Egy ártatlannak induló bejegyzés kommentjeiben alakult ki "körútsovinisztázásba", illetve "az már nem is Budapestbe" hajló vita a XVII. kerületről.  Szerencsére az egymásnak esés csak annyira volt komoly, mint amikor Jacques Clouseau felügyelő és a japán haverja verekszik, de azért felvetett egy érdekes kérdést. Hol van a főváros határa? Valóban Budapestnek számítanak-e még a külső kerületek (nagyjából a 10 felettiek + a 4.)? Vagy megfordítva: a helyenként gyakorlatilag átmenet nélkül folytatódó agglomeráció az most akkor minek számít?

A kérdés különösen most nagyon érdekes, a lobogókkal ünnepelt, teliholdnál is kerekebb, 135 éves jubileumon. A válaszért - szó szerint - a százesztendős kalendáriumhoz fordultam, mert nem új problémáról van szó. Az 1909-es Kincses Kalendáriumban van egy érdekes cikk Nagy-Budapest címmel. Akkoriban (mint a térképen is látható a szürke részen) tíz kerülete volt a fővárosnak, egy kicsit más elosztásban, pl. az I. kerület volt a legnagyobb. A szerző így ír:

A Duna bal partján Újpest, Rákospalota, Dunakeszi, Fót, Rákosszentmihály, Csömör, Cinkota, Rákoskeresztúr, Rákoscsaba, Pécel, Kispest, Erzsébetfalva, Soroksár, Dunaharaszti; a Duna jobb partján Csepel, Albertfalva, Budafok, Kistétény, Nagytétény, Budaörs, Törökbálint, Budakeszi, Nagykovácsi, Pesthidegkút, Solymár, Üröm, Pilisborosjenő, Békásmegyer, Budakalász és Szigetmonostor. Ezek azok a községek, amelyekkel először ki akarták bővíteni Budapest határát. (fenti térkép - dá) De a tanulmányok során csakhamar rájöttek, hogy mind a harminc községnek a fővároshoz való csatolása sem a községnek, sem a fővárosnak nem állna érdekében, s azért csak azoknak a községeknek a hozzácsatolását javasolták, amelyekben a városi életnek legalább a nyomai megvannak, vagy amelyek reményt nyújtanak arra, hogy bennök városi élet fejlődni fog. Ezek szerint Budapesthez a Duna bal partján hét községet, a Duna jobb partján négyet csatolnának. Mégpedig a Duna bal partján Újpestet, Rákospalotát Palotaújfaluval, Rákosszentmihályt, Cinkotát Mátyásfölddel, Rákoskeresztúrt Rákosligettel, Kispestet Szentlőrinccel és Erzsébetfalvával, a Duna jobb partján Csepelt, Albertfalvát, Budafokot és Kistétényt. (vékony piroson belül - dá)

A cikk amúgy marha érdekes, hiszen több mint négy évtizeddel a valódi (1950-es nagy) bővítés előtt íródott. (Lusta voltam begépelni az egészet, de beszkenneltem, akit érdekel innen és innen letöltheti az egészet.) A szerző kitér a közlekedési kapcsolatokra, a szociális kérdésekre, hogy hol mennyire városias az építészet, meg arra, hogy közigazgatásilag hogyan képzeli el a bővítést (pl. Újpesttől Rákosszentmihályig vizionál egy nagy kerületet a VII. széléből is lecsippentve hozzá egy darabot).

Minket viszont a Nyájas Olvasók véleménye érdekelne, ki hogyan képzelné el a szűkítést-bővítést. Vagy ha minden maradna is a régiben, hol van Budapestnek a képzeletbeli határa (a "bemegyek a városba" ma is teljesen általános kifejezés a külső kerületekben). Na de meddig terjed ez a "város"? A Nagykörútig? A Hungária-gyűrűig? Az M0-ig? Budaörstől Csömörig? Battonyától Nemesmedvesig?

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest agglomeráció xi. ker xiii. ker xix. ker xxii. ker xx. ker xiv. ker xii. ker xvi. ker xvii. ker xviii. ker xxiii. ker xv. ker agglomeráció dk agglomeráció dny agglomeráció ény agglomeráció ék xxi. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr29780690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gasparnorbertpal · http://geoabc.blogspot.com 2008.11.23. 09:11:48

Na ez egy jó kérdés. Nemhogy csak azt mondjuk, hogy bemegyünk a városba (Csepelen Királyerdőben -is- lakom, hanem az idősebbek még azt is mondják, hogy bemennek Csepelre...

Egyébként én most Fehérváron lakom, s ha megyek Pestre vonattal, akkor kb. Tárnokot elérjük, azt mondom magamban, hogy Pestre értünk, mert onnan már egybefügg az egész...

Szóval a fene se tudja... Lehet nézni településszerkezetileg, lehet nézni közlekedésileg meg infrastruktúrailag, de akár identitásbeli különbségek alapján is vagy kulturálisan vagy nem tudom :)

Nádasi Balázs 2008.11.23. 10:24:23

XVII-ik kerületiként azt mondom, mi budapestiek vagyunk, ám sokszor mondjuk azt: "Megyünk be a 'városba'." -- értve ez alatt Bp. belsőbb részeit, mintha mi kívülállók lennénk. A magam részéről nekem tökéletesen megfelel, hogy egy külső, nem teljesen egybefüggő külvárosban lakom, élvezve egyszerre Bp. előnyeit (pl. jár bkv...) és a külvárosi lét előnyeit (sok zöld, kevés bűnözés stb.), és nekem tökéletesen megfelel, hogy cserébe sokat kell utazni.

