteletére, a híd avatásának idején ültették a budai hídfő déli oldalán.

toprengojanos 2011.12.18. 08:03:57

@ibn_battuta: lehet, hogy egész nagy forgalom van a hídon, hosszú expóval lámpa nélkül akkor se látnád.

Ez az új Nick 2011.12.18. 08:40:54

@Köcsög Duda: index címlapon azért "száz éves" maradt. :)

Ez az új Nick 2011.12.18. 08:42:32

Egyébként durva belegondolni, hogy mit láthatott és élhetett át az a fa már...

Mclaurin 2011.12.18. 10:25:47

Akkor én vagyok egyedül akinek az új híd sokkal jobban tetszik mint a régi.

magyar ember teli szájjal 2011.12.18. 10:34:19

Elég vastag fa, lehetne pultokat szögelni a törzsébe.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.12.18. 10:56:40

@victoriginal: Na nem mintha építész lennék, de ez a szocreálozás baromira idegesítő. Tessék szépen felfogni, hogy az Erszébet híd, a panelházak, meg a Corvin áruház gusztustalan borítása ROHADTUL NEM SZOCREÁL. Ez a szó ugyanis nem azt jelenti, hogy a Magyar Népköztársaság szorgos munkáskezei építették. Házi feladat: szépen elutazni Dunaújvárosba, és ott körbenézni, a régi lakótelep, a Dózsa mozi, a vasmű főkapuja, na az szocreál.

Frizuravarjú 2011.12.18. 11:45:17

A Margit híd nagyon szép lett.
Érdekesek a köröndi platánok is, hiszen az 1900-as fotókon is hatalmasak voltak, de mára elképesztő méretűek. Sajnos mostanában kivágtak 2-3 gesztenyefát ott.

magyar bucó 2011.12.18. 11:54:10

@wiener: És akkor min mennénk át? A mostani sokkal nagyobb is mindig tele van...

udvari bolond 2011.12.18. 13:27:59

mennyire szép volt a régi híd!

hhh. 2011.12.18. 13:46:16

Nekem is az tűnt fel, mennyivel barátságosabbak, és ha úgy tetszik, funkcionálisabbak voltak a régi híd lépcsői, illetve hídfőkapcsolata. A mostaniból a gyalogosokat mintha kifelejtették volna...remélem, ez majd minél több helyen "vissza-alakul" gyalogos-kerékpárosbarát irányba!

tapangász 2011.12.18. 14:06:09

@udvari bolond: A Deutsches Museum-ban, Münchenben van egy több méteres modell a régi Erzsébet hídról, a magyar állam ajándéka volt anno.

magyar bucó 2011.12.18. 14:32:40

@hhh.: A régi híd 2*1 sáv volt! A mai pedig egyik fő összeköttetés Kelet és Nyugat között. És ez így funkcionális, ugyanis a hídnak nem a nézegetés a funkciója, hanem, hogy átmenjenek rajta.

Don_Pipita 2011.12.18. 14:51:44

Amikor a romkertben vagyunk a haverokkal, minidg ezt a fát hugyozzuk le, asszem mostantól nagyobb tisztelettel fogom megöntözni

radioenekes 2011.12.18. 15:25:09

A régi szerkezet lánchíd volt, ami már az építésekor elavult technológiának számított, ezért sem építették újjá.

radikalisviccek 2011.12.18. 16:13:45

@radioenekes: na meg mert nem nagyon kedvelték a régi, úri világra emlékeztető dolgokat :)
ellenben gondolj bele, hogy mekkora mellénnyel adták át a lakótelepeket kicsivel később, mint az új, modern, stb. jövő lakásait.

tehtube 2011.12.18. 16:21:54

@Vierre_: A Margit-híd elég szép lett, csak valahogy túl sokba került. Ennyiből meg szerintem ha rendes emberek bonyolítják le, kijött volna egy teljes rekonstrukció. Vesszőparipám a túl meredek ívek. A régi laposabb, elegánsabb volt. A másik, a szélesítést északra nem követte a pillérhosszabbítás. Hiányolom a vámházikókat is. Hozzátartozott a hídindítás látványához.
Én üdvözölném az Erzsébet híd komplett rekonstrukcióját. Hatalmas reklámértéke is volna mint a világ egyik leghosszabb, de kétségkívül legszebb lánchídjának. Az átmenő forgalmat meg nem engedném a Nagykörúton belülre.

