Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

DeCcArD: P15008941

Nagyon izgalmas kérdést vetett fel, egy napokban megjelent írás: miért nincsenek Budán sétálóutcák? Míg Pesten egyre-másra alakítják ki a forgalomcsökkentett övezeteket, a Duna jobb partján - egy-két kivételtől eltekintve (Lövőház utca, Sirály utca) - nem nagyon történtek lépések ez ügyben. Vajon miért? Lusták az önkormányzatok vagy tényleg nincs szükség fejlesztésekre?

Sétálóutcát ott érdemes kialakítani, ahova van miért menni az embereknek, ahol amúgy is szívesen járnának, csak épp az autók miatt nem teszik. (Ha nincs különösebb oka arra járni senkinek, csak azért mert egy utca sétálós, még nem fog megtelni élettel. Az USA-ban egymás után szüntetik meg a rosszul tervezett sétálóövezeteket, pedig ha megfelelően vannak kialakítva ezek, akkor ott is szükség van rájuk - mint azt New York közösségi tereinél láthatjuk.)

Az említett cikk miután végigveszi a sétálóutcák kialakulásának rövid történetét, rátér a lényegre: Budán történelmileg nem volt annyi korzózós útszakasz mint Pesten (kivétel lehet a Fő utca, a Bástya sétány és a krisztinavárosi Horváth kert). Ugyanakkor jóval kevesebben is laktak ott, mint a Duna bal partján, mely a kereskedelem és a közélet központja volt akkoriban. (Ma is jellemző, hogy mondjuk szórakozni Pesten lehet inkább: jóval több a színház, mozi és hétvégén is ott van éjszakai élet.)

Persze más ellenérvek is lehetnek, amelyek nem kerülnek szóban az elemzésben. Például, hogy Budán sok olyan szakasz van, amelyek nem sétálóutcák ugyan, de mégis csak gyalog használhatók. Ilyenek a lépcsők, amelyek egész sok helyen megtalálhatók, nem egy közülük hangulatos terecskévé bővül. Vagy ott van a Vár, melynek nem csak a forgalomtól sorompókkal lezárt magjában lehet sétálni az utcákon, de akár az oldalában futó utcák némelyikén is.

Rengeteg park, liget, zöldfelület van, melyekben sétálni lehet (s melyeknek beépítése épp úgy felmerült a közelmúltban, mint zöld gyűrűvé kapcsolásuk). A teljesség igénye nélkül, mondjuk csak a “budai körút” mentén fekvők: Mechwart liget, Millenáris, Városmajor, Vérmező, Gellért-hegy. Ha nagyobb körívben gondolkodunk, akkor Gesztenyés kert, Sas-hegy, Budai Arborétum, Feneketlen-tó, Egyetemisták parkja.

Ettől persze még lehetnének valódi sétálóutcák Budán is. Mint írják:

 

“Az elmúlt években igazi sétálóutcává válásra talán a Fő utcának lehetett volna a legnagyobb esélye, de ezt az I. kerületen belüli politikai csörték, illetve a lakosság ellenállása a ’90-es évek második felében megakadályozta. Budán “jobb híján” maradtak a másodlagos megoldások, mint a Lövőház utca adott szakasza.”

 

“Egészen érdekes benyomást szerezhetnek Budapestről például azok az olasz turisták, akik a Várbazár melletti lezárt járdán, az úttest szélén egyensúlyoznak a kellemes őszi szmogban, talán a Clark Ádám térre tartva. Persze átmehetnének a másik oldalra, ahol egy nagyon vonzó, rendkívül tágas kb. egy méteres sáv áll a gyalogosok rendelkezésére. Egyik oldalon kőkorlát, ami az alant húzódó „rakpartsztrádától” választ el, a másikon – közvetlenül mellettük – biciklisek húznak el nagy számban. Ennek köszönhető az az érdekes jelenség, amikor nem autók, hanem gyalogosok kerülnek dugóba. “

 

“Mindezek ellenére a nemrég beharangozott Várbazár-felújítás, illetve a szélesebb körű Várnegyed-fejlesztés most egyeztetés alatt lévő tervei nem tartalmaznak újabb sétálóutcát, annak ellenére, hogy a Várnegyed „közlekedési viszonyainak rendezése” – bármit is jelentsen ez a Pest és Buda közötti hajóútvonalon kívül – felmerült.”

 

“Szintén nem tartalmaz komolyabb mértékben sétálóutcává, sétatérré történő alakítást a Budai Vár bejárataként szolgáló Széll Kálmán tér most már biztossá váló rendezése (a Várfok utca egy része lehet sétány, illetve némileg gyalogos-barátabbá válik maga a tér), de környékéhez sem nyúlnak hozzá. Pedig a korábbi grandiózusabb tervekben, melyek a tér tágabb környezetét is érintették, felmerültek barátságosabb megoldások (többek között a Retek utcai tömb bontása, új metrókijárat, parkosítás, de még villamosok, autók alagútba terelése is).”

 

Szerintetek kellenének sétálóutcák vagy forgalomcsillapított övezetek Budára? Ha igen, hova? (Nekem például régi álmom a Batthány tér méltó helyreállítása, hogy ne egy lepukkant buszpályaudvar, hanem egy gyönyörű vízparti barokk főtér legyen csodás panorámával)               

/Fotó: DeCcArD/

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: budapest közlekedés park rakpart sétálóutca budai vár gyalogos fő utca zöldfelület xi. ker i. ker ii. ker xii. ker várbazár széll kálmán tér

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr903454796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 09:26:12

@Karmadealer:

Tudomásul kell venni higy a parkolás nem a városi alapszolgáltatások magától értetődő és alanyi jogon járó része.

Tudomásul kell venni, hogyha a delikvens emiatt elmegy kijjebb lakni, ahol van hely, akkor is vissza fog járni dolgozni. Rosszabb esetben elviszi a cégét is, és akkor agyő IPA.

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 09:26:58

@kadibela: es miert nem vagjak a fold ala?
ha az eszak nyugati M0 -t bevagjak akkor megtehetnek nehany helyen bent a belvaros kozeleben is!!!

csodalom hogy München szakertonk ezt nem erositette meg hogy hat ez is igy van a hanyatlo nyugaton

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 09:33:06

@Karmadealer:

"Nem vagyok se képviselő, se boltos, bár utóbbira azt mondom, sajnos, mert rohadt jól megy azóta a Lövőházban a boltoknak."

Baromság. Még a nyáron eltöltöttem egy órát a Lövőházban, kongott az ürességtől. Hétköznap 13:00 körül.

Villanyszerelési anyagot azóta máshol veszek, mert nem élmény 50 méter kábelt cipelni. Vannak máshol olyan boltok, ahol meg lehet állni.

Eddig a boltoknak rengeteg beeső forgalmuk volt abból, hogy leparkolt az ''ellenség'', és a Mamutba menet-jövet meglátott valamit, és megvette. Én rengetegszer ettem így fagyit pl. Azóta bemegyek a Mamut parkolójába ha a Mamutba muszáj mennem, és le van szarva a Lövőház utca. Előtte próbáltam mindig a Lövőházban leparkolni még a pengő elött, így el tudtam onnan menni a Moszkva tér élvezete nélkül.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 09:36:49

@kadibela:
"Én örülnék legjobban ha a Bem tér sétálótér lenne, de ehhez legalább a dél felé tartó forgalmat a föld alá kellene süllyeszteni."
- mit csinálsz a Hévvel?
- Ha leviszed az utat a sétálóutca miatt, akkor hogy lesz ott mélygarázs?

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 09:41:25

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: tudomasul kell venni hogy Budapest az 2.5 millios es hogy nem szabadna hagyni azt hogy goreny szatellittelepulesek ratelepedjenek mas infrastrukurajara es penzszivattyut uzemeltessenek

amugy btw...
ez hogy is van Münchenben? esetleg megtöcskölik rendesen az agglot is adozasugyileg?

kadibela 2011.12.12. 09:44:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"Firenzében a belváros szélén 6 szintes mélygarázs van. a dómtól gyalog 10 percnyire."
Nem ismerem Firenzét, de szerintem éppen az lenne a cél, hogy ne hozzunk be több autót a városba. Amint írod, 40 éve itt laksz. Gondolom tapasztalod, hogy egyre nehezebb parkolni, akár az elmúlt 5-6 évben is érzékelhető, hogy napról-napra nehezebb a parkolás. Miért? Mert az autópark egyre bővül és minden újonnan kreált szabad helyre (ha lenne ilyen) érkezik 2-3 új autó. Ez így fenntarthatatlan. A környék parkolási nehézségeit is részben az okozza, hogy sokan messzebről is ide hozzák az autóikat mert itt még mindig könnyebb megállni, illetve még mindig vannak ingyenes helyek. Másrészt a parkolóhelyek vonzóak, sokkal szívesebben költöznek ide autóval rendelkező emberek, mint pl. a pesti belvárosba, a lakosság cserélődik, az idős autó nélküli lakók helyére fiatal, sokszor 2 autós családok érkeznek. Bármennyi parkolót építesz, sohasem lesz elég! Jó példa erre Párizs, ahol széles sugárutak, többszintes parkolóházak, bonyolult felüljáró és alagútrendszerek vannak mindenütt, hogy elvezessék a forgalmat. Ennek ellenére a 2x4 sávos autópálya vagy sugárút is be tud úgy dugulni, mint nálunk a Fő utca. Az utak szélesítése és a parkolóhelyek bővítése nem vezet sehova. Ezt a városszerkezetet nem ennyi autóra találták ki. Forgalomcsillapítás és a tömegközlekedés fejlesztése kell, csak ettől lesz élhetőbb a város. Ezt más európai nagyvárosokban már a lakók is belátták, Barcelonában, Londonban, Bécsben, Berlinben egymás után épülnek a kerékpárutak és a gyalogos övezetek, az autókat pedig kezdik kiszorítani a sűrűn lakott belső övezetkből. Persze nem a bentlakók autóira kell gondolni, hanem az agglomerációból minden nap bezúduló autóáradatra, amely megfojtja egész Budapest közlekedését is.

kadibela 2011.12.12. 09:47:24

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A mélygarázs a Bem tér 3 tömbje alatt lenne, ahogy te javasoltad. A HÉV alagút pedig nem keresztezi a dél felé tartó (Fő utca) útpályát. Egyedül a közművek okozhatnak problémát, de szerintem ezt a XXI. században meg lehetne oldani.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 09:48:23

@SvenH.:
"ez hogy is van Münchenben? esetleg megtöcskölik rendesen az agglot is adozasugyileg?"

Az adókulcs lakóhelytől független. Nincs ellenségkép azért, mert valaki Neubibergben, vagy Neuperlachban él. Simán csinálják, amit kell.

Az adók elosztása a kulcs egy ilyen beruházásnál, mert a beruházásnak mindenki haszonélvezője lesz, akárhol lakik. Viszont minél nagyobb egy település, annál kevesebb adóhányadot tarthat meg magának, holott közben annál több közös érdekű beruházást kell saját területén elvégeznie.

