Fény utcai piac - Retek utca

 

Vagy Nagyfater, vagy nem. Szerintem legyen "nem ismert" megjelölésként.

- írta Dénes, aki elárulta azt is, hogy "nagy fotós volt az Öreg, de a munkássága sajna
elveszett". Ez a kép mindenesetre megmaradt. És megmaradtak azok a földszintes házak is a Retek utcában mind a mai napig. Nem meglepő?

 

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest piac töri ii. ker fény utca retek utca

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr262827551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

avc 2011.04.15. 09:43:02

az ottani lángoson nőttem fel...

imádtam a zegzugos piacot, nagyon tetszett, hogy bemegyünk az alsó szinten az utcáról, majd fel egy emeletet, és egy másik utcára jutunk ki

ja, és mindig meg kellett nézni, mit árulnak a lengyel árusok :)

vhol nekem is van képem akkorról, amikor bezárták

avc 2011.04.15. 09:44:25

...ja, és érettségi után melóztam is ott egy keveset - trógerként :)

jobbcsapott 2011.04.15. 10:13:27

én még emlékszem a Mammut előtti állapotokra, a sok színes zöldséges piaci bódéra... hasonlóan Budagyöngyére is...
Nagyon jó kép!!!

MP 2011.04.15. 10:24:20

Azért ez nem a Mamut előtti állapot. Ez még a rendezett szép hagyományos piac. A vége felé már nem ilyen volt. De kár hogy mindegyik normális igazi piac eltűnik.

Mad Mind 2011.04.15. 10:42:09

Ez az 50-es évek. Az igazi a 80-as évek. Nagymamámmal hetente voltunk ott.

kifli 2011.04.15. 10:53:58

nono, ez a virágpiac a képen.

zum trucc 2011.04.15. 11:01:38

@Mad Mind: Így igaz. Én a hatvanas években kezdtem, persze mamát kísérő kisgyerekként járni a "fényuccaiba". Addigra ott már régóta volt, sőt eléggé le is robbant egy egyébként jópofa eltolt szintes vasbeton épületkonstrukció, hiszen dombos volt a telek. Középen volt a felfelé vezető, koszos, olykor ammoniákszagú lépcső. Amúgy drága "rózsadombi" piac volt, kevés őstermelővel, a lángos viszont finom volt, habár csak az alaptípus volt kapható. Emlékszem rózsakrumlival folyót lehetett rekeszteni, a Gül-baba (kilója 3,60 Ft) viszont ritkaság volt.

Tower13 2011.04.15. 11:06:59

@oldman13: Igen. Kicsit más volt. Jobban szerettem. Bár a mostani még éppen elfogadható. Mert egy kicsit azért még őriz a régi mentalitásból. De pl a leheltéri.
Ez meg tényleg a virágpiac része, ahol kevés zöldség is volt.
A másik rész kiérdemelte a kis-piszkos kifejezést, de szerethető volt, és soha nem volt bajom a lángostól.

MaCS_70 2011.04.15. 11:21:27

Halihó!

Az életemnek is szerves része volt a Piac, máig nem tudom megszokni az új állapotokat.

Számomra is nagyon hangulatos volt az egész: a nagy kétszintes "átrium" a Lövőház utcai oldalon, a központi épület a Retek utca felől, a Retek utcai virágárusok -- és persze a három trafik a Retek utcai kapunál, szalagpatron-utánpótlásom nélkülözhetetlen forrásai!