Ám szeretném a figyelmet felhívni arra, hogy rohamosan építik be Keresztúrt. A korábban megművelt területek ill. erdőrészek helyére lakóparkok épülnek, elég csak arra gondolni, hogy 30 éve még Keresztúr egy részén kukoricás meg dinnyeföld volt -- most pedig lakótelep (80-as évek), családi házas övezet (Madárdomb, 90-es évek), lakópark (Helikopter lakópark, 00-ás évek), stb. -- viszont parkosítás (olyanféle, mint pld. Párizs külvárosában, Sceaux-ban a 181 hektáros gyönyörű Sceaux Park [fr.wikipedia.org/wiki/Parc_de_Sceaux]) nincs, egy nagyon csúnya forradalmi emlékművet emeltek csak utóbbi időben, és Magyarország első-egyetlen (?) trianoni emlékművét... vasútfejlesztés semmi, pedig a legjobb az lehetne, ha HÉV-ként használhatnánk a MÁV vonalait. Szóval, a jelenlegi "idill" nem sokáig fog megmaradni, még kb. 20 év, és olyannyira beépített kerület leszünk, mint a XVI-ik. Csak egy picit jobban fogunk hasonlítani a XIX-re. Szerintem.

is 2008.11.23. 10:52:04

én is arra szavazok, hogy a vasút jobban kapcsolodjon be a városon belüli tömegközlekedésbe, és az jobban összerántaná a várost mint közösséget. önkormányzatilag lehet, hogy szűkíteném, de még a 90-es évek elején volt egy népszavazás Csepel kiválásáról, 9%-os részvétellel, és ezen belül 9%-os támogatással, ha jól emlékszem. szerintem sehogy sem lehetne lenyomni az emberek torkán sem a kiválást, sem a betagosítást. még Derce is csak szájhősködik Újpest kiszakításával, egyetlen komoly lépést nem tett ezügyben.

Villy 2008.11.23. 10:53:30

Jaj, honnan szeded, hogy ez az első meg az egyetlen? Össze se lehet számolni, hogy mennyi van az országban. Ha valami első meg egyetelen akkor az csak Pesten lehet?

babilen tatarszkij 2008.11.23. 10:54:24

Nem csak az a kérdés, mekkora Budapest, hanem hogy hogyan vannak felosztva a döntési jogkörök.
Teljesen improduktív, hogy például a naponta kb. egymillió embert érintő Belváros sorsáról a csupán az ott lakó huszonezer lakosnak megfelelni kívánó önkormányzat döntsön.
Minden helyben lakó a nagyobb nyugalmat, parkokat, madárcsicsergést akar (meg persze hogy ő parkolhasson az utcákon, míg más be se hajthasson), ez érthető.
Így azonban ki is nyírtuk Magyarország legfontosabb profit-centrumát, hiszen akik ide jönnek (vagy jönnének) dolgozni, befektetni, kreativitásukat kamatoztatni, egy nyüzsgő, 24 órás centrumot szeretnének, nem pedig egy álmos vidéki kisvárost.

P.Z. 2008.11.23. 10:55:02

Én a VIII. kerületben lakom, Százados út. Egyetlen árva Penny Market van a közelben, ahol épeszű ember nem vásárol -bocsánat-. A legközlebbi söröző 1.2km, a legközelebbi éjjel-nappali 1.8km, a legközelebbi nem penny market stílusú élelmiszer áruház 1.6km. Általános iskola, orvosi rendelő szintén hasonló távolságokban. Tömegközlekedéssel ésszerűen egyik sem elérhető. Tehát a keletitől 5 percre úgy érzem, mintha tanyán élnék. :))

zolij 2008.11.23. 10:58:44

azért pl a XI. kerület eléggé Budapest, elég csak megnézni, hogy mik vannak ott

is 2008.11.23. 11:03:58

és még a gazdasági határ: erről Hollandia jut az eszembe, ott van 4 város (Rotterdam, Hága, Amszterdam, Utrecht) egy 40 km sugarú körben. Az a kör tele van kisebb falvakkal/városokkal, maguk a városok 1 millió alattiak (Amszterdam pl. 750 000), összességében mégis 6 millió ember lakik azon a részen. én valami olyasmit vizionálok, hogy a Budapest-Tatabánya-Székesfehérvár háromszöget egyetlen megacityvé növeszteni, Tatabánya és Szfv. és félmilliósra nőne (és mondjuk rengeteg országos intézmény, közszféra cucc hozzájuk kerülne, pl. a legnagyobb kórház, egyetem stb.), közben Budapest 1,5 millió alá menne, összességében pedig 3-4 millió ember lakna itt. hatalmas gazdasági potenciál van ebben (még Győr is belejátszhat távolról).

Fricy · http://epitos.blog.hu 2008.11.23. 11:15:14

Vannak olyan területei Budapestnek, ahonnét tovább tart eljutni a Deák térre, mint mondjuk Érdről.