Próbáltam utánanézni a német példának, de csak ezt találtam.

de.wikipedia.org/wiki/Steuerverteilung

Karmadealer 2011.12.12. 09:51:44

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Amit írsz abban részben van igazság, de a Fény-Retek csomópont pl. régen is gáz volt, pl. november végétől a karácsonyi őrület végéig egész egyszerűen megbénította a Dékán utca forgalmát, és most azért lényegesen nagyobb az áteresztő képessége, mint ahogy az egész Fény utcának is. Én pl. tök szkeptikus voltam eleinte a Fény-Lövőház kereszteződés fekvőrendőrös megoldásával szemben, de a gyakorlatban kiderült hogy amellett hogy megszűnt a száguldozás, mégis nőtt az áteresztő képesség(persze a második sorban parkoló autósok azért betesznek néha ennek), pedig régen átlagos napokon is csak több lámpaváltás után lehetett átjutni.

Amit viszont a parkolókról írsz azzal nem tudok egyetérteni: a sétálóutcásítás ab ovo parkolóhelyek csökkenésével jár, ezt tudomásul kell venni. Azért írtam hogy nem is lehet egyszerre nagyobb területeket kivonni az autóforgalom elől, hogy a lakosság alkalmazkodni tudjon a változásokhoz. Az hogy a Ganz telek rehabilitációjával létre lehet hozni pár száz újabb mélygarázsos parkolóhelyet vagy sem, az egy ideiglenes megoldás lesz a város egészének jövője szempontjából. Lássuk be, kefélni meg szűznek maradni egyszerre nem lehet se a város (rész) vezetésének, se a lakosságnak: akinek fontos hogy az összes közszolgáltatás és sült galamb a szájában legyen, annak el kell fogadnia hogy nem állhat be az ágya elé az autójával.
Ez a város nem hogy ennyi, de fele ennyi autó tárolásához és mozgatásához is kicsi. Japán nagyvárosok, London, vagy az európai fővárosok példája mutatja hogy az autómentes revitalizáció nem üríti ki a belvárosokat, épp ellenkezőleg, élettel tölti meg őket.

kadibela 2011.12.12. 09:52:35

Amúgy meg unom ezt a mit miért nem lehet diskurzust, maradjon meg minden úgy ahogy van, ne nyúljunk semmihez, rohadjuk meg ebben a balkáni szürke posványban, kipufogógázban, roncstemetőben. Úgy látom a helyi polgárok többsége ebben érzi jól magát, meg is érdemli, erre szavazott, ezt kapja. Kiszámíthatóság, egyszerűség, simplicity...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 09:58:48

@kadibela:

"Nem ismerem Firenzét, de szerintem éppen az lenne a cél, hogy ne hozzunk be több autót a városba. Amint írod, 40 éve itt laksz. Gondolom tapasztalod, hogy egyre nehezebb parkolni, akár az elmúlt 5-6 évben is érzékelhető, hogy napról-napra nehezebb a parkolás. Miért?"
- Miért? Mert legutóbb is 5 hely szűnt meg a Fő utcában a buszmegálló mögött, a külügy miatt.
- Miért? Mert egyre több olyan autó van a környéken, ami alig mozdul. A zöld Skoda pl kb 3 hetente mozdul meg.

" Mert az autópark egyre bővül és minden újonnan kreált szabad helyre (ha lenne ilyen) érkezik 2-3 új autó."
- Be kell látni, hogy azt a környéket egy vagyonosabb réteg lakja, akiknél teljesen normális dolog, hogy egy caládban több autó van. az előbb említett szegényebb réteg, kinek autója 3 hónapig is áll egy helyben, menne a környékről, de gombokért nem fogják eladni a lakást, reális értéken meg nincsen rá kereslet.

" be tud úgy dugulni, mint nálunk a Fő utca."
- A Fő utca a Clar Ádám tér miatt dugul be.

"Ezt a városszerkezetet nem ennyi autóra találták ki. Forgalomcsillapítás és a tömegközlekedés fejlesztése kell, csak ettől lesz élhetőbb a város."
- Előszőr közlekedésfejlesztés, majd utána forgalomcsillapítás. És nem lehet ész nélkül csillapítani. Aki egy nulla forgalmú övezetben kíván lakni, költözzön vidékre.

" Ezt más európai nagyvárosokban már a lakók is belátták, Barcelonában, Londonban, Bécsben, Berlinben egymás után épülnek a kerékpárutak és a gyalogos övezetek, az autókat pedig kezdik kiszorítani a sűrűn lakott belső övezetkből. Persze nem a bentlakók autóira kell gondolni, hanem az agglomerációból minden nap bezúduló autóáradatra, amely megfojtja egész Budapest közlekedését is."

A felsoroltak közül Berlin:
navi.wsky.de/Berlin%20Schnellbahnnetz.png

Ez szerintem mindent elmond.

Karmadealer 2011.12.12. 10:00:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Kár számháborúzni, ismerőstől tudom hogy a bérbeadók sorra megemelték a bérleti díjakat, mert ezek szerint mégis ki tudják valahogy termelni. Igen, lehet hogy egy villanyszerelési boltnak nem a sétálóutca az optimális helyszín (a kérdéses boltot egyébként ismerem, szeretem és kiváló szaküzletnek tartom) viszont ilyen esetekben olyan profilokkal települ be az utca ami a sétálós - kiülős profilhoz igazodik: könyvesboltok, gasztró, kismama, ajándék, stb., és ezek tök jól mennek. Igazából ez a spontán profilosodás város élő szövetének természetes válasza a plázásodásra: az utcák tematizálódnak, egy helyen több hasonló profilú bolttal veszik fel a kesztyűt a szó szerinti és képletes mammutok ellen: Falk Miksa, Frankel: régiségek, galériák, Király utca körút felőli vége: műszaki second hand, stb.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 10:02:25

@kadibela: Ha nem nyúlsz a Hévhez, akkor csak a Bem téren tudod süllyeszteni az útpályát. Akkor meg már minek? A Bem tér alatt rengeteg kiváltandó dolog van. Meg lehet oldani, de van olyan rész, amit nem tudsz hova tenni. Tudtommal egy nagyon komoly gázműves cucc van a tér alatt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 10:10:03

@Karmadealer: Mindig a más városokkal példáloztok, de Londonban mekkora a Tube hálózatának a nagysága?
londonszallas.com/images/london-underground-tube-map.gif

Osaka, 2,5 mio lakos, metróhálózat:
johomaps.com/as/japan/osaka/osakametro.jpg

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 10:11:49

@Karmadealer:

"a bérbeadók sorra megemelték a bérleti díjakat"

Mindenhol megemelték, nem csak ott.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 10:28:59

Egyébként beszélünk az élhető városról..... Kinek mit jelent az élhető város?

Egy dolog mellett elmegyünk: Lassan maga az ország nem lesz élhető. Jövőre 9%-os bevételnövekedéssel számol a költségvetés, ami már most látszik, hogy marhaság. Emiatt jön majd az ad-hoc törvénykezés, a kapkodás, a visszamenőleges törvények, a z extra és különadók, stb.... Valahol egy város szerintem attól is nagy mértékben élhető lesz, ha maga az ország élhető.

Jelenleg a lakosság fele beleszürkült abba, hogy mindennapi filléres gondjaik vannak. Még a tehetős és gazdag rétegeknek is. Ismerek egy tehetős embert, aki a gondjai megoldása érdekében az ötmilliós autóját lecserélné egy kissebbre, egy kb kétmiliósra. Az ötmilliós autó (Ennyi lenne a piaci értéke ma, ez nem új ár!) még három és fél millióért sem kell senkinek. Nem mobilizálhatóak a vagyontárgyak, mert nincs kereslet! Tehát aki most gondban van, és pont egy Bel-Budai lakásban van gondban, azt csak irritálja, ha történik egy beruházás az ablaka alatt, amitől neki kényelmi szempontokat nézve mindenképpen rosszabb lesz, másrészt azt látja, hogy alig tud megélni, de az adóját díszkövekre költik, míg esetleg az iskolára is el lehetett volna költeni azt a rengeteg pénzt.

Ez utóbbi, miszerint díszkövezünk, de az isola bajban van, ez mindenkit irritál. Tehát egy díszkövezést, sétálóutcásítást jól meg kell gondolni, mert adott esetben kidobott pénz.

Egyik vidéki település úgy próbált meg lakosságot toborozni, hogy lekövezte a központot, szökőkút lett, miegyéb. A polgármester szerint azért, mert így az erre járók látják, milyen szép hely, és örömmel jönek ide lakni. Majd három év múlva mennek is, mert az óvodának a teteje konkrétan omlásveszélyes volt, a higéniai körülmények az iskolában (Nincs az épületben vizesblokk!) enyhén hiányosak.

Kérdem én? Ebből a városbl már csak egy újab sétálóutca hiányzik? Semmi más megoldandó probléma nincs?

kadibela 2011.12.12. 10:35:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem értem mit akarsz a HÉV-vel, én épp a Bem tér alatt süllyeszetném le a forgalmat, egészen a Király fürdőig vagy akár tovább is. Minek? Hogy sétálóutca / tér legyen előttem, és egy normális, használható park nem pedig egy benzingőzben fulladozó mocskos szigetszerű valami. Pont ahogy javasoltad, azért kardoskodom, hogy sétálóutca legyen előttem (is).

Szerintem azok költözzenek vidékre akik 2-3 autót akarnak tartani a belvárosban, ne pedig a zöld Skodás nyugdíjas, bár ő is tárolhatná az autóját kijjebb, ha már nem használja. Szerintem ne az költözzön vidékre aki csendesebb, tisztább várost szeretne, hanem az aki a sarki boltig is lusta autó nélkül elmenni. (Nekem is van autóm, még mielőtt beszólnál, hogy az neked munkaeszköz meg kényszer!!)

Budapest belső tömegközlekedése nem olyan rossz, most én is bevághatnám a komplett BKV térképet, felesleges mert semmit sem árul el a szolgáltatás minőségéről, pedig ez lenne a lényeg. Budapesten az agglomeráció beszállítása a legnagyobb gond, meg az hogy az emberek többsége lusta buszra / villamosra szállni, ráadásul bemagyarázza magának, hogy az autó olcsóbb és neki az jár.

De látom feleslegesen beszélek... Tudod mit? Mi lenne ha a Frankel Leóra vezetnénk a Fő utca és a rakpart déli irányának forgalmát? A Bem tér így részben felszabadul, legyen sétáló utca előttem. Ne kell semmit alagút. A rakparton meg lenne egy kis zöldsáv villamossal meg kerépárúttal. A házatok alatt meg csináljunk egy 2000 férőhelyes mélygarázst! :)))

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 10:43:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "- Be kell látni, hogy azt a környéket egy vagyonosabb réteg lakja, akiknél teljesen normális dolog, hogy egy caládban több autó van. az előbb említett szegényebb réteg, kinek autója 3 hónapig is áll egy helyben, menne a környékről, de gombokért nem fogják eladni a lakást, reális értéken meg nincsen rá kereslet."

