Budapesti olimpia 1928

 

Valódi kincsre bukkant egyik legkedvesebb blogom, a Dunai Szigetek szerzője: az 1928-as Budapesti Olimpia tervére! Mint remek posztjában írja:

 

Kevéssé ismert, hogy Budapest pótrendezése felvetődött Athén pénzügyi nehézségei miatt az első Olimpiai játékoknál. Később a magyar sportvezetők komoly reklámhadjáratot indítottak a magyar fővárosnak, és szinte már biztosra vették az 1920-as megvalósulást, ám a világháború közbeszólt. A Trianoni tragédia után az ország testi és szellemi megújulásra tett erőfeszítései között újra megjelent a budapesti Olimpia, mint távlati terv. Egy ilyen nagyszabású rendezvényhez azonban szükség volt egy több tízezer fős, korszerű stadionra és egyéb sportkomplexumokra. Ilyen létesítmények akkoriban nem léteztek az országban, így hát elsőként ezt a problémát kellett megoldani. Helyszínként számos terület jött szóba, köztük több budapesti sziget is. Elsősorban természetesen a Margit-szigettel számoltak, hiszen ott már szinte kész infrastruktúra várta volna a fejlesztéseket. Szóba került az Óbudai-sziget, bár az akkoriban leginkább konyhakert szántó és legelő volt.

 

 

 

Érdekes a Margit-szigettel szembeni fő ellenérv:

 

„Hogy képzelik ők a sport komoly tréningjét? Hogy a sportoló ifjúság egyik szemével a trénerjére tekint, a másikkal pedig a női bokákban fog gyönyörködni?”

 

Úgyhogy a délvidéki görög családból származó - számos sportágban jeleskedő -Manno Leonidas a Nép-szigetre (Szúnyog-szigetre) tervezte az olimpiát. A mai igényekhez mérten csöpp fejlesztés, akkor grandiózusnak számíthatott. Lássuk milyen részei lettek volna:

 

Budapesti olimpia 1928

Stadion 400 méteres futópályával, kerékpárpályával, focipályával (B). Tőle északra fedett csarnok a tornászok, vívók, birkózók számára (C). A második sportkomplexumban kapott volna helyet nagy tribünnel a hokipálya, a futók és focisták edzőpályái, valamint a motorverseny-pálya (E, F, G, H). Tőle északra létesült volna a lósportokat befogadó pálya (I, J, K). A sziget dunai oldalán következtek a lövészek (M), és még a hídtól délre állt volna a krikett és rögbi pálya (U). A híd túloldalán a kutyáké lett volna a főszerep, kiállítási csarnok, (X) versenypálya és rendőrkutya tréningtelep (Y) formájában. A fő stadion mellé tervezték a kiszolgáló létesítményeket, szállodát (R), kávézókat (O), hajóállomást (S), strandot (N) valamint számtalan teniszpályát (T).

Budapesti olimpia 1928

 

Még több érdekesség a projektről a Dunai Szigetek blogon.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest sport olimpia duna népsziget iv. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr903447416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feliratoss · http://hitlervideo.blog.hu 2011.12.08. 15:50:23

Hát azóta is csak kergetjük ezt az álmot.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.12.08. 16:48:28

Egy kis adalék az olimpiákhoz. A Népstadion építésének ötlete már a millennium előtt felmerült. Az (akkor is) gazdasági gondokkal küzdő Görögország ugyanis nem akarta felvállalni az 1896-os olimpia megrendezését, így a figyelem hamar az ezredéves fennállására készülődő Magyarországra terelődött. Végül Magyarország sem vállalta az olimpia költségeit, így mégis a görögök rendezték meg az első újkori olimpiát. (Valószínűleg azonban a magyar rendezés csak egy "B terv" volt, amellyel nyomást gyakorolhattak a szervezők Görögországra.) A magyar stadionépítési álmok azonban nem vesztek el. Az első világháború előtt, az 1920-as olimpia megrendezésére már Budapestnek állt a zászló Antwerpennel szemben , ám közbejött a világháború és Trianon, így végül Magyarországot meg sem hívták az antwerpeni játékokra.

hg.hu/cikk/epiteszet/13308-bontas-elott-a-nepstadion

gazdinf 2011.12.08. 17:01:40

jégkorong, motorverseny, rögbi? kár, hogy nem jött létre.