Sck: 2008.11.23. 11:18:09

Hehe, ez utóbbi tényleg igaz. De addig tart Budapest ameddig a közigazgatási határa van, ennyi. Én 20 évig Budaörsön laktam, amint átjön a busz Budaörsre, érezhető, hogy ez már nem Budapest.

ekzs (törölt) 2008.11.23. 11:30:24

Bővíteni ezekkel a városokkal (falvakkal) lehetne:

-Budakalász
-Üröm
-Solymár
-Nagykovácsi
-Budakeszi
-Páty
-Biatorbágy
-Törökbálint
-Budaörs
-Diósd
-Érd
-Tárnok

-Dunaharaszti
-Halásztelek
-Szigetszentmiklós

-Alsónémedi
-Gyál
-Vecsés
-Üllő
-Sülysáp
-Mende
-Gyömrő
-Maglód
-Ecser
-Pécel
-Nagytarcsa
-Kistarcsa
-Kerepes
-Csömör
-Mogyoród
-Fót
-Dunakeszi


Rengeteg ember jár a felsorolt helyekről dolgozni, iskolába, stb. Budapestre. Én nem, én még messzebbről. :)

flimo13 2008.11.23. 11:32:42

Kurva sok értelme lenne nekiállni egyetemet meg kórházat költöztetni..

flimo13 2008.11.23. 11:34:50

Amúgy meg miért is lenne jó bővíteni Bp-t?

Preis · http://www.glasso.hu 2008.11.23. 11:38:36

Én azt mondom, hogy ahova megy kékbusz, az még Budapest! Igaz Törökbálintra és Budaörsre is megy... :)

cometneni 2008.11.23. 11:53:08

Újpestiként annyit írok csupán,h Derce egy hülye!egyébként meg a megyeri részen lakom, a temetőtől nem messze, és egy azaz egyetlen valamire való bolt van a környéken!

Zombecz 2008.11.23. 11:54:54

Kedves is!

Költözz a tengeren túlra vagy a távol keletre, ha megacityben akarsz élni. Ide nehogy kreáljunk már egy 2 megyényi nagyságú borzalmat, Budapest nagyobbrészt már így is undorító...

A jelenlegi folyamat a dezurbanizáció vagy szuburbanizáció, ami most folyik idehaza. Első kör: az infrastrukturális fejlesztések országos szinten. Ez egy kis ország, Bp. pedig így is komoly vízfejhatást produkál. Gazdasági potenciál? Ennek a centralitásnak a csökkentése, a regionális központok erősítése. DE nem egybefüggő várossal! Belegondolni is rossz. Sem Skandináviára, sem Nyugat-Európára nem jellemző ez, pedig ott aztán van potenciál...

duncan 2008.11.23. 12:24:45

isteni szerencse, hogy Budaörs soha nem lett Budapest része, pedig a nyolcvanas évek elején, amikor várossá vált, szintén volt róla szó... asszem most nem lenne ilyen jó világ itt :)

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.11.23. 12:36:03

Én a XVI. kerületben lakom, és a városrész helyzete, hát hmmmm... sajátos.

A külső (Budapest-Pest megye) kerülethatárral nincs baj. Kábé ott van a városhatár, ahol már tényleg "agglomerációs" településrészek vannak. A városközpont (Örs) felé a kapcsolat zavaratalan. És ezzel véget is érnek a problémamentes kapcsolatok.

Észak felől a XV. kerület határol minket, amivel szinte semmilyen kapcsolat nincs. Van néhány buszjárat, de olyan idétlen útvonallal, hogy előbb vagyok a Deákon, mint a Páskomliget utcában. Dél felé a helyzet ugyanez. Nincs kapcsolat.

A szitut még bonyolítja, hogy a Kerepesi út meg a HÉV szépen a tövénél vágja ketté a kerületet. A forgalom délnyugat-északkelet irányban megoldott; de minden más irányban csak a kertek alatt lehet közlekedeni. Tehát már kerületen belül sincs meg az a belső - elsősorban közlekedési - kohézó, amihez egy teljesértékű főrvárosi léthez szükség lenne.

Nem hiszem, hogy a XVI. ker. esete az egyetlen. Addig nem érdemes további bővítésen gondolkodni (akár a közigazgatási határ megváltoztatásával, akár egy agglomerciós régió létrhozásával), amíg ezeket a belső törésvonalakat fel nem számolja a város.

P.S. A vasútvonalak felhasználása a közösségi közlekedésben nagy ötlet. Egy haverom egyszer írt valami évfolyamdolgozatot közlekedésmérnökként, hogy a meglévő vasutak felhasználásával akár tizenvalahány agglomerációs vonalat is ki lehetne alakítani, amik átszelnék a régiót Sólymártól Isaszegig. Talán majd egyszer...

Charlie Brown 2008.11.23. 12:39:45

Bőviteni Budapestet? Brrrrr... Még csak az hiányzik.
Vagy van olyan épeszű település amelyik önként oda vágyna?

odamondok 2008.11.23. 12:41:59

Hallottam arról, hogy a magyar régiókat szívesen átszabnák, mert sok helyen nem racionálisak. Na most ha ez megtörténne, akkor szvsz Pest megye nem való annak. A Bp-közeli falvakat Pesthez, a többit a többi régióhoz kellene csatolni.