Münchenben ezt a helyzetet is ugyanigy oldottak meg? hogy vegtelen empatiaval viseltetnek mindenki irant? a gazdag tobb autot fenntarto kocsog meg a szegeny ottlako irant is?

amugy tudom a valaszt a kivalo S-Bahn az oka, hogy tudati modosulasokat eredmenyez es nem akarnak autot egyaltalan tartani :)))

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 11:09:24

@kadibela: annak a kisnyugdijasnak nem kell valojaban az az auto, csak jelenleg meg nem fizettetik meg vele a valodi koltseget es igy szamara ilyen feltetelekkel logikus a dontes hogy fenntartja, hiszen igy egy picivel olcsobb mint a taxi!
viszont evi 50e -s parkolasi dij valtoztatna a dontesen :)))
es mindenkinek jobb is lenne amugy :)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.12. 11:11:06

Meg kéne érteni hogy az élhető város nem egyenlő a nyakrafőre sétálóutcásítással! a 21. századi városi (nota bene belvárosi) életnek igenis velejárója a motorizáció! Az erőltetet sétálósítás a kereskedelmi/vendéglátós lobbisták érdeke - legritkább esetben a helyben élőké! Amihez a döntéshozó politikusok suskareményben boldogan asszisztálnak - figyelmen kívül hagyva a városrész összérdekét. II. kerületből számos negatív példát láttuk már eddig. De igaz ez a Teréz- és Józsefvárosra is.
Pedig ha leszeded az autókat a járdákról és párhuzamos parkolásra készteted őket, ha a járdaburkolatot és a növényzetet karbantartod és nem rohasztod ki, ha az utacbútorokat, hirdetőoszlopokat, reklámtáblákat nem fúrod le a járda közepbe és kerülteted meg őket a gyalofgosokkal (példáulé derékszögben vezetett járdával a Pasaréti úton), akkor máris élhetővé válik amit az utóbbi 10-15 éve élhetetlennek kezdtél érezni. Nem kell lezárni, nem kell díszburokolni gány minőségben és horror áron semmit. Az esetek legynagyobb részében csak élhetővé kell tenni a területeket. Biztosítve mindegyik fél közlekedési jogát. Forgalomcsillapításként pedig lehet dakotázni, zsákutcásítani, netán behajtási díjakat kérni. És nem finom a "költözz el!" duma se, mert aki tizenmilliókat adott egy lakásért hogy ott autóval is megközelíthető módon élhessen, az nem akar ezután csak azért sétálóutcában lakni, hogy elvben a lakása felértékelődjön. Mert egy idő után nem lesz hová hátráálnia - se neki itt, se másnak máshol.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 11:26:47

@kadibela:

Nem értem mit akarsz a HÉV-vel, én épp a Bem tér alatt süllyeszetném le a forgalmat, egészen a Király fürdőig vagy akár tovább is.

Azt értsd meg, hogy ahhoz, hogy a Bem téren ne legyen meg az átvágás, ahhoz már a Bem rkp-on le kell süllyesztened az útpályát, de ehhez útban van a HÉV, ami ott megy alatta.

"Budapest belső tömegközlekedése nem olyan rossz, most én is bevághatnám a komplett BKV térképet, felesleges mert semmit sem árul el a szolgáltatás minőségéről, pedig ez lenne a lényeg."
- A nagykörúton belül valóban nem olyan rossz, mint azon kívül. Más városokkal hasonlítva. Borzalmas.

Hosszú idő után a minap ültem ismét a kettes metrón (Combinézni szoktam inkább a városon belül). Elborzadtam, milyen állapotban vannak a szerelvények.
Annak idején amikor egy ilyen állapotú járművet hoztak be az Északiba, arra már csak az S betűt fújtuk fel, a dátumot, valamint áthúztuk a pályaszámot.
Így valahogy www.vonatka.hu/images/dizelek/mozdonyok/mav/m43/m43selejt/m431084_00.jpg

Írhatnám még, hogy a budapesti gyorsvasúthálózat évek óta nem változik, míg máshol www.mvv-muenchen.de/fileadmin/media/Dateien/plaene/pdf/Schnellbahnnetz_1972-2011_v4.pdf

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 11:28:54

@kadibela: "Budapest belső tömegközlekedése nem olyan rossz, most én is bevághatnám a komplett BKV térképet, felesleges mert semmit sem árul el a szolgáltatás minőségéről, pedig ez lenne a lényeg."

en masik nemet nagyvarosban voltam...
na megalltunk a nagykorutnak megfelelo vili megalloban (hozzatennem hogy korszeru volt mert pl. a belsobb reszeken lement a fold ala!!!) miutan 10 percet vartunk nekialltunk gyalogolni :)

tudod en elhittem a sok "nyugati milyen jo fan" -nek hogy ott jobb a kozlekedes, na hat egy nagy bociturost, a budapesti negyeshatos hetvegen is jon legalabb 5 percenkent

kadibela 2011.12.12. 11:30:01

@városjáró: Milyen negatív példákat tudsz a II. kerületből? Milyen erőszakos sétálóutcásításról beszélsz? Ez a blogbejegyzés éppen arról szólt hogy nagyon kevés sétálóutca van Budán (konkrétan 1) és hogy ennek mi lehet az oka. Egyébként miért nem lehet megérteni hogy a sétálóutca nem egyenlő a piros lámpás negyeddel vagy a vendéglátó negyeddel? Nyilván az ilyen helyen megtelepülő üzletek profilját és mennyiségét szabályozni kell és be kell tartani / tartatni a helyi szabályokat. A forgalomcsillapítás, ahogyan írtad, pedig éppenséggel megoldható a parkolóhelyek megőrzésével is. Egyet ne feledj: az autós közlekedés nem jog hanem lehetőség. Mindenhol az adottságoknak megfelelő / optimális közlekedési eszközt kell választani. Ez egy zsúfolt nagyvárosban nem feltétlenül az autó.
Én egyébként pont egy olyan sétálóutcára tettem javaslatot (Frankel Leó u.) ami nem járna az autós közlekedés drasztikus korlátozásával, márpedig Budán nehéz ilyet találni. Tény, hogy a kieső parkolókat pótolni kellene és a helyi lakosokkal egyeztetni kellene a kialakításról.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 11:30:39

@városjáró:

És nem finom a "költözz el!" duma se,

Irigység. Gyűlölet. Ez van a duma mögött.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 11:31:54

@SvenH.: Ez melyik város, melyik megálló, és mikor volt? Csak azért kérdem, hogy ne menjek oda.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.12. 11:39:12

@kadibela: nehogy eldöntse bárki is hogy mi jog és mi nem az, mert hamar kiderülne hogy víz, gáz, áram sem jog - csak kényelmi luxus, ami ráadáűsul vészesen veszélyeztet kicsin ykis bolygónkat. HÜLYESÉG! a géperejű egyéni közlekedés ma már igenis ugyanolyan joga annak akinek van hozzá gépe, mint bármi más. pláne hogy az adóbevétlek nefy részlt is ezekbő szívja le a mindekori állam. (kb mint a cigi. tiltom ahol érem, de ha holnaptól mindeki leszokna róla, ki is tehetnénk a "csődbementünk" táblát - mondjuk anélkül is - de ez más tészta.

egyébként meg a legutolsó mondatodban van a lényeg: egyeztetés és sorrend. utána a lezárás és az önigazoló propagandaszöveg!

kadibela 2011.12.12. 11:39:27

@SvenH.: Ezt mondom én is. Belső Bp. tömegközlekedése nem rossz! A hálózat elég sűrű, sok buszsávot kialakítottak. Persze lehetne a szolgáltatás minőségét javítani, de az agglomeráció bizonyos településeit és néhány külső kerületet leszámítva így is el lehet jutni bárhová ésszerű időn belül. Konkréan ez a környék amiről beszéltünk(Frankel Leó u.) pl. abszolút nem küzd tömegközlekedési gondokkal, ezért nem értem hogy hosszú nevű fórumtárs miért vág be nyugati tömegközlekedési térképeket.

kadibela 2011.12.12. 11:46:17

@városjáró: Te úgy látszik nem ezen a bolygón élsz! Persze a városi autózás egy jog, tüdőrákban meghalni a következmények miatt pedig kötelesség! Gondolom te is a kertvárosban laksz és örömmel kocsizol be minden nap a belvárosba, hogy az itt lakók orra alá öntsd a mocskot, mert jogod van hozzá! Mostál már ablakot a belvárosban? Gyere el hozzám, emgmutatom mennyi mocsok rakódik le, amit az itt lakók / dolgozók belélegeznek. Szerinted mennyibe kerül ezeknek az asztmás, allergiás, rákos betegenek az ellátása az államnak? Megéri? Autózni kell, mert sok helyre nem jutsz el másképp, de nem a belvárosban. Ezt előbb-utóbb mindenki meg fogja tanulni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 11:49:05

@kadibela: "az autós közlekedés nem jog hanem lehetőség."

Mostanáig kutattam a jogtárban, de nem találtam olyan paragrafust, ami téged igazol. Nota-bene! Sétálóutcában lenni sem jog, hanem lehetőség.

cso zsi 2011.12.12. 11:52:09

@SvenH.: "annak a kisnyugdijasnak nem kell valojaban az az auto"
Azt már tudjuk, hogy te árvának születtél, és 10 éves maradtál.
De ezt így eldönteni bárki helyett, hogy nincs rá szüksége, meg sétálóutca kell neki...

"a budapesti negyeshatos hetvegen is jon legalabb 5 percenkent "
Valamint a két metró. Ezeken kívül az élet megállt, ugye? Főleg, hogy az összes metróvonalunkon napi szintű leállások vannak már. Főleg, hogy vannak olyanok, akik nem tudnak metróra szállni. Akár kerekesszék, akár klausztrofóbia okán. De még lehetne sorolni. @kadibela: Már a Hungáriáig eljutni sem egy leányálom, ha nem metróközeli a cél.

kadibela 2011.12.12. 11:53:45

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: a HÉV tudtommal a külső sávok, illetve a zöldsáv alatt fut. A belső oldalon le lehetne süllyeszetni az útpályát, a Bem tér torkolatánál már biztosan elférne. De hagyjuk ezt a lehetőséget, úgysem lesz rá pénz sohasem...
Hidd, el hogy a Bp-i tömegközlekedés, még a rossz állapotú járműveivel is jónak számít más nagyvárosokhoz képest. Persze lenne mit javítani, fejleszteni, de mit vársz egy évek óta csőd szélén álló vállalattól? Szerintem a járművek rossz állapota csak egy újabb indok, amiért az emberek felmentik magukat a buszra / metróra szállás kényelmetlenségei alól, hogy megmagyarázzák miért autóznak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 12:01:23

@kadibela:

"Belső Bp. tömegközlekedése nem rossz! A hálózat elég sűrű, sok buszsávot kialakítottak."
- Botor dolog egy tömgközlekedési hálózat minőégét a buszsávok száma alapján megítélni.