Titus Pullo Urbino 2011.12.08. 17:26:54

Érdekes, hogy Kun, Szamuely és Károlyi neve még nem merült fel e kérdéskörben. Több helyen erősen csúsztat a cikk, nem így történtek az események, de a végső megállapítás, miszerint a budapesti helyszínen sosem volt olimpia, ezidáig igaznak bizonyult. Azért én remélem, hogy a közeljövőben lesz olimpiai helyszínünk, ugye Csepelen a Szigetcsúcsban már vannak tervek.

Titus Pullo Urbino 2011.12.08. 17:43:26

Állítás a cikkben:

"szinte már biztosra vették az 1920-as megvalósulást, ám a világháború közbeszólt, ... Trianoni (sic!) tragédia..."

Ezzel szemben a valóság: A hetedik olimpiai játékok rendezési jogát a NOB 1914. nyári ülésén Budapest kapta. Pont. Budapest kapta. Tessék megnézni a jegyzőkönyvet, Budapest kapta, ez ítélt dolog volt. Öt év múlva, 1919 áprilisban Lausanne-ban ismét összeült a NOB és ennek közvetlen kiváltó oka az volt, hogy Budapesten vörös puccsisták zavargáltak éppen, az 1917-es pétervári eseményeket játszották újra, vörösterror, államosítás, akasztások, stb. Perszehogy ilyen labilis komcsi helyszínt nem engedett a vezetőség, majd hosszas vita után - Pierre de Coubertin elnök legnagyobb ellenkezése mellett - Budapestet megszégyenítették, elvették a rendezés jogát, majd mindegyik vesztes országot kizárták a részvételből is. Ez tény, facto, vitathatatlan, történelem. Aki nem ezt mondja, az hazudik. Trianont említeni 1919. áprilisban? Baromság, majd egy év múlva igen, azt is köszönhetjük a vörös csürhének, mint ahogy a többi szerencsétlenséget is, ezek közül talán a legkisebb baj az olimpia elmaradása volt.

Máskor tessék pontosabbnak lenni!

Píszendlav!

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2011.12.08. 17:50:09

@Titus Pullo Urbino: halihó. kösz a kiegészítést! az idézett poszt védelmébe szeretném elmondani, hogy a Dunai Szigetek sem állítja, h Trianon miatt maradt volna el a 20-as olimpia, az már a következő mondat

szegedizo 2011.12.08. 18:51:42

Az a Manno nem Miltiades volt véletlenül?

aeidennis 2011.12.08. 19:02:18

@Titus Pullo Urbino: Kirtikáddal egyetértek, kiszedtem a "szinte" szót. Megköszönném, ha a hozzászólásodat hozzám is bemásolnád.

matyaskir (törölt) 2011.12.08. 19:29:41

Manno Leonidas? Nem Manno Miltiades véletlenül?

Rob67 2011.12.08. 19:44:21

2715-ben majd lesz itt Olimpia.
Ha addig a Fidesz lesz hatalmon akkor a datum a permanens gazdasagi csod okan kitolodik 23555744557841158-re...

négyzet báró · http://utalomazecetet.blog.hu 2011.12.08. 20:31:23

itt volt (vagy még van) az általános isi csónakháza, valahol a kutyák kiállítási csarnokánál (x). jó, hogy nem valósult ez meg, mert kirágták volna a csónakok alját.

@Rob67: 23555744557841158-ra

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.12.08. 21:15:25

Füstbe ment terv... Majd 2260-ban rendezünk. Ha még leszünk egyáltalán 1 millióan...