Persze a budapesti önkormányzati rendszer teljes ésszerűsítése nélkül nincs értelme.

panu 2008.11.23. 13:01:42

Növelni nem kéne már a fővárost, viszont a (tömeg)közlekedési kapcsolatokat lehetne még fejleszteni a környező településekkel.

Budapest jelen állapotában sem tudja magát vonzóvá tenni - ronda, rohadó belváros, nulla vásárlási lehetőséggel a főbb útvonalakon, kevés vendéglátóegység, gyenge sötétedés utáni hangulattal. Ahol este csak plázában van "élet", az régen rossz. Olyan helyen, ahol ezt nem tudják megoldani nem kell még több területet hozzá csatolni.

Budaörs nagyon jól járt, hogy nem lett BP része, teljesen szépen fejlődik, pofásodik a város, bár a helyiek sokat morgolódnak a megnövekedett forgalom miatt. Viszont van BKV busz, amiért fizet is rendesen a város, a budaörsieknek ez sokkal kényelmesebb megoldás, mint volán-buszozni.

A BKV-val többi BP közeli város is megállapodhatna, a BKV is jól járna.

De a fővároson belül is van élet, a XI. kerület kívülről úgy néz ki, mint amely megtalálta a fejlődési útvonalát a fővároson belül, pedig egyáltalán nem számít belső kerületnek... talán éppen ezért jó, de meg van a saját fejlődő központja is, el lehet ott lenni úgy is, hogy be kéne menni vmiért a belvárosba.

Szóval, a belső kerületeket fel lehetne javítani turista szempontból, lehetne kicsit vonzóbb, körülötte a külső kerületek, hangsúlyos központokkal, de mégis szoros kapcsolatban Budapesttel, míg körülötte a már rendben fejlődő kis-városokkal, mint Budaörs, Érd, a "Pilisek", Fót, Dunakeszi sbtb, majd jön az újabb gyűrű, Székesfehérvár stb, aminek már megint meg van a saját vonzáskörzete.

Nekem semmi bajom sincs a vízfejjel, a bajom csak azzal van, hogy a vízfej nem fejlődik valami látványosan. Ha véletlenül történik is valami, azt politikai széthúzás szét akarja zilálni. Röhej.

betaberta 2008.11.23. 13:03:16

zolij 2008.11.23. 10:58:44

Igen, én is kicsit furcsállom azt, amit zolij a cikkben. A 11. kerületet azért nem lehet egy lapon említeni a külső kerületekkel. És most itt nem utóbbiakat szerettem volna kritizálni, csak a 11. kerület össze sem hasonlítható egy 17. kerülettel pl. közlekedésileg.

Lári-Feri 2008.11.23. 13:25:57

odamondok : A Budapest közeli falvak sem szívesen tartoznának Budapesthez. Soha nem jutna nekik pénz semmire.

Lorenzaccio 2008.11.23. 13:44:19

Engem mindig az érdekelt, hogy azok, akik Budapestet szidják (rossz, büdös, kutyaszaros, stb.), azok hova is vannak bejelentve állandó lakcímmel? Nagy részük vidéki, aki csak albérletben lakik Pesten, tehát az adójának az a része, ami városfejlesztésre juthatna, vagy iskolafejlesztésre, vagy egyébre, az megy "haza". Miközben ő is ugyanazt az úthálózatot használja, mint az ide adózó néhány százezer ember. És közben fújolnak.

Tehát hol is kezdődik Budapest határa?

Kuruttya 2008.11.23. 13:52:18

panu:

"nulla vásárlási lehetőséggel a főbb útvonalakon"

Fejtsd már ki bővebben mit értesz ez alatt, én bevásárlóközpont-hátán-üzletet látok mindenhol, főleg az ország bármelyik másik részével összehasonlítva.

"kevés vendéglátóegység"

Jártál már a Ráday utcában vagy a Liszt Ferenc téren? Vagy csak úgy akárhol az V. kerületben?

"gyenge sötétedés utáni hangulattal. Ahol este csak plázában van "élet", az régen rossz"

Most komolyan, jártál már itt egyáltalán? A plázák bezárnak éjjel.. és szórakozóhelyből is van egy pár..

"XI. kerület kívülről úgy néz ki, mint amely megtalálta a fejlődési útvonalát a fővároson belül, pedig egyáltalán nem számít belső kerületnek..."

Újbuda nagy, Albertfalva nyilván nem számít belsőnek, de Szentimreváros, amiről beszélsz, igencsak annak számít. (hívják belbudának is)

poprocks 2008.11.23. 13:59:17

Nézd én budaörsi vagyok, és bár ezzel meg vagyok elégedve, néha kicsit zavar, hogy Budapest környék beli városokat milyen szinten nem veszik figyelembe.
Mondjuk pl csak a közlekedés. Folyamatosan épülnek az új lakóparkok, házak, melyekhez számoljunk min2 autót/lakás. Ezek a legnagyobb valószínűség szerint Budapesten dolgoznak és tanulnak. Már most szinte lehetetlen reggelente bejutni a városba. A viszont a lakóparkok megjelenésével sajnos nem látok több buszt, orvosi rendelőt, iskolát, játszóteret. És bár Budaörs gazdag város, és folyamatosan fejlődik, új dolgokat nem látok, csak a régieket variálják át.
És ha már Budapest része lennénk, akkor nem érdemeltük volna meg a 4-es Metrót????