" Persze lehetne a szolgáltatás minőségét javítani,"
- Miért érjük be ennyivel, hogy persze lehetne? MUSZÁJ fejleszteni!

" de az agglomeráció bizonyos településeit és néhány külső kerületet leszámítva így is el lehet jutni bárhová ésszerű időn belül. "
- Ez ordas hazugság! Persze ha neked 20 kilométerre a másfél óra ésszerű.....

"Konkréan ez a környék amiről beszéltünk(Frankel Leó u.) pl. abszolút nem küzd tömegközlekedési gondokkal, ezért nem értem hogy hosszú nevű fórumtárs miért vág be nyugati tömegközlekedési térképeket."
- Ne pár utcát nézz! Ha meg akarod érteni, valahova az emberek miért nem a BKV-t választják, akkor nézd meg azt is, a BKV (és társai Volán, MÁV) mit nyújtanak a vonal másik végén. Aki például Pestújhelyről jön ide dolgozni, annak lehet Pestújhelyen nincs közlekedése, ezért ül autóba. Aki innen megy Budaörsre, annak lehet Budaörsön nincs megfelelő közlekedése, azért megy autóval.
Aki Piliszentivánról, a buszmegállóból jön ide, lehet az is kocsival jön, mert a 20 km-en a 3 átszállást sokallja, esetleg nem másfél óra alatt akar beérni.

A tömegközlekedés egy komplex rendszer, aminek minden elemének klappolnia kell. Ezért linkel más térképeket a fórumtárs, hogy lásd, milyen erős gerinccel léteznek máshol közlekedési rendszerek, ahol 60 km-t is megtehetsz átszállás nélkül, ahol az átszállásaidat tervezni tudod. Jó példa erre az Innsbrucker Ring, ahova mióta az eszemet tudom (és amióta keresztező állomás) MINDIG egyszerre érkezik be a két szerelvény, 30 mp alatt lezajlik a közös peronos átszállás, és a két vonat egyszerre hagyja el az állomást. Ezzel szemben a Deákon 3 perc, a Batthyányn 5 perc egy átszállás. Nem csúcsidőben. Van még hova javulnunk.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 12:03:58

@kadibela:

Ja igen! Rendszerszemlélet:
Itthon is lesz csoportos napijegy, nominálisan a müncheni áráért.
De ott ehhez társul még a hálózat, a P+R, a szolgáltatás stb... Önmagában egy új jegyfajta nem oldj meg a többi problémát.

P. A. 2011.12.12. 12:08:29

Egy kicsit még legyen szó arról, hogy milyen jól megy a Lövőházban a boltoknak:
Az egyik kávézó két hónapja zárva, a másik nemrég bocsátott el 3 alkalmazottat, mert olyan kicsi a forgalmuk.

cso zsi 2011.12.12. 12:11:49

@kadibela: Tőled is kérdem, miért kell a belvárosban bármilyen munkahelynek lennie, ami bárhol másutt is lehetne.
Egy kerületi önkormányzaton, éttermeken, mozin, színházon, és ellátáson kívül mi keresni valója van akár egy bíróságnak, akár bármilyen papírtologató intézménynek ott?
150 éve nem volt gond városképet változtatni, ha úgy érezték, kinőtték a várost.
Azok a vasútállmások, amik építésükkor félúton voltak a városközpont, és a városhatár között, ma már a tágabb belvárosban vannak. Szépek, de problémásak.
Vagy nem kellenek oda, vagy jobban be kéne vonni őket a helyi tömegközlekedésbe.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 12:12:25

@kadibela:

"Te úgy látszik nem ezen a bolygón élsz! Persze a városi autózás egy jog, tüdőrákban meghalni a következmények miatt pedig kötelesség! Gondolom te is a kertvárosban laksz és örömmel kocsizol be minden nap a belvárosba, hogy az itt lakók orra alá öntsd a mocskot, mert jogod van hozzá!"

Fordítsuk meg a dolgot! Menjél nyaranta a Balaton partra vonattal. Miért pöfögitek tele Almádit, Füredet, Csopakot?
Amikor két gyerekkel, két heti csomaggal, autó helyett vonatra ülsz, és röpke 4 óra alatt érsz a Déliből Badacsonyba, akkor lesz erkölcsi alapod erre a dumára, addig csak egy önző dög vagy, aki azt akarja, hogy előtte ne menjen autó, bezzeg ő Almádiban szennyezhet, mert az már nem a te ablakod.

Addig, amíg a kényelmesebb/olcsóbb/rugalmasabb/gyorsabb quartettből minimum kettőben jobb az autó addig autózom. Ha már csak egyben lesz jobb, vagy egyben sem, akkor leteszem. Ahogy mindenki más is.

Jelenleg sokan letették, de ha ezek az emberek nem fognak felférni tartósan az autóbuszra, akkor újra előveszik. Meg fogják rá teremteni a fedezetet, és autózni fognak, mint eddig is tették.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 12:21:54

@kadibela:

"a Bp-i tömegközlekedés, még a rossz állapotú járműveivel is jónak számít más nagyvárosokhoz képest."

Szerintem a járművek rossz állapota csak egy újabb indok, amiért az emberek felmentik magukat a buszra / metróra szállás kényelmetlenségei alól, hogy megmagyarázzák miért autóznak."
Vasúti járművek (metró) konkrétan naponta füstölnek, naponta van leállás. Ezért ha lehet kerülöm őket.
Konkrétan a 191-es buszon jöttünk egyszer 20-al le a Rómeren, törött lengőkarral.

Ha az autóm futóművének csak fele annyi baja lenne, mint akármelyik BKV busznak, a rendőr a helyszínen darabolná fel a kocsit lángvágóval.

És a BKV karban(nem)tartására van belső rálátásom. Siralmas.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 12:23:36

@P. A.:

Nehéz kimutatni, hogy ez önmagában a sétálóutcásítás miatt van, de van hozzá köze az elmaradó "beeső" forgalom elmaradásának, amit fentebb saját példámon is írtam.

pösti 2011.12.12. 12:29:20

@kadibela: mindenben igazad van...kár hogy (még?) kisebbségben vagy(unk)...de csak jobb lehet-még mi is(talán Karl is) tanulunk a hanyatló nyugattól

kadibela 2011.12.12. 13:04:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az északi part közlekedése valóban siralmas, én is kocsival megyek. Miért? Mert a nagytudású politikusaink autópályára költötték a pénzt, holott egy vasútvonal újjáípítése tizedannyiból megvalósítható. Ott biztosan nem lehetett volna annyit lopni! Én nem magam elé szerettem vola sétálóutcád, hanem eléd! Olvass vissza. A forgalom bármiylan korlátozása nélkül. A kieső parkolóhelyek pótlásával. Egy olyan helyen ahol kiváló a tömegközlekedés. (Bár elehetne jobb, ebben egyetértünk.)

kadibela 2011.12.12. 13:06:01

@városjáró: "ócska demagógia!"
Akkor nézz meg néhány friss képet Pekingről!

kadibela 2011.12.12. 13:06:45

Vagy olvass utána hány évvel rövidebb a városlakók élete az olyanok miatt mint te vagy.

kadibela 2011.12.12. 13:14:00

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "az autós közlekedés nem jog hanem lehetőség."

"Mostanáig kutattam a jogtárban, de nem találtam olyan paragrafust, ami téged igazol. Nota-bene! Sétálóutcában lenni sem jog, hanem lehetőség."

Én nem mondtam hogy jog, épp arról beszélünk hogy a sétálóutca egy lehetőség. Az viszont biztos hogy a bárhol bármikor történő autózás nem jog! Miért nem csinálunk gigaparkolót és gyorsforgalmi utat a Margit szigetre például? Szarjuk le az ott sportolókat. Megoldódna egy csomó parkolási probléma...

mindenkiautóba 2011.12.12. 13:50:59

Bel-Budán a Batthyány utcából kell forgalomcsillapított utcát csinálni, ezzel megvalósulna a Btthyány tér-Széll Kálmán tér - Vár közötti gyalogos kapcsolat. Gondoljunk bele, jelenleg a Víziváros kimarad a turizmusból, egyszerűen azért, mert nem lehet gyalogosan normálisan eljutni a gyűjtőpontokhoz. Ha a Batthyány utca csillapított lenne (csak az ott lakók hajthatnak be) akkor az átépített Batthyány térről gyalog, sétálva, lépcsők nélkül békésen fel lehetne menni a Várba vagy a Széll Kálmán térre. Ehhez mindössze a Csalogány utca szélesítésére van szükség, amire 60 éve megvannak a tervek, a nyomvonal ki van jelölve. Még a belógó Széna téri ház sem probléma, a Shell kút helyén egy enyhe kanyarral megoldható a dolog. Ezáltal egyébként a Csalogány utcai mostani dugók is megoldódnának, a Batthyányiból pedig egy kellemes vár alatti lassan emelkedő sétálóövezet alakulna ki!

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 13:55:52

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "a Déliből Badacsonyba, akkor lesz erkölcsi alapod erre a dumára, addig csak egy önző dög vagy, aki azt akarja, hogy előtte ne menjen autó, bezzeg ő Almádiban szennyezhet, mert az már nem a te ablakod."

ha is tudod hogy ez egy idiota demagog duma akkor miert nyomod?

MINDEN NAP lemegyek a Balatonhoz? mert az igen tisztelt agglosok NAP MINT NAP bevagjak a segguk ala az otot

amugy ne surmantsal megint a muncheni peldaddal, mert ott is autoval mennel csak nem teheted meg mert ahhoz egy occsojanos gyalogkakukk vagy

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.12. 14:04:16

@kadibela: pekinget budával összevetni... mondom hogy demagóg vagy! de tudodmit, ha félsz a szmogtól, húzzál le vidékre és élj a pusztában! de aztán kussolj, hogy messze van a bolt és csak havonta jön friss áru.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 14:08:28

@kadibela:

" Az északi part közlekedése valóban siralmas, " Akárcsak a délié, ehhez tedd hozzá, hogy én a parttól 6 km-re vagyok.

"Én nem magam elé szerettem vola sétálóutcád, hanem eléd!"
- Hadd mi döntsük el, mit akarunk magunk elé, és ne te.