Hmmm... 2011.12.08. 21:30:39

@Titus Pullo Urbino:
Kedves Titus, érdekelne, hogy hol olvashatók az említett NOB jegyzőkönyvek. Ha valami linket adnál, megköszönném :-)

HgGina 2011.12.08. 21:55:28

@TrueY: addigra itt egy Romisztán nevű képződmény lesz.

mbond 2011.12.08. 23:10:35

Budapest had initially been selected to host the Games over Amsterdam and Lyon, but as the Austro-Hungarian Empire had been a German ally in the First World War, the Games were transferred to Antwerp in April 1919. Hungary, Germany, Austria, Bulgaria and Turkey were also banned from competing in the Games. (wikipedia)

Vagyis az első világháborús szereplésünk miatt vették el tőlünk az olimpiát.

is 2011.12.08. 23:25:53

@Titus Pullo Urbino: "Baromság, majd egy év múlva igen, azt is köszönhetjük a vörös csürhének"

Szegény gróf Apponyi Albert, sosem gondolta volna, hogy egyszer levöröscsürhézik... Az, hogy 1918 novemberében történt egy-s-más, szintén történelem, az nem zavar ebben a lendületes helyzetleírásban? Szerinted 1919. március 20-án mi volt Magyarország esélye? Csak nem a Tisza mint román-magyar határ?

vauvauvau 2011.12.09. 00:31:18

Majd ilyen blog lesz 100 év múlva a 4-es metróról, meg az 5-ösről.

bloggerman77 2011.12.09. 04:53:00

@Titus Pullo Urbino:

Figyelj. Állj már le ezzel a vörösözéssel. Magyarország megbüntetését már a Tanácsköztársaság ELŐTT eldöntötték.

Ennek része volt az olimpia elvétele is. Az országhatárok kijelölése már Kun Béláék előtt megtörtént. A Lemilen is irogatod a politikai előítélettől vezérelt, történelmi féligazságokra alapuló, ténybeli tévedések özönével elárasztott cikkeidet, a nálad is félműveltebbek meg hájpolják.
Kun Béla hatalomra kerülése "Trianonnak" nem oka, hanem okozata volt. Kun a Vyx-jegyzék átadása után került hatalomra, amikor a románok már a Tisza-vonalra akartak felzárkózni az Antant segítségével.

Aki azt hiszi, hogy az ország megcsonkítása csak Trianonban történt meg, az eléggé naív. Ekkor már másfél éve bent voltak az utódállamok megszálló erői, azokon a területeken, amit 1917-ig titkos szerződésekben nekik ígértek, mert az Antant elhatározta, hogy megbünteti Mo-ot.

bloggerman77 2011.12.09. 04:55:14

@is:

Látom, te is rátapintottál veterán légionáriusunk gyenge pontjára :)

Kéne neki egy Vorennus centurio, hogy oktassa.

tök hülye · http://faek.blog.hu 2011.12.09. 07:24:14

@négyzet báró: az miért nem tűnik fel a sok nyelv nácinak, hogy egyik szám sem osztható 4-gyel? (Azaz nem olimpiai éveket írt a kommentelő...) :D

_karmapolice_ 2011.12.09. 07:33:40

@tök hülye: talán mert a _nyelvtannácik_ (mert így hívják őket) a helyesírásra figyelnek, nem a számokra...

_karmapolice_ 2011.12.09. 07:38:25

... a számokra a mateknácik figyelnek :)

Pontos 2011.12.09. 07:51:09

@Titus Pullo Urbino: Úgy tetszik gondolni, hogy a "vörös csürhe" nélkül Budapest olimpiát rendezett volna? Máskor tessék pontosabb lenni és utánanézni a doldoknak. Pont!