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2008.11.23. 14:02:12

xi: azért írtam, hogy "nagyjából" a tíz felettiek elé, mert ez tényleg csak nagyjából igaz. hogy pont 10-et írtam, az leginkább az idézett cikk miatt van. a xi. egy része valóban már az alapításkor bp volt (az i. ker részeként) és amúgy is hamarabb csatlakozott bp-hez mint a xiv felettiek - a harmincas években
csak nem akartam túlzottan részletekbe menni, pl. a iii. kerülettel stb. ezért általánosítottam, de azért nem teljesen alaptalanul: vannak a xi-nek részei amelyek hasonló cipőben járnak

Jedlik 2008.11.23. 14:03:20

Újpest központtól (IV. ker.) 14 perc metróval a deák tér, és pl. 5 perc a Duna Plaza. Az Árpád híd meg 8 perc menetidő.

Hagrid 2008.11.23. 14:24:08

Én vidéki vagyok, vidékre bejelentve, ahogy az itteniek mind, akárhol is dolgozzanak. Albérlet? Kedves Lorenzaccio! Kit jelentenek manapság be albérletbe? Hiszen 80-90%-ban feketén adják ki a lakást is a fővárosiak, ugyan már. Hasonlítsd össze inkább az önkormányzatok pénzét Bp-en és vidéken. Nincs nagy baj Budapesttel, fontos, kell és javítható is lenne, de nem kell nagyobbítani. Inkább jobbá tenni és a saját, illetve környéki közlekedési hálózatát felfejleszteni. Vasutat írtak feljebb. Tökéletes!

Lorenzaccio 2008.11.23. 14:29:11

Kedves Hagrid, én az albérlőmet bejelentettem a lakásba, pont ezért...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.11.23. 14:36:46

Jópofa ahogy a Százados útiak, meg az újpestiek arra panaszkodnak, ami a lekhelyük lényege - hogy közel s mégis távol vannak. Szidni Dercét azért, mert az újpesti temető környékén nincs bolt, enyhén hülyeség szagú dolog. Nyisson egyet a magánszféra ha annyira megéri neki. Ha meg nem, akkor ott a Tesco. Van oda buszközlekedés is.
Én például épp azért harcolok, hogy a távoli Hüvösvölgy ne váljon saoha belvárossá - mert azzal elvesztené jellegét, értékét.

Hagrid 2008.11.23. 14:40:18

Akkor 10 max 20%. Te vagy a 2. fővárosi, akit ismerek és ezt teszi. Pedig ismerek sokat aki nem...

Balduin 2008.11.23. 14:52:42

Nekem három kerületről van tapasztalatom, vagy inkább pontosabban: három szegletéről Budapestnek.

Az egyik a Belváros, konkrétan VI. ker Király utcában, 5-5 percre a Deáktól és a Körúttól, 2 percre az Operától, és kb. 8 percre a Rákóczi úttól. Szóval abszolut központi fekvés. Ehhez képest mit látok: lakatlan, omladozó (de egykoron világszép) házak, bezáró boltok, lehúzott redőnyű kirakatok, a néhány éve felújított sétálójellegű utca szétbarmolva (előbb újítottak fel, után építették be a foghíjtelkeket, innen gratulálok a szervezőknek, persze hogy a tonnás munkagépek szétcseszték a rendbetett utcát) - mindez kb. 1-2 sarokra az Andrássy út, Váci u. csillogó világától...

A másik a 16. kerület egyik szeglete, Árpádföld-Majorszeg. Mint a név is mutatja, egykoron majorság volt itt, mocsaras-lápos világ és termőföldek. Az 1960-as évektől kezdett betelepülni a kor szokványos kis négyzetalakú családi házaival, amikhez nem csak nagyobb telek, de még külső, bérelt mezőgazdasági földek is tartoztak gyakorta. A közelben mezők, erdők voltak. Gyerekkoromban (ez nem volt rég, 10-15 éve) magam is sokszor öntöztem a krumpliföldeket, segítettünk a kapálásban, stb. Az évtized elején aztán (úgy 2000 körül) ezeknek a mezőgazdasági területeknek nagy részét eladták, és mind a 16. kerület, mind Csömör felől beépültek, lakóparkok nőttek ki egyik napról a másikra. A valaha volt falusi környezet már csak nyomaiban maradt meg, leginkább csak az idős lakók nosztalgiájában. S bár a forgalom megnőtt, az M0 közelsége is vonzza a befektetőket, a közlekedés is javult. Először csak azt vettük észre, hogy már csuklós buszok közlekednek, ma már éjszakai járat is jön ki.

