Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
Zöld alagút

 

Lehetne hőzöngeni, hogy nem elég a gyalogos lobbinak a Kós Károly sétánytól a Clark Ádám térig tartó hétvégi lezárás terve, aknamunkájukat a Vár alatt is folytatják. De a helyzet itt tényleg más. Lezárásról szó nincs, a terv lényege pusztán annyi, hogy át lehessen menni gyalogosan/kerékpárral is (!) a Váralagúton. Elvileg persze lehet, de egy baromi nagy tábla figyelmeztet rá, hogy milyen veszélyes. A kezdeményezés Facebook oldalán olvasható a következő (ahonnan a fotókat is nyúltam): 

 

Zöld alagút

 

Zöld alagútSzeretnéd, ha a budai váralagúton egészséges körülmények között kelhetnél át gyalog vagy kerékpárral!

A budai vár alatt átfutó alagút két városrész távolságát rövidíti le. Ha nem ülünk autóba vagy nem szállunk buszra, jelenleg csak az egészségünk kockáztatásával használhatjuk ezt a praktikus városi folyosót.

Tervezőként foglalkoztat bennünket ennek a problémának a megoldása, de szeretnénk meggyőződni arról, hogy ez neked is fontos. Kíváncsiak vagyunk a véleményedre.

Bátoríts bennünket!

Kolbászból Kerítést studió / Sausagefence
VPI Építész Kft.

 

Zöld alagút

 

Nem tudom, hogy például a sebességkorlátozás hozzájárul-e a jobb levegőhöz egy zárt térben (hajlok inkább a "nemre"), de az mindenesetre tök jó, hogy elkezdtek végre foglalkozni ezzel a problémával.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest vár kerékpár légszennyezés gépkocsi alagút budai vár gyalogos i. ker váralagút

A bejegyzés trackback címe:

http://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr742576600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

ampelmann 2011.01.11. 15:29:29

@Bilux67: busz, áruszállító nem jár arra szerinted? esetleg alacsonyan szálló tengeralattjáró??? :)

HúszTíz 2011.01.11. 15:31:34

@Bilux67: Akkor már fúrjunk egy másik alagutat csak a gyalogosok és biciklisek számára :-)

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2011.01.11. 15:35:45

Jó kérdés, hogy mekkora a reális igény a gyalogos áthaladásra. Ha valaki százévente egyszer átmegy rajta gyalog, nem fog rögtön belehalni. Ha az Alagút levegője szennyezett is, hányszor szennyezettebb mint a város közeli (összemérhető forgalmú) szabadtéri pontjai? 10x? 100x? 1000x? Erre vannak mérési adatok?

Mi van, ha az Alagútban a gyaloglást nem folyamatosan támogatjuk, hanem pl. nyári hétvégéken, összhangban a Lánchíd lezárásával? Ilyenkor ha már a Lánchíd úgyis le van zárva, sokkal kisebb az a forgalom, ami tovább korlátozódik.

Bilux67 2011.01.11. 15:38:09

@ampelmann:
hu.wikipedia.org/wiki/Budai_V%C3%A1ralag%C3%BAt

"A középen csupán 7,83 méteres magasság a világítás érdekében a bejáratokig 10,6 méterre nő."

Tehát a majdnem 8 méterből 3-at hagyunk a gyalogosoknak, mondjuk fél méter a gyaloghíd vastagsága és még így is marad 4 és fél méter a buszoknak. Az emeletes busz meg inkább menjen fel a várba a turistákkal.

Bilux67 2011.01.11. 15:39:31

@HúszTíz:
Én merek nagyot álmodni!
Építsünk egy másik fővárost csak a gyalogosok és biciklisek számára :-)

ehpkb5 2011.01.11. 15:43:25

@Bilux67: és akkor nem marad hely se a világításnak, se a szellőzésnek
nem hinném, hogy a Váralagúttal bármikor bármi hasonló történne, inkább csak építészék akarták, hogy beszéljenek róluk, klikkeljenek az oldalukra, stb

HúszTíz 2011.01.11. 15:45:12

@Bilux67: Nem vicc amúgy :-)) Ez körülbelül olyan, mint amikor autópályát akartak a Duna alá, de hosszában. Én merek nagyot álmodni :-D

- Rendi - 2011.01.11. 15:45:55

Ez nettó fasság... Haladjanak az autók gyökkettővel, és máris be lehet rendezni tüdőszanatóriumnak.

Kétkedő · http://egypar.blog.hu/ 2011.01.11. 15:49:07

Ha csökken a sávok szélessége, hogy fér el a két sor között egy szirénázó tűzoltó?

A 'plexis' megoldásra van külföldi példa?! Valaki?

Spikk 2011.01.11. 15:50:48

Egy sávon, felváltva engedném át a gépjárműveket, hogy kellően sokat kelljen várni. Így aki nagyon akar, át tud jutni, aki meg haladni szeret, az megy majd másfelé (egy része esetleg kocsi nélkül). Aki nagyobb távon közlekedik, annak nem lesz nagy probléma más útvonalat választani, aki meg nem, az majd gondolkodik, hogy mivel juthat át leggyorsabban.

metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.01.11. 15:54:01

@Spikk: tipikus sötétzöld gondolkodás. minél nagyobb dugót! annál jobban szennyezed a levegőt.

Szaracén 2011.01.11. 15:57:53

Mi az I. kerületben lakunk. Egy szép nyári este egy német vendég kislánnyal lesétáltunk a Lánchídhoz. Persze az Alagúton sétáltunk keresztül, de azért az Alagút bejáratánál figyelmeztettük a kislányt: "Tief einatmen!", majd a kijáratnál: "Jetzt ausatmen!"
Túlélte a kalandot...