Pontos 2011.12.09. 07:55:01

@bloggerman77: Szerintem teljesen reménytelen.

ursus artos 2011.12.09. 07:58:58

@bloggerman77: "mert az Antant elhatározta, hogy megbünteti Mo-ot. "
Rá is baszott Európa, mert bár a történelem nem szereti a mi lett volna ha felvetéseket, de meggyőződésem, hogy ha nincs Trianon, akkor a II. Vh-ba sem lépünk be, meg nincs kommunizmus, etc..

krferi 2011.12.09. 08:58:34

@ursus artos: Ja, hs nincs "Trianon", akkor nem lett volna kommunizmus sem. Egyértelmű. Igen.

Titus Pullo Urbino 2011.12.09. 09:15:23

@bloggerman77: @is: köszi az ítéleteket, nem kívánok jogorvoslattal élni, belenyugszom, hogy menthetetlenül buta vagyok. Bocsánat, hogy élek és írok, bocsánat, hogy a lemilen írok 1848-as cikkeket, amik "történelmi féligazságokra épülnek és tele vannak tárgyi tévedésekkel". Azért a "Károlyi" szóra felhívnám a figyelmeteket, nyilván nem Kun 1919-es akcióival kezdődött a mélyrepülés, ezért tettem utalást Károlyi nevére is, és nem kizárólag 1918-ra gondolok. Károlyi már 1915-től az országgyűlésben is nyíltan antantbarát kijelentéseket tett, javasolhatom (vagy ezzel is náci besorolást kapok?) tessenek olvasni jegyzőkönyveket, vagy Vázsonyit. Csak halkan jelzem, a vörösödés nem 1919-ben kezdődött uraim, komoly előzményei voltak, ismételten javasolom az országgyűlési jegyzőkönyvek tanulmányozását.

Píszendláv!

négyzet báró · http://utalomazecetet.blog.hu 2011.12.09. 10:53:30

@tök hülye: nem értelek, mert honnan tudod, hogy 23555744557841158-ban is meglesz még a négy év szünet kettő között. az is lehet, hogy évente lesz három. vagy kilencezerhét évente egy. vagy néha lesz, néha meg nem. vagy folyamatosan lesz.
de én aztán nem vagyok nyelvtannáci, ezt figyeld: kölcSei ferrenc

Hmmm... 2011.12.09. 12:09:22

@Titus Pullo Urbino:

Én változatlanul az általad hivatkozott IOC jegyzőkönyveket szeretném olvasni.

Az IOC honlapján levő dokumentumokban én, ugyan viszonylag egybehangzóan, de csak annyit láttam, hogy:

1. 1911-ben Magyarország adott helyet egy későbbi visszaemlékezések szerint mind kivitelezésben (lásd: magyaros vendégszeretet) mind eredményeiben nagyon pozitívnak ítélt IOC-találkozónak

2. 1912-ben döntötték el az 1916-os Olympia helyszínét (egyes források szerint Magyarország is jelentkezett rá, de a jelentkezését még a döntéshozatal előtt visszavonta).

3. Az olympiai eszme 20. évfordulóját megünneplendő, világháborút megelőző, de már háborús hangulatban folyt 1914-es Párizsi kongresszuson az 1920-as helyszínt illetően nagy lobbizások folytak. Akkor Budapest mellett Róma, Amszterdam, Antwerpen voltak az aspiránsok, de végső döntés nem született. Egyébként nekem úgy tűnik, hogy a világháború előtt kialakult gyakorlat szerint az aktuális Olympia évében döntöttek a következő helyszínről.

4. 1915-ben Lyon is elkezdett nyomulni, hogy amennyiben Antwerpen(!!!) nem vállalná, akkor ők szívesen...

Persze lehet, hogy _ezek mind_ már csak az akkori krónikások és az utókor hamisítványai, de sajnos, én nem találom az eredeti jegyzőkönyveket. Egyetértek abban, hogy történelmi dolgokban jóformán csak az eredeti dokumentumoknak lehet hinni... úgyhogy ha tudsz ilyenekről, kérlek, add közre :-)

Titus Pullo Urbino 2011.12.09. 13:57:25

@Hmmm...: eredetiben keresem, gondolom kapok rá időt.