"Egy olyan helyen ahol kiváló a tömegközlekedés. (Bár elehetne jobb, ebben egyetértünk.)"
- Feljebb már írtam: Itt csak az egyik vége van a tömegközlekedésnek. Mi van az út másik végén?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 14:12:04

@kadibela: Egyrészt ne hasonlítsuk Pekinget Budapesthez, mert kicsit más a kető. Másrészt nézzük meg, az elmúlt időszakban mennyi is volt a regadó egy behozott autó után? Ösztönözve volt a nép, hogy fiatalítsa az autóparkot? A közlekedési szolgáltató élen jár, amikor az a kérdés, környezetbarátok-e a buszok? Ha az egy nap a villamosvágányokon kivert olajat össze tudnám gyüjteni, akkor én lennék a dzsokijúing.

"Vagy olvass utána hány évvel rövidebb a városlakók élete az olyanok miatt mint te vagy." - Mindenkinek jogában áll vidéken élni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 14:14:21

@mindenkiautóba: A Csalogány utcai dugó abból van, hogy kevés a lámpa a végén. Mármint a zöld.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 14:15:28

@SvenH.: Tehát ha nem minden nap jövök kocsival, akkor jöhetek? Menyit kell buszozni?Harmadát? Negyedét?

Ács Ferenc 2011.12.12. 14:32:01

A XII-ben lett volna, de pár lakónak nem tetszett az ötlet: vaczijanos.blog.hu/2011/12/12/setaloutca_5

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 14:32:32

@SvenH.:

"amugy ne surmantsal megint a muncheni peldaddal, mert ott is autoval mennel csak nem teheted meg mert ahhoz egy occsojanos gyalogkakukk vagy"

A metróig ott is mindig kocsival megyek. Egész pontosan 5 kilométert.

Itt parkolok, 1€-ért:
www.parkundride.de/tl_files/pundr/content/images/anlagen/parkundride/pp_grafing_bahnhof.jpg

Ezzel megyek tovább:
www.tz-online.de/bilder/2011/05/26/1260175/346111231-ubahn_schlaf1.9.jpg

Csúcsidőben néha még ezzel:
www.neuperlach.org/blog/wp-content/uploads/2011/05/5761116329_4f37bcf5fc_b1.jpg

14 perc múlva az Odeonsplatzon vagyok.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Odeonsplatz2,_M%C3%BCnchen.jpg

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 14:47:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Tehát ha nem minden nap jövök kocsival, akkor jöhetek? Menyit kell buszozni?Harmadát? Negyedét?"

ez egy nagyon jo otlet, en is mar megfogalmaztam magamban, hogyha notorius autohasznalokkal vitazni leallok, akkor pontosan ezzel akarnam a foldbe dongolni :)

szerintem ha minden agglomeracios egy kicsit is tisztelne az anyavarost, akkor ugy 4 napot havonta at kellene szalljon tomegkozlekedesire onkent es dalolva

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.12. 15:08:55

@SvenH.: és szerinted ki számít aglomerációs autósnak? aki pilisvörösvárról megy ráckevére, vagy már az is aki hűvösvölgyből ferencvárosba, óbudáról újbudára, vagy újpalotáról a krisztinavcárosba?

kadibela 2011.12.12. 15:22:49

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Mindenkinek jogában áll vidéken élni."

CSAK VIDÉKEN NINCSEN MUKKAHELY, TE FŐOKOS! Bejárni meg a már említett okok miatt nem célszerű.

Amúgy gondoltam, hogy ez lesz a vége, költözzön el, akinek nem tetszik, lényeg hogy az Urak autóban melegíthessék a seggüket, legyen parkolóhelyük és közlekedési (kamu) indokokkal keresztbetegyenek minden normális városfejlesztési elképzelésnek, ami a legkisebb mértékben is sérti a sz*ros érdekeiket.

Szánalmas, mindezt egy kb. 300 méteres zsákutca(!) esetleges átalakítása miatt, ami csak egy kósza ötlet volt.

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 15:57:44

@városjáró: en azokkal szeretnem ezt megcsinaltatni, aki havonta 20 napot megy tipikusan be a munkahelyere

nem ohajtom elokeresni de ugyanugy szivoztam a XI keruletivel aki eppenhogy feljart melozni valahova eszakpesti berezgeto telepulesre :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 16:35:59

@kadibela:

ezek szerint akik jelenleg vidékről járnak be, költözzenek be? Egyrészt falvak néptelelnednének el (Láttam az Ormánságban ilyen szellemfalvakat. Leírhatatlan élmény, de semmiképpen sem pozitív), másrészt akik kinnt laknak és beköltöznek, hozzák magukkal a z autójukat. Hol laknak? Hol parkolnak? Mivel közlekednek (BKV elbírja?), illetve esetleg hozzák magukkal azt a családtagot, aki meg kinnt dolgozik helyben, ő mit fog itt dolgozni? Kifele fogunk ingázni?

Mindenkinek egyéni döntése, hogy városban lakik-e vagy vidéken. Aki vidéken, az jellemzően felvállalja az ezzel járó esetleges többlet utazást, a kényelmetlenséget, autótól való nagyobb függést.
Aki bent marad, annak közel van minden, cserébe zajosabb, büdösebb, tömöttebb.

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 17:29:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: tudod az a gond, hogy aki megoldja belvarosban az autonelkuliseget az nem kap felmentest a szmog alol... viszont megkapja hogy a park helyen is autok allnak, es en megertem hogy nem orul neki

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 18:16:29

@SvenH.:

" tudod az a gond, hogy aki megoldja belvarosban az autonelkuliseget az nem kap felmentest a szmog alol"
- Vidéken és a kertvárosban is van szmog. még több is tán Okozója a fűtés.

"... viszont megkapja hogy a park helyen is autok allnak, es en megertem hogy nem orul neki"
- Annak én sem.

kadibela 2011.12.12. 18:19:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Azért arra felhívnám a figyelmet, hogy Budapest népessége évek óta csökken. Az emberek kiköltöznek a jobb levegő miatt, aztán naponta visszajárnak dolgozni a városba, tetemes forgalmi terhelést és légszennyezést okozva, ami által még rosszabbak lesznek az életkörülmények idebent, így még többen döntenek a kiköltözés mellett... Végül nem marad semmi csak egy dugókkal és autókkal teli rettentően szennyezett városmag, ami estére és hétvégére kiürül. (ez már most is tapasztalható) Ezen kellene változtatni, kellemesebb belvárosi terekkel, több zölddel, esetleg sétálóutcákkal, annak érdekében hogy egyre több ember érezze úgy, érdemes itt maradni. Ha este végigmész a körúton azt látod, hogy minden harmadik lakás sötéten, üresen áll. Igenis újra kell népesíteni a várost máskülönben csak az marad itt, akinek nincs pénze elmenekülni, egy nagy gettó lesz az egész. Érdemes egy téli rendes havas reggelen megnézni a belvárosban közlekedő autókat. Az autók kb. fele teljesen száraz, nincs rajta hó, ilyenkor lehet jól látni mennyi autó özönlik be a kertvárosok és az agglomeráció garázsaiból. Nincs nekem semmi bajom velük, bár én nem megyek el naponta kétszer az ablakuk alatt... Ha a parkolókapacitást és az utak áteresztőképességét növeled, azzal csak ezt a ki/beáramló forgalmat fokozod. A sugárirányú tömegközlekedést kellene intenzíven fejleszteni a belvárosi részeken pedig a forgalmat csökkenteni, parkosítani, sétálóutcásítani. A város mindig zajosabb, büdösebb lesz, de meg kellene találni az értelmes kompromisszumot az egyéni motorizáció és az élhetőség között. Ebbe véleményem szerint belefér egy párszáz méteres sétálóutca olyan helyen, ahol nem akadályozza a forgalmat.

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 20:02:00

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: mondom en ezeket a kartekonyakat meg maguktol is meg kell menteni!

cso zsi 2011.12.12. 20:02:43

@kadibela: Ne viccelj már, másoknak az a baja, hogy túl sok a nyugdíjas.
Szomszédom meghalt 55 évesen. Igaz, szétbagózta a tüdejét, majd le kellett vágni a lábát. A másik szomszéd szintén valami városi betegségbe esett, az alkoholizmus enyhe kifejezés lett volna rá. A májának emberátültetésre lett volna szüksége. Ő sem élte meg a 60-at. Egyéb szomszédaim, szüleim 70 fölött vannak, köszönik, jól (amíg orvos kezére nem kerülnek).

cso zsi 2011.12.12. 20:06:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Miskolcot, és Putnokot megtámadták az autósok. Debrecenbe meg elküldték az összes BKV buszt, ahogy elnézem: www.idokep.hu/szmog

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 20:12:47

@cso zsi: "De ezt így eldönteni bárki helyett, hogy nincs rá szüksége, meg sétálóutca kell neki..."

nem csak a modoroddal van gond hanem a felfogasoddal is...
ki mondta azt hogy en dontom el? a kicsi nyugger majd sajat maga fogja eldonteni!!! hogyha 50e vagy 100e a belvarosban neki sok evente a parkolohelyert akkor majd onkent es dalolva fogja leadni az autojat!!!
minden az onkentes belatason alapul!!!
semmi eroszakkal valo meg kivulrol valo megmondas!!!
annak ellenere hogy a magadfajta viszont total eroszakosan tukmalja ra a sajat gurulo esernyojet es annak minden odiumat az autot kevesse illetve az autot egyaltalan nem hasznalora!!!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.12. 20:21:03

@SvenH.: önként és dalolva?! a bibi csak annyi, hogy emit felvázolsz, az maga a gazdasági erőszak. abból is a sunyibb.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 21:02:48

@kadibela:

" Azért arra felhívnám a figyelmet, hogy Budapest népessége évek óta csökken."
- Miért?

" Az emberek kiköltöznek a jobb levegő miatt,"
- Biztos, hogy csak a levegő miatt?

"aztán naponta visszajárnak dolgozni"
- Mivel a munkahelyük itt maradt.

" Végül nem marad semmi csak egy dugókkal és autókkal teli rettentően szennyezett városmag, ami estére és hétvégére kiürül. (ez már most is tapasztalható)"
- Frankfurtban a banki negyed is ilyen

" Ezen kellene változtatni, kellemesebb belvárosi terekkel, több zölddel, esetleg sétálóutcákkal, annak érdekében hogy egyre több ember érezze úgy, érdemes itt maradni."
- Ha egyszer menni akarnak?

"Az autók kb. fele teljesen száraz, nincs rajta hó, ilyenkor lehet jól látni mennyi autó özönlik be a kertvárosok és az agglomeráció garázsaiból. Nincs nekem semmi bajom velük, bár én nem megyek el naponta kétszer az ablakuk alatt..."
- Elmehetsz az ablakuk alatt, senki nem tiltja. Ha téged zavar, hogy elmennek az ablakod alatt, akkor költözz zsákutcába, esetleg vidékre, ha nagyon nagy nyugalomra vágysz, akkor egy vidéki zsákutcába, annak is a legvégére. Akkor senki nem megy el az ablakod alatt, csak te mész el mások ablaka alatt.
Ajánlom megfontolásra, téged zavar, hogy az agglomerációból jövő emberek elmennek az ablakod alatt, ellenben te is elmész mások ablaka alatt.