Bummer 2011.01.11. 16:05:33

Kell egy plexifal és kész.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.01.11. 16:07:49

@metalheart: esetleg az is lehet, hogy a dugók miatt egyeseknek elmegy a kedve az autózástól (ami nem a belvárosba való).

prefektus 2011.01.11. 16:08:56

barhogy keresem, en nem talalok egy karakternyi megvalositasi tervet se, csak az otletet feldobva...

Kicknick 2011.01.11. 16:09:40

Szerintem most is simán át lehet sétálni rajta egészségkárosodás nélkül.
Nagylevegő az bejárat előtt beszív, a kijárat után kifúj, bennt meg nem kell lélegezni, ennyi...
Aki nem bírja sokáig egy levegővel az meg siessen :D

Spikk 2011.01.11. 16:09:53

@metalheart: Tudod, az ilyen intézkedések a forgalom egy részét "elpárologtatják". Rájönnek a zemberek, hogy unalmas egyedül ülni a kocsiban olyan sokat, inkább megoldják másképp. Ahogy írtam is, aki nem nagy távon jár most kocsival, annak esetleg leesik, hogy itt át is lehet sétálni. Aki meg sokat megy, mehet más útvonalon is. A maradék meg vár (de még az alagúton kívül), majd amikor sorra kerül, szépen 30-cal átcsorog és örül. Igen, eleinte nagyobb lesz a dugó, de csak kívül, mert cserébe belül nem lesz, és ha kívül van, az szerintem jobb egy nagyságrenddel.
A lényeg meg az, hogy az egy közterület és milyen dolog már, hogy gyalogosan kiemelten veszélyes arra közlekedni azok miatt, akik mindenhová csak autóval hajlandóak menni (fejenként egy autóval)?
Mondjuk mindegy, szerintem az olajárak hamarosan megoldják ezeket a problémákat...

Kicknick 2011.01.11. 16:22:59

@Spikk: az autópálya is közterület. Szoktál arra sétálni?

Paulybird 2011.01.11. 16:24:31

És mi változna?
A szélesebb járdát meg a bicikliutat talán elkerüli a szmog?

Aki gyalog akar rövidíteni, az menjen át rajta. Ha fosik, hogy rákot kap, akkor tegyen föl egy jó pormaszkot.
De amúgy eleve elég nevetségesen hangzik ez az "egészségtelen" érv itt, a barna szofi és kannásbor országában.

Tegye föl a kezét, aki akkora tirpák buta fasz, hogy azt hiszi, hogy ha a 105-ös buszon ülve áll a dugóban az alagút közepén húsz percet, az bármiben is más, mintha gyalog átsétálna a lukon háromszor...

Hepaszűrővel el nem látott szellőzőrendszerű autókban dettó szopás van.
Ha van szűrő, akkor is a széngázt szívod, csak legalább a port meg kormot nem slukkolod.

Fel kell baszni a plafonra pár nagy turbinát, az talán javítana a helyzeten valamicskét...
De járdátszélesíteni?!

Otthon ha kifut a tej, belázasodik a gyerek, vagy eldugul a wc, akkor is mész és járdát szélesítesz?

dinamo vodka 2011.01.11. 16:26:45

fúrjunk az Alagút alá az autóknak egy alagutat

blah 2011.01.11. 16:26:51

@Spikk: téged el is gázolnálak ha ilyen ötleteid vannak.

HúszTíz 2011.01.11. 16:28:46

@Bilux67: Ja, amúgy ezzel kapcsolatban. Egy ideig volt egy ilyen (fő)város a világon, mégpedig Brazíliaváros. Legelőször csak arra építették, hogy a valóban fontos kormányzati intézmények, minisztériumok ott kapjanak helyet. Lakóházat szinte nem is terveztek, csak a hivatalnokoknak. Ahogyan nem terveztek autóutakat sem, közlekedési lámpák sem voltak, nem volt úgy teljes egészében autóforgalom sem. Azonban minden megváltozott röviddel azután, hogy brazilok tömegei kezdtek bevándorolni az újonnan épített fővárosba a jobb élet reményében. Azután persze kellettek már autóutak is, jelzőlámpák is, még több lakóház, stb. DE legalább volt egy ilyen próbálkozás is, csak hát nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Szóval nem hülyeség amúgy :-P

blah 2011.01.11. 16:30:18

@Bummer: az túl könnyű és túl hatékony megoldás lenne...

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2011.01.11. 16:32:24

Persze, média-patkányok verik a tamtamot, hogy híresek legyenek tőle. Ettől függetlenül persze el lehet gondolkodni a dolgon. Nézzük a lehetőségeket:
- Szerintem nem maga az alagút dugul, hanem a két végén a lámpa és a körforgalom. Ezért nem biztos, hogy rossz ötlet lámpát tenni közvetlenül a két végéhez, és mozgásérzékelőhöz kötni. Akkor menjen be a következő adag autó, ha már legalább egy szakasz kiürült. Így lehetne csökkenteni bent a dugót.
- Át lehetne építeni a burkolatot, mert a mostani kifejezetten visszhangos. Beton-lamellák vagy valami hasonló hangelnyelő megoldás radikálisan csendesítene.
- A 8-10 méteres belmagasságból lehetne csípni annyit, hogy legyen hely plusz szellőztetésnek. Ha megfelelő irányban fújja ki a szennyezett levegőt az alagút szájának felső részén, eloszlik, mire leereszkedhet. Legalábbis jobban, mint most, amikor egyszerűen kiáramlik és szétterül. A lényeg, hogy csendes szellőzés legyen, ne valami ssugárhajtóművet kelljen hallgatni.
- Ha már babrálják a burkolatot, meg lehetne nézni, hogy honnantól teherviselő a szerkezet, és nem lehet-e a gyalogoszóna magasságában azzal szélesíteni, hogy ott elhagyjuk a burkolást, és natúr festett felület van. Lehet csak pár centi, de itt centikről van szó.
- Le lehet választani a gyalogos-alagutat, de ha az átlátszó, akkor egészen biztosan gyászosan fog kinézni. Sárral összefröcskölve, grafittivel tele... brrr. Akkor inkább legyen átlátszatlan, csak kérdés, hogy akkor meg nem lesz-e klausztrofób.
- Lehet külön alagutat fúrni, de az biztosan sok pénz, ráadásul nem jelent megoldást a motorosoknak. Az igazi az lenne, ha minden közlekedő szépen nyugisan meg tudna lenni ugyanabban a térben.