tehtube 2011.12.18. 16:26:26

@magyar bucó: A régi híd is 2×3 sáv volt a kapun belül, csak 2 járda meg 2×2 sáv volt. Az eredeti híd látványából sem venne el semmit ha a járdákat konzolokra a rácson túl tennék, mint a Lánchídnál eredetileg is. De igazából a központi autópályát kellene valahogy a város szívéből erősen megnyesni.
Ok, sok pénz.

tehtube 2011.12.18. 16:31:58

@radioenekes: Abbl a szempontból hogy láncok tartják a hídpályát, valóban elavult volt. 1870 körül a Brooklyn bridge már kábeles szerkezetű. De idehaza csak ilyen vasat tudtak gyártani. Azért az is szempont hogy ne idegentől vegyünk. Kár hogy ma ez már szinte ismeretlen hozzáállás.
Viszont abból a szempontból hogy mindössze a két vége van a függesztőszerkezetnek megfogva és a kapuk csuklósak, ez világelsőség volt!!!
Statikailag etalon lett.

magyar bucó 2011.12.18. 16:40:09

@tehtube: Nem, nézd meg a képet, sín + 2*1 sáv.

Autópálya nincs a városban, közlekedni meg muszáj. Navigare necesse est.

magyar bucó 2011.12.18. 16:42:23

@tehtube: "Az átmenő forgalmat meg nem engedném a Nagykörúton belülre."

Ehhez először meg kellene építeni a városból hiányzó legalább négy hidat és azután csinálhatunk skanzent a belvárosból.

Jokkura 2011.12.18. 16:43:41

@Vierre_: nem a kovácsolt vas utánzatok megjelenésével van baj. Túl sok és túl tömény. Anno a '30 években gyengébb volt a világítási technika,mára fejlettebb == túl sok a mindenféle oszlop, a mindehol jelenlevő koronát stilizáló mészkő (vagy mi) idomok is tömények. És a kerékpár utat "védő" vassövény...
Kíváncsi leszek két tél után ,hogy fog az egész kinézni.
A mindenféle résekben meg fog kapaszkodni a gyom ...igaz akkor lesz egy biohídunk is.
ha már "eredeti" állapotában(egyébként csak a megjelenése emlékeztet [!!!] az eredetihez akarták visszaállítani ,akkor miért nem burkolták fakockákkal ?? ( szónoki kérdés).

snr torrente 2011.12.18. 17:18:45

Egy kép 1942-ből a fával:
scanzen.tumblr.com/post/14405559013/budapest-erzsebet-hid-kepeslap-1942-barasits

Alensha 2011.12.18. 17:25:32

nagyon szép volt azokkal a lejárókkal régen... nekem a mai is tetszik, de ahogy nézem a régi romokat az 50-es évekbeli képen, kegyetlenül elkeserítő, hogy ilyen szépet elpusztítottak.
de a platán fityiszt mutatott nekik :D

tehtube 2011.12.18. 17:48:55

@magyar bucó: Igen. A sínt is sávnak értettem, mint ahogy volt-nincs sín az új esetében is. Meg a réginél sem volt az első 11 évben. Úgy volt meg a 2×2. A járdák meg a 3. Biztos kitették volna, ha megmarad.
Sajna hiányzik pár átkelés, meg rávezetés. Pl. a tervezett alagút a parlamentnél, meg a Rákóczira rávezetés rendesen, Kelenföldről.

magyar bucó 2011.12.18. 18:26:42

@tehtube: Járda most is van, akkor most is számolhatod sávnak azt is. :)
Egyébként a pillér a régi hídon is belógott a járdába, tehát sávnak semmiképpen sem tekinthető.

smalladam 2011.12.18. 19:18:32

a várkertben van egy japánakác a rondella falánál. állítólag az az egyetlen faritkaság, ami az eredeti királyi kert arborétumából megmaradt. az ifipark fénykorában az volt a "nagyfa", ahol a parkból kiszorultak bandáztak. ma is megvan körbe van kerítve kerítéssel.

neoyoli 2011.12.18. 20:29:51

legközelebb ha arra járok leróvom a tiszteletem.

NemzetiGeográfia.hu 2011.12.18. 21:39:00

Szerintem szép a mai híd. Jó, kaphatna egy szép lépcsőt, ha már egyszer volt ilyen. (A panel előtt egyébként a népesség nagyobb része szoba-konyhában lakott, meg társbérletekben. És akinek jutott panel, ahhoz feljártak a barát gyerekek meleg vízben fürdeni. Mintha strandra járnának.)
Az aug. 20. jó ötletnek tűnik, de hol van a partokról a gyalogostömeg? Én valami politikusúristen fogadására tippelnék.