Üdv: MaCS

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2011.04.15. 11:41:16

Mondjuk úgy, hogy ilyen is volt. Én csak a '80-as évek végi állapotot ismertem, amikor itt a telken már a lengyelpiac meg egy gyorskajálda tákolmánya (Tanti Pizzéria) állt, a piac pedig ugyanúgy a hátsó sarkon állt, mint most, csak akkor már vasszerkezetből összerakva.

svenJazz 2011.04.15. 12:18:49

no nem úgy volt az! a Tanti a mamut 1 helyén levő parkoló sarkán volt! ó, a tanti: olyan modern fogásokkal, mint hawaii csirkemell...
a három trafikra én is emlékszem, de ne feletsük, a mamut 2 helyén levő parkban is állt a sarkon 2 bódé, és az egyikben csehszlovák emberkéket lehetett kapni (cseszkó playmobil)! (kb. a mai 56-os emlékmű helyén)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2011.04.15. 12:27:30

@avc: melyik lángososon? A fentin, vagy az alsó szinten a lépcső mellett, ahol mindig gomolygott a füstös-poros levegő, átszűrve a nap sugarait? Hogy én a dédnagymamámmal mennyit jártam oda!

avc 2011.04.15. 12:31:58

@Before:
a lentin! :)
pont így emlékszem én is
mindig apámmal álltunk sorba, mindig égette a kezem a friss lángos a papíron keresztül, és mindig szottyosra kentem a fokhagymás cuccal... ja, és persze rögtönzött matekóra is volt, mert nekem kellett kiszámolni a végösszeget is

és persze nyáron játszott egy fagyi az Augusztnál :)

záporjózsi 2011.04.15. 12:53:01

A földszintesek persze, hogy megmaradtak, mivel a Trombitás kert hátoldaláról van szó. Az átépítéshez el kellett volna dönteni, hogy mi legyen a Moszkva térrel, de ez a mai napig nem történt meg. Az érdekes az, hogy ezekkel a házakkal a mai napig lehetne ott valamit kezdeni, ha normálisan alá lehetne építeni. A Retek utca viszont (a Mamut miatt) annyira jellegtelen lett, hogy hiába teszed láthatóvá a Moszkva térről...

@Mad Mind: Neked a 80-as, másnak az 50-es. Megint másoknak a mostani...

mecséri 2011.04.15. 13:06:41

@svenJazz: bizony ám! te emlékezel jól! a Mammut 1 villamos felőli sarkán pavilonerdő volt, annak egyik beülhetős kis helye volt, tán az első ilyen Pesten, a pizzéria. Hernádi Judit törzshelye is volt, aki a környéken lakott, még Másik Jánossal láttam egyszer ott kajálni... Egyébként hasonló pavilon-erdő volt a Kálvin téren a Korona Szálló telkén... hátha valaki talál arról is fotót...

Pikk Dáma ♠ 2011.04.15. 13:10:57

a körút felőli végen volt egy tejivó is, úgy emlékszem. én is nagymamámmal jártam a piacra, és vagy lángost ettünk, vagy az Augusztban valami finomat:)

madbal 2011.04.15. 13:19:57

van h még mindig ezzel álmodom. Köszi!

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2011.04.15. 13:32:03

A fenti lángos jobb volt. Én annó vásároltam is a lengyelpiacon, meg árultam is.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2011.04.15. 13:36:18

Majdnem minden hétvégén elmentünk oda bevásárolni. Apám másik kedvenc helye a régi(!) Lehel piac volt. Sajnos most már egyik sem az igazi.

Retexis 2011.04.15. 13:41:07

Nagyival mentünk lángosozni. Szerettem ezt is meg a Fehérvári útit is, amit galád módon lefedtek egy ronda dobozzal.

irolvas 2011.04.15. 14:17:28

Én gyerekként a lépcső melletti/alatti lángososra emlékszem, ott ettem, annak tényleg a helynek tényleg hangulata volt, a lángos meg finom, és olcsó. Az akkori szokás szerint a fokhagymás lé/oldat meg egy pohárban, már nem emlékszem, talán lúdtoll kenővel.
De meg kell említeni a képen éppen nem nagyon látszó Retek utcai pékséget is, ahol rengeteget álltam sorba a két kilós kenyérért.

csuvel 2011.04.15. 14:21:00

Anyámmal én is jártam ide, bár ritkán mert mindig drágálta az itteni árakat. Ezért inkább a Lehel téri piacra mentünk a nagybevásárlásokkor. De igazi kedvenc kis piacom a Kolosy téri volt. Olyan szűk folyósokkal ami gyermekként is izgalommal töltött el. Ma már csak a Józsefvárosi kínai piac maradt, de az már egy másik történet lenne.
Ja és a Kolosy téri lángosos is nagyon jó volt. 1,2Ft volt a sima és 1,5Ft a fokhagymás. Még az akkor árak-bérek szerint is ingyé volt.