Szerintem sok pénzzel kulturáltan megoldható lenne. Sok pénzünk nincs, lapozhatunk.

Mikrobi 2011.01.11. 16:40:08

Baromság. Így is szűk az alagút, szó sem lehet róla, hogy tovább szűkítsék és még 30-as táblát is kitegyenek! Az ráadásul tovább növelné a légszennyezettséget!

Kürüsüly 2011.01.11. 16:43:30

@Spikk:

"elpárologtatják" mi van valami végzettséged is ezekhez a sötétzöld jelszavakhoz, vagy csak gépiesen ismételgeted őket?

tejcsokoládé (törölt) 2011.01.11. 16:47:42

de úgy őszintén: ki a fene akar sétálgatni az alagútban? menjen át a hegyen, ott vannak fák, madarak, levegő. ha nem ér rá sétálni, akkor buszozzon. az alagút se nem szép, se nem egészséges. ha valaki meg évente egyszer mégis szeretné megnézni, az nem fog belehalni...

Fedőneve Lábos 2011.01.11. 16:52:04

Az autósok állítsak le a motort és tolják át az alagúton gépjárművüket! ;)

arconfosom 2011.01.11. 16:57:15

Nagyon nem érdekli őket sem ez az egész, hiszen hüyleség, de valakinek a valakijeinek egy jó kis promo ...

lavór 2011.01.11. 17:03:26

Na, megint egy elmeháborodott ötlet
Akinek nem tetszik a város levegője, költözzön ki. De minek költözött ide egyáltalán?
A vidékiek meg zárják le az autóutakat, autópályákat, mert az ő településük levegője szennyeződik,

bbandi 2011.01.11. 17:09:54

Megnéztem a facebook oldalukat, az a kék téglalap a gyalogos/kerékpáros légtér elválasztását szimbolizálja az autóstól.
A sebességkorlátozás az útpálya szélességének csökkentése miatt kell.

Így nem is tűnik akkora marhaságnak talán

bdi 2011.01.11. 17:10:27

A 30-as korlátozás jót tehet a levegőnek, ha be is tartják. Az átlagsebességet biztos nem csökkenti, viszont megspórolhat egy csomó gyorsítást és fékezést.

Gyorsításkor a fogyasztás és a kibocsájtás sokszorosára nő. A fékbetétek kopása meg mindenféle porokat juttat a levegőbe.

MOPO3OB · http://tinyurl.com/fakeb0ok 2011.01.11. 17:12:03

Az egyik Rendőrakadémia filmben volt egy rész, amikor szivatásból egy alagút közepére rakták Mahoney-éket sebességet mérni.
Mindig eszembe jut ez a jelenet ha a váralagútban vagyok és véletlenül le van húzva valamelyik ablak.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2011.01.11. 17:13:02

@tejcsokoládé: Az akar sétálni/bringázni az alagútban, akinek dolga van a Fő utcában, nem autózik és a Vérmező felől érkezik. Ez ilyen egyszerű. Ha gyalogoltál/bicikliztél volna valaha arrafelé nem írnál olyan sületlenségeket, hogy menjen inkább a váron át! Szerinted hány perc pl. bringával a 350m alagút, és hány perc a Vérmező-Dísz tér-Clark Ádám tér útvonal a Várhegyen keresztül?

Rocky 2011.01.11. 17:22:01

Egyáltalán nem baromság a 30-s korlátozás, mert egy MAXimum 30-cal haladó gépjármű, sokkal kisebb eséllyel ugrat fel a járdára, üt el gyalogost, biciklist.
Az alagútban egyébként is lépésben haladnak általában az autók, tehát nem is járna nagy változással.
Most is van két járda, csak hivatalossá kellene tenni a gyalogosok, biciklisek számára.
A légcserét, pedig több kilométeres alagutakban is meg lehet oldani, akkor itt is meg lehetne, csak akarat kérdése!

Zz_ 2011.01.11. 17:34:08

Már írták. Nem férne el a mentő/tűzoltó.
Egyébként valszeg azért volt régen a rendellenes körforgalom, hogy az alagútban ne álljon a dugó.

ÖtletElek 2011.01.11. 17:35:45

hogy is van ez? ha csak 30-al lehet menni, akkor nem lesz akkora szmog? gondolom ha egy autó többet fogyaszt, akkor többet kipufog, ez nagyjából logikus. ha egy autó lassabban megy akkor kevesebbet kipufog? ezt ki találta ki? kinek fogyaszt kevesebbet a kocsija 30-al, mint autópályán folyamatos 130-al?

Uzi 2011.01.11. 17:44:48

@ÖtletElek: Most az alagutas ötlettől függetlenül: mindenkinek kevesebbet fogyaszt az autója konstans 30-nál, mint 130-nál (ha megfelelő sebességbe rakja). Akár több literrel is.

geustah 2011.01.11. 18:12:43

Ha az Alagútnak egy nap teljesen megszűnne az autós forgalom (esetleg a BKV buszok még átmehetnének rajta lépésben, lsd. amszterdami sétálóutca villamossal), akkor turisztikai látványosságot lehetne csinálni fényfestő installációkkal. Esetleg már előbb is, időszaki jelleggel.
Az embereknek az lenne az érzésük, hogy a fényfestő installációk által létrehozott térbe kerültek. Az installációnak lehetne egy nagyon látványos állandó része, és egy másik, ahol időszakos fényfestett kiállítások lennének aktuális témákra (múzeumi festménykiállítás reklámja vagy kiterjesztése, magasrangú külföldi vendég országának bemutatása stb. stb.). Szükség esetén az Alagút bejáratai elsötétíthetőek lennének óriás függönyökkel.