Ez a fa-sztori zseniális. Sok ilyen kellene, mert ezektől több a város mint kő és embertömeg - olyan, mint egy élőlény.

hipokrita 2011.12.18. 22:05:18

Szerintem a mai híd is szép a maga kategóriájában, az is jó, hogy a modernebb kor nagyobb forgalmi igényeit jobban ki tudja elégíteni, DE ezzel párhuzamosan iszonyúan nagy kár a régiért. Mennyivel jobb lett volna, ha a régi is megmarad, és ez is megépül. Sőt, milyen jó lett volna, ha egyáltalán nem is bombázzák le Budapestet...

pefe 2011.12.18. 22:27:50

Érdekes, hogy minden képen felülről van fényképezve a híd, ha emberi szemszögból készült képek lennének, akkor jól látszana, hogy a régi hídból szinte semmit sem engettek láttatni a feltünően aránytalan és bumfordi súlyozó pilonok.

Dömper Ármánd 2011.12.19. 00:38:25

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: nem.

a régi erzsébet híd egy ócska giccs volt.

victoriginal 2011.12.19. 09:52:34

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: A köcsög sem azt jelenti, hogy valaki rosszindulatú, ellenszenves, esetleg meleg, hanem egy edény, amiben lehet tárolni bizonyos dolgokat, mégsem arra használjuk leginkább. Nekem minden szocreál, ami 1980 és 1950 között épült, és ronda. Márpedig a mostani lépcsőfeljáró ronda, tucatmunka, semmi egyedi vonása nincsen. Ne légy ideges, vannak sokkal rosszabb dolgok a világon, mint a szocreál szó helytelen használata.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.12.19. 10:32:27

@victoriginal: Elnézést, ez konstruktív kritika akart lenni, de most kicsit úgy érzem magam, mint az agresszív kismalacos viccben az állatok, akik odasereglettek amikor a malac elesett biciklivel. "Kussoljatok, én így szoktam leszállni!"
Tehát. A szocreál egy stílus, építészetben Magyarországon nem 1950 és '80 hanem 1948 és 1954 közötti időszakra tehető. És a paneleket leszocreálozni nem olyan mint az agyag tárólóedény vs buzi téma, hanem inkább olyan, mintha minden bort amit Magyarországon termelnek, Tokaji Aszúnak hívnál, mert valahol hallottad, hogy van egy olyan magyar bor. Valamit nem tudni és ezért másokat leugatni viszont nem menő. De ha gondolod használjad a szót a panelekre nyugodtan, én inkább nem csinálok hülyét magamból. :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.12.19. 10:34:25

@Dömper Ármánd: Na azért ez így egy kicsit túlzás, maradjunk annyiban, hogy szép volt az, csak ízlés kérdése a dolog. Szerintem inkább műszakilag volt kifogásolható mintsem esztétikailag.

victoriginal 2011.12.19. 12:28:00

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: sose beszéltem panelekről, te hoztad fel példának, és te ugattál le engem, nem fordítva. Nekem egyedül a lépcsőfeljáróval van gondom, hogy mennyire semmilyen az eredetihez képest, ezt 1961 és 64 között építették, tehát akár még lehetett is rá hatása a szocreál építészetnek, mely szerinted 48 és 54 között dúlt. De ne légy ideges, vannak sokkal rosszabb dolgok a világon, mint a szocreál szó helytelen használata. :D

hegyilany 2011.12.19. 12:40:27

@Mclaurin: Nem, én is nagyon szeretem az új Erzsébet hidat.

Dömper Ármánd 2011.12.19. 15:08:20

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: én műszakilag nem kifogásolom, mert nem értek hozzá, viszont olyan unalmas volt, mit egy vasárnapi ebéd jászkarajenőn. tökéletesen követte a kor divatját, ami pusztán abból állt, hogy ahol egy tenyérnyi üres felület volt, oda raktak egy vascirádát.

qnadam · http://qnadam.hu/blog/ 2011.12.19. 17:51:09

@NemzetiGeográfia.hu: rá kell kattintani a képre, ott le van írva, hogy 40 képből készült.

NemzetiGeográfia.hu 2011.12.19. 20:07:17

A híd szerintem elegáns. Szép. Fotóztam is kicsit. De ez igazán csak ízlés dolga.