Skj Joe 2011.04.15. 14:22:33

a nagyanyám még ott árult virágot :)

irolvas 2011.04.15. 14:40:26

Kb a hatvanas évek eleje, legfeljebb a közepe lehet, még a csőrős Barkas van a képen, és csak egy! személy gépkocsi, meg egy oldalkocsis motor, letakarva.

irolvas 2011.04.15. 15:20:03

Nincs ez a kép meg nagyobb felbontásban, a szélső napernyő sor takarásában az egy lovaskocsi, savanyús hordókkal?
Az lenne az igazi, ha látnánk az árjelző táblákat, a feketére festett kb A5 fekvő alakú/méretű, (vagy valamivel kisebb), a ládák szélére/közé beszúrva, amire krétával írták jel/ki az árakat.

smalladam 2011.04.15. 15:43:33

az ungváry-tamási könyvben (budapest 1945) van egy kép ugyanerről a helyről, egy kilőtt panther harckocsi állt az út közepén

dhpage 2011.04.15. 15:47:30

Ez nem a piac, csak a virágos része. A piac balra volt, nem látszik a képen. A lángosos középen a hátsó alagsorban volt. :)

dhpage 2011.04.15. 15:50:35

Ja és a Mammut a régi parkoló helyén épült, ahol hétvégente a lengyelpiac volt. A sarkán volt egy borzasztó "pizzás", ami fagyasztott ötkerből gyártotta mikróban...ehh, a régi szép idők. :)))

pösti 2011.04.15. 16:28:24

Ezek szerint senkinek se kérdés, hogy a régi volt az igazi...
A tejivóban még nekem is volt szerencsém reggelizni...ma már csak fornettit lehet futtában:(

ProexSport 2011.04.15. 19:28:51

17 évig laktam a Szt.Jupát házban.(1972-1989)
Szép idők voltak! Lengyel cigi, szovjet barkács
fokhagymás lángos,Pista Bácsi-a virágos,Celladam szomszéd

Sheryl Holmes 2011.04.16. 00:04:21

A lángosos! Hátul volt eldugva, de valahogy mindenki ismerte... A sok vecsési káposztás a földszinten...És Augusztnál az állandó puncsillat. Ott a fagyira a tejszínhabot is kanállal rakták, az még igazi kemény hab volt....És Auguszt még megvan! A piac fenti kapuit korábban zárták, ha jól emlékszem, mint a Lövőház utcait.

gregaba 2011.04.16. 11:07:33

aki a tejivót sírja vissza: a II/a. legszélén, a Hidegkúti út végén, ahol jótékony módon megállt az idő, van még egy régimódi tejbolt, kb. a megye legjobb nyers tejével...

P. A. 2011.04.16. 23:08:13

Az alábbi kép az 50-es években készült, a Lövőház utca a Széna tér felől. Ma a Mammu I. Széna téri bejárata van ott.

fortepan.hu/_photo/download/fortepan_3576.jpg

Before · http://azbeszt.blog.hu 2011.04.17. 09:18:47

@P. A.: ÁÁÁ, de durva, még a leírás segítségével is alig jöttem rá, hogy mit is nézek! Ha jól értem, ennek a háznak a helyén volt régebben a piac melletti parkoló... Nagyon durva kép!!!

samot 2014.07.14. 12:26:32

A làngos még mindig verhetetlen ott!Legalàbb az!:)

samot 2014.07.14. 12:33:53

@P. A.: A képen làthato pont a sarkon a taxis telefonkészülék!Na az komoly!:)
süti beállítások módosítása