A XII. kerület Svábhegyi része nem sokat változott az elmúlt 20 évben. Igaz sok új ház épült, de ez a beépítettség mértékén már nem sokat változtatott a 80-as évekhez képest (korábban viszont itt is szőlőművelés folyt, erdős részekkel szegélyezve). A közlekedés inkább nehezült az idei átszervezéssel, igaz a menetidő maradt, ilyen téli napokon csak nagy nehezn jut fel a busz, sószóró pedig nem is, bolt nincs, szinte mindenki a Moszkvára jár le - ami mondjuk az említett menetidő miatt nem egy nagy wasistdas, de az időseknek lehet hogy jobb lenne egy környékbeli bolt is, ami monopolhelyzeténél fogva nem rablógazdálkodást folytatna.

luchador 2008.11.23. 14:58:13

Szerintem át kéne alakítani az egész közigazgatási rendszert. Én úgy tudnám elképzelni, hogy lenne maga BP, ami területileg kisebb lenne, mint a mostani, viszont lenne egy BP kommuna vagy mi, amibe ellenben beletartozna az agglomerációs gyűrű is. A források felhasználását pedig úgy képzelném el, hogy a Kommuna közösen elsősorban az infrastruktúra fejlesztését finanszírozná, míg egyéb önkormányzati feladatokban meglenne az önállóság. Tehát frankón ki lenne építve a közösségi közlekedés(ami megérne egy posztot önmagában is), amelynek fenntartásába immár az agglomeráció lakosai is beszállnának. Mellesleg akkor át lehetne szabni pl. a választókerületek határait, satöbbi.

L

kicsi piros disznó (törölt) 2008.11.23. 14:58:49

Budapest ma már elválaszthatatlan a vonzáskörzetétől. A vonzáskörzet is elválaszthatatlan Budapesttől. Egyik sem élne meg jelenlegi formájában a másik nélkül. Az áldatlan közlekedési feltételek nem fognak addig megváltozni, amíg egy kézbe nem kerül a budapesti és az aglomerációs fejlesztés. Ha egy aglomerációs település kényesszőrüen nem akar Budapesthez csatlakozni, akkor építsen magának elővárosi vasútat és ne várja el, hogy helyette majd Budapest megépíti. Budapest valódi határai messze a közigazgatási határon túl vannak.Mivel hivatalosan nincs egy kézben ez a terület, millió ostoba háttéralku melegágyát képezi a jelenlegi állapot. Vagy a közlekedésfejlesztést kell elvenni a fővárostól és aglomerációs szintre emelni, vagy a város határait kell növelni, hogy lefedje az aglomerációt és akkor egy átfogó stratégia mentén fejleszteni. Kemény meccs lessz, 15 éven belől biztosan eldől...

zpequino 2008.11.23. 15:15:12

én V. kerület, váci utca

szerintem az még pest!

Berci_JCHC (törölt) 2008.11.23. 15:29:51

Ej, az újpesti városháza. Mint a németalföldi-angol építészet nagy rajongója, nagyon sajnálom, hogy ez a szép épület egy olyan ronda kerületben van. Még akad pár míves épület a betondzsungelben, némelyek jobb mások rosszabb állapotban.

Amúgy pl. Brüsszel elég érdekes ebből a főváros-szerkezet szempontból. Nincs főpolgármester, minden egyes városrész kellően önálló, és még a születési anyakönyvbe is az adott városrész kerül (pl. Uccle, Ixelles), nem pedig Bruxelles (ami maga is csak egy városrész, tehát ha ott születik valaki, akkor persze az van benne).
Ott az látszik, hogy jó dolog a decentralizált vezetés.
nálunk a mind nagyobb vízfej teremtése dívik, mindenféle területen. :/

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.11.23. 15:36:10

RE: panu 2008.11.23. 13:01:42
"Budapest jelen állapotában sem tudja magát vonzóvá tenni - ronda, rohadó belváros, nulla vásárlási lehetőséggel a főbb útvonalakon, kevés vendéglátóegység, gyenge sötétedés utáni hangulattal."

Ejnye már no. Demszky közel 20 év áldozatos és szorgos munkával fölépített nekünk egy gyönyörű, gazdag, tiszta és rendezett, kiváló közlekedésű, pezsgő kulturális életű, dinamikusan fejlő, sokszínű világvárost. Mit akarsz még? Hálátlan kutyája.
;-)

andrish 2008.11.23. 15:36:28

Miért kéne újabb településeket Budapesthez csatolni? Meg kéne oldani az agglomeráció utazási problémáit. Nem kérdés, hogy az olyan városok, mint Fót vagy Budakeszi Budapest szerves részei, de attól, hogy ténylegesen Budapesthez csatoljuk, nem oldódik meg semmi. El kell vonatkoztatni a Budapest közigazgatási határa fogalomtól, ha egy BKV járat elmegy Szentendrére, vagy Budaörsre miért kell kiegészítő jegyet venni? A belső budapesti kerületek önkormányzatait össze lehetne vonni, hiszen közösek problémáik és teljesen mások, mint Sashalom, vagy Csepel problémái. Lehetne egy pesti és egy budai összevont önkormányzat az előbbibe beletartozna: az V., VI., VIII, IX., és XIII., az utóbbiba pedig: az I., II., XI., XII. persze a polgármesterek maradhatnának, de feladatuk nem politikai hanem szakmai lenne, az önkormányzati fejlesztéseket felügyelnék, felhívnák a figyelmet a problémákra. Sőt a többi kerületi önkormányzat is összevonódhatna pl.: Dél-Pest, Kelet-Pest, stb...