" Ha a parkolókapacitást és az utak áteresztőképességét növeled, azzal csak ezt a ki/beáramló forgalmat fokozod. "
- És mi történik abban az esetben, ha szűkíted az utat, és megszünteted a parkolóhelyeket?

" A város mindig zajosabb, büdösebb lesz, de meg kellene találni az értelmes kompromisszumot az egyéni motorizáció és az élhetőség között."
- Én is ezt mondom

" Ebbe véleményem szerint belefér egy párszáz méteres sétálóutca olyan helyen, ahol nem akadályozza a forgalmat."
- Ellenben szűkiti a parkolókapacitást, tehát forgalmat generál a szomszédos utcában.

Az emberek nem a jó levegő miatt mennek ki elsősorban, hanem a csend és a privátszféra miatt. Bent hallod, mikor élvez a szomszédasszony, hogy halad a hegedűórával a gyereke, mit néznek tévén, stb...
Kint a kertesben ezek nincsenek. És még a levegő is jó, és csend van.

Mindenki előtt adott az elköltözés lehetősége. Aki marad, annak el kell fogadnia, hogy egy városból nem lehet falut csinálni. Ahogy egyébként néhány falunak is fel kellene érnie ésszel, hogy ők nem város.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.12. 21:04:58

@cso zsi: Figyeld meg, Csepelen a királyerdei részen hatalmas autósforgalom van állandóan.

cso zsi 2011.12.12. 21:16:03

@SvenH.: Régóta tárgyalóképtelen vagy, nem vagy felnőve a témához, és a világhoz sem.

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 21:54:05

@városjáró: hat ez egy erdekes kerdes...

szoval az az elso kerdes hogy az eroforrasok korlatozottak-e

ha ezen kepesek vagyunk tullepni es bevallani oszinten a tuttit hogy korlatosak akkor mar csak az a kerdes hogy hogyan dontsuk el a korlatozott eroforrasokhoz valo hozzaferest
csak egyszeru legyen am!!!

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 21:58:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: mi van, most is hozzaszoltal?

annyiszor rakerdeztem muncheni szakertonk hogy MENNYI LENNE ha bemennel valojaban a seggedhez tapadt autovan Münchenben a melohelyedre, ahogy itt vigan megteszed, te meg csak SUMMANTOTTAL ezzel kapcsolatban

erzed hogy ez a sok muncheni peldaval valo papolast odavagna a foldhoz ha bevallanad a tobbek kozott hogy pl. egy atlagos nemet belvarosban ugy evi 2 alkalmas az elvontatas...
az evente 80e :)))

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 22:07:07

@cso zsi: nezd az hogy te nem birod elkepzelni az eleted auto nelkul az egy dolog...
nekunk idos ismeros mondta hogy leadta az autot es taxival jart a telekre, mert a taxis meg fel is cipelte neki a csomagokat, es penzben jobban kijott

hidd el csodalatosan az emberi termeszet es kepesek az emberek GONDOLKODNI ha kesztetik oket!!!

es miert is vegyuk el a dontesi jogot az emberektol? miert van az hogy a belvarosi nyugdijasnak pl. egy olyan parkolohelyet dobnak oda aminek a foglalasi erteke ugy 80e / ev, viszont meg 30e / ev -re sem ertekeli???

nalunk pl. nekem kellett a faterhoz bejelentkezni pont ezert, hogy ezt az ingyenes parkolohely juttatast ki tudjuk hasznalni, pedig hidd el nem kellene... de ha mar van jo poen az ingyen parkolas :)))

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.12. 22:51:19

@SvenH.: na te akkora egy troll vagy hogy füstölsz... utolsó bekezdésd buktatott. halgass inkább el!

SvenH. (törölt) 2011.12.12. 23:53:10

@városjáró: igazad van inkabb akademiai szintekre vigyuk a beszelgetest
na most visszterve az akademiai kerdesre, a parkolohely a belvarosban korlatos, igen vagy nem?

na gyerunk elmeletileg blogot is uzemeltetsz csak kepes vagy ra valaszolni, nem csak flémelni kell a masikat!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.13. 00:44:06

@SvenH.: Akkor itt befejeztük. olyan arrogáns bunkó a stílusod, hogy lehetetlen veled az érdemi vita.

SvenH. (törölt) 2011.12.13. 01:43:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: szoval nem tudjuk meg soha hogy neked mennyi lenne kint Munchenben bejarni, vagy ugy atlagosan mennyi is az autoval valo bejaras koltsege olyan modon ahogy minket budapestieket megtisztelsz vele

tudod azert rossz ez mert meg azt hiheti az ember hogy ez a tudatos elhallgatas valojaban hazugsag

de hogy bemasoljak neked en is valamit:
"Due to extremely difficult parking city centre, the City has declared so-called “blue zones”. In all of these areas, parking along a blue line is 0.50 euros per 12 minutes or part thereof on business days between 8.00 and 19.00 hrs."

na akkor csok... ehhez te occsojanos gyalogkakukk vagy kifizetni es fokent ezert jarsz kint metroval

ja hozzatennem hogy itt még nem nagy ugy parkolni a belvarosban ugymond szuletesi kivaltsag de ha van jo belvarosi notorius bringas haverod akkor megoldhato :)))

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.13. 02:23:16

@SvenH.:

Szerencsétlen szánalmas balfasz troll!

Ne ragaszkodj ahhoz a tévképzetedhez, hogy én ott dolgozni járok be.

Már akkor metróval jártam, mikor még ingyenes volt a parkolás. Akkor még az U1 végállomása az Innsbrucker Ring volt, az U2-é meg Neuperlach Süd. Keresd vissza szépen, ez mikor volt! A vonatkozó térképeket belinkeltem.

Mindössze azért járok metróval, mert kényelmesebb és gyorsabb. Egy időben jártam busszal is, de a metrótó a busz esténként már ritkán jár, és képtelen vagyok megjegyezni, melyik metróhoz van csatlakozás.

Ezt elfelejtetted bemásolni.
www.muenchen.de/themen/parkhaeuser/muenchen.html

No meg amire hivatkozol, az csak az Altstadt. Ami nálunk a József Attila-Kiskörút-Kossuth Lajos-Duna által határolt résznek felelne meg.
www.muenchen.de/Rathaus/kvr/strverkehr/parken/blauezonen/uebersicht.html

Tetszik, hogy állításaimat próbálod megcáfolni, így legalább szembesülök vele, hogy a parkolás a belvárosban már 2,50€ óránként. Én még 2€-ról tudtam. Iaz, a kerékpárokra még nem kell fizetni, bár néha nem lenne rossz, ugyanis nehezebb néha Fahrradstellplatzot találni, mint parkolót.

Ajánlom még keress rá a Kurzparken kifejezésre is. Bámulatos, hogy ott miket fogsz találni.

Na szevasz te troll, kötözködj tovább.

kadibela 2011.12.13. 10:34:28

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

" Azért arra felhívnám a figyelmet, hogy Budapest népessége évek óta csökken."
- Miért?
Azért mert a városi környezet egyre lepukkantabb és ma már nincs összhangban az elvárásokkal (40 éve még mindeni happy volt hogy panellakása van, ma mindeni kertes házra vágyik). Mindenki zöldebb, egészségesebb, rendezettebb környezetre vágyik. Ebbe beletartozik az ingatlanállomány lepukkantsága is, de ezek együtt járnak. Ezért kell a várost fejleszteni, hogy megfeleljen a mai igényeknek. Pl. több sétálóutcával, zöldövezettel, kisebb átmenő forgalommal, de jobb tömegközlekedéssel.

" Az emberek kiköltöznek a jobb levegő miatt,"
- Biztos, hogy csak a levegő miatt?
Nem csak a levegő miatt, de ez is egy fontos döntési szempont.

"aztán naponta visszajárnak dolgozni"
- Mivel a munkahelyük itt maradt.
Nyilván, leírtam már fentebb hogy vidéken nincs munkahely.

" Végül nem marad semmi csak egy dugókkal és autókkal teli rettentően szennyezett városmag, ami estére és hétvégére kiürül. (ez már most is tapasztalható)"
- Frankfurtban a banki negyed is ilyen
Egy üzleti negyednél ez normális is. Viszont amikor egy lakóterületen csak a csórók, a nyugdíjasok és az egyetemista albérlők maradnak, az nem biztos hogy jót tesz a fejlődésnek.

" Ezen kellene változtatni, kellemesebb belvárosi terekkel, több zölddel, esetleg sétálóutcákkal, annak érdekében hogy egyre több ember érezze úgy, érdemes itt maradni."
- Ha egyszer menni akarnak?
Hidd el, hogy nem mennének, ha kicsit is normálisabbak lennének a körülmények. Lehet látni, hogy a "rehabilitált" környékekre, megindul az odavándorlás, a nem fejlesztett, forgalommal terhelt negyedekből pedig elköltöznek az emberek, illetve alacsonyabb társadalmi réteg költözik oda.

"Az autók kb. fele teljesen száraz, nincs rajta hó, ilyenkor lehet jól látni mennyi autó özönlik be a kertvárosok és az agglomeráció garázsaiból. Nincs nekem semmi bajom velük, bár én nem megyek el naponta kétszer az ablakuk alatt..."
- Elmehetsz az ablakuk alatt, senki nem tiltja. Ha téged zavar, hogy elmennek az ablakod alatt, akkor költözz zsákutcába, esetleg vidékre, ha nagyon nagy nyugalomra vágysz, akkor egy vidéki zsákutcába, annak is a legvégére. Akkor senki nem megy el az ablakod alatt, csak te mész el mások ablaka alatt.
Ajánlom megfontolásra, téged zavar, hogy az agglomerációból jövő emberek elmennek az ablakod alatt, ellenben te is elmész mások ablaka alatt.

Nem érted mit akarok mondani. Mindenkinek szíve joga hogy kiköltözzön a városból. Lehet hogy én is így teszek majd egy napon. Azonban nincsenek meg annak az infrastrukturális feltételei hogy ezek az emberek naponta bejárjanak a városba a környezet súlyos terhelése nélkül. Az ő kényelmüknek az árát jelenleg a városlakók fizetik meg. Egy vidéki faluban mindenki felháborodik ha a falu végén nyitnak egy üzemet és az összes teherautó a főutcán keresztül dübörög. Budapesten senki sem háborodik fel a beáramló autók okozta terhelésen. A kiköltözés valahol egy természetes folyamat, amelyet valós igények hajtanak. Az a baj, hogy ez súlyosan megterheli a város közlekedését, és ennek a problémának a megoldására eddig semmilyen megoldás nem született.

