Pár nappal ezelőtt először hallottam a metrón, hogy bemondja: "Batthyány tér állomás következik. Átszállhatnak az ötös HÉV-re." Azt hittem, sírva fakadok.

 

- kommentelte Leriel és tényleg. Bár a paraméterkönyves hírekben már szó volt a HÉV számozásáról, engem is mellbe vágott, amikor először hallottam a metrón. Ahogy néhány hónapja írták a lapok:

 

A Paraméterkönyv tartalmazza a HÉV-vonalak beszámozását is: a szentendrei vonal H5, a ráckevei H6, a csepeli H7, a gödöllői H8, a csömöri H9 számozást kap. A HÉV-vonalakat nem ismerő budapestiek, a vidéki utasok és a külföldiek számára igen nehéz volt a csak névvel ellátott, a térképen azonos színnel szereplő vonalak megkülönböztetése. A vonalak egyértelmű azonosítását és a félreérthetetlen utastájékoztatást szolgálja a vonalak beszámozása, amit minden európai nagyvárosban már megtettek, nem csak a HÉV-szerű vonalak, hanem az elővárosi vasutak esetében is. A vonalszámozás sikerrel vált be a Volánbusz elővárosi járatain is: az utasok lényegesen könnyebben tájékozódnak, mióta járatszámok különböztetik meg az eltérő útvonalon közlekedő buszokat, és nem csak a településnevek felsorolása.

 

Bár már ezzel is lehetne vitatkozni, de ne tegyük, mert tényleg van benne logika. Amiben szerintem nincs, az a számozás. Erősen emlékeztet arra az egyetemi tanáromra aki állítólag úgy osztályozott igen gyorsan, hogy feldobta az irodájában a dolgozatokat a levegőbe és ami a földre esett az egyes volt, ami a székére, az kettes, ami az asztalára az hármas, ami a polcon maradt az négyes. Az ötöshöz állítólag a plafonra kellett volna ragadnia a papírnak.

Pedig volt egy értelmes elképzelés pár éve, hogy azt mondja kövessük az országutak, autópályák logikáját, amelyik elindul az egyessel és az óramutató járásával megegyezően megy körbe. A kilences úgyis szabad, azok ugye az éjszakai járatok. Na ebből egyedül a kilences valósult meg. Jó persze mondjuk egy hetes busz, az e logika szerint legalább annyira lehetne 707-es, mint amennyire 307-es, a körúti villamosokról nem is beszélve. De ha valahol, hát a környéki járatoknál pont logikus lett volna.

Mondjuk a HÉV-nél egy H2, H3, H33 (mármint a csömöri, amelyik leágazik) stb.

Ha már...

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: közlekedés hév átnevezés

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr422953710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

schmittpál 2011.06.03. 11:42:12

gondolom azért 5-től kezdődik, mert hogy négyes metró mindjárt lesz, aztán neadjisten nehogy összekeverje valaki. (mint annak idején a 3-as villamost és buszt, ugye...). de, kérdezem én, mi lesz, ha egyszer véletlenül épül egy ötös metró? ennyi erővel maradhattak volna az M1-M2-M3... és H1-H2-H3... mintánál. vagy akár betűjelet is adhattak volna.

1116001 2011.06.03. 11:46:21

A HÉV vonalak átszámozása már régóta időszerű lett volna. Ugyanígy az elővárosi vasútvonalakat is illene már.
Az hogy mely vonal milyen számot kapjon, a vasútvonalaknál adott, a menetrendi mezőszáma. Héveknél, igazából mindegy. De mintha egy indexes cikkben le lett volna vezetve.

Lennier 2011.06.03. 11:47:43

Szerintem jó a számozás.
Az 1-4 direkt maradt ki a metrók miatt.
Az 5-ös számot azért kapta a Szentendrei HÉV, mert az lesz az 5-ös metró (talán majd egyszer) amikor összekötik a 6-os, 7-es HÉV-vel.
A Gödöllői és Csömöri HÉV, meg azért kapta az utolsó két számot, mert valószínűleg az lesz első fejlesztés, ami majd megvalósul, vagyis ennek a két vonalnak az összeköttetése a 2-es metróval, így a kieső számok nem hagynak űrt amikor megszűnnek.