Spikk 2011.01.11. 18:29:13

A két félig-meddig értelmes válaszra reagálnék csak, a személyeskedésekre nem...
@Kicknick:
Mint azt mind a ketten tudjuk, autópálya mellett nincs járda és kerékpározni a leállósávon is tilos. Az alagút egyik bejáratánál sem láttam "Autópálya" táblát, mellesleg jegyzem meg, hogy vitánk nem is a jelenlegi állapotokkal kapcsolatos, hanem egy elképzelt jövőbeli állapottal. Tehát duplán nem értem, hogy hogy jön ide ez a felvetésed.
Mindezek mellett ha az autóm lepukkanna, nem lehetetlen, hogy ha segítség érkezésében nem reménykedhetnék, megindulnék gyalog, bár tilos.
@Kürüsüly: Esetleg a gépies ismételgetésemet idézhetnéd, ha tudnád. ;-)
A kérdésedre pedig van válasz.
A lényeget ide is másolom:
"A forgalomtorlódás problémájára
adott tradicionális válasz az
autók számára rendelkezésre álló
közúti tér nagyságának növelése.
Ebben a fejezetben a „forgalom
elpárologtatásának” teóriáját, azaz
egy olyan koncepciót elemzünk,
mely a fenti megközelítés logikáját
vitatja. Ez az elképzelés alátámasztja
azt a javaslatot, mely szerint
zsúfolt városközpontokban az utak
kapacitásának csökkentése az
autóforgalom elôtt, fenntartható,
hatékony megoldást jelent a tervezésben.
Ezen felül a korábbi domináns
autóforgalomtól felszabadult,
visszahódított városi terek elérhetô,
aktív „élô”-helyekké válhatnak"
Itt találod:
www.khem.gov.hu/data/cms1940375/streets_people_HU.pdf

Spikk 2011.01.11. 18:48:09

Meg ha már így belejöttem, akkor ezt is érdemes elolvasni.
mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=16281
A porszennyezés mérése azt bizonyítja, hogy ott durván szennyezett a levegő. A másik, hogy a kerékpáros amikor kijön, hamar szívhat tiszta levegőt, míg aki a kocsiban, az sokáig erősen szennyezett levegőt szív. (Magyarul alagút után tessék rendesen szellőztetni!)
Valahol van egy film is a mérésről. Akit érdekel, keresgéljen.

félemelet 2011.01.11. 18:56:17

@Paulybird:

Lényegében beelőztél abban, amit mondani szeretnék.Be nem láthatom, miért kezeli bárki is az autóban, buszon ülőt, illetve a gyalogost két külön fajnak. Elképesztő, hogy valaki úgy áll elő, mint aki GONDOLKODOTT egy problémán, és a gyalogosokat érő kisebb ártalom érdekében növelné pl. egy buszon ülő ártalmát az áthaladási sebesség csökkentése által.

Mondom ezt úgy, hogy szent meggyőződésem, hogy az alatt a 3 perc alatt, míg átmész az alagúton, az égvilágon semmiféle egészségkárosodás nem ér. Az akusztikán és a külcsínen lehet javítani, ennyi...

félemelet 2011.01.11. 18:59:24

Ja, és még valami. 18 éves koromban jöttem rá,hogy az alagút kék-szürke váltakozó mozaikcsempe-burkolatában van elrejtve a VILÁGKÉPLET bináris kód formájában, amit a maják hagytak ránk...vagy az atlantisziak... erre már nem emlékszem...

Hurri Kán 2011.01.11. 19:00:14

Ha azt akarják hogy legyen zöld, hát fessék át.

Milán Bp · http://htcdesire.blog.hu 2011.01.11. 19:02:06

A kedves tervező szakképzettségét mi sem jelzi jobban, mint alapvető matematikai ismeretei:
1,9 + 6,9 = 8,8
3,0 + 6,0 = 9,0
...vagy talán a zöldre festés tágítja a teret?

Spikk 2011.01.11. 19:04:33

@félemelet: Olvasd el a hozzászólásod előtt linkelt cikket. Megmérték a PM10 szennyezést és bár igaz, hogy pillanatnyilag nagy bajod nem lesz, hacsak azt nem nevezzük nagy bajnak, hogy teleszívod a tüdődet egy sor rákkeltő vegyülettel (pl. aromás szénhidrogén-származékok). Ebből a szempontból talán a kerékpárosok járnának a legjobban, mert (dugóban) ők haladnak át leghamarabb. Illetve haladának, mert tilos kerékpározni. Magyarul csak az mehet be, aki sokat szív. Kezdjek el összeesküvés-elméleteket gyártani? :D

min 2011.01.11. 19:20:41

Semmi más nem kellene oda mint szélesebb járda mert a mostani nem fér el egy babakocsi meg egy gyalogos egymás mellett egy plexifal, hogy ne közvetlenül kapjuk a képünkbe a gázt valamint legalább kettő nagy teljesítményű ventilátor ami átáramoltatja a levegőt úgy, hogy egy megadott környezetvédelmi érték felet kapcsolna be.
A 30-as sebesség meg sötétzöld agyú elgondolás.

felucca 2011.01.11. 19:26:50

Absolutement át lehet most is gyalogolni az alagúton, tényleg 3 perc. Sokkal több időt töltenek ott az autósok dugóban, tehát a tábla helyes felirata: "Légszennyezés miatt az autós áthaladás nem ajánlott, kérjük, az alagúton gyalogosan keljen át!"

vsz 2011.01.11. 19:32:40

Egy idős kollégám (főnököm) mondogatta:

Hülyeséget ne rajzolj le, mert megépül!