" Ha a parkolókapacitást és az utak áteresztőképességét növeled, azzal csak ezt a ki/beáramló forgalmat fokozod. "
- És mi történik abban az esetben, ha szűkíted az utat, és megszünteted a parkolóhelyeket?
Nem lesz érdemes behajtani. Ergo mindenki alaposan meg fogja gondolni, hogy érdemes-e autóval bejönni a városba. Az emberek egy része le fogja tenni az autóját és át fog ülni a BKV-ra. Esetleg a külső területen fog leparkolni és tömegközlekedéssel utazik tovább. Ennek következményeképp tisztább lesz a levegő, több sétálóövezetet lehet kialakítani, a helyieknek marad parkolóhely. Több hely marad kerépár és buszsávok kialakítására. Összességében javul a környezet, tehát az emberek visszaköltöznek a városba. Onnantól hogy visszaköltöztek, már nem feltétlenül kell autó a munkahelyük eléréséhez. Ehhez persze a tömegközlekedés nagyarányú fejlesztésére is szükség van.

" A város mindig zajosabb, büdösebb lesz, de meg kellene találni az értelmes kompromisszumot az egyéni motorizáció és az élhetőség között."
- Én is ezt mondom
Örülök, hogy valamiben egyetértünk. A sok felháborodott komment ellenére én nem látom, hogy Budapesten ez az egyensúly felburult volna. Én továbbra is azt mondom, hogy a sétálóövezetek fejlesztésének van értelme, még a problémás budai oldalon is.

" Ebbe véleményem szerint belefér egy párszáz méteres sétálóutca olyan helyen, ahol nem akadályozza a forgalmat."
- Ellenben szűkiti a parkolókapacitást, tehát forgalmat generál a szomszédos utcában.
Nem értem. Semmivel sem autózom többet ha az A utca helyett a B utcában kell letennem az autót. Szabad hely most sincs, tehát most ugyanúgy köröznek az autók a háztömb körül, mintha 40-50-100 parkolóval kevesebb lenne. Hosszú távon beáll az egyensúly, mert az emberek leszoknak róla, hogy itt körözzenek, idővel megtanulják, hogy itt már kevesebb hely van.
A kieső helyeket pótolni kell, de mint korábban leírtam nem tudsz annyi helyet létesíteni hogy elég legyen, ezért bővíteni igazán nem érdemes, az csak pluszforgalmat generál.

Az emberek nem a jó levegő miatt mennek ki elsősorban, hanem a csend és a privátszféra miatt. Bent hallod, mikor élvez a szomszédasszony, hogy halad a hegedűórával a gyereke, mit néznek tévén, stb...
Kint a kertesben ezek nincsenek. És még a levegő is jó, és csend van.

Ez is egy szempont, bár egy kertes ház árából tökéletesen le lehet (hang)szigetelni egy lakást, sőt akkora lakást vehetsz, hogy a két szélső szobát nem is kell használni. Ezzel szemben én azt látom, hogy igénytelen kivitelezésű, kis alapterületű ikerházakba (is) kiköltöznek az emberek egy zsebkendőnyi kert ígérete miatt. Aztán rájönnek, hogy ott nem a hegedűórát hanem a szomszéd fűnyíróját, a kutyák csaholását, a szomszéd gazégetésének szagát, télen a láncfűrész hangját és a sáros utcát élvezhetik, mindezt napi 1,5-2 óra ingázással. A kiköltözők hamis illúziója ez, sokan megbánják, de maguknak sem merik bevallani. De mindenki azt csinál, amit akar...

Mindenki előtt adott az elköltözés lehetősége. Aki marad, annak el kell fogadnia, hogy egy városból nem lehet falut csinálni. Ahogy egyébként néhány falunak is fel kellene érnie ésszel, hogy ők nem város.

Ezt senki nem vitatja és a városból senki sem szeretne falut csinálni. Csak élhetőbbé, kellmesebbé próbáljuk tenni, annak érdekében hogy ne haljon ki és minél többen lássanak fantáziát az ideköltözésben.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.13. 11:51:58

@kadibela:

" Végül nem marad semmi csak egy dugókkal és autókkal teli rettentően szennyezett városmag, ami estére és hétvégére kiürül. (ez már most is tapasztalható)"
- Frankfurtban a banki negyed is ilyen
Egy üzleti negyednél ez normális is. Viszont amikor egy lakóterületen csak a csórók, a nyugdíjasok és az egyetemista albérlők maradnak, az nem biztos hogy jót tesz a fejlődésnek.

--> Kijelenthető tehát, hogy nem szabad engdni, hogy irodaházakat húzzanak fel egy lakóterület közepébe, mert az forgalmat generál. Csak hogy a Frankel Leónál maradjunk, te a Tölgyfa és a Henger utcai irodaházközpontok mellé akarsz sétálóutcát. Továbbá az ORFI elé,ahova a betegek szinte az egész megyéből jönnek nap-mint nap, jellemzően autóval.

"Nem érted mit akarok mondani. Mindenkinek szíve joga hogy kiköltözzön a városból. Lehet hogy én is így teszek majd egy napon. Azonban nincsenek meg annak az infrastrukturális feltételei hogy ezek az emberek naponta bejárjanak a városba a környezet súlyos terhelése nélkül. Az ő kényelmüknek az árát jelenleg a városlakók fizetik meg."
--> Máshol megteremtették az infrastruktúrát. Ugyanakkor ha a városban koncentrálódnak a munkahelyek, akkor evidens, hogy mindenki odamegy, aki dolgozik. Akár a városon belülről is.
a forgalmi terhelést kétféleképpen lehet csökkenteni:
- Megszünteted a forgalom indokát
-- Ez leegyszerűsítve az, mikor mindenki otthon dolgozik, az iskola egy saroknyira van, vásárolni meg mindenki a ház alatti boltban vásárol.
- Megszünteted a forgalom koncentrációját
-- Ez az ami jelenleg Bp-n nem működik. Itt egyre jobban koncentráljuk a forgalmat bizonyos helyekre, majd sírunk a nagy forgalom/zaj/szmog miatt. Forgalmat koncentrálni úgy is lehet, hogy kis utcákból kiszorítjuk az autókat, az ott lakók örömére, ám ilyenkor a mellette levő utca lesz tömött. Élő példája az új belváros, ahonnan egy utcán lehet csak kihajtani. Borítékolható volt, hogy ott káosz lesz.
Másik példa a Hűvösvölgyi út, ahol a Völgy utca lezárásával pár ember jól járt, de ha az ÖMV kútnál egy frontális baleset miatt a szerv lezárja az utat, akkor nincs igazából lehetőség eljutni Hűvösvölgy-Hidegkút irányába.
A forgalom koncentrálódik például a hidaknál is, bár ezt sokan nem értik meg, akik a Kossuth Lajost szeretnék sétálóutcává tenni, illetve esetleg csak blokkolni a forgalmat egy felszini átjáróval a Ferencziek terén.

" Ha a parkolókapacitást és az utak áteresztőképességét növeled, azzal csak ezt a ki/beáramló forgalmat fokozod. "
- És mi történik abban az esetben, ha szűkíted az utat, és megszünteted a parkolóhelyeket?
Nem lesz érdemes behajtani."
--> De muszájnak muszáj lesz.

" Ergo mindenki alaposan meg fogja gondolni, hogy érdemes-e autóval bejönni a városba."
--> Már most sem érdemes, csak muszáj. És nincsen jobb.

" Az emberek egy része le fogja tenni az autóját és át fog ülni a BKV-ra."
--> Abba rokkan bele a BKV. A BKV a jelenlegi plusz igényeket sem képes kiszolgálni, nemhogy azt, ha még ennél is többen teszik le a kocsit.

" Esetleg a külső területen fog leparkolni és tömegközlekedéssel utazik tovább."
--> HOL parkol le a külső területen?

" Ennek következményeképp ... helyieknek marad parkolóhely."
--> Idézek: Az autózás nem jog.

"" Ebbe véleményem szerint belefér egy párszáz méteres sétálóutca olyan helyen, ahol nem akadályozza a forgalmat."
- Ellenben szűkiti a parkolókapacitást, tehát forgalmat generál a szomszédos utcában."
--> Azok is behajtanak a szomszéd utcába, akik eddig nem tették, mert nem ott álltak.

SvenH. (törölt) 2011.12.13. 13:29:06

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: szoval akkor abban maradhatunk hogy az osszes hajj de szep kint Munchenben autoskent dumad melle sajnos oda kel venni hogy hajj de jol beszopattak az autosokat kint Munchenben

tudod mert csak igy kerek egesz a helyzet!!!

egyszeruen el nem tudom kepzelni hogy egy gazdag nemet a 20 millas autojaval nem akarna a ceg elott leparkolni, csak nem tud mert beszopattak, ennyi

SvenH. (törölt) 2011.12.13. 13:34:14

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
" Esetleg a külső területen fog leparkolni és tömegközlekedéssel utazik tovább."
--> HOL parkol le a külső területen?

honnan jarsz be?
lehet tudok segiteni neked ha tenyleg ennyire zsenge vagy

eszak-kelet Pesten pl. az ujpesti uszoda mogott le lehet rakni az autot vagy az Azsia centerben
csak tudod ez a masik idiota agglobunko duma hogy nem vagy kepes lerakni az autot, le tudnad csak nem akarod elegge...
varj hogy is csinaltak ezt a szeretett peldavarosodban? hat agyonbasztak az autosokat!!! na hat ez kell neked hogy itt is az legyen?

kadibela 2011.12.13. 14:45:54

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Én forgalomcsökkentésről beszélek nem pedig koncentrációról, átterelésről egyik utcából a másikba. Ha adott (nagyobb!) területen kevesebb autó fordul meg, mert nem érdemes oda behajtani, akkor ott csökken a forgalom.

Hogy autóval közlekedni muszáj, az pedig erőteljes túlzás. Én kb. 20 évig jártam tömegközlekedéssel. Most autóval is járok, ahová érdemes. Korábban is el tudtam intézni mindent, kocsi nélkül. Ha nagyon nem kell most sem ülök bele. A városi ügyeim 80%-át el tudom intézni BKV-val.

Az ORFI egyébként több oldaról megközelíthető, de nyilván egy sétálóutcába is behajthatnak speciális járművek (pl. betegszállító, mentő) Ez gyenge érv.

Egyébként, ha levennéd az autós szemüveged, akkor tisztábban látnál te is. Eljöhet egy olyan pilalnat amikor nem lesz autód. Akkor is a parkolóhelyek és az egyirányú utcák miatt fogsz aggódni? Ne legyél ennyire szüklátókörű! A Bp-i populáció legalább 60%-a nem jár autóval. Őket jobban érdekli az egészséges környezet, a tömegközlekedés vagy a bicikliutak állapota, esetleg a sétálóutcák ügye. Nem mindenki tud a nyári meleg hétvégéken lehúzni a Balatonra vagy kimenni a kertes házba. Te arról beszélsz, hogy rohadjon meg a városlakó az autós kisebbség kényelmének érdekében.