1116001 2011.06.03. 11:47:54

@schmittpál: Tényleg ezaz. 4-es szám a metrónak van fenntartva. Ha elkészül az 5ös metro, akkor azzal a lendülettel az 5, 6, 7-es szám el is tűnik a rendszerből.

dd0 2011.06.03. 12:01:08

a máv gödöllőnél kiírja a vonat kijelzőjére, hogy átszállási lehetőség a GHÉV-re.

kida 2011.06.03. 12:01:36

@Lennier:
na igen köszi, hogy nem nekem kell elmagyaráznom...
tájékozatlanoknak lehet h furcsa, viszont az urbanistától többet vártam volna.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2011.06.03. 12:08:06

@kida: kösz :) értem én, h mi ebben a logika, csak azt nem, hogy miért ezt a logikát követik

Leriel 2011.06.03. 14:58:44

Azt a rézfán fütyülő rézangyalát, egy nap alatt két blogon is poszt lett egy-egy kommentemből! :D Hiába, no, valahol el kell kezdeni alapozni a hírnevet!

Komolyra fordítva, nem azért szöktek könnyek a szemembe, mert nem bírtam felfogni, miért lett 5-ös a szentendrei HÉV száma (bár azt nem értem, az elővárosi vonatokat, a HÉV-eket, a millfavot és a metrókat miért kell egy kalap alá venni számozáskor), és nem is a fene nagy büszkeségtől, ami elöntött eme messze földön híres fejlesztés hallatán.

Amiatt fogom a fejem, hogy szerintem semmi értelme őket beszámozni - eddig legalábbis semmilyen fennakadást nem okozott az, hogy ezt gödöllői HÉV-nek, azt ráckevei HÉV-nek hívták.

Meg az sem egészen tiszta, hogy ha a HÉV eleve rövidítés, akroníma, akkor minek még tovább rövidíteni, H-ra? De persze vannak, akiknek ez a szakmájuk, és jobban tudják, mint én, a laikus paraszt. (:

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.06.03. 17:13:38

@Lennier: Ez nagyon jó érvelés, én is valami ilyesmire gondoltam. Remélem, még megérem. Reálisan mennyi? Húsz-harminc év? :)

Murderface 2011.06.03. 17:20:56

@Lennier: A jelenlegi munkatempóval számítva ez úgy körülbelül a 2100-as évek elejére-közepére lesz készen. Addig még kb. 8900-szor meg fogják változtatni az összes BKV járat számát :D

Lrdx 2011.06.03. 17:26:44

Én azért vitatkoznék a szürke résszel.

A tömegközlekedés számozását sosem értettem, mivel minden logikát nélkülöz - kb. történelmi okai vannak mindegyik számnak. Innentől a szám nem más, mint egy név. Ne mondja nekem senki, hogy könnyebb megjegyezni hogy "H7", mint "Csepeli hév".

Taxomükke (UK) 2011.06.03. 17:38:54

Többre mennénk vele - persze többe is kerülne, dehát ugye ha nem lopnának annyit, lenne rá pénz - ha a csepeli hévet végre összekötnék valami metróval mondjuk. Gyerekkoromban is szó volt már róla - idén leszek 45 éves.
A ráckevei hév mostanában jobban izgat, mert azon olykor utazom is - átnevezgetés helyett pl. indíthatnának "expressz" vonatokat, 5-6 megállással Gyárteleptől a Vágóhídig (különösebb nehézség nélkül megoldható lenne), így a 44 perces menetidő szerintem max. 20 percre zsugorodna, ez már kőkemény alternatíva lenne az autóval szemben (kétszer-háromszor olyan gyorsan lehetne beérni a városba, főleg csúcsidőben). Na ezzel köllene foglalkozni, nem a hülye átnevezésekkel.

funfun 2011.06.03. 17:40:51

@Lrdx: Ja, ja, szerintem is. Eddig világos volt, hogy a csepeli hév Csepelre megy, a szentendrei pedig Szentendrére. De az 5-ös hév...