Ralesk 2008.11.23. 15:51:09

Zombecz: azért gondolj bele Hollandia méretébe egy kicsit, meg hogy hányan is laknak ott :) Egyébként meg Németországban is vannak szép nagy vízfejek: pl. Köln-Bonn-Düsseldorf, Nürnberg és környéke... Egybefüggőek és mégsem, (tömeg)közlekedni viszont mégis lehet normálisan közöttük.

gaze762 2008.11.23. 17:56:31

hihi, a fejlődésre panaszkodó elővárosiak vajon mit szólnának ha a belső kerületek meglépnék a fejlődést jelentő lépést: behajtási forgalomkorlátozást vezetnének be a személygépkocsi forgalomra?
Persze, hogy büdös, koszos, zajos, ha naponta millió autó zúdul rá. É segy autópály amellett kinek van kedve sétálni? ahol nincsenek gyalogosok, ott kihalnak a kis üzletek (kocsival menjél doboz áruházba), ahol nincsenek gyalogosok csak haldokló üzletek lehúzott rolóval, ott automatán beindul a szlömösödés, és aztán jó napot.
23 kiskirályság. A bőven nagyobb svédországban az egész országban van ennyi önkormáényzat.

szóval én inkább idő alapján kérdezném, hogy Meddig tart Budapest?

Cricket 2008.11.24. 15:44:13

A XI-ben pont az a jó, hogy isteni a közlekedés (még akkor is, ha minden erővel megpróbálják megközelíthetetlenné tenni a Móriczot), mégsem belváros, hanem igazi zöldövezet. Ja, és mozin kívül van kb. mindenünk: pl. isteni piac. :)
Dá! Írjunk már piacokról is! Hát az fontos!

Goo 2008.11.25. 01:16:05

Ugyan már, mindenki tudja, hogy Budapest Záhonytól Hegyeshalomig tart, csak a metrót elfelejtették arrafelé kiépíteni. :D

magyarossy 2008.11.30. 21:21:37

Nem akarok demszkizni, de az Ősbűn az, hogy a Főpolgármester Úr nem Budapesten, hanem Budakeszin lakik, de pl a mi Weinwk Leonárdunk is mogyoródi. Botrány!

Taxomükke (UK) 2008.11.30. 23:13:08

Királyerdőből nem Csepelre mennek be az igazi öregek, hanem "a faluba"! :)) Én csak tudom! :)

2008.12.04. 12:05:47

XIII. kerület az elit. közel, s távol a belvárostól.

ti meg köcsögök vagytok. : )

Vince 2008.12.30. 15:19:24

Szerintem ahol kezdődnek a nagy raktárak meg ipari parkok, egyebek, no, ott van vége a városnak, még akkoris, ha utána folytatódik.

A gúglmepsz műholdas nézetben, feliratok nélkül remekül kirajzolja BP valós határait. Pl. 17. kerületiként én úgy vélem, Rákos v.m.-től ( maps.google.com/maps?hl=hu&q=budapest&ie=UTF8&ll=47.488861,19.175498&spn=0.010266,0.019312&t=k&z=16 )keletre (jobbra) már nem kéne, hogy Budapest Budapest legyen, mivel jóformán semmiféle (építészeti, emberanyagi, bűnözésmértéki, satöbbi) kapcsolat nincs a (bp-ről kifelé haladva) rákos előtti (X. ker) és utáni (még mindig X. ker) között, pedig utóbbi a kezdetek (1873) óta BP része. A kettő között egészen az utóbbi időkig nem volt semmi, (ezt értsd úgy, hogy szántó, erdő, mező, stb. mint mikor kiérsz a városból) És csak utána jön a tizenhét, kilométerekkel később, Régiakadémiatelepnél kezdve (közigazgatási és "egyéb" értelemben is).

Ezeket a "lukakat" jellemzően bazinagy raktárakkal, meg ipari/lakóparkokkal igyekeznek feltölteni 1950 (Nagy-Budapest létrejötte) óta de mindjárt 59 (!) év múltán is még hatalmas "üresjáratok" vannak. Pl a Bökényföldi úton, Budapest egyetlen, illetve hamarosan "már csupán" első Aldi üzlete és a cinkotai buszgarázs között. Van ott minden, ami semmi: szántó, erdő (a távolban, lásd Naplás tó és környéke), valamint néha (jellemzően a naplementében) mezőn vágtázók (lóval, nem quadokkal, moddolt zsigulival vagy egyébbel). Tavasszal, nyáron, ősszel ezek gyönyörűek tudnak lenni. Meg télen is :) És csak ez után kezdődik a tizenhét.

Egyébként szerintem a bökényföldi pusztai része a legbrutálisabban szétesett út Budapesten; bizonyosan nem egy meteoreső áztatta már, továbbá a cinkotai buszgarázsnál kezdődik és a gyöngytyúk utcánál végződik Budapest legértelmetlenebb bicikliútja is, amin a jeleket is átfestették egyszer, még csak véletlenül sem illesztve az új festést/ragasztást a régire, így két szaggatott vonal fut végig a közepén (a 2006-os választások előtt épült)

bónuszként jelzem, hogy "kvázi guglimepszhiba" a liget sor a cinkotai úttol balra végig, mivel egy nyomorult földút, amit nem használ senki és semmi, de állítólag majd egyszer megépítik.