Te minden mondatra reagálsz, de azt nem látom mi a javaslatod a város élhetőbbé tételére! Azon kívül hogy ne legyenek sétálóutcák, épüljenek gigantikus mélygarázsok és lehessen mindenhova behajtani, azon kívül mit javasolsz???

kadibela 2011.12.13. 14:56:13

@cso zsi: Nem törvényszerű, de a munkahelyek már ott vannak. Ezen nem tudsz változtatni. Másrészt praktikus mert az emberek zöme mégis ide koncentrálódik itt van tömegközlekedés, itt vannak a hivatalok. Épülnek persze a városon kívül is irodanegyedek (Budaörs, Törökbálint), de ha kivül lenne jelentősebb része, az még nagyobb közlekedési kihívás lenne. (Az emberek fele kifelé ingázna, a másik fele meg befelé).
De nem ártana kifelé terjeszkedni. Pl. a kormányzati szervek kitelepülhetnének valahova (azért ők mert összesen több tízezer főt foglalkoztatnak és egyszerre, egy helyre tudnának mozdulni), de ehhez az adott helyszín (tömeg)közlekedését is tökélyre kellene fejleszteni.

Németh András 2011.12.13. 16:19:05

@kadibela: ha az emberek egyik fele kifele a másik fele belefe ingázik az mitől nagyobb kihívás közlekedésügyileg mintha mindenki befele?

Felénk például ugyanannyi sáv van befele mint kifele.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.13. 16:26:31

@kadibela:

"Én forgalomcsökkentésről beszélek nem pedig koncentrációról, átterelésről egyik utcából a másikba. Ha adott (nagyobb!) területen kevesebb autó fordul meg, mert nem érdemes oda behajtani, akkor ott csökken a forgalom. "
- Ha valahol csökkented a forgalmat, akkor azzal a szomszédos utcában koncentrálod.

"Az ORFI egyébként több oldaról megközelíthető, de nyilván egy sétálóutcába is behajthatnak speciális járművek (pl. betegszállító, mentő) Ez gyenge érv."
- Ez egy komoly érv, mivel rengetegen jönnek az ORFI-ba vidékről, kocsival, nap mint nap. Ők rohadtul örülnének egy sétálóutcának, akárcsak a kisgyerekesek a Rét utcai gyermekorvosi rendelőnek. Tudod ahova az egyik irányból egy lépcsőn, a másik irányból meg egy macskaköves meredeken lehet eljutni.

"Te arról beszélsz, hogy rohadjon meg a városlakó az autós kisebbség kényelmének érdekében. "
- Ezt visszautasítom.

záporjózsi 2011.12.13. 16:44:01

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Kijelenthető tehát, hogy nem szabad engdni, hogy irodaházakat húzzanak fel egy lakóterület közepébe, mert az forgalmat generál."
Ahhoz képest, hogy most a vegyes terület a trendi. :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.12.13. 16:54:43

@kadibela:

mi a javaslatod a város élhetőbbé tételére?

M4 Budaörsig, esetleg Biatorbágyig, másik irányban minimum Újpalotáig

M5 Csepel-Szentendre

M6 Budagyöngye-Moszkva tér-Kálvin tér- Kőbánya- Rákoskeresztúr vagy Ferihegy

Vasútvonalak bevonása a városi közlekedésbe
1-esen új megálló a Népliget Üllöi útná, -ecseri úti metró mh-t hátrvinni, hogy át lehessen szállni a metróról a vasútra. Ferencváros és Kelenföld között minimum két új megálló. Kelenföldtől kifele új megálló a Balatoni út környékén.
2-esen Harsányi főiskolánál új megálló, Minimum csúcsban bevinni pár vonatot a Margit hídig, ahogy a hídfelújításnál.
70-esen új megálló Káposztásmegyernél
80-ason Kőbánya felső mh áthelyezése az Élessarokhoz, Új megállók Akadémiaújtelep, újlaki ltp., ráhordójáratok a közeli ltp-kről a vasútra, a buszkorridor árából ki is jönne durván, de a hosszú távú hasznából mindenképpen. Pécelig lehetne sűríteni az ütemet 15-20 percre is. akár.
120-as Helikopter lakópark megálló
100-as KöKi-Vecsés között újragondolnám a megállókat.
142 Felújítani, mert jelenleg Gyálról hamarabb be lehet érni kocsival a Nyugatiba, reggel, csúcsban, mint vonattal.
150 Át kellene gondolni, hogy a városon belül szükség van-e az egymás mellett futó HÉVre és vasútra, főleg úgy, hogy a HÉV tele van tűzve 30-as karóval.

56-os villamos meghosszabbítása Hidegkúton keresztül Solymár vasútállomásig, kiépítés magasperonosra, ahol lehet zártpályásra, emelt sebességgel, hannoveriek járnának csatolva, a belső végén a fogas is mehetne vele közös pályán, ha már magasperonos (Pontos peronméretet nem tudok most, de a fogast is fel kell újítani). Esetleg az 56-os lehetne az M6 is, azaz frankfurti mintára a metró, ami tulajdonképpen egy gyorsvillamos, kijön a vonal vége felé a felszínre.

17-es villamos Gyógyszergyári lakótelep-Óbuda vasút, itt egy közös szakasz a vonattal,majd fel Üröm Pilisborosjenőre vele. 47-es hosszabbítás minimum a Camponáig, De még jobb lenne Érdre kivinni.
A budai hegyvidéken a védett területeken abszolút építési tilalom, és be is tartatnám, ahogy a horvátok a tengerparton.
Gyorsvillamos Budakeszire, ami a régi 58-as meghosszabbítása is lehetne egy alagúton keresztül.

De kezdetben beérném például egy buszsávval Budakeszin, Ha csatlakozna a Szentiváni busz a 64-eshez Solymáron, nagy fejlődés lenne, ha az utak mindkét oldalán lenne kerékpárút, ahol irányhelyesen közlekednének a kerékpárok.

Hungária körgyűrűn a felüljárók elforgatás a90 fokkal, hogy a körgyűrű iránya legyen segítve, ne a beáramló autóké. ahol lehet az autóforgalmat föld alá tenném, ahogy a müncheni Mittlerer Ring is sok helyen.

A közlekedési lámpák ciklusidejét meghosszabbítanám, ezáltal növekedne a kapacitás.

Kezdetnek ennyi. Ebből pénz kb 3 sárga csík felfestésére van, amit majd felavatunk, mint kerékpárutat.

Az is jó dolog lenne, ha az utak nyugati minőségben épülnének, mert a kátyúmentesség már csökkenti a zajterhelést.

Van még, de hirtelen ezt tartom a legfontosabbnak.

cso zsi 2011.12.13. 17:52:49

@SvenH.: Elég nehéz elképzelnem autó nélkül az életet, mert bő 30 éve azokkal dolgozom, karbantartástól személy- és teherszállításig. Saját nincs, és apámhoz sem kellene bejelentkeznem, mert azonos kerületben lakunk. Viszont az időszakosan magáncélra használt járműveket valahová le kell tennem. A gyerekeimnek nem buli hozzám bejelentkezniük, azzal nem mennének sokra a parkolásukhoz. Bár a lányomnak ez sem lenne gond, sajnos valódi rokikártyája van. A fiam Budáról Budára autózik, ami ugye "égbekiáltó bűn", csak épp a nap nagy részében ő az anyagbeszerző is a saját személygépkocsijával.

cso zsi 2011.12.13. 18:18:29

@záporjózsi: Hol trendi? Kombinált házat nem csinálnak, viszont a lakóterületek közepén ahol találnak egy kis sík füves területet, ott megöntözik a földet, és kinől egy irodaház.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Hungária körgyűrűn a felüljárók elforgatás a90 fokkal, hogy a körgyűrű iránya legyen segítve"
A villamosmegállóknál ez "picit" problémás lenne, de ettől még jogos az igény.

"A BKV a jelenlegi plusz igényeket sem képes kiszolgálni, nemhogy azt, ha még ennél is többen teszik le a kocsit."
Villamosnál gyakorlatilag csak a Combinoból van esemény miatti pótlásra lehetőség, a többit a vonalműszak pofozgatja üzemképesre. Ha baleset miatt kiesik egy jármű, az azonnali veszteség a BKV-nak, mert járművenkénti utaskilométerre fizetik a céget.

@kadibela: "Nem törvényszerű, de a munkahelyek már ott vannak. Ezen nem tudsz változtatni."
Dehogynem. Ahogy pár neves cég kihúzott külső kerületbe-agglomerációba, a többi papírtologató is megtehetné. Rengeteg olyan iroda van a belvárosban, ahol ügyfélforgalom nulla, csak reggel beáramló, és délután kiáramló munkaerő dúsítja a forgalmat.

záporjózsi 2011.12.14. 20:54:25

@cso zsi: A világ anyagilag kicsit jobban eleresztett felén. Egyrészt már most sok helyen a belvárosi, lakás céljára épült ingatlanok jelentős része átalakult irodává, másrészt ha nem zöld területen, hanem lakóingatlan helyén húzzák fel az irodát, akkor kész van a folyamatosan használt terület. Ezt külföldön kb. 20 éve alkalmazzák.

SvenH. (törölt) 2011.12.15. 01:16:52

@záporjózsi: hozzatennem hogy az europai varosszerkezetet ez hatarozza meg...
hogy egy helyen van a lakonegyed az irodanegyed es a szorakozasi / bevasarlonegyed is...
kint nemet nagyvarosban is mi laza setaval elertuk a diszkontokat, szerencsere jelen pillanatban nalunk is elterjedtek
elmultak mar a regi idok amikor az agglo penzszivattyu mukodott

SvenH. (törölt) 2011.12.15. 01:30:35

@cso zsi: hat akkor neked nehez elkepzelni...
es azt is tudom rolad hogy szamodra nehez elkepzelni azt hogy az autohasznalati lehetosegedet fokent a tobbi magadhoz hasonlo autot tulhasznalo egyedek fogjak okozni

cso zsi 2011.12.15. 20:39:55

@SvenH.: Ne haragudj, de valami hiányzik ebből a mondatból. Talán az értelem.

SvenH. (törölt) 2011.12.15. 23:48:11

@cso zsi: ja igen lattam hogy kimaradt egy azaz egy szocska...
gondoltam te ugyis tudod mire akartam kilyukadni de akkor nekiugrok hogy elmagyarazzam:

teged a tobbi autos fog seggbe kurni
a tobbi autos fog neked prosztatamasszazst adni
elkap a tobbi autos es jol megeroszakol

nem az onkuri, nem Tarlos, nem a Hold allasa, hanem az a tobbi nyüzüge aki TÚLHASZNÁLJA az autos eroforrasokat

es en is benne leszek am a megbecstelenitesedben, hiszen mint emlitettem en lazan a belvarosban le fogom kurni az automat amikor te eppen parkolohelyet fogsz keresni :)))

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.12.17. 03:49:00

@Ács Ferenc: Az a "pár ember" lehet pár száz is... Kálváriájuk története itt olvasható: www.kiralyhago.vilaga.hu