Mindenesetre agglegénykoromban a híd közepére adtam randit a lányoknak. És a szokatlan ötlet, a séta felhő alatt, szélben, vagy napsütésben meg a panoráma, egyáltalán a nagy tér kellemes nyitóhangulatot adott az estéhez.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.12.19. 20:34:11

@victoriginal: "Nekem minden szocreál, ami 1980 és 1950 között épült, és ronda." Szerintem ebbe a panelek beletartoznak. :) Amúgy nem vagyok ideges, csak próbálom egy elég komoly fogalomzavarodra felhívni a figyelmedet, hátha attól neked jobb lesz. Én sem vagyok építész, se művészettörténész, csak ez tényleg olyan mint a Tokaj Aszú. :)

Dr Milton 2011.12.20. 04:00:50

Képben van valaki, hogy mikor lesz esedékes az Erzsébet híd nagyfelújítása? Amikorra ez időszerű lesz, alakulhatna egy csoport ami a híd eredeti pompájának visszaállításáért küzd, mert ez az autópályahíd nem a belvárosba való. Sok tervet hallani a Rákóczi út forgalomcsökkentéséről, azzal egyben kellene kezelni ezt is.

magyar bucó 2011.12.20. 18:57:54

@Dr Milton:
"ez az autópályahíd"

Autópályáról szó sincs, ez egy városi főközlekedési út. Semmilyen szempontból sem nevezhető autópályának.

"Sok tervet hallani a Rákóczi út forgalomcsökkentéséről"

Meg kell építeni a hiányzó legalább négy hidat és magától lecsökken itt a forgalom.

Dr Milton 2011.12.20. 19:33:09

@magyar bucó: Nem az utat bélyegeztem autóőályának, hanem a hidat autópályára való kinézetű építménynek, mely nem illik a történelmi belváros építészeti structurájához. A kiegészítő-elkerülő utak megépítésével egyetértek, azért kérdeztem, hogy mikor esedékes a híd felújítása, hogy addigra legyen idő megtervezni-megvalósítani a kapcsolódó beruházásokat. Remélem abban nincs köztünk vita, hogy ez a híd ebben a formájában idegen test és a régi sokkal szebb alkotás volt.

giorgionane 2012.01.02. 13:02:01

ezúton utólag is kszi az itt publikált archívokért amelyek adalékul szolgáltak a Rudas-kút történetéhez. Ma kaptam egy újabb cikket amelyhez készült a kommentem(valójában először ide jöhetett volna...:)"a csatolt urbanista blogban publikált cikkben bukkant fel számomra olyan fotó először amely igazolta, hogy nem háborús pusztítás, hanem -mint sok egyébbel így történt- elvtársék elszánt bontási lázának eset áldozatul ez is. E blogbejegyzés linkjét elküldtem kis magyarázatommal az illetékeseknek is (használva a "bikafejek működés közben " kifejezést) de az egybeesésnek végső soron nincs jelentősége:)
Az 1912 körül Zsolnay Miklós által Pécs városának ajándékozott kutat csak az 1920 as évek végén állították fel: lehetséges, hogy a pécsi (Pilch Andor és Maróti Géza? tervezte) és a bpesti eozinos mázas fejeket egyidőben készítették a pécsi gyárban, hiszen a budapestit 1930 körül építették fel. A budapestinél a lejáratnál még volt 2 nagyobb méretű teljes eozinos-mázas figura is (másodpéldány állt Stróbl epreskerti műterme előtt is, hiszen ő mintázta).Tomsics Emőkétől kaptam szép archívot a harmincas évek állapotáról, amelyet Mattyasovszky Zsolnay Tamás:Épületkerámiák Budapesten című munkájába szerkeszthettem. Az Erzsébet híd romjait bemutató képen még láthatóak egyébként az eozinos mázas kisebb bikafejek, a nagyobb teljes edényformák már valóban nincsenek ott. Nem sorolnám még hol és mikor kerültek ebek harmincadjára köz és magánterületről egyaránt a szépséges Zsolnay remekek, a folyamat úgy tűnik megállíthatatlan, időnként még Amerikába is repülnek ezekből (pl , kacsák formájában, még akkor is ha már régen nem eredetiek)
http://urbanista.blog.hu/2011/12/17/egy_fa_szaz_eves_tortenete_a_diszlet_fotorol_fotora_valtozik_a_csak_a_platan_marad_az_erzsebet_hid_l" :)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2012.01.02. 20:03:14

@fittman: nagyon kösz a háttérinfót! és ezt hova írtad kommentnek eredetileg?

Helike13 2012.01.23. 14:54:00

BTW, emlékeztek-e rá, de a Déli Pályaudvaron is volt egy nagy fa annak idején, fent, ahol a vonatok vannak, ott a gyros-os környékén.

szürkebarkas 2012.03.02. 17:58:13

itt egy kicsit jobb szögből, szintén a háború után (talán '46, vagy '47 tele?):
www.fortepan.hu/_photo/display/22228.jpg

micsoda élet...
süti beállítások módosítása