Úgy látszik egyre inkább feledésbe merül ez az intelem.
Persze "gazdasági" szempontból mindegy mit csak építsünk!!

Wikus van de Merwe 2011.01.11. 19:34:53

Az alagút előtt egy csővel be kéne vezetni az autókba saját kipuffógó gázukat és akkor meg lenne oldva a probléma.

Rocko- 2011.01.11. 19:55:51

plexialagút. ó persze. miért nem embercsőposta?

Zsoo 2011.01.11. 20:17:28

Szerintem baromság!
1: a járdát a kerékpárúttal külön szintben egymás mellé helyezni, balesetveszélyes!
továbbá hamis biztonságérzetet ad a kicsit szélesebb
járda+kerékpárút, a forgalom túl közel haladna a járdák-kerékpársávhoz, közben a járműveknek nagyon szűkös lenne a hely, az úttestre tévedt biciklis vagy gyalogos kikerülése még kisebb eséllyel lehetséges.
2: a légszennyezéssel nem lehet mit kezdeni.
valamivel csökkenne ha nem lenne akkora dugó, de mindenhogyan tragikus.
könyörgöm, hogy mennének csak harminccal, amikor araszolnak? Egyébként indokolt lenne sebességkorlátozás, egy 40-es táblát ki lehetne tenni.

Zsoo 2011.01.11. 20:20:59

@min: Szerintem ne népszerűsítsük, az amúgy egészségkárosító sétálgatást az alagútban!
Babakocsival az alagútban? Ez nagyon életszerű, gratulálok! Ás arra gondoltál, hogy mekkora hely kell két busznak?

Zsoo 2011.01.11. 20:26:18

@metalheart: Elenyésző a buszok szennyezése az egyéni forgalomhoz képest! És egy főre vetítve pedig a legkörnyezetbarátabb!

BenTomi 2011.01.11. 20:26:19

Lehetne még ötletelni ,de arra is gondolni kéne, hogy mennyire rontaná el az alagút "érzését" egy plexifal, egy magasság elválasztás vagy jelző lámpák.
Megint fordítva ülnek a lovon, nem el kell szívni a szmogot, hanem meg kell szüntetni vagy csökkenteni. Miért áll a dugó az alagútban? Mert a legtöbb ember kocsival megy munkába, szálljanak bicajra, ezt kéne szorgalmazni.
Sokkal inkább látványossá kéne tenni az alagutat. Régen, mikor még vámoltak benne, trend volt átmenni rajta, szerették és csodálták. Most csak átrohanunk, mert funkcionálissá vált, nekem sem tetszik.

Szóval 2 ötlet:
-akik az alagúton keresztül járnak dolgozni, autóval, azok üljenek bicajra és úgy menjenek át rajta
-ne legyen unalmas hely, nem tudom milyen módszerekkel lehetne feldobni a hangulatát, de biztos van, akinek lenne rá ötlete.

félemelet 2011.01.11. 20:34:14

@Spikk:

Ugyanmár... ha azt mondod, hogy aki elszív napi 1 doboz cigit, az teleszívja a tüdejét egy csomó rákkeltő anyaggal, erre azt mondom, oké.

Egy kellemes tábortűznél ennek a mennyiségnek vélhetően kb. 1000-szeresét szippantod be, de azon is régóta gondolkodom, vajon mennyi nehézfémet lőnek a környezetbe egy huszadikai tűzijátékkor. Persze, erre mondhatod, az alagúti séta extraként jön ezekre - én meg azt mondom, ezek mindegyike parasztvakítás...

Oldószerekkel dolgozó festő-mázolók, textilipari munkások, bontások során az orrukból összecementálódott fikát kibányászó építőipari munkások, útépítők, na meg a korán haló bányászok... Na, ők kapnak rendesen, de ez legális és legitim. Ne idétlenkedjünk már...

Zsoo 2011.01.11. 20:43:05

@félemelet: Tábortűznél..
Egyszerűen csak annyit mondok Neked, ne idétlenkedj már! Nehézfém...,ja, szóval te is ott vagy a 20-ai prolik közt? - az más!

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2011.01.11. 20:48:49

nem értem mi ez a sírás a sebességkorlát miatt, életszerűen reggel 7 és este 8 között még a 30 is álom ott. éjjel meg nem mindegy az a 3 másodperc veszteség, hogy 50 helyett 30al mész 300 métert???

hauvarju 2011.01.11. 21:16:25

ha meg "kristalytiszta" lenne a levego (el-auto, stb.) akkor meg a zaj miatt ugatnanak...B@ssza meg a vorosseggu ordog ezt a sok akadekoskodo isten barmat....Mennyi penzt lennenek hajlandoak aldozni az ugy erdekeben...szerintem egy kanyit sem..csak javasolnak (eloszor) majd kovetelnek (kesobb)..persze penz az ablakban.......

zsoci 2011.01.11. 21:50:03

Ez egy mekkora baromság !

Attól hogy még lassabban mehet a forgalom és balesetveszélyesebben mitől lesz már jobb a levegő ??

Elég legyen már a város közlekjedésnek tönkretételéből ! Tönre b.ták az egyész belvárost ezzel az idióta "főutca" projectel, még mit ként tönkretennii ? Aki sétikálni meg biciklizgetni akar költözzön tanyára.

Quick_6 2011.01.11. 21:52:16

Inkább költsenek arra, hogy a szar levegőt 1-2 ventillátor kivigye! Tudjátok, mint Ausztriába az alagutakba!