1116001 2011.06.03. 17:51:01

@Leriel: Azért van szükség a beszámozásra, mert az utastájékoztatás így sokkal egyszerűbb. Pl: Kijelzőn csak 2karaktert kell kiírni, nem regényeket.

F173 2011.06.03. 18:16:52

@Lrdx: Minden újdonság először furcsa, de sokkal jobb a számos megoldás. Térképen is érthetőbb a rövid H5 felírat, mint a szentendrei HÉV.
Külföldiek számára sem teljesen egyértelmű, hogy a szentendrei HÉV végállomása Szentendre. Az meg még furcsább, hogy a szentendrei HÉV-re kell felszállni, ha Budakalászra mész. Külföldön is mindenhol a számos megoldás a normál.
Nagyon idegesít ez a nagy utca és tér átnevezési mánia az utóbbi időben, de a HÉV vonalainak beszámozásával teljesen egyetértek!

ZBR 2011.06.03. 18:23:33

"This is a Piccadily line service to...Cockfosters"

Sehol egy szám, pedig egy Budapestnél talán több turistát látó, picivel nagyobb, picivel bonyolultabb hálózattal megáldott városról beszélünk (London).

Most pedig mindenki menjen oda egy turistához és szépen artikulálva mondja azt neki, hogy "ötöshév". Mintha metrókocsi/Tarcs Zsuzsi lenne (szabadon választott, megfelelő aláhúzandó). Utána nézzük meg, hogy kapcsol-e a turista. Mert a "háöt" neki mivel másabb, mint a "Szentendre suburban railway"? Ha tudja, hogy a skanzenbe akar menni, ami Szentendrén van, akkkor a Szentendre feliratra valami megmozdul benne. Talán még kiejtve (elmondva) is. Az 5-re semmi. Főleg, hogy az útikönyvében nincs ilyen.

Továbbá a turistáknak biztos áll a pöckük a csepeli, ráckevei, de csömöri irányokra is. Rendszeresen látom mondjuk a japánokat Millenniumtelepnél, vagy akár Békásmegyernél csodálkozni a táj szépségében. Szóval: a turstákat Gödöllő és Szentendre izgatja. Minő véletlen, pont ez volt eddig kiírva mindenhová az adott HÉV-vonalak kapcsán.

Majd Tarlós úrnak ír Cser-Palkovics, ha megérti ezt a problémát és akkor műszaki okok miatt visszavonják hamarjában.

Ugyanolyan látszatintézkedés, aminek a célja, hogy nagy költséggel lecseréljük az utastájékoztatásokat és verhessük a mellünket, hogy csináltunk valamit, méghozzá milyen jót.

grrr 2011.06.03. 18:37:00

Különben ez a feldobós-dolgozatjavítós történet valószínűleg csak egy urban legend. Ezt én már több egyetemről hallottam, mindenhonnan ugyanúgy, hogy van egy tanár aki ezt csinálja.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2011.06.03. 18:49:25

az IP-számokban is van logika, csak pöttyet személytelenebb, ha azt mondod, hogy 195.70.57.200 mint ha hvg.hu-ról beszélsz meg anyámat se a személyi számán szólítom...

szb9 2011.06.03. 19:27:08

@Lennier: ugyanezt akartam írni, de megelőztél :) szerintem is korrekt a számozás, ideje volt.

tundrazuzmo (törölt) 2011.06.03. 19:39:41

Talán a forma-1 miatt akarják a gödöllői HÉV számozását erőltetni.
De lehet, hogy tényleg a skanzen miatt van az egész.