Ilyeneket:

pediaview.com/openpedia/1920_Summer_Olympics

(The 1920 Games were awarded to Antwerp to honor the people of that city after the suffering they endured during World War I.[1][2] The initial choice for the site of the Games had been Budapest, Hungary. Though the majority of events took place in Belgium, there was a single sailing event which took place in Dutch waters and as such, the games were officially in both countries.)

elolvashatsz, persze erre azt fogod mondani, hogy lárifári.

Ráálltam a témára, keresem az eredetit.

Hmmm... 2011.12.09. 20:04:44

@Titus Pullo Urbino:
"Ráálltam a témára, keresem az eredetit."

Kíváncsian várom... bár a NOB jegyzőkönyveket dárdaként előreszegező hozzászólásod alapján azt reméltem, hogy azok a kisujjadban vannak.

is 2011.12.10. 00:34:44

@Titus Pullo Urbino: ja, ha a vörös csürhének az a definíciója, hogy 'bárki, aki olyat tesz, mond vagy gondol, ami nekem nem tetszik', akkor persze. és akkor tényleg píszendláv, és nem is zavarok tovább.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.12.10. 18:00:45

@HgGina: Itt most a gazdaság állapotjára utalsz? ;)

Hmmm... 2011.12.12. 22:29:25

Volt most egy kis időm olvasgatni... az alábbiak az 2011.12.09. 12:09:22 datálású megjegyzésemet pontosítják (ha még valaki idetévedne:-)

Az Olimpiai Mozgalom hivatalos webszájának (www.olympic.org) LRes_11E.pdf illetőségű, nyári olimpiai játékokról szóló dokumentuma (persze ez se jegyzőkönyv, de legalább a Cég hivatalos álláspontja) szerint:

Ref: CH CIO-AH C-J01-1916
In July 1912, the city of Berlin (Germany) was initially chosen to host the Games of the VI Olympiad at the 15th IOC Session in Stockholm, against competition from Alexandria (Egypt) and Budapest (Hungary). The organisation of the Games initially continued after the outbreak of the First World War, but the Games were finally cancelled in 1915.

(vagyis eszerint Budapest hivatalosan az 1916-os Olympiára aspirált).

Ref: CH CIO-AH C-J01-1920
On 5 April 1919, at the 18th IOC Session in Lausanne, Antwerp was chosen to host the Games of the VII Olympiad “in a unanimous tribute to Belgium” (Pierre de Coubertin, Mémoires Olympiques, p. 156). The two other candidates, Amsterdam and Lyon, had withdrawn before the vote.

(vagyis lakonikus egyszerűséggel kijelenti, hogy jelentkezését a másik két kandidátus, Amszterdam és Lyon a szavazás előtt visszavonta).

In 1919, the IOC decided that only countries represented by an IOC member could send athletes to these Games. As a result, Germany, Austria, Turkey, Hungary and Bulgaria were not invited to take part in the Games of the VII Olympiad.

(ez meg a diplomácia köntösébe foglalva annyit jelent, hogy a győztesek diktálnak, de ezen nincs mit csodálkozni)

Ref: CH CIO-AH C-J01-1936
Berlin was chosen to host the 1936 Olympic Games at the 30th IOC Session in Barcelona, in 1931. The cities of Budapest and Rome both withdrew their candidatures with the proviso that they be considered for future Games.

(vagyis: az 1936-os Olympiára Magyarország és Olaszország is aspirált...)

N Karesz 2012.08.18. 13:42:46

Milyen szép lett volna ha Budapesten lett volna megrendezve az olimpia 'Sajnos azt írhatom,hogy lett volna.Miért?Mert az első világháborúban Magyarország a vesztesek között volt.Raffay Ernő történész szerint a szabadkőművesek szedték szét a monarchiát.A lényegen nem változtat.Csak álom marad a budapesti olimpia'
süti beállítások módosítása