Spikk 2011.01.11. 22:00:57

@félemelet: A füst összetétele is számít. Szóval a tábortűz az szerintem smafu. Főleg mivel a füst felfelé száll, én meg mellette szoktam üldögélni, így elég ritkán találkozunk (olyankor meg nem szaglászom, mert nem szeretem).
A cigit választjuk, nem kötelező rászokni. A tüzijátékot meg nem tudom, biztos van benne pár klassz cucc, de az ott fent van, én meg itt lent, még nem éreztem tüzijátékszagot, autószagot viszont szoktam.
A szakmai ártalmak természetesen kerülendők, vannak előírások mindenféle anyagokra, hogy hogy is kellene. De nem erről beszélgetünk, az, hogy hányan és mit szenvednek el a munkáltatójuk spórolása miatt, az egy borzasztó dolog, de nem jelenti azt, hogy a kipufogógáz mától rózsaillat néven nevezendő.
Szóval tulajdonképpen nem tudom, hogy összességében mit akartál kihozni ebből, de arra tippelek, hogy megpróbáltad elkenni és elterelni a témát. Azt meg visszautasítom, hogy évente Budapesten az a 2000 ember, aki meghal a légszennyezettség miatt, parasztvakítás lenne, de e mellett nagyon sok gyógykezelés és kiesett munkanap is ide róható.

Spikk 2011.01.11. 22:09:04

@zsoci: Költözz te az autópályára, ha autókázni akarsz! Ne engem küldözgessél tanyára!
Azt meg nyugodtan vedd észre, hogy a közlekedésnek egy baja van: a sok autó, ami az úton parkol és csak a sofőr ül bennük.
Tudom, mindeni egy félholt nagymamát visz a kórházba, meg egy zongorát, létrát és nehéz szerszámokat a város túlsó végébe.

félemelet 2011.01.11. 22:23:22

@Spikk:

Látom, te még nem igazán voltál tábortűznél, különben tudnád, hogy azután még az alsógatyád is füstszagú - és akkor a jó kis szalonnasütést nem említettem. Szerinted egy darab ilyen megszenesedett szalonna elfogyasztása rákkeltőbb, vagy az, ha egyszer átmész 3 perc alatt az alagúton? És itt nem a pontos reláció a fontos, hanem hogy az alagút falán ott a halálfej, a tűzrakóhelynél viszont nincsen. Ezt hívják parasztvakításnak...

A fellőtt tűzijátékban elégő stroncium, kadmium, rubídium, réz, ólom stb. oxidjai szerinted restelkedve és előzékenyen fogják magukat, és azzal a lendülettel elhagyják a Föld légkörét, és belevetik magukat a Napba? :-D (A felhasznált káros anyagok kb. tizedét említettem csak meg...)
A tűzijáték-szagot meg azért nem érzed, mert nem a XI. kerületben laksz, amerre rendszerint száll a füst...

Az említett 2000 (és e szempontból mindegy, hogy 1000 vagy 3000)ember pedig nem azért hal meg légúti és egyéb megbetegedésekben, mert átsétált az alagúton, hanem mert pl. a Rákóczi útra vagy valami hasonlóan pikáns helyre nyílik az ablaka, és EGÉSZ ÉVEBEN azt lélegzi be, nem csak 3 percig...

Let's use our brain!

Spikk 2011.01.11. 23:04:41

@félemelet: Csak azt kértem, hogy maradj a témánál. Mivel az alagútról szól a poszt, arról beszélgetünk. Az érveid meg ingatagok, mert szerintem attól, hogy fel tudtál sorolni pár dolgot, ami veszélyesebb, az alagút nem lett rendben. Érted? Erről beszéltem.
Nagyon büdös tud ott lenni, ami egy szubjektív mérése lehet a szennyezettségnek. De linkeltem pár konkrét dolgot, mert mértek ott finom por koncentrációt. Arról nem annyira volt véleményed, ha jól láttam...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.01.12. 09:02:08

Van már egy új változat is. Ha jól értem, a jobb oldali változat szerint egyirányúsítanák a forgalmat:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs732.ash1/162635_180883248611751_179490438751032_473586_5649023_n.jpg

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.01.12. 09:05:35

Egyébként január 20-án nyílik a Városvédőknél egy új kiállítás "Város az autón túl: Budapest-alternatívák" címmel. Szerintem ez az ötlet is erre lett rászervezve, mivel a kiállításon ezt a Zöld Váralagutat is kiállítják.
Így már érthető, hogy miért pont most dobták be az ötletet. Ez egy kiállításmegnyitó rejtett promója akar lenni :-)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.01.12. 09:58:36

Vót mán itt performanci. Nagyon jópofa volt.
budapest-kocsma.blogspot.com/2009/11/alagut-gyalagut-zold-fiatalok.html
Elég is volt belőle egy úgy örökre! Eszem-megáll azokon a zöldagyúakon akik szerint az úttest játszótér, és az autósok kvázi privát hobbiként használják csak (persze kizárólag bosszantásból) a négykerekűiket.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.01.12. 10:07:15

Ja és nem mellesleg azért is három sáv széles az alagút, hogy haváriahelyzetben elférjen két kocsisor között a mentő/rendőr/tűzoltó. Ha minimalizálják a szélességet (pláne fallal elválasztva a járdát) akkor aztán tűzmentő rendőr legyen a kerekén, amelyik át tudna vergődni akárcsak egy közepesen is telített alagúton. ZÖLDIKÉK! GON-DOL-KOZ-NI!

SÜN 2011.01.12. 12:07:33

sok volt a kokain a tervezoasztalon

SÜN 2011.01.12. 12:09:47

rohadjanak meg a 350 eves buszaikkal egyutt

sackómackó 2011.01.12. 13:31:36

Nem szeretnék pártoskodni senki mellett, csupán tényként írom le, hogy az alagútban és a lánchídon tilos kerékpározni. A KRESZ azt mondja, hogy „kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon lehet közlekedni, egyébként pedig az úttest jobb szélén kell haladni”, amit itt ugye tiltva van. A járda pedig a gyalogosoké, elvileg.

ehpkb5 2011.01.12. 13:46:14

@sackómackó: akkor szerinted a bringás vagy menjen át a váron/kerülje meg vagy szálljon le és tolja az alagútban?
a KRESZ érvényességét nem vitatva, de szerinted ez mennyire reális?