Toymao 2009.01.07. 00:10:38

Egyrészt a térképhez: Nem ezek voltak a kerületek 1950-ig, a két vh. között már (de lehet, hogy korábban is, az 1910-es években - nem tudom, most nem néznék utána, én szájhős) a belső kerületek és (É-D irányban) Buda középső részen már lényegében a mostani kerületek voltak. Kivéve, hogy a Belváros volt a IV. kerület (Duna - Kiskörút - Bajcsy - mai József Attila utca) és az V. kerület volt a Lipótváros, a mai Duna - Dráva u. - Váci út - Bajcsy - József A. u. által határolva.

És ez illeszkedett is jól megszerkesztett belső városszerkezethez, hiszen volt a Belváros, mint mag, és körülötte különböző "városok", amelyeket nagyjából a felénél szelt át az azonos nevű körút (A Lipót körutat, ami most Lipótváros és Újlipótváros "határa", csak 1938-ban a Szt. István év tiszteletére neveztek Szt. Istvánnak megbontva a logikus rendszert, és így 1950-ben kevésbé feltűnően oszthatták fel és két kerülethez csatolhatták a Lipótvárost).

Szerintem jó ez a "city egy egység - külső kerület korlátozott önkormányzat" rendszer, és nem kéne feltétlenül a mostani kerület határokban gondolkodni. Szerintem úgy kéne, hogy a belső részek (Pesten nagyjából a Hungária-gyűrűn belüli rész, Budán meg, amit Belbudának szoktak nevezni) közvetlenül a város irányítása alatt állnak, és a külsőbb részek kaphatnának korlátozott önkormányzatot, sőt akár külön igazgatás alatt is állhatnának. (Ez nem új ötlet, legutóbb pont Demszkyék vetették fel 2006 tavaszán, csak aztán mégiscsak kellettek a káderfektető kerületi helyek.)

Viszont ezentúl föl kéne állítani egy Greater Londonhoz (és számos más, akár az amerikai metropolitan area-khoz) hasonló agglomerációs "önkormányzatot" vagy testületet, ami az egész együtt létező régió szempontjait tartja szem előtt (infrastruktuláisan, oktatásilag, egészségügyileg, várostervezési főcsapások tekintetében stb.) Ugyanis Budapest bizonyos értelemben nem éri el mostani határát (pl. beépítettségben nem alkot homogén szövetet), viszont jóval több értelemben rég túllépte azt (ingázók, közlekedés, hipermarketek stb.), és tudomásul kéne venni, hogy nem 1,7, hanem min. 2,5 millióan élnek Budapesten (mégha nem is laknak mind ott). Elég nonszensz, hogy pl. a tömegközlekedés tekintetében, mintha berlini fal lenne a közigazgatási határ.

Circus 2009.01.12. 20:26:34

A BKV eldöntötte, legalábbis a Batthyány metrómegállóban lévő térképről a XVII kerület úgy ahogy van, hiányzik... a többit még nem nézegettem, de majd ezután.

Tudom én, tudom, bele kellett férnie abba a rohadt keretbe, de azért mint Keresztúri származéknak, hadd fájjon picit...

csak 2010.02.02. 08:33:48

@~dá~: szerinted csak a Disz tér budapest?

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.02.02. 08:35:59

@csak: ööö ezt vagy nem nekem címezted, vagy lemaradt az indoklás :) amúgy nem

ati1995 2013.01.27. 12:30:11

Szeretem Pestnek az egyik képzeletbeli határa Dunaharaszti eleje, mert az eleje szinte majdnem, hogy egybefolyik Soroksár határával annyi különbséggel, hogy a kettő között van egy M0-ás, a másik határa pedig Solymáron van a Mátyás király utca végénél. Szerintem a bővítés meg úgy nézhetne ki, hogy megkaphatná még Budapest a Solymárra átnyúló Mátyás király utcát és kibővíteném még Budakeszivel a Honfoglalás sétányig. Szűkítés meg most így hirtelen nem jut eszembe

Oszkár Balogh 2013.11.17. 15:34:21

Szeretem Budapestet, hiszen Magyarország fővárosa. Kárpátalján élek, és szerencsére van lehetőségem évente többször is látogatást tennem fővárosunkban. Mindig elcsodálkozom egy kicsit, hogy a 13-as kilométerkőnél van kitéve a Budapest tábla. Akkor arra gondolok, hogy csak ilyen kicsi a főváros? Pedig nem. Amint egy pedálnyomásnyit tovább gördül az autó, akkor már látni, hogy miért is vagyok a fővárosban. Mert olyan helyek, utak, épületek tünnek fel a számomra, amik csak Budapesthez kapcsolhatók a számomra. Amikor ott járok, nekem az jelenti azt, hogy Budapesten vagyok, amit annak előtte csak a televízióban láttam, hogy ott van. És, nagyon sok ilyen hely van. Úgyhogy számomra Budapest határa, az az utamon kezdődő különleges kép, amit úgy ismerek, hogy Magyarország fővárosa!

Gergő38 2013.11.18. 13:14:14

Szerintem az alábbi településekkel kéne bővülnie Budapestnek:
Budakeszi, Budaörs és Törökbálint
ez lehetne Bp. 24. kerülete, mint ahogy ezt máshol már kifejtettem.

MCTY 2014.01.31. 18:26:15

@ekzs (törölt): Maglód inkább NE tartozzon bp-hez
süti beállítások módosítása