Leriel 2011.06.03. 20:03:07

@1116001: Ám legyen, még akkor is, ha évtizedekig tök jól elvolt Szentendrei HÉV néven. (:

@ZBR: Nem rossz az okfejtésed, bár azért a BKV nem a turizmus támogatásáról vagy a külföldibarát szemléletről híres... (Plíz, lív, dö széfti lén frí. Szenkjú!)

gozos 2011.06.03. 20:09:45

A Batthyány téren bemondta a hangosbemondó: Gödöllőig közlekedő (S-Bahn) szerelvény érkezik, a vágány mellett kérem vigyázzanak.

Történt Budapesten 20?? évben.

ZBR 2011.06.03. 20:24:46

@Leriel:
Nem. De a H5-öt és hasonlókat épp a turistabarátsággal indokolják...

lafo 2011.06.04. 11:39:49

Egik nap én is döbbenten hallottam a metrón,hogy "Batthyány tér következik átszállhatnak a szentendrei 5-ös metróra,majdnem leestem az ülésről!A 40 éve közlekedő rozzant hévekből egyszerre csak 5-ös metró lett!!Bravó gratulálok elvtársak,hogy ismét sikerült találnunk egy gagyi szocialista "megoldást"a korszerű német vagy japán klimatizált szerelvények helyett. Az a vicc jutott eszembe,hogy milyen a szocialista bicikli út nevezzük ki a járdát elvtársak.Bizony,hogy kinevezzük,még kétharmados többséggel is,hiszen ezért vagyunk mi egy gugyerák szocialista ország!!

lutria 2011.06.04. 18:21:46

Tényleg arra hivatkoznak hogy a vidékieket eddig megtévesztette az a megnevezés hogy a pl.Csepelre iduló HÉV-et csepeli hévnek nevezték,a Szentendrére indulót meg szentendreinek?

Paulybird 2011.06.05. 02:59:26

Az elővárosi vasutakat mondjuk annyira nem kellene átszámozni, már van számuk, hiszen minden vasútvonalnak van. A Váci a 70-es, a 2-es az Esztergomi, 100-as megy Üllő fele, stb. A menetrendben fel is van tüntetve. Még óramutató szerint is van a számozás ráadásul.
Amit számonkérsz, az az, hogy következetesen és hangsúlyosan kezdjék el használni a számokat...
Egyébként annyira nem egyszerá, hiszen van mindenféle vonat, ezek közül van amivel simán lehet elővárosiközlekedni, van ami gyors, és nem áll meg minden görbe fánál, de ugyanazon a vonalon fut és szintén be lehet vele járni, és van olyan is amivel nem, mert mondjuk helyjegyes EC.

Paulybird 2011.06.05. 03:05:28

@lutria:

aha, akkor most képzeld el, hogy mondjuk Berlinben túristáskodnál, de az S-bahnokat úgy hívnák, hogy Pankowi S-bahn meg Potsdami S-bahn, a móka kedvéért az állomáson csak a megálló neve lenne kiírva, te pedig a kis vidéki kezedben egy Berlin-belváros térképet szorongatnál, amin húsz darab egyforma zölddel jelölt csík megy keresztbe-kasul. És akkor most utazz, paraszt.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.06.06. 14:04:36

Nekem a HÉV számozás érthetőnek tűnik. De ne álljunk meg itt! Készüljön végre el egy alapjaiban megújult számozási rendszer!
A most élő felfogás szerint nem szabad fednie egymásnak a viszonylatjelzéseknek. Ezért szünt meg csomó buszszámozás, vagy kapott egy 1-es előtagot. A rendszerben mégis rengeteg a lyuk. Kezdjük a feleszíni kötöttpályákkal.
Villamos vonalból jelenleg 25 van. A számozásuk mégis az 1-estől a 69-esig terjed. Racionalizálni lehetne őket. Ahogy a troliszámokat is - melyből összesen 13 van - mégis 70-től indulnak.
Buszokból már több van, de nem megoldhatatlanul sok. Számozásuk az 5-östől egészen a 296-osig terjed. Miközben összsen csak 180 viszonylatról van szó.