Spikk 2011.01.12. 14:11:23

@fovarosi.blog.hu: Én nem vagyok ebben kompetens, de szerintem arról van ott szó, hogy középen egy sáv a buszoknak, két oldalon pedig két nyitott kerékpársáv, hogy a buszok találkozásánál ki tudjanak egymás elől térni.
Amúgy a táblának megfelelően gépjárművekkel nem lehetne behajtani.
Én még gondolkodtam azon, hogy felváltva egyirányú, lámpákkal, kellően hosszú ciklussal és úgy megoldva, hogy csak akkor váltson zöldre, ha el is tudja hagyni a forgalom az alagutat, hogy ne bent menjen a füstölés (az senkinek nem jó és így még van esély elgondolkodni más útvonalon, de ha bemegy a kocsi - mint most - akkor a csőben van).

sackómackó 2011.01.12. 14:32:24

@ehpkb5: Tényeket írtam és nem a véleményemet. Részemről le is zárhatnák az egészet, legyen a gyalogosoké és a bringásoké. Igaz, hogy ebben az esetben meg azok járnának rosszol, ahol emiatt megnőne a forgalom.

budailakas · http://budailakas.try.hu 2011.01.12. 14:36:07

Hát tényleg csinálhatnának valamit azzal az alagúttal... Olyan klasszakat lehet sétálni a Gellérttől a Várkert rakparton végig, át az alagúton Tabánon keresztül vissza a Gellértig hogy csak na. Én mondjuk a Várba nem szerettem felmenni, pláne nem babakocsival mert távolról sem akadálymentes, de az alagút alatt is cak busszal és csak akkor ha nem állt a fgorgalom bent, mert még a buszban is olyan büdös szokott lenni, pláne nyáron mikor ki van nyitva az ablak... Egyébként eszméletlen túlterhelt az a rész a turisták és a buszok meg a fogalom miatt, ráadásul nincs is kezdve ott semmivel semmi... ott az a romhalmaz, izé Várkert vagy mi, helyére kéne egy buszparkoló vagy csak betonozzák le hogy lehessen korzózni rendesen... Piszok sok turista lézeng arra ilyenkor télen is. Aztán ott vannak a gyerekgyilkos bicajosok akiket rátereltek a korzóra.... Én simán lezárnám a Döbrentei utcát-régebben volt is róla szó, most hogy a Margit-hidat megnyitották a buszon kívül alig jár arra valaki.... Nyáron meg aztán még annyira se.... és ha át lehetnemenni az alagút aatt gyalog akkor egy egész kis parkszerűség lenne ott a Tabán, Gellért, Duna ölelésében (mondjuk romhalmazzal a közepén...)

ehpkb5 2011.01.12. 14:43:13

@sackómackó: én is, ne aggódj
tény, hogy KRESZ szerint tilos átbringázni az alagúton
tény az is, hogy bizony mennek át bringával mert úgy reális
summa két tény hogy a KRESZ még mindig nem követi le a valóságot
de az eredeti témára visszatérve nem hiszem, hogy az alagúttal belátható időn belül bármi hasonló történne, ez az ötlet tényleg csak a fent említett kiállítás promója

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.01.12. 16:08:57

@zsoci: aki autózni akar, az költözzön tanyára. Ugye a város abban különbözik a tanyától, hogy egy helyen, egymáshoz viszonylag közel van minden, ami kell. A tanyán meg minden k messze van, a faluközpont főleg, szóval oda kellhet az autó.
A város az autóMENTESSÉGTŐL város, nem az autóktól.
(Gondolatkísérlet: 1. ha minden utat lezárnának, semekkora dugó sem lenne. 2. Ha minden helyre utat építenek, akkor nem marad város. Az első szélsőség sokkal kellemesebb.)

félemelet 2011.01.12. 20:01:39

@Spikk:

Értelek én, de az én felsorolásom nem olyan érv volt, mint marihuána-legalizálás témában beböfögni azt, hogy az alkoholizálás is káros, mégis legális. A "még annál is" jellegű érveim rendre pusztán ellenérvek voltak a te érveidre, nem pedig az én mondandóm lényegét képezték...

Én az alagúti séta rendkívüli (vagy egyáltalán kimutatható) károsságát vitatom, ha tehát hozzányúlunk az alagúthoz, akkor azt ne azért tegyük, mert azt gondoljuk, hogy átsétálni ott bizonyítottan károsodást okoz nekünk, hanem pusztán egyéb komfortigények okán... Ha meg még a levegőn is tudunk javítani, akkor tekintsünk erre extraként.

Nem jól láttad: a porkoncentrációra vonatkozóan említettem korábban a Rákóczi útra néző ablakot, később pedig az építőipari bontómunkást (akinek a fika az orrában nyilván nem csupán finomporból keletkezik, de hogy abból is, az szent...)

Certificate_of_Words · http://certificateofwords.com/word/Certificate%20of%20Words/ 2011.01.13. 07:45:26

A koncepcióban és az érvelésben nem hiszek. Az hogy csinálunk egy kalickát nem fogja odacsábítani a babkocsis kismamákat. A bringásokat OK. Gyalogos ?? Turista? nem hiszek benne igazán.
És a próbához meg túl drága.

De szép gondolat. Jó marketing egy stúdiónak. Jó lehet az ilyen koncepciókkal Köztudatba kerülni.

nemecsek ernő áruló · http://nem.valodi.email.hu/ezt-jelentsd-fel-papcsak 2011.01.13. 11:27:37

@Rocko-: A felvetés az alagút átjárhatóságáról szólt, nem az esztétikájáról. Ha mentél volna már az alagút közelébe gyalogosan, tudnád, hogy más megoldás nem létezik, mert a zaj, és a kipufogógáz odabent elviselhetetlen hosszútávon gyalogosan. Engem autóban ülve is ki tud készíteni, ha nem húzom fel az ablakot. Maximum egy másik különálló gyalogos-alagút fúrása még megoldás lehet.

Őszinte Őrült 2011.01.13. 15:57:33

Szép és jó hogy ötletelnek, de azt nem láttam hogy készült volna felmérés mennyien akarnak/akarnának gyalog átmenni az alagúton. Nem biztos hogy pár száz ember kedvéért akarnunk kell egy ilyen átalakítást. Minden tiszteletem ellenére biztos hogy vannak ma ennél fontosabb dolgok.

A plexis megoldásnál egyébként élek a gyanúperrel hogy hihetetlen randán lenne megcsinálva.

No name est omen 2011.01.14. 16:30:17

nem lehetne kicsit lejjebb vinni az úttestet és a tetejére csinálni egy másik szintet a gyalogoknak és cangásoknak? Az alagút szintje jóval magasabban van a Clark tér szintje és ezen a képen látszik static1.origo.hu/i/1009/20100909problemas16.jpg
hogy a túloldalon is legalább 1,5méterrel magasabban kezdődik az alagút mint az Attila utca.

James L2 2011.01.14. 20:42:33

A szellőzést mindenképpen javítani kellene, az autósok és motorosok miatt is.

Rocko- 2011.01.14. 20:48:55

@Gerzsonka: voltam a közelében, sőt mi több, át is mentem rajta. nem arra való. nagyon egyszerű megoldása van: nem kell gyalog átmenni.
ismered azt a viccet, hogy vadász-vadász? na, ez a megfelelő magatartás is ezzel szemben.

bejgli 2011.01.15. 01:08:21

Érdekes ötlet, hogy az autók felett kellene átvinni a gyalogossávot. Szerintem elférhetne, hiszen egy viszonylag keskeny útról van szó, a szellőzésnek kellene maradjon hely. Az egyetlen korlátozás, hogy a normál BKV-buszoknál magasabb járművek nem hajthatnának be. Egy kamion ugye, eleve ne menjen arra, az emeletes busz kerüljön (kibírja), a tűzoltóautó nem tudom, milyen magas. Más problémás jármű talán nincs is.

webmasfel 2011.01.15. 11:57:06

valami olyan megoldás kéne, mint az automata kocsimosókban, ami kikapcsolt motor mellett áthúzza az alagúton a járműveket. persze vállalható sebesség és biztonság mellett

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.01.15. 23:53:55

Olvastam már elvetélt zöld ötleteket. Ez viszi eddig a prímet.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2011.01.19. 01:13:08

@sackómackó:

Korábban Alagútban és a Lánchídon a kerékpáros probléma megoldását tiltótábla kihelyezéssel gondolták megoldani az illetékesek. Ezért volt szabálytalan ott közlekedni.
Jelenleg a Lánchídon van kiegészítő tábla,így csak este 8 és reggel 6 között tilos (ami persze nonszensz).
Az Alagút járdáján minimális a gyalogosforgalom,így a bár ott is szabálytalan a bringás,de inkább ott megy a tilos úttest helyett.

A normális megoldás a gyalog-kerékpár-tömegközlekedés által használt Alagút és Lánchíd lenne.

StirlitZ 2011.01.19. 15:39:01

Ez kiváló ötlet és szerintem nem is lenne drága, én már nagyon soxor kerültem az alagút miatt, vagy el kell menni a Margít Hídig, esetleg Batthiányi-ig vagy megmászod a várat...

ecodrive 2012.01.19. 09:36:15

Messzemenően támogatom az ötletet azzal a feltétellel, hogy az Országgyűlés és a Fővárosi Közgyűlés összes képviselője, alkalmazottai, hivatalnokai lemondanak arról, hogy Budapest területén gépkocsival közlekedjenek, és ezt törvénybe is iktatják.

cso zsi 2012.01.20. 01:20:39

A sok félrebeszélő csak kritikális masszakor ment át a Váralagúton?
Mert nem kispályás szellőzése van.
"1973-ban az alagutat Buda, Pest és Óbuda egyesítésének centenáriumára felújították és korszerűsítették: 9 cm vastag acélbetétes torkrét (lövellt) vízzáró betonréteggel, üvegmozaik-burkolattal, új szellőző berendezéssel látták el, utóbbi középen, a párhuzamos tárón át percenként 2600 köbméter levegőt nyom ki, mivel a gépjárművek már-már elviselhetetlenné tették a lélegzést odabent. A rétegvíz elvezetésére csőhálózatot építettek ki."
Ez a gép erőteljes hanggal üzemel, nem csak a forgalom zaját hallani ott.
www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YX5DWlzFRl0#t=134s

A videóból talán az is látszik, hogy most sincs ott "három" sáv, hiszen a buszok épphogy beférnek a sávokba.

na-ki 2012.07.17. 12:55:23

Az Alagút nagyon magas. Talán magasságban kellene megosztani rajta a közlekedést.

na-ki 2012.07.17. 12:57:26

Nem ide való, de takarítani sem tudják: ahány próbálkozás. annyi magassági vonal látszik koszból a felső harmadban. Talán ezt a tisztítási pályázatot is a Közgép nyerte?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.17. 13:25:59

@na-ki: Azért, mert a lámpák eldurrannának, ha víz éri őket (Hő-üveg).

Évente egyszer viszont van nagytakarítás.

na-ki 2012.07.17. 20:11:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Tessék megnézni, ahogyan most és évek óta kinéz! Évek óta nem volt rendesen kitakarítva, előtte sikerült ...
A lámpát ki lehet kapcsolni a mosás idejére...