Koncepcióm szerint a számokat a villamosokkal kellene kezdeni 1-től 50-ig. Utánuk a trolik jöhetnének 51-től 100-ig, majd 101-től következhetnének buszok egészen 399-ig, aztán a Volánok, és 900-től végül az éjszakai viszonylatok.
A könnyebb rögzülés érdekében a tradicionális számokat hasonlóakkal lehetne kiváltani. Pl a 7-es buszból 107-es lehetne, a 71-es troli 51-es, a 69-es villamosból pedig mondjuk 39-es (de ez csak ötlet).

Ha új alapokra helyeznénk a kiosztásokat, akkor úgy tudnánk új számozást csinálni, hogy a fedést is elkerüljük, tartalékokat is képezzünk, de közben adjunk egy logikai rendszeret is a számoknak.

A legnagyobb sakkozást persze a buszok jelentenék. Lehetne ez egészet alapoktól indítani. Vagyis 101-től. De lehetne a már létező 101 feletti számokat meghagyva is. (Ilyenekből egyébként 59 db vonal van jelenleg.) Ez esetben az átszámozása megoldható lehetne úgy, hogy egyszerűen a régeik elé kerül egy 1-es, 2-es, vagy 3-as - attól függően, hogy melyik előtag szabad. Tehát pl. az 7-es buszból lehet 107-es, az 5-ösből 205-ös, a 99-esből pedig 299-es. Sajnos maradna persze olyan szám, amit egy előtaggal sem lehet bolygatás nélkül pótolni (pl 40-es, 66-ös). Itt üres számokat kellene találni helyettük.

sorica123 (törölt) 2011.06.06. 18:35:31

Tőlem házi használatra agyonszámozhatják magukat, de mi úgy ismerjük ezeket, hogy csepeli, szentendrei, ráckevei stb. Elég legyen. A metrónál még istenes, bár ott is keveredik a kékmetró-pirosmetró/egyes-kettes-kisföldalatti terminológia (úticél sehol, ez inkább ilyen népetimológia).
És még csak nem is engem bosszant igazán, hanem a vidékieket, idősebbeket, éppen közlekedni kezdő gyerekeket/kamaszokat.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.06.06. 18:41:35

@városjáró: elírtam a busztartományt. 300-tól már a Voláné a terep.

ZBR 2011.06.11. 11:14:32

@lafo:
Hát nem pont ezt mondják, hanem csak annyit, hogy ötös HÉV. Se nem metró, se nem szentendrei...
Továbbá Japán klimatizált szerelvényeket venni és elhozni ide elég drága lenne.

@városjáró:
Jé, végre valami, amit nem fikázol, sőt konstruktív javaslatot is tudsz tenni.
Sőt, a javaslatodban logika is van. A probléma azonban az, hogy a viszonylatszervezés egy dinamikus dolog. Most szépen berakod őket egymás utáni sorrendbe, de ha új viszonylat indul/rgéit eltörölsz, bajban lehetsz.
A trolik ráadásul egymás után vannak számozva, sőt a számoknak történelmi okuk/jelentőségük is van. Nem nagyon éri meg a 13 viszonylatot átszámozni csak azért, hogy ne 70-től, hanem 51-től induljanak...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.06.11. 13:34:33

@ZBR: Örülök, hogy örülsz. Mindazonáltal az eddigiekhez képest, annyi csak a különbség, hogy szemben a korábbi konstruktív és építő javaslataimmal ez most épp neked is tetszik.

Egyébként is Sztálin születésnapját bebetonozni éppen egy olyen fülkeforradalmi párt mint a fidesz, nem hagyhatja úgyse szó nélkül, úgyhogy LE A 70-es SZÁMMAL :)))

Komolyra ferdítve a szót: a kieső, vagy újonann alakuló számok simán beleférnének az általam képzelt rendszerbe - rengeteg a tartalék ugyanis a tartományokban.